Oleje do silników z filtrem DPF: czym się różnią od innych i jak je rozpoznać?

Udostępnij
0
Skomentuj
Olej Fuchs Olej Fuchs Foto: Auto Świat

Każdy samochód spala niewielką ilość oleju, zaś powstałe przy okazji produkty spalania tej substancji trafiają do układu wydechowego. W aucie z filtrem cząstek stałych rodzaj oleju ma szczególne znaczenie – niewłaściwy olej, a tak naprawdę produkty spalania tego oleju, spowoduje przyspieszone zużycie filtra cząstek stałych

Przy spalaniu oleju, a w mniejszym lub większym zakresie dzieje się to w każdym silniku wysokoprężnym (na poziom spalania olejum a wpływ i zużycie silnika, i styl jazdy), powstają różne produkty spalania. O ile sam olej nie byłby problemem, to już olej z dodatkami uszlachetniającymi (a każdy olej silnikowy zawiera pakiet dodatków poprawiających jego jakość i chroniących go przez szybkim użyciem) to wyzwanie dla katalizatorów i filtrów cząstek stałych; w wyniku spalania oleju powstają tzw. popioły siarczanowe. Oleje, po których spaleniu pozostaje niewielka ilość popiołów siarczanowych, to tzw. oleje niskopopiołowe, oleje „low SAPS”.

Ważna rzecz: popioły powstające w wyniku spalania oleju to nie to samo co sadza (efekt niepełnego spalania mieszanki paliwowej, która w poprawnie działającym filtrze DPF zostaje niemal całkowicie unieszkodliwiona). Sadza (tzw. cząstki stałe) po pogrzaniu do temperatury 550 st. C i wyższej rozpada się do dwutlenku węgla i wody. Co innego popioły siarczanowe – te, gdy już zostaną zatrzymane w filtrze cząstek stałych, zostają w nim na zawsze i stopniowo, gdy ich ilość narasta, zajmują miejsce przeznaczone na sadzę.

Na marginesie: stopień zużycia filtra można w większości aut stwierdzić elektronicznie na podstawie czasu regeneracji filtra; im sadza wypala się szybciej i częściej, tym... bardziej zużyty filtr, gdyż sadzy, którą trzeba usunąć, jest mniej. Gdy ilość popiołów w filtrze osiągnie wartość graniczną, układ przestaje działać i kosztowny DPF wymaga wymiany.

Z punktu widzenia filtra cząstek stałych najlepiej zatem byłoby, gdyby w wyniku spalania oleju nie powstawały żadne popioły; z drugiej strony zbyt mała ilość dodatków uszlachetniających w oleju wpływa niekorzystnie na zużycie pierścieni i gładzi cylindrycznych. Producenci aut, konstruując układ napędowy (mówimy o silniku i układzie oczyszczania spalin) traktują więc olej silnikowy jak ważny element konstrukcyjny: balans pomiędzy zawartością substancji uszlachetniających w oleju (i ich rodzajem) oraz ochroną układów oczyszczania spalin musi być zachowany z dużą precyzją.

Foto: Auto Świat

Z tego względu oleje, które nadają się do samochodów z filtrem DPF, podzielono na pięć kategorii. Olej, który nadaje się do takich aut, spełnia jedną z norm „C” według klasyfikacji ACEA: ACEA C1, ACEA C2, ACEA C3, ACEA C4 i ACEA C5, z czego oleje C1 i C4 to oleje „low SAPS”, a oleje C2, C3 i C5 to oleje „medium SAPS”. By dobrać olej odpowiedni do naszego auta, należy upewnić się, jaką normę „C” ma spełniać olej stosowany w naszym silniku i taki olej wybrać. Normy, które spełnia olej, znajdziemy na każdym opakowaniu oleju. Jeśli potrzebujemy oleju spełniającego normę np. ACEA C3 i na opakowaniu widzimy taki napis, to znaczy, że właśnie takiego oleju szukamy.

I jeszcze jedno: olej, który stosujemy w naszym aucie wyposażonym w filtr cząstek stałych, powinien spełniać dokładnie tę normę, której wymaga producent naszego samochodu: nie powinno się zastępować oleju low SAPS olejem „medium SAPS” z uwagi na dobro filtra; z drugiej strony, jeśli producent wymaga stosowania olejów „medium SAPS”, nie próbujmy „przedobrzyć”, stosując olej „low SAPS” z uwagi na dobro silnika. Proste?

Materiał powstał we współpracy z firmą Fuchs.

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (44)

No photo
No photo ~adfasfd Użytkownik anonimowy
~adfasfd :
No photo ~adfasfd Użytkownik anonimowy
Każdy olej spala niewielką ilość oleju,... boże ty na to patrzysz i nie grzmisz?! Ja już nie wiem, czy to faktycznie niemcy niszczą Polske, czy idiotta zatrudnił autora czy ufoludek... ale ... na BOGA, sprawdzajcie to co publikujecie... a jak nie to nie dziwcie się na hejt bo mnie krew zalewa jak czytam takie #^@$#&*@
24 kwi 17:39 | ocena: 92%
Liczba głosów:60
92%
8%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~lebelak Użytkownik anonimowy
~lebelak
No photo ~lebelak Użytkownik anonimowy
do ~jaka glupota:
No photo ~jaka glupota Użytkownik anonimowy
24 kwi 18:48 użytkownik ~jaka glupota napisał
Polacy maja najwiecej zachorowan na raka wiec zmienisz zdanie jezeli ci sie to przytrafi prymitywie. Wtedy zmienisz zdanie dotyczace ekologii.
Owszem, ludzie może i chorują na raka, ale nie dlatego że cośtam z rur samochodów wylatuje a dlatego, że inni palą w kotłach czym popadnie + najtańszy (najgorszy) węgiel. Przykład u mnie w Lublinie. Zapraszam. Jest jedna tu taka na osiedlu która jak rozpali w kotłowni to siwo wszędzie i człowiek się dusi. Pytanie - ile musiałoby przejechać samochodów by pokryć jeden wyziew kominowy od takiego barana? 1000? 10 000? 100 000? Także dajmy spokój już tym i tak "zakatowanym" samochodom, bo to nie o to się rozchodzi!!!
25 kwi 07:53 | ocena: 71%
Liczba głosów:7
71%
29%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~manat Użytkownik anonimowy
~manat :
No photo ~manat Użytkownik anonimowy
"#1 niezależny producent środków smarnych na świecie". Niezależny od kogo/czego? Od kogo/czego zależne są koncerny" BP/Castrol. Exxon/Mobil, Shell, Total? A niby w czym Fuchs jest #1? W tym, że nie ma własnych zasobów ropy naftowej (własnego wydobycia)? W tym, że nie ma rafinerii? Mają tylko blendownie - olej bazowy muszą kupować, dodatki też; gdzie ta niezależność+
25 kwi 08:55 | ocena: 86%
Liczba głosów:7
86%
14%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~wlodekk Użytkownik anonimowy
~wlodekk :
No photo ~wlodekk Użytkownik anonimowy
No i co poradzisz na to biedny kierowco skoro każdy olej sam się spala? No co. Nie ma na to rady. Widocznie w onecie każdy pisać może. Jeden lepiej drugi trochę gorzej. A jeszcze jak olej ma w sobie dodatki uszlachetniające przed "szybkim użyciem" to już trzeba się bać. (tego pisarza).
25 kwi 09:49 | ocena: 88%
Liczba głosów:8
88%
13%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Motofun Użytkownik anonimowy
~Motofun :
No photo ~Motofun Użytkownik anonimowy
Redukuje branie oleju silnikowego o 50-90% i przedłuża jego czystość. Jest to możliwe dzięki polimerom s x 6 0 0 0.p l które generują powłoczkę o najniższym współczynniku tarcia ciał stałych. Dzięki temu pierścienie swobodniej układają się na tłoku, gładzi cylindra i dokładniej zgarniają olej. Zmniejszenie tarcia o 88% jak na samym tylko oleju 2-4 x wydłuża trwałość silnika, turbiny, skrzyni biegów (zalecane do silników wyeksploatowanych ale, nie robi remontu kapitalnego). Tarcie pożera moc, zmniejszając opory osiągamy też 8-12% oszczędności paliwa! W zimie do rozruchu potrzeba 20% mniej prądu! Stosuje się tylko raz na 80-130 tys.km lub co 2.000 motogodzin! Silnik zdecydowanie lżej wchodzi na obroty a tym samym samochód lepiej przyśpiesza i jest cichszy. Efektywność silnika potwierdziła się zwycięstwem Mazdy 787 B z problematycznym silnikiem Wankla w 24 godzinnym wyścigu Le Mans w 1991r. Toyota /Japonia (link:toyota.jp/after_service/car_care/yohin/engine_room/index.html) zalecasx6000 wymagającym klientom a Mazda zalecała do czasu nawiązania współpracy z Fordem! Nie ma odpowiedników jakościowych. Nie oceniaj bezmyślnie, w Opiniach są telefony, sam sprawdź, porozmawiaj z użytkownikami!
25 kwi 10:42 | ocena: 50%
Liczba głosów:6
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~mechanik Użytkownik anonimowy
~mechanik :
No photo ~mechanik Użytkownik anonimowy
napiszcie jeszcze że oleje low saps i mid saps dają o 50% mniejszą ochronę silnika przed zużyciem i wtedy to będzie cała prawda o tych ekologicznych pseudoolejach
24 kwi 18:19 | ocena: 83%
Liczba głosów:18
83%
17%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~mechaniker z Niemiec Użytkownik anonimowy
~mechaniker z Niemiec :
No photo ~mechaniker z Niemiec Użytkownik anonimowy
usuniecie DPF to w niemczech oszustwo podatkowe karane bardzo surowo a do tego pojazd traci prawo do poruszania sie po drochach ,zawsze gdy takowe pojazdy jada do TÜV musi byc wykonane takze AU ktore to odrazu wykaze zmiany w systemie silnika tak wiec """madrzy polscy eksperci zlota raczka """ najlepiej paluchy precz od czegos o czym pojecia nie macie bo DPF ma kontrolke i gdy sie zaswieci stan zaladowania to trzeba przeprowadzic regeneracje i na nastepne 100 tys jest spokoj ( starsze pojazdy ) a nowsze Common Rail dopalaja sie samoczynnie --moja rada ---zamiast kombinowac ,dac do fachowca niech zrobi co jest do zrobienia
24 kwi 20:42 | ocena: 63%
Liczba głosów:27
37%
63%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Max Użytkownik anonimowy
~Max :
No photo ~Max Użytkownik anonimowy
Kazdy olej spala olej ... i po tym stwierdzeniu przestalem czytac dalej.
Jak pisze sie takie bzdury o prostej rzrczy to czego oczekuwac po reszcie ?
24 kwi 19:12 | ocena: 80%
Liczba głosów:15
80%
20%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~bugi Użytkownik anonimowy
~bugi :
No photo ~bugi Użytkownik anonimowy
Każdy silnik silniczy silnikiem
24 kwi 18:34 | ocena: 92%
Liczba głosów:13
92%
8%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~bez gimnazjum Użytkownik anonimowy
~bez gimnazjum :
No photo ~bez gimnazjum Użytkownik anonimowy
Gimnazja trzeba koniecznie zlikwidować! Dowód: "Sadza (tzw. cząstki stałe) po pogrzaniu do temperatury 550 st. C i wyższej rozpada się do dwutlenku węgla i wody." - absolwenci programu chemii w gimnazjum myślą, że węgiel (sadza), po podgrzaniu, "rozpada się do dwutlenku węgla i wody". A przecież woda i dwutlenek węgla, to tzw. "woda sodowa', czyli kwas węglowy o niewielkim stężeniu, znany powszechnie jako woda gazowana. Redaktorku, sadza to węgiel.
25 kwi 14:36 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej