CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.744.894.682.39
Średnio4.985.154.922.53
Najdrożej5.595.695.492.95

Wszystko o silniku 1.4 HDI: czy mały diesel zaliczył kosztowne wpadki?

28 cze 11 11:20

Większość popularnych odmian silnika 1.4 HDI występuje bez kłopotliwego osprzętu, takiego jak np. dwumasowe koło zamachowe. Dzięki temu ten motor jest jednym z najtańszych w eksploatacji nowoczesnych diesli

Prace nad małym dieslem 1.4 HDI rozpoczęły się w koncernie PSA już pod koniec lat 90. XX wieku. Miał on zastąpić montowanego w najmniejszych modelach wolnossącego diesla 1.5. Silnik był gotowy pod koniec 2001 r. i na początku trafił pod maski Peugeota 206 i Citroëna C3, a z czasem do innych aut, również Forda (Fiesta, Fusion), Mazdy (model 2) i Toyoty (Aygo).

Pierwsza wersja silnika 1.4 HDI, oznaczona symbolem DV4TD, osiągała moc 68 KM i zasilana była wtryskiem bezpośrednimcommon rail Siemensa (później również Boscha). Miała: aluminiowe zarówno blok z żeliwnymi tulejami cylindrowymi, jak i 8-zaworową głowicę oraz doładowanie turbosprężarką Garrett o stałej geometrii. Jednostka ta w niemal niezmienionej formie produkowana była przez blisko 7 lat, aż do momentu pojawienia się w 2008 r. nowszego motoru DV4CTD (o tej samej mocy), wyposażonego w filtr cząstek stałych III generacji.

Pozwoliło to spełnić wymaganą obecnie normę Euro 5. Dostawcą kompletnego układu wtryskowego do tego motoru jest firma Delphi. W 2002 roku obok wersji 68-konnej pojawiła się 90-konna odmiana diesla 1.4 HDI, oznaczona symbolem DV4TED4. Wprowadzono w niej daleko idące zmiany konstrukcyjne, m.in. zastosowano 16-zaworową głowicę, turbosprężarkę o zmiennej geometrii i chłodnicę powietrza doładowującego.

Popularność tej jednostki nie jest tak duża jak 68-konnego diesla, gdyż w większości modeli zamiast niej wykorzystywano silnik 1.6 HDI/90 KM. W 2005 r. na potrzeby „trojaczków” z Kolina (Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo) opracowano 54-konną wersję silnika 1.4 HDI, bazującą na jednostce 8-zaworowej. Pozwala ona uzyskać niskie zużycie paliwa – średnio 4,1 l/100 km.

W trakcie eksploatacji najlepiej wypada wersja 8-zaworowa. Jej podstawowy atut to uproszczona w stosunku do większych diesli konstrukcja i niskie koszty napraw. Nie ma tu dwumasowego koła zamachowego i intercoolera. Nowa turbosprężarka kosztuje tylko 1,5 tys. zł, a awarie układów wtryskowych, nawet jeśli wystąpią, nie pociągną za sobą astronomicznych kosztów.

Oczywiście, trzeba wziąć pod uwagę to, że silnik 1.4 napędza na ogół małe auta, których wartość po kilku latach jest nieduża. Wydatek np. 2,6 tys. zł na nowe wtryskiwacze może okazać się dotkliwy dla właściciela Peugeota 206 1.4 HDI, mimo że większość użytkowników nowoczesnych diesli musi płacić za nie dużo więcej.

Przy zakupie auta z opisywanym dieslem warto pamiętać o tym, że trwałością 1.4 HDI nie dorównuje większym jednostkom, zwłaszcza jeśli napędza dość ciężkie auta, takie jak np. Citroën Xsara lub Peugeot 307. W takich przypadkach może się okazać, że zużycie oleju silnikowego jest ponad normę, kompresja słaba, a tego nie da się tanio naprawić.

PODSUMOWANIE - W małych samochodach diesel 1.4 HDI sprawuje się dość dobrze. Zapewnia przyzwoitą dynamikę i bardzo niskie zużycie paliwa. Dużym atutem jest też to, że nad użytkownikiem auta z tym silnikiem nie wisi niebezpieczeństwo bardzo kosztownych awarii. Usterki się zdarzają, ale ceny części, nawet tak ważnych jak wtryskiwacze, są przystępne. To jeden z tańszych w naprawie diesli z common railem.

Przeczytaj również:

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych.
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.
Napisz komentarz...

 
Brak zdjęcia












Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Monsterus Użytkownik anonimowy
~Monsterus :
Brak zdjęcia ~Monsterus Użytkownik anonimowy
również 307 1.4 hdi z 2001 również 307 1.4 hdi z 2001 roku
jeżdżę od dwóch lat i autko się sprawuje bardzo dobrze i faktycznie bardzo mało pali.
Przyznam szczerze że początkowo bałem się tego auta. Ale teraz stwierdzam: nie warto słuchać stereotypów.
Pozdrawiam
28 paź 12 11:54 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
100%
0%
     IP: 149.156.96.14
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~M&M'S Użytkownik anonimowy
~M&M'S :
Brak zdjęcia ~M&M'S Użytkownik anonimowy
206 1.4 hdi Popitala i mało pali, od 7 miesięcy (tyle w moich rękach)jedyna awaria to wymiana akumulatora, który miał 8 lat (był od nowości). Do tego samochodu bałem się "francuzów", ale ten je odczarował. Polecam.
23 lip 13 10:30 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
     IP: 91.102.105.206
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~michal Użytkownik anonimowy
~michal :
Brak zdjęcia ~michal Użytkownik anonimowy
3-8 do 4.3 to realne spalanie jakie mam dojezdzajac do pracy 30 km pol na pol miasto/trasa. Prosty i nie kosztowny w naprawach, dbac o filtr paliwa (jest dosc drogi) ale lepiej jego niz wtryski wymieniac.
25 lip 08:00
Liczba głosów:0
0%
0%
     IP: 78.131.211.26
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~FeelGood Użytkownik anonimowy
~FeelGood :
Brak zdjęcia ~FeelGood Użytkownik anonimowy
Dosc zwawy i ekonomiczny Dosc zwawy i ekonomiczny motorek ;)
1 kwi 12 10:02 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
     IP: 178.43.64.40
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~paweldm Użytkownik anonimowy
~paweldm :
Brak zdjęcia ~paweldm Użytkownik anonimowy
Mam służbowego forda fiusion z silnikiem 1.4 hdi. Duża wada tego silnika to baaardzo duuuuża turbodziura, która potrafi być niebezpieczna jeśli nie jesteśmy do niej przyzwyczajeni. Jeśli turbina nie wejdzie na obroty, to auto ma problem z płynnym włączaniem się do ruchu. 4 lata temu miałem prywatnie citroena c3 z tym silnikiem i tam ta turbodziura była jakby mniejsza albo auto było lżejsze.
10 wrz 19:01
Liczba głosów:0
0%
0%
     IP: 83.11.28.139
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Przeczytaj również

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej