Gdyby zapytać, co to jest mechanizm różnicowy, to niewielu kierowców udzieliłoby właściwej odpowiedzi. Czy zatem trzeba coś o tym mechanizmie wiedzieć?

- Jest to mechanizm, który stosuje się w samochodach od początku ich istnienia. Jego działanie jest niezależne od kierowcy, ale bardzo ważne z punktu widzenia prawidłowej jazdy, szczególnie na zakrętach. Okazuje się, że na zakręcie koła samochodu znajdujące się od jego wewnętrznej strony mają do pokonania krótszą drogę niż koła poruszające się na zewnątrz zakrętu. A napęd dostarczany jest równo na oba koła. Gdyby więc nie było żadnych mechanizmów rekompensujących tę różnicę, w czasie jazdy na zakrętach i nierównościach dochodziłoby do poślizgu kół napędzanych, a ich opony szybko ulegałyby zniszczeniu.

Na szczęście wymyślono mechanizm różnicowy

- Tak. Półosie napędowe kół zakończone są kołami zębatymi współpracującymi z przekładnią satelitarną. Jeśli samochód jedzie prosto, po równym terenie, wtedy przekładnia satelitarna nie działa, natomiast zaczyna w momencie, gdy auto jest na zakręcie lub porusza się po nierównościach i koła z prawej strony mają do pokonania inną drogę niż te z lewej.