Niestety, nie tylko kierowcy, lecz także pracownicy warsztatów wykazują się brakiem elementarnej wiedzy na temat prawdziwych powodów awarii turbin. Mówiąc wprost: usuwają skutki awarii, a nie przyczyny. Dokładna znajomość budowy turbosprężarki przeciętnemu użytkownikowi nie jest potrzebna, jednak warto znać choćby podstawy jej współpracy z silnikiem po to, by lepiej zrozumieć konieczność ostrożnego rozruchu i wyłączania silnika (po schłodzeniu).

Turbina: problem czy atut? Radzimy jak poprawnie użytkować auto z turbosprężarką Foto: Auto Świat
Turbina: problem czy atut? Radzimy jak poprawnie użytkować auto z turbosprężarką

Najważniejszym elementem turbosprężarki jest wirnik, na którym z jednej strony znajduje się turbina napędzana strumieniem spalin, a z drugiej promieniowa sprężarka powietrza tłocząca je do komór spalania silnika. W zależności od konstrukcji wirnik może obracać się z prędkością nawet 200 tys. obr./min. Do tego w czasie pracy działają na niego bardzo wysokie temperatury dochodzące do 400ºC! Musi więc być odpowiednio smarowany i chłodzony. Obie te funkcje pełni olej doprowadzony pod ciśnieniem z układu smarowania silnika. Przepływa on przez łożyska ślizgowe, na których opiera się wirnikturbosprężarki i tworzy film olejowy umożliwiający uzyskanie wysokich prędkości obrotowych.