Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Wiosenny serwis klimatyzacji - Czyli, czas nabić klimę

11 cze 10 16:49

Trudne warunki, w jakich pracuje samochodowy układ klimatyzacji w połączeniu z niską jakością komponentów, powodują, że wymaga on regularnej obsługi, a czasem także kosztownych napraw. „Klima”, niestety, nie jest wieczna!

Udostępnij
0
Skomentuj
Wiosenny serwis klimatyzacji - Czyli, czas nabić klimę Wiosenny serwis klimatyzacji - Czyli, czas nabić klimę Foto: Auto Świat

Latem, gdy wydajność, klimatyzacji łatwo ocenić, w ogłoszeniach o sprzedaży kilkuletnich samochodów pojawiają się uwagi: klima do nabicia! Nie do końca wiadomo, czy to zaleta auta (ma klimatyzację), czy wada (bo jej naprawa może być ekstremalnie droga). W każdym razie pytanie, dlaczego sprzedawca nie usprawnił tego urządzenia przed sprzedażą, jest bardzo ważne. Często dlatego, że to wydatek ekonomicznie nieopłacalny. O ile bowiem zwykłe dbanie o klimatyzację nie musi być bardzo drogie, o tyle już wszelkie naprawy pociągają za sobą znaczne koszty.

Wiosenny serwis klimatyzacji - Czyli, czas nabić klimę Wiosenny serwis klimatyzacji - Czyli, czas nabić klimę Foto: Auto Świat

Klimatyzacja w samochodzie swoją budową przypomina zwykłą domową lodówkę. Podstawowe elementy to: kompresor sprężający czynnik chłodniczy, skraplacz (chłodnica), parownik oraz system sterujący. Jednak w aucie – w przeciwieństwie do zwykłej lodówki –podstawowe elementy są zintegrowane ze skomplikowanym układem wentylacji. W klimatyzacjach automatycznych montuje się wiele silniczków sterujących przepływem powietrza, od kilku do kilkudziesięciu czujników badających temperaturę w różnych miejscach kabiny, mierzących temperaturę powietrza docierającego do układu, nasłonecznienie, położenie zaworów na przewodach powietrznych itp.

Całość – znów w przeciwieństwie do domowej lodówki – pracuje w fatalnych warunkach, jest narażona na drgania, skoki temperatury zewnętrznej, wilgoć, uszkodzenia mechaniczne. W efekcie układ klimatyzacji jest jednym z bardziej skomplikowanych, a jednocześnie narażonych na usterki podzespołów w aucie. Zdarzają się awarie typowe: mechaniczne uszkodzenie chłodnicy (kamieniami, korozją z powodu wieku), awarie kompresorów (gdy np. nie uzupełnimy w porę czynnika chłodzącego), wycieki, a także nietypowe, powodujące niespodziewane reakcje urządzenia, np. fale zimnego lub gorącego powietrza wtłaczanego do kokpitu. Te ostatnie mogą być spowodowane awarią czujników lub sterowania, a także... problemami innych urządzeń, pozornie niezwiązanych z „klimą”. Takie „cuda” może powodować nawet niesprawne chłodzenie silnika. W każdym razie, nawet jeśli „klima” działa, wymaga obsługi. Nie jest prawdą, że dopóki działa, można z niej korzystać bez żadnych inwestycji.

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej