Foto: Auto Bild, Adam Mikuła, Volkswagen / Auto Świat

Foto: Adam Mikuła, Auto Bild / Auto Świat

Hyundai/Kia 1.4/1.6 Gamma

Przez wiele lat seria Gamma stanowiła podstawowe benzynowe źródło napędu Kii i Hyundaiów średniej klasy. Silniki zaczęły pojawiać się w 2006 r. Podzielić je można ze względu na rodzaj wtrysku paliwa: konwencjonalne oraz GDi (z wtryskiem bezpośrednim, z doładowaniem lub bez; dodatkowo zmodernizowano pod kątem obniżenia tarcia oraz usprawnienia chłodzenia). Polecamy te pierwsze, gdyż wersje GDi z początku produkcji zmagały się z problemami (m.in. ryzyko obrócenia panewek). Wszystkie silniki 1.6 Gamma mają dwa wałki rozrządu napędzane łańcuchem, wszystkie też mają regulację faz rozrządu po stronie ssącej (od 2011 r. – część konstrukcji również po wydechowej). Najsłabszym ogniwem okazuje się właśnie łańcuch, bo coraz częstsze są przypadki rozciągnięcia. Wymiana nie jest na szczęście przesadnie droga, bo zazwyczaj wystarcza 1200 zł. Wersje z wtryskiem pośrednim palą też nieco więcej niż oczekiwania klientów, lepsze pod tym względem są samochody wyposażone w wersję GDi.

Silnik znajdziesz m.in. w:

Hyundai ix20: techniczny bliźniak Kii Vengi ma pod maską jednostki wolnossące: 1.4 (90 KM) lub 1.6 (126 KM).

Kia Soul: silniki 1.6 z lat 2009-11 miały wtrysk pośredni (126 KM), od 2011 do 2014 r. stosowano wariant GDi (140 KM).

Hyundai Veloster: pierwsza generacja „dziwoląga” (z prawej strony dwoje drzwi, z lewej jedne) miała tylko silniki 1.6 – do 204 KM.

Najlepsze benzyniaki ostatnich lat! (slajd 1 z 17)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego