Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.354.494.281.99
Średnio4.674.804.562.15
Najdrożej4.895.084.792.29

Kiedy założyć zimowe opony? Wyjaśniamy, co warto sprawdzić przed wymianą opon na zimowe

14 lis, 17:21
Udostępnij
0
Skomentuj
Wymiana opon Wymiana opon Foto: Piotr Czypionka / Auto Świat

Niektórzy kierowcy już w październiku jeżdżą na ogumieniu zimowym, inni dopiero szykują się do wymiany. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, zanim w aucie pojawią się nowe zimówki, o czym pamiętać przy wymianie i co zrobić ze zdjętymi kołami

  • 4 mm to minimalna, bezpieczna głębokość bieżnika w oponach zimowych
  • Przed montażem nowych opon zimowych warto sprawdzić geometrię zawieszenia
  • Częste przekładki opon to niepotrzebne ryzyko – lepiej od razu zaopatrzyć się w drugi komplet felg wraz z czujnikami ciśnienia

Producenci ogumienia od lat przekonują nas, że opony należy wymienić na zimowe, kiedy temperatura w ciągu dnia zacznie spadać poniżej 7 stopni Celsjusza. To bardzo umowna granica i nic się nie stanie, jeśli na oponach letnich pojeździcie przy temperaturze o stopień czy dwa niższej – najważniejsze jest jednak to, żeby zdążyć przed pierwszymi przymrozkami i śniegiem na drodze, bo w takich warunkach żadne opony letnie sobie nie poradzą.

Jak ocenić stan techniczny opon zimowych przed montażem?

Opony zimowe w najniższych cenach!

Szukasz opon zimowych? W jednym miejscu zebraliśmy oferty wszystkich sklepów internetowych. Dlatego dzięki nam znajdziecie najlepsze opony w każdym rozmiarze w najniższej cenie. Sprawdź to i kup nowe opony z dostawą do domu.

To częste pytanie, które zadają sobie jesienią właściciele aut. To, że opony przejeździły poprzedni sezon, nie musi wcale oznaczać, że można i warto jeździć na nich również w sezonie kolejnym. Przed zamontowaniem warto sprawdzić datę produkcji opon (przy założeniu składowania ogumienia w idealnych warunkach opony mogą zachować przydatność do 10 lat) – jest ona zapisana w czterocyfrowym kodzie – dwie pierwsze cyfry oznaczają miesiąc produkcji, dwie kolejne – rok.

W praktyce, nawet jeśli opony mają dopiero kilka lat, to warto się przyjrzeć, czy nie widać po nich śladów starzenia się gumy – niewielkich pęknięć czy rysek, które świadczą o tym, że materiał stracił elastyczność. Popękane opony, nawet jeśli mają wysoki bieżnik, nadają się do wymiany. A skoro już jesteśmy przy głębokości bieżnika – jeśli opony zimowe mają poprawnie spełniać swoją rolę, to bieżnik nie może mieć mniej niż 4 mm. Zapomnijcie o zawartym w przepisach limicie wynoszącym 1,6 mm!

Warto też upewnić się, czy bieżnik opon jest zużyty równomiernie – jeśli nie, to należy poszukać przyczyn; zwykle problem tkwi w zużytym zawieszeniu. Opony mają wskaźniki zużycia bieżnika (tzw. TWI – tread wear indicator), zwykle w formie mostków między jego kostkami. Jeśli ten mostek zrówna się z kostką, to opony należy bezzwłocznie wymienić, nawet jeśli np. do takiego zużycia doszło tylko po jednej stronie bieżnika.

Czy warto zmieniać miejsce zamontowania opon w aucie?

Zdejmując koła, mechanicy zwykle zaznaczają, jak były one zamontowane w samochodzie, np. prawy przód, czy lewy tył. Powszechnym błędem jest montaż kół w tych samych miejscach, z których wcześniej je zdjęto. Kończy się to zwykle tak, że po jakimś czasie okazuje się, że dwie opony nadają się jeszcze do dalszego użytkowania, a dwie trzeba już wymienić, bo np. na osi napędzanej opony zużywają się szybciej.

Czy warto kupić opony bieżnikowane?

Wraz z rozpoczęciem sezonu jesienno-zimowego wielu kierowców staje przed wyborem nowego ogumienia dla swojego samochodu. W związku z tym, że średni koszt kompletu opon zimowych bardzo często przekracza kwotę 1000 zł, wielu właścicieli czterech kółek decyduje się na tańsze rozwiązania.

Żeby takiej sytuacji uniknąć, należy rotować opony. Sposób rotowania zależy m.in. od rodzaju zamontowanego ogumienia, odpowiednie schematy można znaleźć w instrukcji obsługi auta. Regularne przekładki są szczególnie ważne w przypadku aut z napędem na 4 koła – tu nierównomierne zużycie ogumienia grozi uszkodzeniem układu przeniesienia napędu.

Czy do kół zimowych potrzebuję dodatkowego zestawu czujników ciśnienia?

W autach, w których zastosowano tzw. bezpośredni system TPMS (czyli wykorzystujący czujniki powietrza w kołach), wyjścia są dwa – można co sezon przekładać opony na jednym komplecie felg z fabrycznymi czujnikami lub też zainwestować w drugi komplet kół z dodatkowymi czujnikami.

Polecamy to drugie rozwiązanie, bo częste przekładki zwiększają ryzyko uszkodzenia opon, felg i samych czujników. Nowych czujników nie trzeba kupować w ASO, do większości modeli można już znaleźć tańsze zamienniki, współpracujące z elektroniką auta.

Jak przechowywać opony zdjęte z auta?

Opony luzem, bez obręczy, należy stawiać pionowo, ewentualnie ustawiać w niewysokie słupki. Kompletne koła można układać w słupki lub wieszać. W obu przypadkach ważne jest, żeby składować je w miejscu suchym, ciemnym, z dala od agresywnych chemikaliów.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (77)

No photo
No photo ~nm Użytkownik anonimowy
~nm :
No photo ~nm Użytkownik anonimowy
Znowu pierniczenie o zimówkach - to się nudne już robi...
@sid - redaktorzyna zwyczajnie nie widział opon z cyferką powyżej 12, więc uznał ze to miesiąc - co Ty się dziwisz.... Jak gość pisze takie brednie na temat daty produkcji, to sam artykuł jest pewnie tyle samo warty.
Uzupełniając jednak dla tych co nie wiedzą. Data produkcji opony wyrażona jest w postaci 3 lub 4 cyfr, następujących bezpośrednio po numerze DOT. Forma 4 cyfrowa mówi, ze opona została wyprodukowana po 2000 roku i dwie od lewej to numer tygodnia natomiast dwie ostatnie to rok produkcji. Forma 3 cyfrowa mówi, że opona wyprodukowana została przed 2000 rokiem, przy czym "trójkąt" po numerze mówi o tym, ze opona wyprodukowana została w latach 90 - analogicznie brak "trójkąta" mówi o produkcji w latach 80
15 lis 12:27 | ocena: 82%
Liczba głosów:17
82%
18%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~lewy czerwcowy Użytkownik anonimowy
~lewy czerwcowy
No photo ~lewy czerwcowy Użytkownik anonimowy
do ~makuwa:
No photo ~makuwa Użytkownik anonimowy
15 lis 14:52 użytkownik ~makuwa napisał
dobra opona całoroczna jest lepsza od byle jakiej sezonowej
w ameryce nikt nie zmienia opon mimo że śniegu bywa tam po dachy domów
na oponie nie powinno sie jeździc dlużej niz 5 lat bo potem parcieje, a na dwóch kompletach? szkoda wywalac opon z połowa bi
Heheheheh. niektórym się wydaje, że opona zimowa różni się od letniej tylko bieżnikiem. Cała zaleta opony zimowej polega głównie na tym, że jest wykonana z bardziej miękkiej mieszanki gumowej i zachowuje elastyczność nawet przy -20 stopniach. W tej temperaturze opona letnia jest twarda jak kamień i znacznie spada jej współczynnik tarcia ("przyczepność"). Nawet na super suchej nawierzchni przy -20 stopniach wzrasta droga hamowania na letnich oponach. Widziałem już kilka razy jak na ostrzejszym zakręcie przy -10 stopniach na absolutnie suchym asfalcie samochody wylatywały do rowu i to przy niewielkiej prędkości. Zawsze przyczyna ta sama - letnie opony.
15 lis 19:12 | ocena: 76%
Liczba głosów:17
76%
24%
| odpowiedzi: 4
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~sid Użytkownik anonimowy
~sid :
No photo ~sid Użytkownik anonimowy
Szanowny Panie redaktorze
Proszę się doszkolić i nie wprowadzać zamętu- dwie pierwsze cyfry na oznaczeniu opony nie oznaczają miesiąca tylko tydzień produkcji!!!
Pozdrawiam
15 lis 11:20 | ocena: 96%
Liczba głosów:55
96%
4%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~makuwa Użytkownik anonimowy
~makuwa
No photo ~makuwa Użytkownik anonimowy
do ~ot tak:
No photo ~ot tak Użytkownik anonimowy
15 lis 12:36 użytkownik ~ot tak napisał
Decydując się na opony całoroczne zwróć uwagę na to, że szybciej - niż przy sezonowych oponach - będziesz zmuszony do ich wymiany. Stać cię na ten luksus i na utratę lepszych osiągów latem i zimą, a tym samym na mniejsze bezpieczeństwo, zakładaj kiedy tyl
dobra opona całoroczna jest lepsza od byle jakiej sezonowej
w ameryce nikt nie zmienia opon mimo że śniegu bywa tam po dachy domów
na oponie nie powinno sie jeździc dlużej niz 5 lat bo potem parcieje, a na dwóch kompletach? szkoda wywalac opon z połowa bieżnika
a jakie bedziesz miał osiągi, gdy połowa trasy jest zasypana śniegiem, a połowa odśnieżona i jedziesz po mokrym asfalcie? gdy wyruszasz i jest powyżej zera, a dojeżdżasz i jest -20?
opona zimowa z grubym klockiem dobra na śnieg, na mokrym asfalcie hamuje gorzej jak nowa letnia
tak rozumując trzeba ciągać za sobą przyczepkę z 5 kompletami na różna okazje
15 lis 14:52 | ocena: 55%
Liczba głosów:56
45%
55%
| odpowiedzi: 10
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~i tak precz z ue Użytkownik anonimowy
~i tak precz z ue :
No photo ~i tak precz z ue Użytkownik anonimowy
A po co unia wprowadziła te czujniki? Czyżby dokonano analizy wypadków i przyczyną było za małe ciśnienie w oponach?
Taki sam wałek jak z żarówkami energooszczędnymi.
15 lis 15:13 | ocena: 89%
Liczba głosów:9
89%
11%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~dzik Użytkownik anonimowy
~dzik :
No photo ~dzik Użytkownik anonimowy
Najlepiej z rana, później już się nie chce.
15 lis 11:18 | ocena: 100%
Liczba głosów:18
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~olo Użytkownik anonimowy
~olo :
No photo ~olo Użytkownik anonimowy
musze sie przyznac ,ze gdy jeszcze nie wymyslono opon zimowych I czujnikow cisnienia ja jezdzilam w zimie na takich oponach jakie sprzedawali po drogach zasniezonych , kretych miejskich, wiejskich I nie mialem problem bo nie wiedzialem ze powinienem miec
15 lis 13:22 | ocena: 69%
Liczba głosów:26
69%
31%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~romek Użytkownik anonimowy
~romek
No photo ~romek Użytkownik anonimowy
do ~znawca latawca..............:
No photo ~znawca latawca.............. Użytkownik anonimowy
15 lis 11:26 użytkownik ~znawca latawca.............. napisał
Opony całoroczne nadaja sie do jazdy w niedziele do kościoła /ok. 1,5km/ albo do zawożenia dzieci do przedszkola
/ok 2,5km/.Takie autka jak nissan micra,seicento,punto,toyota yaris to przykładowi odbiorcy opon całorocznych.
50 km /godz pare kilosów jazdy
Opony całoroczne nie służą tylko do jazdy w niedziele, ani na krótkie odcinki. Nic nie zastąpi rozumu.
15 lis 12:21 | ocena: 88%
Liczba głosów:16
88%
13%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~www Użytkownik anonimowy
~www :
No photo ~www Użytkownik anonimowy
A kiedy zrobią obowiązkowe czujniki wciskania kitu przez producentów? Ten od VW świeciłby ciągle na czerwono:)
15 lis 13:09 | ocena: 86%
Liczba głosów:14
86%
14%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~xsde45t6y Użytkownik anonimowy
~xsde45t6y
No photo ~xsde45t6y Użytkownik anonimowy
do ~makuwa:
No photo ~makuwa Użytkownik anonimowy
15 lis 14:52 użytkownik ~makuwa napisał
dobra opona całoroczna jest lepsza od byle jakiej sezonowej
w ameryce nikt nie zmienia opon mimo że śniegu bywa tam po dachy domów
na oponie nie powinno sie jeździc dlużej niz 5 lat bo potem parcieje, a na dwóch kompletach? szkoda wywalac opon z połowa bi
Twoja filozofia pasuje do wózków golfowych i autek do zabawy. Auta z krwi i kości wymagają opon sezonowych ,dobrej jakości i z właściwymi indeksami prędkości przypisanymi do konkretnego auta !
15 lis 15:33 | ocena: 73%
Liczba głosów:22
73%
27%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej