CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.905.104.842.35
Średnio5.175.365.052.53
Najdrożej5.996.195.992.99

Ważny drobiazg

12 lut 07 01:00

Przepływomierz powietrza pojawił się w silnikach wraz z rozwojem zasilania wtryskowego. Służy do pomiaru ilości zasysanego przez silnik powietrza. Możnaw ten sposób określić stopień obciążenia jednostki napędowej w danym momencie

Dzięki temu sterownik silnika wie, ile paliwa podać silnikowi w danej chwili, aby skład mieszanki był zawsze optymalny. Nowoczesne silniki mogą być efektywne i jednocześnie spełniać rygorystyczne normy czystości spalin. W silnikach, które nie wymagają precyzyjnego pomiaru, nie stosuje się przepływomierzy.

Do określania obciążenia silnika wykorzystuje się wtedy czujniki ciśnienia bezwzględnego, które cechuje prosta konstrukcja i mała awaryjność. Pierwsze przepływomierze tylko mechanicznie wpływały na ilość paliwa, jaka trafiała do cylindra.

Zasada ichdziałania była prosta

W przewodzie powietrznym znajdowała się klapka połączona zespołem dźwigni z regulatorem ciśnienia wtrysku. Jednak wraz z rozwojem elektroniki i masowym zastosowaniem sterowników silnika przepływomierz stał się tylko elementem pomiarowym dostarczającym informacje do jednostki centralnej w postaci impulsów elektrycznych. Przez pewien czas stosowano jeszcze przepływomierze łopatkowe współparacujące z potencjometrem.

Rozwiązanie to miało wiele wad

Było nieprecyzyjne, stwarzało zbędny opór w układzie dolotowym i zbyt wolno reagowało na szybko zmieniające się warunki.Problemy te rozwiązały przepływomierze szeroko stosowane obecnie. Najbardziej popularne są dwa rozwiązania.

Pierwszez nich to tzw. przepływomierz z gorącym drutem. Jego podstawowa zaleta toniewielki opór powietrza, precyzyjny pomiar i szybka reakcja. Jest jednak dosyć wrażliwy i często ulega uszkodzeniu. Drugi rodzaj to będący jednym z najnowszych rozwiązań przepływomierz z opornikiem. Jest on dużo mniej awaryjny i jeszcze bardziej precyzyjny od przepływomierza z drutem.

Przepływomierz powietrzajest na tyle istotnym elementem, że jego uszkodzenie przekłada się na niewłaściwą pracę silnika. Objawy są różne w zależności od modelu samochodu. Czasem niewłaściwy jest skład mieszanki, ale auto jedzie normalnie, a czasem nie ma mocy. Mimo niewielkich rozmiarów przepływomierze są drogie.

Alternatywą mogą być części używane lub zamienniki

Trzeba pamiętać jednak, aby dobrać część pasującą do konkretnego silnika. Identyczny wygląd zewnętrzny nie znaczy, że nowa część będzie działać poprawnie.

Jak działa przepływomierz powietrza?

Na drodze zasysanego strumienia powietrza umieszczony jest cienki drucik rozgrzewany do temperatury około 100°C. Opływające go powietrze chłodzi go z intensywnością zależną od tego, jak wiele powietrza trafia do silnika. Urządzenie elektroniczne stara się utrzymać stałą temperaturę drucika. Jeśli sterownik musi dostarczyć dużo prądu do drucika, to wie, że przepływ powietrza jest duży.

Im większy przepływ powietrza, tym więcej paliwa można dostarczyć do silnika.W przepływomierzach z opornikiemutrzymywana jest stała różnica temperatur pomiędzy opornikiem a powietrzem trafiającym do silnika. Wynosi ona ok. 180°C. Zasada działania jest jednak podobna: im więcej energii trzeba na podgrzewanie opornika, tym więcej paliwa dostaje silnik.

Objawy uszkodzenia przepływomierza

Najczęstszym objawem jest wyraźny spadek mocy silnika. Samochód nie chce przyspieszać. Towarzyszy temu też pogorszenie kultury pracy.- W niektórych autach objawy nie są dokuczliwe, sterownik może przejść na ustawienia domyślne i silnik pracujew miarę poprawnie. Pali się tylko lampka "check engine". - Sygnałem o złej pracy przepływomierza powietrza jest też niewłaściwy skład spalin i wyższe zużycie paliwa.

Uniknij usterek

1. Podstawowym czynnikiem wpływającym na złą pracę przepływomierza powietrza są zbierające się na nim zabrudzenia. Szczególnie wrażliwy na to jest przepływomierz z gorącym drutem. Dla zwiększenia jego żywotności wystarczy regularnie wymieniać filtr powietrza. Często przepływomierze ulegają awarii po montażu tzw. sportowych filtrów powietrza. Mają one zazwyczaj dużo gorsze od oryginalnych (zwłaszcza te bez atestów) zdolności do wychwytywania zanieczyszczeń.

2. Przepływomierze nie tolerują strzałów w kolektorze dolotowym. Dlatego niesprawne instalacje gazowe są powodem częstych uszkodzeń przepływomierzy. Czasem wystarczy jeden "strzał", czasem usterka następuje dopiero po kilku. Ryzyko "strzałów" maleje niemal do zera po zastosowaniu nowoczesnego wtrysku gazu.

3. W niektórych modelach aut przepływomierz łatwo zepsuć, wjeżdżającz dużą prędkością w głęboką kałużę. Jeżeli na element pomiarowy przepływomierza trafi mgiełka wody, może dojść do natychmiastowego przepalenia drucika.

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych.
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.
Napisz komentarz...

 
Brak zdjęcia












Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Pioe Użytkownik anonimowy
~Pioe :
Brak zdjęcia ~Pioe Użytkownik anonimowy
Przepływka Mój passat miał spore problemy z odpalaniem na zimno. Moc kończyła się na ok 2,5 tys. obr. Był mułowaty, spaliny były wręcz nie do wytrzymania. Samochód oglądało ok 5 mechaników i nikt nie potrafił znaleźć usterki. Jeden polecał regenerację wtrysków za ponad 2 tys. zł.
Któregoś dnia coś mnie tknęło, żeby odłączyć wtyczkę od przepływomierza i odpalić auto. To był strzał w 10. Samochód odpalił od razu, miał moc, ze wciskało w fotel. Po prostu inny silnik. Po tym już wiedziałem na 100% co bolało mojego paska. Zakupiłem nowy zamiennik za 150 zł na allegro. Autko spala normalnie, silnik pracuje jak ta lala :)
24 wrz 13 08:22 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
     IP: 79.173.21.254
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~seba Użytkownik anonimowy
~seba :
Brak zdjęcia ~seba Użytkownik anonimowy
Spodziewałem się więcej konkretów
18 lip 19:18
Liczba głosów:0
0%
0%
     IP: 46.238.107.76
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Przeczytaj również

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej