in. folia, zabrudzone olejem szmaty). Inny z niemieckich przedsiębiorców został dwukrotnie zatrzymany na terenie Polski podczas przewożenia bez wymaganych zezwoleń odpadów z tworzywa sztucznego i odpadów komunalnych. Z kolei jeden z Polaków po zatrzymaniu przez ITD chciał zapłacić karę w wysokości 15 tys. zł i kontynuować transport śmieci. To dowodzi, jak duże pieniądze wiążą się z nielegalnym wwożeniem śmieci. Trudno ocenić skalę tego procederu, ale na pewno przywóz odpadów na teren Polski nie należy do rzadkości. Szczególnie teraz po wejściu Polski do strefy Schengen i zakończeniu kontroli na granicach. Eliminowanie nielegalnego przewozu odpadów i towarów niebezpiecznych, ale też ujednolicenie interpretacji unijnych przepisów, to niektóre z elementów akcji ITD, prowadzonych wspólnie z inspekcjami z innych krajów. Inspekcja dokonuje kontroli w pasie przygranicznym, m.in. na drogach prowadzących do granicy z Niemcami i Czechami.Akcje przeprowadzane są też w ramach kontroli ECR. Ich zaletą jest fakt, że odbywają się we wszystkich państwach członkowskich w tym samym czasie. W ciągu zaledwie 3 dwudniowych kontroli przeprowadzonych wspólnie z Niemcami (w lutym, czerwcu i październiku 2007 r.) skontrolowano na terenie Polski 75 aut, w tym 9 przewożących materiały niebezpieczne, 7 z odpadami, 2 autobusy oraz 4 z łatwo psującymi się artykułami. Akcje zakończyły się 17 decyzjami administracyjnymi wobec przedsiębiorców zagranicznych na łączną kwotę 33 700 zł oraz 2 decyzjami wobec przedsiębiorców krajowych na kwotę 4200 zł. Jednocześnie inspektorzy zatrzymali 3 dowody rejestracyjne i nałożyli 11 mandatów karnych. Wspólne kontrole przeprowadzane są także na wschodzie Polski. Białostocki oddział ITD razem z Inspekcją Transportu Drogowego Litwy w 2007 r. przeprowadził 6 kontroli. Łącznie sprawdzono ponad 250 pojazdów z 18 krajów. Najwięcej skontrolowano aut z Polski, Łotwy, Litwy i Estonii. W tej grupie znalazły się także ciężarówki należące do przewoźnikówrosyjskich, czeskich, niemieckich, ale także kazachskich, czy portugalskich. 23 przebadane samochody przewoziły osoby, w pozostałych 229 przypadkach był to przewóz rzeczy. 71 naruszeń dotyczyło czasu pracy, 7 przewozu materiałów niebezpiecznych, 23 naruszeń przepisów prawa o ruchu drogowym, a jedno ustawy o drogach publicznych. W efekcie ITD w Białymstoku nałożyło 41 decyzji administracyjnych i 31 mandatów karnych, a strona litewska 43 kary finansowe. W 2008 r. odbyły się już 3 wspólne kontrole. Wśród 189 skontrolowanych pojazdów w 31 przypadkach stwierdzono naruszenia czasu pracy, w 16 – prawa o ruchu drogowym, w 9 – ustawy o transporcie drogowym i w jednym – z przepisów o materiałach niebezpiecznych. Efektem kontroli jest wydanie 16 decyzji administracyjnych na łączną kwotę 24 250 zł i 26 mandatów na kwotę 3300 zł. Strona litewska odnotowała 35 naruszeń.ECR – Europejska Kontrola DrogowaECR to organizacja, której głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa na europejskich drogach. Składa się z 3 grup. OPSED zajmuje się wymianą informacji między członkami i organizowaniem wspólnych kontroli drogowych. Oceniany jest m.in. stan techniczny aut czy czas pracy kierowcy. Grupa Training organizuje szkolenia i wprowadza ujednolicone procedury kontroli dokonywanych przez inspektorów. Harmonisation zajmuje się ujednolicaniem przepisów dotyczących transportu drogowego w krajach europejskich. Jej zadaniem jest także standaryzacja urządzeń, m.in. tachografów cyfrowych. ECR pracuje nad projektem Tuner, którego celem jest opracowanie elektronicznego systemu rejestracji naruszeń przepisów popełnianych w transporcie drogowym.
Transgraniczne śmiecenie
Namierzenie przewoźnika było możliwe dziękiwspółpracy Inspekcji Transportu Drogowego i niemieckiego odpowiednika (BAG). Zaczęło się od rutynowej kontroli na drodze, podczas której w zatrzymanej ciężarówce znaleziono 24 t sprasowanych paczek odpadów komunalnych (m.