CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej3.994.433.841.58
Średnio4.324.584.081.83
Najdrożej4.784.694.562.21

Problemy ze zbieżnością: typowe objawy, regulacja

6 paź 16 09:01
Udostępnij
0
Skomentuj

Samochód „ściąga”, musicie walczyć z kierownicą? Takie objawy wskazują na to, że wasze auto ma rozregulowaną geometrię kół. Lepiej ją ustawić, zanim szkód będzie więcej

Kontrola geometrii kół w warsztacie z odpowiednim sprzętem i wiedzą trwa 15 minut i kosztuje ok. 50 zł. Za regulację trzeba dopłacić, w zależności od zakresu, od 50 do 200 zł. To stosunkowo niewielka suma, biorąc pod uwagę to, ile kosztują nowe opony, które łatwo można zniszczyć w wyniku jazdy z rozregulowanym zawieszeniem.

Jeśli ten argument was nie przekonuje, powinniście pomyśleć o swoim bezpieczeństwie – samochód z wyregulowaną geometrią nie tylko lepiej się prowadzi, ale przede wszystkim jest bardziej przewidywalny.

Zbieżność: o co tu chodzi?

Przestawiona geometria to nie jest awaria, która unieruchomi auto, dlatego wielu kierowców nie widzi sensu wydawania pieniędzy na jej regulację. Uwierzcie nam jednak, że warto. Inżynierowie przed wypuszczeniem auta na rynek spędzają wiele godzin na testach, szukając optymalnego ustawienia geometrii kół.

Upraszczając zawiłości techniczne, to najlepszy możliwy kompromis między zbieżnością (określa położenie kół względem tzw. osi symetrii pojazdu lub kół danej osi względem siebie) a kątem pochylenia kół w stosunku do jednej z umownych osi symetrii (geometrii) podwozia.

Jeszcze prostsze wytłumaczenie: szuka się takiego ustawienia kół względem siebie i osi pojazdu, które zagwarantuje jak najlepsze przyleganie opon do nawierzchni (zarówno podczas jazdy na wprost, jak i w zakręcie) oraz pozwoli uzyskać neutralne i stabilne zachowanie na drodze.

Koła kierowane zawsze są domyślnie zwrócone delikatnie ku sobie. Niestety, ta optymalna geometria z czasem się „rozjeżdża” pod wpływem zużycia zawieszenia i elementów układu kierowniczego (m.in. końcówek drążków kierowniczych) lub w wyniku wpadnięcia w wyrwę w jezdni albo najechania ze zbyt dużą prędkością na wysoki krawężnik.

Jednak kontrolę geometrii radzimy zlecać co pewien czas, nawet jeśli nie wjedziecie w dziurę. Wystarczy, że samochód zacznie „myszkować” po jezdni, ściągać w którąś ze stron podczas jazdy na równej drodze lub np. przestanie prostować samoczynnie kierownicę na wyjściu z zakrętu. Ponadto takie badanie warto wykonać zawsze przed montażem nowych opon lub przy okazji ich okresowej wymiany – wtedy możecie być pewni, że ściąganie nie jest wynikiem złego wyważenia koł lub skrzywienia felgi.

Kiedy badać geometrię?

Efekty ustawienia geometrii powinny być odczuwalne od razu, ale pod warunkiem, że, po pierwsze, wykonacie to w aucie, w którym układ kierowniczy i zawieszenie są w dobrym stanie – jeśli powstały tam luzy, regulacja będzie stratą czasu i pieniędzy, ale o tym powinien was zresztą poinformować mechanik; po drugie, wykona to serwis, który ma do dyspozycji sprzęt o dobrej jakości – nie chodzi tu wyłącznie o najnowsze zautomatyzowane laserowe urządzenia działające w technice 3D, lecz przede wszystkim o skalibrowane i okresowo serwisowane instrumenty pomiarowe. Regulacja też nie ma sensu, jeśli mechanik ustawi wyłącznie zbieżność przednich kół w oderwaniu od tego, jak są ustawione tylne koła oraz kierownica.

Typowe objawy

Jeśli podczas jazdy na wprost auto ściąga w jedną ze stron, nie jedźcie od razu do warsztatu, tylko sprawdźcie ciśnienie w oponach. Gdy jest właściwe, a mimo to auto nadal samoistnie skręca lub łatwiej wchodzi w prawe zakręty niż lewe (lub na odwrót), zbadajcie geometrię kół.

„Przekoszona” kierownica, gdy auto jedzie na wprost, to typowy objaw problemów ze zbieżnością, np. uszkodzenia czy też skrzywienia drążka kierowniczego;

Nierównomierne starcie opon na jednej z krawędzi to skutki długotrwałej jazdy z nieprawidłowo ustawioną zbieżnością kół.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Piotr Czypionka / Auto Świat

Kiedy dochodzi do zmiany geometrii zawieszenia?

Zmiana geometrii zawieszenia może być wywołana przez różne czynniki. Chyba wciąż najczęstszym powodem jej rozregulowania jest, mówiąc kolokwialnie, zaliczenie porządnej dziury w drodze. Kierowcy zwykle bagatelizują lub nie zauważają lekko przesuniętego położenia kierownicy podczas jazdy na wprost bądź lekkiego ściągania, a to typowe objawy, że przygoda na drodze miała większe konsekwencje niż przecięta opona lub skrzywiona obręcz koła. Do zmiany geometrii może też dochodzić powoli, wraz ze stopniem zużycia elementów zawieszenia i układu kierowniczego. Coraz większe luzy, zniszczone tuleje gumowo-metalowe i wybite końcówki drążków kierowniczych sprawiają, że z czasem auto gorzej się prowadzi, ma problemy z jazdą na wprost lub chętniej skręca tylko w jedną ze stron. Także często zapominamy o ponownym wyregulowaniu geometrii kół po naprawach, podczas których „rozpina się” zawieszenie, np. po wymianie przegubów, łożysk kół itd.

Chwila nieuwagi może skończyć się zniszczeniem felgi, opony lub skrzywieniem końcówek i zmianą geometrii zawieszenia.

Problemy ze zbieżnością: typowe objawy, regulacja (slajd 1 z 7)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Piotr Czypionka / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Piotr Czypionka / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Piotr Czypionka / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Piotr Czypionka / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Piotr Czypionka / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Piotr Czypionka / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego