Wiele z nich słynie w Europie Zachodniej i USA z bardzo dobrych produktów wyróżniających się naturalnym, audiofilskim brzmieniem, ale w naszym kraju znane są zazwyczaj tylko wśród fachowców zajmujących się na co dzień nagłaśnianiem samochodów oraz wśród wykwalifikowanych sprzedawców w dobrych salonach ze sprzętem. Warto zatem skorzystać z ich rad, gdyż często za tę samą cenę (lub za niedużą dopłatą) możemy wyposażyć swój samochód w produkt świetnej jakości mało znanego wytwórcy zamiast gorszego firmowanego przez znaną, potężną markę. Najprościej będzie wybrać radioodtwarzacz. Od lat w tym segmencie rynku dominują koncerny japońskie, które wyznaczają nowe granice w technice jednostek sterujących. Z ich usług bardzo chętnie korzystają zawodnicy startujący w konkursach na najwyższą jakość dźwięku i instalacji. Tradycyjnie najpopularniejsze są Alpine i Clarion, choć coraz częściej stosowane są konstrukcje Pioneera oraz Nakamichi. Na szczęście nie musimy dokładnie naśladować zawodników i kupować te same modele sprzętu (które zazwyczaj są dość kosztowne). Warto natomiast zwrócić uwagę na kilka rozwiązań niezbędnych, by uzyskać wysoką jakość brzmienia. Absolutnym minimum są radioodtwarzacze (sprzęt każdej znanej firmy) płyt CD. Mile widziane jest wyposażenie ich w dwie pary wyjść na wzmacniacz. Dzięki temu unikniemy podłączania głośników do słabej końcówki mocy zainstalowanej w radioodtwarzaczu. Aby zwiększyć jakość sygnału (i jego odporność na zakłócenia) przesyłanego z odtwarzacza do wzmacniacza za pośrednictwem kabli RCA, stosowane są wyjścia o zwiększonym poziomie napięcia (np. wyjścia 4 V). Warto w nie zainwestować tylko wtedy, gdy zainstalujemy kosztowne wzmacniacze i głośniki.Wybór odpowiedniej oddzielnej końcówki mocy i dobrego zestawu głośnikowego to już niełatwe zadanie. W produkcji tych komponentów specjalizuje się bardzo dużo wytwórni, które często znane są tylko specjalistom. Większość z nich pochodzi z USA (m.in. Hifonics, Infinity, JL Audio, Orion, Phase Linear, Precision Power, Rockford Fosgate, Soundstream, Zapco, Xtant) oraz Europy (m.in. Audison, Brax, DLS, Eton, Focal, Genesis, Gorlich, Helix, Inside Audio, Signat). Przy ich wyborze warto kierować się zaleceniami instalatorów. Ważny jest bowiem odpowiedni dobór mocy do zastosowanych w samochodzie głośników oraz odpowiednie zasilanie (od mocy wzmacniacza i długości kabli zasilania jest uzależniona średnica przewodu prądowego i masy). W przypadku głośników coraz popularniejszy staje się trend, w którym największy nacisk kładzie się na dobre nagłośnienie przedniej części kabiny. W miarę oszczędnym rozwiązaniem, które przynosi duże efekty, jest wykorzystanie zestawu dwudrożnego. W jego skład wchodzą oddzielne głośniki średnioniskotonowe, które przy właściwym zamocowaniu w przednich drzwiach (np. w specjalnym panelu) są w stanie przetworzyć dość niskie częstotliwości i zapewniają klarowne średnie tony. Małe modele wysokotonowe mocuje się do przednich słupków lub pod odpowiednim kątem ustawia na desce rozdzielczej. Oba rodzaje głośników łączy się za pośrednictwem zwrotnicy z filtrami dolno- i górnoprzepustowymi ze wzmacniaczem. Może to być silna wersja czterokanałowa. Mile widziane jest zastosowanie w niej płynnie regulowanych filtrów, co ma szczególnie duże znaczenie w przypadku instalacji subwoofera. Od rodzaju muzyki i naszych upodobań wyłącznie zależy rodzaj obudowy i przetwornika niskotonowego. Po konsultację jak i finalny montaż najlepiej udać się do dobrego punktu instalacji sprzętu. Tomasz Okurowski
Liczy się jakość
Niełatwe zadanie czeka tego, kto ma zamiar skompletować samochodowy system audio wysokiej jakości. W Polsce przybywa firm o bardzo wąskiej specjalizacji.