benzyny. Mieszanki spirytusu i benzyny nie da się naszym zdaniem wypić (choć pewnie urzędnicy Ministerstwa Finansów będą innego zdania), ale można na tym jeździć. Saab BioPower to auto, które bez ryzyka można zasilać tego rodzaju biopaliwem, zwykłą benzyną albo mieszanką tych paliw. Warunek: w zbiorniku musi być co najmniej 15 proc. benzyny.Dla zwykłego auta na dłuższą metę byłoby to zabójcze, choć mieszanka spirytusu i benzynyspala się w silniku bardzo przyjaźnie dla jednostki napędowej. Ma liczbę oktanową 104 (podczas gdy benzyna 95), dzięki czemu zredukowane jest ryzyko spalania stukowego. Zwykłe auto wprawdzie na tym pojedzie, ale problemem jest higroskopijność spirytusu (czyli to, że chłonieon wodę). W czystej 100-procentowej postaci spirytus właściwie nie istnieje. Benzyna z domieszką spirytusu zawiera więc wodę - w baku jest jej dużo więcej, niż gdy tankujemy czystą benzynę. A woda powoduje korozję przewodów paliwowych, pompy paliwa, złączek, a także silnika.Trzeba drobnych zmian, aby jeździć na wódceSilniki Saaba przystosowane do spalania spirytusu mają zmodyfikowane nie tylko oprogramowanie (żeby łatwo przystosowywał się do zmian liczby oktanowej paliwa i jazdy na mieszance benzyny ze spirytusem w różnych proporcjach), ale ma także uodporniony na korozję cały układ paliwowy - w tym zbiornik, pompę i przewody. Wzmocniono także zawory i gniazda zaworowe silnika. Silnik jest tak ustawiony, aby wykorzystywał podwyższoną liczbę oktanową paliwa E85. Mając w baku głównie spirytus, silnik rozwija moc o 30 KM większą, niż gdy w zbiorniku znajduje się tylko benzyna. W Szwecji Saab BioPower kosztuje prawie 1000 euro więcej niż zwykły. Jednak firmy, które decydują się na taki zakup, płacą niższe podatki, bo biopaliwo jest ekologiczne. Użytkownicy aut zasilanych paliwem E85 mają prawo wjeżdżać bez ograniczeń do centrum Sztokholmu i parkować za darmo. Jeżeli chodzi o koszty paliwa, to E85 jest tańsze niż benzyna, bo fiskus rezygnuje z części podatków. Niestety, w ruchu miejskim silnik zużywa nawet 30 proc. więcej tego paliwa niż benzyny. Jazda na spirytusie jest ekologicznaSpalanie E85 jest podobne do spalania benzyny tylko przy niewielkim obciążeniu silnika - wówczas oszczędzamy także na kosztach paliwa. Jednak największe są korzyści ekologiczne. Wprawdzie silnik, spalając spirytus, emituje dwutlenek węgla, ale taką samą ilość tej substancji pochłoną rośliny, z których wyprodukowany zostanie nowy alkohol etylowy. Ale jak prohibicja, to prohibicja! W przeciwieństwie do krajów, w których świadomość ekologiczna jest wysoka, w Polsce na stacjachzapewne jeszcze długo nie zobaczymy dystrybutora z E85. Mimo że - jak wiemy z nieoficjalnych źródeł - samochody na to paliwo będzie można kupić w Polsce już pod koniec roku. Saab BioPower ma kosztować o 4 tys. zł więcej niż zwykły.Testowaliśmy Saaba BioPower 2.0TSaabem BioPower przejeździliśmy pełen zbiornik samochodowej wódki, a potem zbiornik czystej benzyny. Efekt? Tak jak przypuszczaliśmy - samochód po wódce jeździ dużo szybciej! Szczególnie duża różnica jest zauważalna na niskich obrotach oraz w chwili ruszania - silnik zasilany spirytusem chętniej wkręca się na obroty. Daje się też zauważyć nieco łagodniejsza praca silnika na paliwie E85 niż na benzynie. To prawdopodobnie dlatego, że konstrukcja tej jednostki wykorzystuje podwyższoną liczbę oktanową tego paliwa w znacznie większym stopniu, niż mogłyby to zrobić silniki aut przystosowane wyłącznie do benzyny. Jest jednak i zła wiadomość: pełny zbiornik E85 w ruchu miejskim wystarczył zaledwie na 300 km jazdy miejskiej. A to spory kłopot, bo trzeba tankować częściej.Ekologiczne paliwo Paliwo E85 składa się w 85 proc. z alkoholu etylowego. W przeciwieństwie do paliw wytworzonych z przeróbki ropy naftowej alkohol nie powoduje zwiększenia stężenia dwutlenku węgla w atmosferze. To dlatego, że dwutlenek węgla emitowany przez auto jako produkt spalania bioetanolu jest pochłaniany przez rośliny, z których produkuje się spirytus - a więc ilość dwutlenku węgla w przyrodzie się nie zmienia. Oczywiście 15 proc. E85 to benzyna, która czyni takie same szkody w środowisku jak każda inna. Biopaliwo E85 ma kolor różowy inie da się go wypić nie tylko z powodu zawartości benzyny, ale także dlatego, że przemysłowy spirytus ma niższą jakość niż spożywczy. Można go produkować z wszelkich surowców organicznych, które podlegają fermentacji.
Saab BioPower - Auto pełne wódki
Zamknęli Twój ulubiony nocny sklepik monopolowy? Zajrzyj do baku swojego auta - może coś jeszcze zostało? Niestety, taka rada nie jest do końca przydatna w przypadku Saaba BioPower, bo szwedzkie paliwo E85 to mieszanka 85 proc. czystego spirytusu i 15 proc.