Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Samodzielna wymiana klocków hamulcowych i tarcz hamulcowych

26 sty, 14:01

Wystarczą podstawowe narzędzia, smar w spreju, parę godzin czasu i samodzielna wymiana klocków hamulcowych oraz tarcz nie będzie problemem. Można dzięki temu zaoszczędzić około 150 zł

Udostępnij
0
Skomentuj

Zużyte klocki hamulcowe dają o sobie znać metalicznym piskiem lub kontrolką zapalającą się na desce. Gorzej przewidzieć „kończące się” tarcze. Sygnałów nie można lekceważyć – decydują o bezpieczeństwie!

Jak sprawdzić czy czeka nas wymiana klocków hamulcowych?

W razie wątpliwości najlepiej zdjąć koło – stan (grubość) klocków najczęściej da się ocenić na pierwszy rzut oka – wymiana klocków hamulcowych powinna nastąpić, jeśli zostało nie więcej niż 2-3 mm części roboczej. Zazwyczaj wystarczają na 30-60 tys. km. Tarcze należy wymienić, jeśli są nierówno zużyte, mają głębokie garby lub przekroczona została minimalna grubość (do pomiaru przyda się suwmiarka) – wartości graniczne znaleźć można np. w książkach obsługowo-naprawczych. Tarcze mają dłuższą trwałość – około 50-100 tys. km.

Wymiana klocków hamulcowych - czego potrzebujemy?

Przed przystąpieniem do prac poza nowymi częściami trzeba zgromadzić narzędzia – potrzebny będzie podstawowy komplet kluczy, ewentualnie imbus rozmiar 7 (do zacisków ATE) oraz – koniecznie – podstawki (choćby prosty „koziołek” za kilkanaście zł). Nie zapomnijcie o smarze ceramicznym i miedziowym oraz narzędziach do oczyszczenia zacisku (szczotka druciana, odpowiednia nasadka na wiertarkę). W większości aut procedura wymiany tarcz przebiega tak samo (wymiana klocków hamulcowych przebiega analogicznie, nie odkręcając już jarzma).

Wymiana klocków hamulcowych - na to uważaj

Różnice dotyczą np. sposobu zabezpieczenia tarczy (śruby lub podkładki rozprężne, niektóre nie są dodatkowo mocowane), rozmiarów kluczy potrzebnych do wykonania operacji. Czasem tłoczki się wkręca (nie wciska), a np. w Mercedesach spotkać można hamulce SBC wymagające do obsługi… komputera. Na wykonanie operacji potrzeba około 2 godz.

Powodzenie zależy od tego, czy w trakcie prac nie odkryjecie dodatkowych kłopotów, np. zapieczonych śrub, lub nie okaże się, że przygotowane klocki lub tarcze są niewłaściwe. Nasz „model” służący za przykład do zdjęć to kilkuletni Ford Mondeo dobrze ukazujący, że wymiana klocków hamulcowych i tarcz jest prosta nawet w młodych autach.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (87)

No photo
No photo ~mechanikChicago Użytkownik anonimowy
~mechanikChicago :
No photo ~mechanikChicago Użytkownik anonimowy
1. Tarczy nigdy nie bije sie metalowym mlotkiem, chyba ze sie wie ze idzie na zlom. Ja zawsze uzywam gumowy mlotek...
2.Tloczek wciskam za pomoca "C clamp" --- takiego zacisku w krztalcie C (nie wiem jak to bedzie po polsku)
3.Caly zacisk/szczekke (czy jak to nazywacie) zdejmuje razem
4. Czesci myje specjalnym sprejem --- u nas dostepnym w kazdym sklepie
5. Niczego dodatkowo nie zabezpieczam, co najwyzej wyczyszcze
6. Brodnymi rekawiczkami nie dotykam klockow --- albo zmieniam, albo zakladam je golymi rekami (smar na klockach jest bardzo nieporzadany)
7.Nie powinno sie uzywac smarow na gwinty, bo wtedy nie wiadomo jaka sile uzyc do dokrecania. Sa do tego specjalne srodki (jesli juz chcemy cos uzyc) ktore producent srub/nakretek uwzglednil w parametrach/silach ktore podadja na dany rozmiar sruby/nakretki

Wyglada na to ze ktos kto zrobil/opisal ten filmik mial raczej poczatkujace pojecie o tej robocie...
15 paź 14 07:45 | ocena: 74%
Liczba głosów:27
74%
26%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Wciąż żywy pasjonat Użytkownik anonimowy
~Wciąż żywy pasjonat :
No photo ~Wciąż żywy pasjonat Użytkownik anonimowy
Każdy mechanik robi to po swojemu i każdy twierdzi że tylko jego metoda jest właściwa - tutaj przedstawiono prosty sposób który nie wymaga specjalnych narzędzi a jednocześnie nie jest " szkodliwy" dla układu. Nie róbmy z wymiany klocków czynności wymagającej studiów technicznych i 20 lat doświadczenia w zakładzie mechanicznym. We wspomnianych mercedesach układ jest paskudny i nawet w autoryzowanych serwisach zdarzają się wypadki - wystarczy źle wyregulowana pompa i mechanik żegna się z palcami. Jak ktoś będzie chciał spróbuje i poradzi sobie lub nie - wszystko zależy od jego umiejętności a nie tego czy ktoś mu napisał że może to zrobić samemu.
23 gru 14 20:01 | ocena: 64%
Liczba głosów:14
64%
36%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Rozczarowany Mechanik Użytkownik anonimowy
~Rozczarowany Mechanik :
No photo ~Rozczarowany Mechanik Użytkownik anonimowy
Prawidłowa wymiana tarcz i klocków:
1. po demontarzu oczyscić powierzchnie piasty i jażmo
2. tarcze po odtłuszczeniu zakładamy na piaste bez smarowania powierzchni piasty (smar powoduje bicie boczne tarczy ponieważ nie rozkłada się równomiernie pod jej powierzchnią)
3. luzujemy odpowietrznik i wciskamy tłoczek (zanieczyszczony płyn nie powinien wracać przez modulator ABS)
4. montujemy klocki w jażmie lub zacisku (zalerzy od konstrukcji)
5. skręcamy wszystko w kolejności odwrotnej co przy demontarzu
26 maja 15 14:04 | ocena: 50%
Liczba głosów:6
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~seb Użytkownik anonimowy
~seb :
No photo ~seb Użytkownik anonimowy
Wszystko fajnie, tylko jak znam życie, znajdzie się wielu którym coś pójdzie nie tak w trakcie wymiany i do pomocy wezmą młotek dwu kilowy, przecinak i szlifierkę kątową, a po naprawie zostanie jakaś śruba, która nigdzie nie pasuje. Potem wyjedzie taki swoim wozem i rozwali na pierwszym skrzyżowaniu bo hamulce nagle przestały działać. Nie jestem mechanikiem samochodowym, ale widziałem już takie eksperymenty i pomysłowość co niektórych domorosłych mechaników, zwłaszcza w dopasowywaniu nowych części zamiennych bo "nie chce wejść, trzeba będzie obciąć". Potem tylko zdziwienie, że działa nie tak, ale co tam ważne że się "zaoszczędziło".
15 paź 14 11:27 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~bolo Użytkownik anonimowy
~bolo :
No photo ~bolo Użytkownik anonimowy
dawajcie takie poprady a ludziom w co niektorych samochodach palce pourywa, szcsególnie w nowszych Mercedesach, Audi czy VW.
9 paź 14 19:41 | ocena: 88%
Liczba głosów:26
88%
12%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~kotek Użytkownik anonimowy
~kotek :
No photo ~kotek Użytkownik anonimowy
co ten koles wygaduje takie bzdury opowaida co to za ludzie wogole sa co oni mysla ze do debili mowia , plyn po 20 latach chamuje normalnie te cale urzadzonka to niech sobie do wsadza najlepiej plyn to sie wymieni tradycyjnym sposobemwiem ze wylalem stary i napelniam nowym , plyn bedzie wrzal ??? chory czlowiek chyba w samochodzie rajdowym gdzie sie chamuje na gazie w zczasie zwyklej eksplaatacji nigdy tam nie wystepuja temperatury aby sie plyn zagotowal szczegolnie w naszym klimacie, woda sie dostaje przez pory w gumowych przewodach buchachacha co za koles skad onio wzial takie brednie a jak depnie na chamulec to tam w przewodzie ma takie cisnienie ze powinno mu przez te pory ciurkiem pryskac ,.brednie do potegi , napedzanie naiwniakow na warsztaty gadka typu plyn musi byc wymieniony urzadzonkiem bo inaczej bedzie zle to gadka tego typu ze napompowane papka w kole powietrze bedzie gorsze od tego z kompresora , zenada nie wchodze juz na ten onet bo te artykuly to wszystkie sa takie same same brednie .
15 paź 14 10:03 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~mmm Użytkownik anonimowy
~mmm
No photo ~mmm Użytkownik anonimowy
do ~VW GOLF 5 1.4 16v 75KM:
No photo ~VW GOLF 5 1.4 16v 75KM Użytkownik anonimowy
10 paź 14 14:55 użytkownik ~VW GOLF 5 1.4 16v 75KM napisał
moje klocki hamulcowe wytrzymaly 120.000km. oryginalne od nowosci w VW GOLF 5 i nie piszcie glupot,ze wytrzymuja 30 tys.km.a na tarczach hamulcowych mam juz przejechane 150.000km.i jeszcze 70 tys.km.chce pojezdzic,opony tez wytrzymaly ponad 100.tys.km.NA
zarobi - centrum pogrzebowe ale juz bez twojej wiedzy
15 paź 14 07:23 | ocena: 93%
Liczba głosów:15
93%
7%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~kozi Użytkownik anonimowy
~kozi
No photo ~kozi Użytkownik anonimowy
do ~bolo:
No photo ~bolo Użytkownik anonimowy
9 paź 14 19:41 użytkownik ~bolo napisał
dawajcie takie poprady a ludziom w co niektorych samochodach palce pourywa, szcsególnie w nowszych Mercedesach, Audi czy VW.
Dokładnie tak, niech przeciętny użytkownik wymieni klocki z tyłu w passacie b6 :-)
15 paź 14 07:23 | ocena: 86%
Liczba głosów:14
86%
14%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~loog Użytkownik anonimowy
~loog :
No photo ~loog Użytkownik anonimowy
Co to za bzdury zeby piaste smarem traktowac
15 paź 14 07:55 | ocena: 89%
Liczba głosów:18
89%
11%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Instruktor Użytkownik anonimowy
~Instruktor :
No photo ~Instruktor Użytkownik anonimowy
To wielki debilizm tlumaczyc laikom jak ingerowac w systemy bezpieczenstwa wspolczesnego samochodu, wskutek Twoich glupich porad drogi autorze moze dosc do tragedii . Hamulce to nie poligon doswiadczalny dla laikow. We wspolczesnych samochodach czasem wymiana zarowki to nie lada wyzwanie Amatorom nalezy to uswiadamiac a nie zachecac do eksperymentow.
15 paź 14 08:03 | ocena: 50%
Liczba głosów:20
50%
50%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Przemysław Wąworek / Auto Świat

Samodzielna wymiana klocków i tarcz hamulcowych

Wymiana klocków i tarcz nie wymaga szczególnej wiedzy czy umiejętności, wystarczy zwrócić uwagę na kilka zasad.

Samodzielna wymiana klocków hamulcowych i tarcz hamulcowych (slajd 1 z 23)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego