Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Samodzielna wymiana klocków hamulcowych i tarcz hamulcowych

26 sty, 14:01

Wystarczą podstawowe narzędzia, smar w spreju, parę godzin czasu i samodzielna wymiana klocków hamulcowych oraz tarcz nie będzie problemem. Można dzięki temu zaoszczędzić około 150 zł

Udostępnij
0
Skomentuj

Zużyte klocki hamulcowe dają o sobie znać metalicznym piskiem lub kontrolką zapalającą się na desce. Gorzej przewidzieć „kończące się” tarcze. Sygnałów nie można lekceważyć – decydują o bezpieczeństwie!

Jak sprawdzić czy czeka nas wymiana klocków hamulcowych?

W razie wątpliwości najlepiej zdjąć koło – stan (grubość) klocków najczęściej da się ocenić na pierwszy rzut oka – wymiana klocków hamulcowych powinna nastąpić, jeśli zostało nie więcej niż 2-3 mm części roboczej. Zazwyczaj wystarczają na 30-60 tys. km. Tarcze należy wymienić, jeśli są nierówno zużyte, mają głębokie garby lub przekroczona została minimalna grubość (do pomiaru przyda się suwmiarka) – wartości graniczne znaleźć można np. w książkach obsługowo-naprawczych. Tarcze mają dłuższą trwałość – około 50-100 tys. km.

Wymiana klocków hamulcowych - czego potrzebujemy?

Przed przystąpieniem do prac poza nowymi częściami trzeba zgromadzić narzędzia – potrzebny będzie podstawowy komplet kluczy, ewentualnie imbus rozmiar 7 (do zacisków ATE) oraz – koniecznie – podstawki (choćby prosty „koziołek” za kilkanaście zł). Nie zapomnijcie o smarze ceramicznym i miedziowym oraz narzędziach do oczyszczenia zacisku (szczotka druciana, odpowiednia nasadka na wiertarkę). W większości aut procedura wymiany tarcz przebiega tak samo (wymiana klocków hamulcowych przebiega analogicznie, nie odkręcając już jarzma).

Wymiana klocków hamulcowych - na to uważaj

Różnice dotyczą np. sposobu zabezpieczenia tarczy (śruby lub podkładki rozprężne, niektóre nie są dodatkowo mocowane), rozmiarów kluczy potrzebnych do wykonania operacji. Czasem tłoczki się wkręca (nie wciska), a np. w Mercedesach spotkać można hamulce SBC wymagające do obsługi… komputera. Na wykonanie operacji potrzeba około 2 godz.

Powodzenie zależy od tego, czy w trakcie prac nie odkryjecie dodatkowych kłopotów, np. zapieczonych śrub, lub nie okaże się, że przygotowane klocki lub tarcze są niewłaściwe. Nasz „model” służący za przykład do zdjęć to kilkuletni Ford Mondeo dobrze ukazujący, że wymiana klocków hamulcowych i tarcz jest prosta nawet w młodych autach.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Przemysław Wąworek / Auto Świat

Samodzielna wymiana klocków i tarcz hamulcowych

Wymiana klocków i tarcz nie wymaga szczególnej wiedzy czy umiejętności, wystarczy zwrócić uwagę na kilka zasad.

Samodzielna wymiana klocków hamulcowych i tarcz hamulcowych (slajd 1 z 23)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego