Foto: PSA, Auto Bild / Auto Świat

Grupa PSA 1.2 PureTech

Dobry przykład udanego downsizingu: francuska jednostka ma naprawdę niezłą trwałość, a przy tym wykazuje się niskim zużyciem paliwa oraz akceptowalną kulturą pracy, choć ma tylko trzy cylindry. Silniki niewiele palą, testowany na długim dystansie 130-konny Peugeot 308 zadowalał się średnio 6-7 l/100 km. Minimum to nieco ponad 5 l, na autostradzie – 8 l.

Mocniejsze warianty (110, 130 KM) korzystają z turbodoładowania i wtrysku bezpośredniego, słabsze (75 i 82 KM) – zadowalają się wtryskiem do kolektora oraz brakiem doładowania. Większość silników ma pojemność 1,2 l, istniał też wariant 1.0 (stosowany w Peugeocie 208 i Citroënie C3), ale zastąpiono go słabszymi wersjami 1.2. Wolnossące wersje zadebiutowały w 2012 r., turbo – 2 lata później. Konstruktorzy skupili się na ograniczeniu tarcia i masy silnika (od 73 kg), wśród nowinek można wymienić też dwustopniowy układ chłodzenia, przyspieszający nagrzanie jednostki. Najnowsza generacja silnika (z normą Euro 6d) będzie powstawała również w Tychach.

Nieliczne powtarzalne usterki dotyczą m.in. paska napędu osprzętu (zużywa się nawet po 50 tys. km), niewielka partia silników z początku produkcji miała kłopoty z wałem korbowym (wycieki – gwarancja).

Silnik znajdziesz m.in. w:

Citroen C4 Cactus: wszystkie benzynowe Cactusy mają 3 cylindry i pojemność 1,2 l. Wersje wolnossące (75, 82 KM) i turbo (od 110 KM).

Peugeot 308 II: pierwsza generacja 308 miała mało udane silniki serii Prince, druga korzysta też z 3-cylindrówek PureTech.

Foto: Auto Bild, Adam Mikuła, Volkswagen / Auto Świat

Najlepsze benzyniaki ostatnich lat! (slajd 1 z 17)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego