Foto: Auto Bild, Adam Mikuła, Volkswagen / Auto Świat

Foto: Auto Bild, Mazda / Auto Świat

Mazda 1.3-2.5 Skyactiv-G

Najnowsze benzyniaki Mazdy noszą nazwę „Skyactiv-G” (początkowo „Sky-G”). Nazwa „Skyactiv” odnosi się nie tylko do jednostek napędowych, lecz także do całej filozofii konstruowania samochodów: zespołów napędowych, zawieszenia, karoserii. Chodzi o maksymalne wykorzystanie materiałów, bez konieczności komplikacji rozwiązań. Dlatego silniki benzynowe mają co prawda wtrysk bezpośredni, ale zrezygnowano z doładowania oraz sztucznego zmniejszania pojemności czy liczby cylindrów: w małych autach dalej pracują silniki 1.3, w kompaktach – 1.3-2.0, zaś w SUV-ach – 2.0-2.5. Co ważne: Mazdy wytrzymują porównanie np. zużycia paliwa z samochodami napędzanymi wysilonymi silnikami downsizingowymi. Charakterystyczną cechą jednostek jest bardzo wysoki poziom sprężania (14:1), bardziej typowy dla diesli niż dla benzyniaków (Mazda ogłosiła, że w 2020 r. ma produkować benzyniaki ze stopniem sprężania 16:1!). Żeby spalanie odbywało się bez detonacji, zadbano o sprawne oczyszczanie cylindrów ze spalin, podniesiono ciśnienie wtrysku itp. O ile diesle Skyactiv nie są wolne od wad, o tyle benzyniaki na razie (a są na rynku od 2011 r.) wydają się bezawaryjne! Problemem będą ceny części, bo nie ma zbyt wielu zamienników elementów silnika.

Silnik znajdziesz m.in. w:

Mazda 2: trzecia generacja malucha Mazdy zadebiutowała w 2014 r. i otrzymała tylko silniki Skyactiv (1.5/75-115 KM).

Mazda 3: wprowadzona do sprzedaży w 2013 r. Mazda 3 (3. generacja) korzysta z benzyniaków Skyactiv – zarówno 1.5, jak i 2.0.

Mazda CX-5: SUV CX-5 1. generacji to model, w którym zadebiutowały silniki Skyactiv: stosowano wersje 2.0 i 2.5.

Najlepsze benzyniaki ostatnich lat! (slajd 1 z 17)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego