Właściciele starszych aut nie mają się zwykle czego obawiać, jeśli w ich pojazdach wydech wymaga już wymiany. Zakup wszystkich potrzebnych do naprawy części to żaden problem, a z reguły można też wybierać między elementami o jakości zbliżonej do części oryginalnych a tanimi, kosztującymi często ułamek ich ceny w ASO, zamiennikami.
Co ciekawe, nawet w autoryzowanych serwisach klienci często mogą zamówić nie tylko podzespoły z najwyższej półki cenowej i jakościowej, ale też części z tzw. tańszych linii o nieco obniżonej jakości. Problemy i duże wydatki zaczynają się wtedy, kiedy awaria nie dotyczy samych tylko rur czy tłumików, lecz elementów układu oczyszczania spalin, czyli katalizatora (w niektórych autach jest ich nawet kilka) lub filtra cząstek stałych.
Zresztą czasem kłopoty nie wynikają wcale z usterki technicznej któregoś z tych podzespołów – często po prostu... znikają one spod auta. Jak to możliwe? Nic w tym nadzwyczajnego – po prostu wśród złodziei rozniosło się, że katalizatory i filtry cząstek stałych są bardzo kosztowne, nawet w stanie zaawansowanego zużycia. Te sprawne są sprzedawane na giełdach i przez portale aukcyjne jako części zamienne, natomiast te w gorszym stanie sprzedaje się na złom.
To bardzo dochodowy interes – specjalistyczne punkty płacą od kilkuset do nawet ponad 1000 zł. To znacznie więcej niż mógłby dostać złodziej za np. niegdyś często kradzione radia. Wysoka cena wynika z tego, że z katalizatorów i filtrów cząstek stałych można odzyskać zawarte w nich metale szlachetne. Skoro używane filtry i katalizatory są takie drogie, to ile kosztują nowe?
Nie życzymy wam, żebyście musieli za nie płacić – czasem trzeba wydać nawet kilkanaście tysięcy zł! Nieuczciwi mechanicy często namawiają do wymiany sprawnych jeszcze katalizatorów na tańsze zamienniki albo po wymianie rzeczywiście niesprawnych części „zapominają” oddać je klientowi.
Zużyty oryginalny katalizator może być wart znacznie więcej od taniego zamiennika! Uwaga! Niskie ceny niektórych zamienników mają swoje uzasadnienie – stosuje się w nich mniej kosztownych metali szlachetnych. Taki katalizator rzeczywiście tuż po zamontowaniu działa, ale już po kilkunastu tysiącach kilometrów może wymagać ponownej wymiany.
Ile kosztują filtry cząstek stałych?
Audi A3 2.0 TDI (170 KM), 2006 r.
|
3700 zł
|
Citroën C5 2.2 HDi (133 KM), 2005 r.
|
2900 zł
|
Mazda 6 2.0 CD (121 KM), 2005 r.
|
9800 zł
|
Skoda Octavia 1.9 TDI (105 KM), 2010 r.
|
7200 zł
|
Koszt zakupu nowego tłumika
Model
|
Tłumik środkowy
|
Tłumik końcowy
|
BMW E46 318i
|
170-600 zł
|
200-700 zł
|
Ford Focus II 1.6
|
170-700 zł
|
145-500 zł
|
Mercedes W124 2.5 D
|
120-550 zł
|
120-400 zł
|
Volkswagen Touran 2.0 TDI
|
250-310 zł
|
360-870 zł
|