Auto Świat

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.294.553.951.65
Średnio4.694.914.231.84
Najdrożej5.725.155.222.02

Poznaj największe wady silnika 1.9 JTD/JTDM

2 sty 11 17:15
Udostępnij
0
Skomentuj

Bez wątpienia silnik 1.9 z wtryskiem common rail ugruntował pozycję Fiata wśród czołowych producentów nowoczesnych turbodiesli. To udana konstrukcja – dość trwała i niedroga w naprawach

Z perspektywy ponad 20 lat można śmiało powiedzieć, że wkład Fiata w rozwój silników Diesla był ogromny. To właśnie włoski producent w 1986 r. zaprezentował pierwszy motor wysokoprężny z wtryskiem bezpośrednim (model Croma). Niestety, charakteryzował się on głośną pracą i dużymi wibracjami – żartowano wtedy, że jeszcze zanim Croma TDid wyjedzie na drogę, ma poluzowane wszystkie śruby.

Przełom nastąpił w 1997 r. Gdy większość producentów, na czele z VW, udoskonalała bądź opracowywała jednostkę Diesla z wtryskiem bezpośrednim, konstruktorzy Fiata zrobili kolejny krok na przód. Zaprezentowali pierwszy na świecie samochód, pod maską którego pracował turbodiesel z innowacyjnym systemem wtrysku typu common rail. Alfa Romeo 156 1.9 JTD (skrót od uniJet Turbo Diesel), bo o niej mowa, zapoczątkowała dieslowską rewolucję. Zastanawiano się jedynie nad trwałością i niezawodnością zarówno nowego układu wtryskowego, jak i innych elementów silnika.

Dziś można śmiało powiedzieć, że motor 1.9 JTD, a także jego zmodyfikowana wersja JTDM, to udane konstrukcje – efektywne, dynamiczne i trwałe. Znajdziemy je w autach Alfy Romeo, Fiata, Lancii, Opla, Saaba, Suzuki, a także w Cadilacu BLS.

W karierze rynkowej silnika 1.9 z wtryskiem common rail trzeba wyróżnić dwa etapy. Pierwszy trwał od 1997 do 2002 r., gdy rozwijano wersję 1.9 JTD z wtryskiem CR pierwszej generacji, drugi natomiast od końca 2002 r., gdy do oferty wprowadzono zmodernizowaną odmianę JTDM (Multijet) z 16-zaworową głowicą i wtrsykiem CR drugiej generacji. Warto tu zaznaczyć, że okres przechodzenia z JTD na JTDM trwał do 2005 r., a jego wynikiem była np. wersja 1.9 JTDM z 8-zaworową głowicą (moce: 100, 120 i 130 KM).

Z użytkowego punktu widzenia zarówno wersje JTD, jak i JTDM mają swoje słabe i mocne strony. Silniki JTD (moce: 80, 85, 100, 105, 110 i 115 KM) z pierwszych kilku lat produkcji, które spotkamy tylko w autach koncernu Fiata, cechują nie najwyższa kultura pracy i związane z nią dość duże wibracje przenoszone do wnętrza, a także spora turbodziura.

Chwalone są natomiast za stosunkowo niskie spalanie, niezłą dynamikę (np. 105-konna Alfa Romeo 156do „setki” rozpędza się w 10,5 s) i, co najważniejsze, niewielką liczbę poważnych awarii. Kłopoty z regulatorem ciśnienia paliwa, przepływomierzem powietrza, zaworami EGR i overboost dziś można usunąć naprawdę nie niskim kosztem.

Cieszy też dość dobra żywotność układu wtryskowego, który nie jest tak czuły na złą jakość paliwa, jak układy stosowane w konkurencyjnych konstrukcjach z tego okresu. Przyzwoitą trwałość prezentują również turbosprężarki (szczególnie ze stałą geometrią – odmiany: 80, 85 i 105 KM), a także 2-masowe koło zamachowe – w razie uszkodzenia można zastosować jednomasowe. Rozwiązanie to zdaje egzamin właśnie w przypadku wersji dysponujących mniejszą mocą. Generalnie największym problemem wersji JTD jest wiek. Pamiętajmy, że większość aut ma już bardzo duże przebiegi, a ich właściciele coraz częściej nie chcą inwestować sporych pieniędzy w naprawy samochodu wartego 10-12 tys. zł – na tyle np. wyceniana jest Alfa 156 JTD z 2000-2001 r. Takie egzemplarze przeważnie wymagają dużego doinwestowania.

Dobrym wyborem będzie jednostka Multijet z 8-zaworową głowicą. Zdaniem wielu mechaników zapewnia najlepszy kompromis między trwałością a przyjemnością z jazdy, a niedługi staż rynkowy (np. najpopularniejsza wersja 120-konna debiutowała w 2005 r.) sprawia, że można znaleźć auto z Multijetem 8V w całkiem niezłej kondycji. Ofert jest dużo i, co bardzo ważne, nie trzeba ograniczać się do aut koncernu Fiata. Wspomnianą wersję 120-konną 1.9 JTDM 8V montowano m.in. w modelach Opla, Saaba czy Suzuki.W stosunku do wersji JTD gwarantuje wyższą kulturę pracy i lepszą dynamikę przy zachowaniu podobnego spalania oraz zbliżonej awaryjności. Pozostają jeszcze wersje 16V JTDM: 140-, 150- i 170-konne (tylko Alfa 147) oraz 16V JTDM biturbo: 180 (Saab i Cadillac), a także 190 KM (Lancia Delta).

Silniki z podwójnym doładowaniem pojawiły się na rynku w 2008 r. i trudno jeszcze określić ich trwałość, natomiast motory z pojedynczą turbiną borykają się z nieco większą liczbą usterek niż wersje 8V. Ich naprawy przeważnie okazują się również nieco droższe. Skoro poruszyliśmy temat napraw, to podobnie jak w przypadku wersji 1.3 Multijet, oryginalne części są zdecydowanie najtańsze w ASO Fiata.

Technika - Początkowo silnik 1.9 JTD bazował na wtrysku common rail pierwszej generacji – wtrsykiwacze elektromagnetyczne, dwie główne fazy wtrysku(wstępna i zasadnicza) z ciśnieniem dochodzącym do ok. 1400 bar. W 2002 r. Fiat wprowadził na rynek silnik 1.9 JTD Multijet z wtryskiem common rail drugiej generacji. Zmodyfikowano centralkę wtrysku, zastosowano nowocześniejsze wtryskiwacze i podniesiono ciśnienie wtryskiwanego paliwa. Efekt? Lepsza kontrola procesu spalania głównie dzięki większej liczbie wtrysków podczas jednego cyklu pracy. W praktyce przekłada się to na wyższą kulturę pracy, niższe spalanie, lepszą efektywność, a także ograniczenie emisji spalin.

Typowe usterki - Silnik 1.9 JTD zaliczany jest do udanych konstrukcji. Wiele usterek, z którymi borykają się użytkownicy, można niedrogo wyeliminować. Przykład: regulator ciśnienia paliwa – usunięcie problemu poza ASO to koszt ok. 500 zł. Inne niedomagania, które nie zrujnują domowego budżetu (oczywiście, przy założeniu, że naprawy będą przeprowadzane poza ASO), to uszkodzenia przepływomierza powietrza, zaworu EGR, przetarcia, czujnik położenia wału korbowego czy przewodu gumowego intercoolera.

Trwałość turbosprężarki należy ocenić dość dobrze, jeśli już pojawiają się niedomagania, to najczęściej związane są ze sterowaniem lub zacinaniem się zmiennej geometrii łopatek np. zaworu overboost (np. w Stilo jest nisko umieszczony i narażony na działania czynników zewnętrznych). Jednostki JTDM częściej mają problemy z elektroniką oraz usterki 2-masowego koła zamachowego, wykazują też podwyższoną konsumpcję oleju silnikowego. Warto jeszcze zaznaczyć, że ceny niektórych elementów do JTD są znacznie niższe niż do JTDM.

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.
Napisz komentarz...

 
No photo












Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (26)

No photo
No photo ~czytelnik Użytkownik anonimowy
~czytelnik :
No photo ~czytelnik Użytkownik anonimowy
Zauwazylem ze auto swiat to tak troche jest nastawiony ku chwale vw itp. O innych typu fiat to tak troche na opak. Wiadomo ze te silniki fiata sa swietne ale najpierw wykazuja bledy zeby zniechecic a potem tak jakby od niechcenia napisza ze w sumie to nie jest zly. Natomiast vw z mega wpadka 2.0tdi PD czy 2.5 v6 tdi to tylko troche pisali o tym ale w sposob ze najpierw zalety ze malo pali, ze pieknie brzmi i porywa i ze taki fajny i w ogole a na koncu ale w sumie to troche sie psuje a tam naprawy ida w tysiace zl. Moze sugerowane jest to tym ze jest rowniez AUTO BILD wiec trzeba chwalic swoj rynek nawet za pomoca takich trikow stylistycznych
25 gru 14 19:32 | ocena: 92%
Liczba głosów:25
92%
8%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~biskup Użytkownik anonimowy
~biskup :
No photo ~biskup Użytkownik anonimowy
Mam 159SW 1,9 16V JTDM 150KM Mam 159SW 1,9 16V JTDM 150KM Qtronic od roku i przejechalem prawie 30000km, gdy kupilem miala 113000km.
Prowadzi sie rewelacyjnie i wlasnie to najbardziej wyroznia ten samochod poza stylistyka, spalanie srednie 7,4 l/100km, do tej pory wymieniony ponadplanowo termostat i kolektor po modernizacji.
Jestem zadowolony i zawsze cieszy mnie chwila spedzona w 159, tylko te skrzypienia z wnetrza i zawieszenia mnie irytuja-wszak to znak ze to jeszcze Alfa
pozdrawiam i polecam
31 sty 12 22:07 | ocena: 90%
Liczba głosów:11
90%
9%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jaro1172 Użytkownik anonimowy
~jaro1172 :
No photo ~jaro1172 Użytkownik anonimowy
Posiadam Opla Vectre 1.9 cdti Posiadam Opla Vectre 1.9 cdti 120 KM. Kiedy dowiedziałem się ,że mam Fiata pod maską myślałem ,że kłopoty to moja specjalność. A tu zaskoczenie. Autem przejechałem 60 tys. km . Ma teraz 260 tys. nakręcone ( według licznika???)i dalej śmiga. Wymieniłem tylko świeczki żarowe i termostat no i oczywiście normalne przeglądy okresowe.Dla mnie jak najbardziej ok. Polecam tę jednostkę napędową, naprawde warto.
9 lis 12 10:51 | ocena: 94%
Liczba głosów:18
94%
5%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~biały człowiek Użytkownik anonimowy
~biały człowiek :
No photo ~biały człowiek Użytkownik anonimowy
Mam fiata stilo 1.9jTD MW 115kM. Auto kupiłem przy 100000km przebiegu, przez 8 lat zrobilem 200000km. Przeczytalem wlaśnie, że auto ma nienajwyższą kulturę pracy i sporą turbodziurę. Ciekawe, bo przez 8 lat tego nie zauważyłem. MOje auto nIe ma żadnej turbodziury. NIgdy nie miałem problemów z odpalaniem. Przez 8 lat eksploatacji oprocz wydatków eksploatacyjnych w aucie wymieniono 2 świece żarowe, 1 raz łożyska w alternatorze i 1 raz był czyszczony zawór egr. NIgdy nie miałem problemów z turbiną i dwumasem. Uważam, że wśród popularnych silników jest on bezkonkurencyjny. Słabym punktem w aucie są żarówki. Przynajmniej raz w roku trzeba jedną z 2 przednich żarówek wymienic

25 lis 14 19:57 | ocena: 80%
Liczba głosów:10
80%
20%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~karol Użytkownik anonimowy
~karol :
No photo ~karol Użytkownik anonimowy
alfa 156 jtd 110km , przebieg prawie 500tys olej 5w40, jak narazie dwumasa i sprzęgło w jej karierze a i egr czyszczony co roku bo się zapieka. Reszta działa bez problemu, pomijając zawieszenie przedniebo jest delikatne(ale passat ma 4 wahacze a tu 1 wjęc jest taniej).Solidny diesel tani w utrzymaniu.
26 wrz 14 15:50 | ocena: 100%
Liczba głosów:7
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Rafał Użytkownik anonimowy
~Rafał :
No photo ~Rafał Użytkownik anonimowy
Chciałbym zwrócić uwagę, że warto po zakupie jednostek MJTD 16V sprawdzić stan kolektora ssącego, bo jest to największa bolączka tego silnika. Kolektor robiony przez firmę Pierburg posiada taką wadę, że po uzbieraniu szlamu przepuszczanego przez EGR osadza się na ściankach kolektora, co z kolei może zablokować klapki wirowe w kolektorze ssącym, w konsekwencji urwanie się jednej z nich i murowany remont silnika. Pozmianowe kolektory nie są pozbawione tej wady, zmieniona nieco konstrukcja powoduje mniejsze prawdopodobieństwo awarii, ale jednak jest ono w dalszym ciągu całkiem spore! Najlepsze według mnie rozwiązanie, to całkowite pozbycie się klap wirowych z kolektora - całość razem z regenerowanym kolektorem bez klap powinna zamknąć się 1000 PLN.
6 lip 14 11:52 | ocena: 75%
Liczba głosów:8
75%
25%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~wiedzący Użytkownik anonimowy
~wiedzący :
No photo ~wiedzący Użytkownik anonimowy
Jak zwykle auto świat Jak zwykle auto świat opowiada głupoty. JTDm to tasam a 16V co JTD, a "M" oznacza tylko i wyłącznie ECU i spełnienie norm EURO4. To są te same silniki CR pierwszej generacji. Silniki drugiej generacji wprowadzono od 2009 roku. Wtedy już dawno nie było silników JTD 8V.
Panowie wypada się dokształcić zanim napisze się pierdoły.
21 mar 11 11:29 | ocena: 66%
Liczba głosów:18
33%
66%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~fanwv Użytkownik anonimowy
~fanwv :
No photo ~fanwv Użytkownik anonimowy
silniki jtd gdyby były niemieckie szwaby nie dali by zyc konkurencj imaciaszczyk wyli by z zachwytu pod remizommmm o bezawarii,nie wiem czy wiecie ale wolcwagyn chciał kupic alfe 159 żeby to był passat i jtd niestety wlosi szwabow podłych oleli 3xf=ferelna franca folcwagym
8 cze 22:32 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~stefek Użytkownik anonimowy
~stefek :
No photo ~stefek Użytkownik anonimowy
redaktorku daj spoko wyluzuj i zacznij pisać co odwala teraz folcwagyn i merc ze swoimi silnikami gdyby grupa fiata takie miała wasza propaganda siegnela by zenitu.
10 cze 16:26 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~abdul Użytkownik anonimowy
~abdul :
No photo ~abdul Użytkownik anonimowy
Wypisujecje takie bzdury w wiekszosci ze glowa boli
22 cze 14 18:22 | ocena: 100%
Liczba głosów:5
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Pierwsza wersja M-Jet: 16-zaworowa głowica, DOHC, nowy układ wtrysk

Pierwsza wersja M-Jet: 16-zaworowa głowica, DOHC, nowy układ wtrysk

Poznaj największe wady silnika 1.9 JTD/JTDM (slajd 1 z 9)

REKLAMY
Koniec bloku reklamowego

REKLAMY
Koniec bloku reklamowego

REKLAMY
Koniec bloku reklamowego

REKLAMY
Koniec bloku reklamowego

REKLAMY
Koniec bloku reklamowego

REKLAMY
Koniec bloku reklamowego

REKLAMY
Koniec bloku reklamowego

REKLAMY
Koniec bloku reklamowego

REKLAMY
Koniec bloku reklamowego