Latem, gdy wydajność, klimatyzacji łatwo ocenić, w ogłoszeniach o sprzedaży kilkuletnich samochodów pojawiają się uwagi: klima do nabicia! Nie do końca wiadomo, czy to zaleta auta (ma klimatyzację), czy wada (bo jej naprawa może być ekstremalnie droga). W każdym razie pytanie, dlaczego sprzedawca nie usprawnił tego urządzenia przed sprzedażą, jest bardzo ważne. Często dlatego, że to wydatek ekonomicznie nieopłacalny. O ile bowiem zwykłe dbanie o klimatyzację nie musi być bardzo drogie, o tyle już wszelkie naprawy pociągają za sobą znaczne koszty.

Wiosenny serwis klimatyzacji - Czyli, czas nabić klimę Foto: Auto Świat
Wiosenny serwis klimatyzacji - Czyli, czas nabić klimę

Klimatyzacja w samochodzie swoją budową przypomina zwykłą domową lodówkę. Podstawowe elementy to: kompresor sprężający czynnik chłodniczy, skraplacz (chłodnica), parownik oraz system sterujący. Jednak w aucie – w przeciwieństwie do zwykłej lodówki –podstawowe elementy są zintegrowane ze skomplikowanym układem wentylacji. W klimatyzacjach automatycznych montuje się wiele silniczków sterujących przepływem powietrza, od kilku do kilkudziesięciu czujników badających temperaturę w różnych miejscach kabiny, mierzących temperaturę powietrza docierającego do układu, nasłonecznienie, położenie zaworów na przewodach powietrznych itp.