- Za uszkodzony zawór EGR często odpowiadają wyeksploatowane wtryskiwacze
- Nie warto kupować zaworów EGR niewiadomego pochodzenia
- Nierówna praca silnika, wzrost spalania i gorsze osiągi to oznaka niesprawnego zaworu EGR
Zawór EGR — po co i dlaczego?
Po co się montuje zawory EGR i jak działają? Otóż, jak sama nazwa wskazuje, służą one do wpuszczania spalin z powrotem do cylindrów. Wbrew obiegowej opinii nie chodzi tu wcale o "dopalanie" spalin, ale o to, żeby obniżyć temperaturę w komorze spalania oraz spowolnić nieco ten proces — dzięki temu da się o kilkadziesiąt proc. obniżyć emisję bardzo szkodliwych tlenków azotu (różnych związków występujących zwykle pod wspólną nazwą NOx).
Wpuszczenie spalin do dolotu sprawia, że w zassanym powietrzu zmniejsza się ilość tlenu, więc spalanie przebiega spokojniej (czyt. gorzej), ale za to temperatura w cylindrach wyraźnie spada, dzięki czemu tlen nie łączy się z azotem. Same spaliny nie uczestniczą w reakcji, ale pełnią rolę "wypełniacza" komory spalania. Oczywiście, efektem ubocznym jest też spadek mocy silnika. To dlatego nie da się tak po prostu doprowadzić rurki z wydechu do kolektora dolotowego, by przez cały czas część spalin trafiała znów do cylindrów. Silnik np. na wolnych obrotach dusiłby się, a przy znacznym obciążeniu nie byłby w stanie osiągnąć pełnej mocy.
Po to montuje się zawór EGR (Exhaust Gas Recirculation — recyrkulacja gazów wylotowych), żeby dało się sterować ilością zawracanych do silnika spalin. W większości konstrukcji gazy spalinowe są zawracane tylko w ściśle określonych okolicznościach — zwykle w środkowym zakresie obrotów i przy niskim lub średnim obciążeniu. Zarówno na wolnych obrotach, jak i przy gazie wciśniętym do podłogi zawór EGR powinien pozostawać zamknięty. Charakterystyka pracy zaworu zależy m.in. od rodzaju silnika — inne parametry (np. ilość wpuszczanych do dolotu spalin) są odpowiednie dla jednostki benzynowej, a inne dla diesla.