Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Lampy ksenonowe – oryginalne świecą lepiej i dłużej

Jeszcze nie tak dawno temu lampy ksenonowe uchodziły za wręcz luksusowy dodatek do auta – teraz już spowszedniały, ale wciąż należą do najbardziej wydajnych i trwałych źródeł światła. Ale uwaga – na rynku jest mnóstwo podrabianych lamp, które są wprawdzie tanie, ale nie świecą ani tak dobrze, ani równie długo jak lampy oryginalne

Udostępnij
0
Skomentuj
Lampa ksenonowa Lampa ksenonowa Foto: Materiał powstał we współpracy z marką Osram
  • Markowe, oryginalne lampy wytrzymują ok. 3 tys. godzin pracy, czyli ok. 6-krotnie dłużej od żarówek halogenowych
  • Trwałość i parametry świetlne lamp ksenonowych z niewiadomych źródeł to loteria, podróbki często psują się tuż po zamontowaniu albo nie działają wcale
  • Tanie lampy wyładowcze nie mają skutecznych filtrów UV, przez co bardzo szybko mogą zniszczyć odbłyśnik i klosz reflektora. Niskiej jakości lampy są też niebezpieczne dla elektroniki auta, m.in. dla przetwornic napięcia

Aż trudno w to uwierzyć, ale pierwsze auto wyposażone w lampy ksenonowe wyprodukowane przez firmę OSRAM pojawiło się na rynku w 1991 roku, czyli aż 27 lat temu! BMW 750, bo o nim tu mowa, wzbudzało wówczas zachwyt wyjątkową barwą świateł, a wśród aut wyposażonych w reflektory z żarówkami halogenowymi wyróżniało się z daleka. Z czasem oświetlenie to przestało być zarezerwowane dla aut z najwyższej półki i od dawna już nie wzbudza sensacji. Od kilku lat ze szczytów motoryzacyjnej mody ksenony są wypierane przez lampy LED. Warto jednak wiedzieć, że dobre, markowe lampy ksenonowe pod względem jakości oświetlenia drogi najczęściej wcale nie są od nich gorsze, a w przypadku wielu modeli aut jest nadal tak, że to właśnie ksenony zapewniają większy zasięg i bardziej równomierny rozkład światła. Światła diodowe (LED-y) uchodzą wprawdzie za bardziej trwałe od lamp wyładowczych (ksenonów), ale jeśli już dojdzie do awarii źródła światła, to w przypadku przednich reflektorów producenci nie przewidują wymiany pojedynczych diod, trzeba wymienić kompletny reflektor!

Osram Xenarc Night Breaker Laser Osram Xenarc Night Breaker Laser Foto: Materiał powstał we współpracy z marką Osram

Nowe ksenony – spokój na lata

W ksenonach, czyli w tzw. lampach wyładowczych źródłem światła jest wyładowanie elektryczne w szklanej bańce wypełnionej głównie szlachetnym gazem – ksenonem. W przeciwieństwie do żarówek halogenowych, lampy ksenonowe nie mają więc wolframowego żarnika, czyli elementu wrażliwego na drgania i skoki napięcia. To m.in. dlatego lampy ksenonowe są znacznie trwalsze od żarówek halogenowych – z reguły wytrzymują 2500-3000 godzin, podczas kiedy żarówki przepalają się zwykle już po kilkuset godzinach. W praktyce lampy ksenonowe mogą wymagać wymiany po ok. 4-5 latach eksploatacji i po przebiegu rzędu 70-150 tys. km. Na rynku dostępne są też specjalne lampy ksenonowe o wydłużonej trwałości, np. Osram Xenarc Ultra Life, na które producent daje nawet 10 lat gwarancji!

Lampy ksenonowe o przedłużonej trwałości Lampy ksenonowe o przedłużonej trwałości Foto: Materiał powstał we współpracy z marką Osram

Nie czekaj aż ksenon się przepali

Ksenony zużywają się inaczej niż żarówki halogenowe. O ile żarówki zwykle przepalają się bez ostrzeżenia, to lampy ksenonowe z czasem po prostu świecą coraz słabiej, a ich barwa zmienia się z bladoniebieskiej na coraz bardziej fioletową czy różową. Nie warto czekać, aż któraś z lamp w końcu zgaśnie – o wymianie należy pomyśleć wtedy, kiedy światła zaczną słabnąć. Jak to sprawdzić? Sprawna lampa ksenonowa daje strumień świetlny rzędu ok. 3000 lumenów, podczas kiedy żarówka halogenowa ok. 1500 lumenów – jeśli auto z ksenonami oświetla drogę podobnie lub tylko niewiele lepiej od auta wyposażonego w zwykłe żarówki, to znaczy, że najwyższy czas na wymianę lamp! Ksenony wymieniamy parami – w przeciwnym razie każde ze świateł będzie miało inną barwę.

Podejrzane okazje

Na szczęście dzięki temu, że ksenony stosowane są masowo, to koszty ich eksploatacji też wyraźnie się obniżyły – jeśli uwzględnić fakt, że lampa ksenonowa wystarcza na znacznie dłużej od żarówki, to w czasie kilkuletniej eksploatacji auta na ksenony nie wydamy wcale więcej niż kosztowałyby przez ten czas zwykłe żarówki halogenowe.

Ale uwaga! Od dłuższego czasu na rynku pojawiają się też podejrzanie tanie lampy ksenonowe, kosztujące niekiedy nawet mniej od markowych żarówek halogenowych. Najczęściej nie mają one żadnych oznaczeń lub są sprzedawane pod zupełnie nieznanymi markami, ale zdarzają się też takie, które noszą oznaczenia najbardziej renomowanych firm, takich jak m.in. OSRAM. Ich sprzedawcy, oferujący je m.in. na giełdach, za pośrednictwem portali aukcyjnych, ogłoszeniowych czy nawet sklepów internetowych, twierdzą zwykle, że to np. wyroby pochodzące z tych samych fabryk, w których wytwarzane są markowe lampy, tyle że tańsze, bo bez logo producenta lub też, że są to oryginalne wyroby, ale pochodzące z innych rynków, gdzie wytwórcy sprzedają je taniej. Wiara w takie opowieści doprowadziła niejednego poszukiwacza okazji do wyrzucenia pieniędzy w błoto. Oczywiście, są też tacy, którzy kupują takie tanie lampy z niewiadomych źródeł, licząc się z tym, że trafią na produkt marnej jakości – ale skoro cena jest niska, to i ryzyko niewielkie. Nic bardziej błędnego! Niskiej jakości lampy nie tylko świecą z reguły słabo i krótko, ale też mogą zniszczyć reflektory (m.in. poprzez okopcenie ich wnętrza czy też zmatowienia odbłyśników i kloszy w wyniku nadmiernej emisji UV), doprowadzić do przepalenia drogich przetwornic i innych problemów z elektroniką pokładową. W skrajnych wypadkach wadliwa lampa może nawet eksplodować wewnątrz reflektora.

Niestety – nie ma cudów. Dobrych, markowych lamp wyładowczych nie da się kupić za grosze, a niemal wszystkie „wyjątkowe okazje” to po prostu mniej lub bardziej ordynarne podróbki.

oryginał czy podróbka oryginał czy podróbka Foto: Materiał powstał we współpracy z marką Osram

Podróbka czy oryginalny ksenon – tak sprawdzisz lampę

Lampy ksenonowe należą do najczęściej podrabianych podzespołów samochodowych. Żeby uniknąć rozczarowań, lepiej kupować je wyłącznie u sprawdzonych sprzedawców, których listę znaleźć np. na stronach internetowych producenta. Niestety, z wyglądu podróbki są często bardzo trudne do odróżnienia od produktów oryginalnych. W przypadku produktów marki OSRAM oryginalność lamp można potwierdzić sprawdzając za pośrednictwem udostępnionej na stronach firmy aplikacji. Wystarczy wejść na stronę internetową www.osram.pl/trust i skorzystać z zawartych tam wskazówek.

etykieta Osram etykieta Osram Foto: Materiał powstał we współpracy z marką Osram

Każda nowa lampa ksenonowa OSRAM ma etykietę bezpieczeństwa z unikalnym: 7-znakowym kodem, hologramem, paskiem bezpieczeństwa z mikronadrukiem oraz kodem QR. Na podstawie tych danych za pośrednictwem wspomnianej powyżej strony da się zweryfikować jej oryginalność. W przypadku starszych lamp, np. pochodzących z zapasów magazynowych, które nie miały takich zabezpieczeń, można skorzystać ze strony: http://www.czyoryginal.pl.

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej