Wszystko o przyczepach - czyli jak dobrać odpowiednią przyczepę do naszych potrzeb oraz auta

Auto Świat
Każdy, kto kiedyś budował dom albo przynajmniej samodzielnie gruntownie remontował mieszkanie, wie, że nawet największe kombi jest za małe, żeby przewieźć większe zakupy z marketów budowlanych, które też doskonale o tym wiedzą! Dlatego w niemal każdym z nich można kupić przyczepkę, która powinna rozwiązać większość problemów transportowych. Ceny? Często wyglądają na wyjątkowo atrakcyjne. Ale czy warto się skusić? Nie zawsze! O zakupie przyczepy nie powinniśmy decydować spontanicznie. Nawet jeśli kupimy ją przy okazji innych zakupów, to i tak nie odjedziemy nią od razu z marketu. Trzeba ją bowiem wcześniej ubezpieczyć, a następnie zarejestrować w wydziale komunikacji. Przed podjęciem decyzji warto pomyśleć, czy rzeczywiście potrzebujemy własnej przyczepy. Jeżeli zamierzamy przewozić większe ładunki jedynie okazjonalnie, to tańszym rozwiązaniem może okazać się wynajmowanie jej tylko na czas, kiedy będzie potrzebna. W zależności od wielkości i rodzaju przyczepy kosztuje to zwykle od ok. 20 do 150 zł za dobę.Jeśli zdecydujemy się na własną przyczepę, warto pamiętać, że trzeba ją będzie co roku ubezpieczać, jeździć na przeglądy (wymóg nie dotyczy przyczep lekkich), serwisować i znaleźć miejsce do jej przechowywania.Na co warto zwrócić uwagę?Jeśli zamierzamy wozić na niezbyt odległą działkę kosiarkę i worek nawozu, z powodzeniem wystarczy nam najtańsza przyczepka, kosztująca zwykle ok.1000 zł. Jeśli jednak będziemy używać jej np. przy budowie, to warto zainwestować w droższy produkt. W przypadku przyczepek używanych na dłuższych trasach lepiej wybierać modele wyposażone w amortyzatory oraz hamulce najazdowe. Plandeka to w zasadzie konieczność, jeśli chcemy używać przyczepy np. przy przeprowadzkach.Jak bezpiecznie poruszać się z przyczepą?Boom w branży budowlanej sprawił, że używane przyczepki są niezwykle poszukiwane. Nawet wysłużone egzemplarze „trzymają” cenę do tego stopnia, że są niewiele tańsze od zupełnie nowych. Uwaga! Bardzo dużo sprzedawanych w Polsce przyczep to "samoróbki". Wiele z nich zbudowano naprawdę solidnie. Ale nie wszystkie! To, że przyczepa ma ważną rejestrację, nie oznacza, iż nadaje się do bezpiecznej eksploatacji – często jest to tylko zasługa nazbyt tolerancyjnych diagnostów. Dochodzą do tego jeszcze problemy eksploatacyjne. Niektóre elementy, np. łożyska, amortyzatory czy elementy resorujące, z czasem się zużywają. W przypadku przyczep zbudowanych „nie wiadomo przez kogo” i „nie wiadomo z czego” trzeba się liczyć z poważnymi kłopotami podczas poszukiwania części zamiennych. Warto dokładnie wypytać sprzedawcę o pochodzenie poszczególnych podzespołów. Do większości markowych przyczep nawet po latach można będzie dokupić potrzebne elementy.Przed zakupem należy dokładnie obejrzeć ramę i dyszel. Trzeba zwrócić uwagę na ewentualne ślady przeciążania (popękane spawy, powyginane elementy, ślady samodzielnego wzmacniania konstrukcji).Nie warto kupować przyczep powypadkowych – nawet nieznacznie skrzywiony dyszel może uniemożliwić normalne manewrowanie zestawem (szczególnie podczas cofania). Do najczęściej występujących usterek zalicza się też niesprawną instalację oświetleniową oraz zużyte łożyska piast. Podstawą sukcesu jest prawidłowe rozmieszczenie ładunku. Przedmioty najcięższe powinny znajdować się z przodu przyczepy. Nie można jednak przesadzić, bo nadmiernie obciążony hak spowoduje, że przednie koła auta stracą kontakt z asfaltem

Katalog Samochodów Auto Świat