CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.865.054.792.35
Średnio5.165.355.052.53
Najdrożej5.996.195.992.99

Wszystko o silniku 1.8 TDDi i TDCi

14 paź 10 17:33

Historia diesla 1.8 sięga końca lat 80. XX w. Silnik zadebiutował w 1989 r. i był własną konstrukcją Forda. Początkowo oferta obejmowała wersję wolnossącąo mocy 60 KM, ale już rok później pojawiła się 75-konna odmiana z doładowaniem (Sierra). Ford jednak nie spoczął na laurach i w 1993 zaprezentował 88- i 90-konną wersję TD (najczęściej spotykane na rynku). Było to rozwinięcie pośrednio wersji wolnossącej, a bezpośrednio jednostki 75-konnej. W stosunku do bazowego silnika 1.8 D zmian było dość dużo (m.in. specjalnie opracowane tłoki i panewki, nowa miska olejowa, zmodernizowana głowica, turbosprężarkaz intercoolerem), ale ogólna idea konstrukcyjna pozostała taka sama. Podobne są także problemy i ich nasilenie, choć ze względu na wiek i wyeksploatowanie trudno dziś przewidzieć awaryjność wymienionych silników.

Na pewno ich trwałość na tle porównywalnych konstrukcji innych producentów z lat 90. XX w. (np. 1.9 PSA bądź VW) wypada znacznie gorzej. Wycieki oleju, kłopoty z trwałością napędu rozrządu i odpowiednią kompresją to tylko niektóre niedomagania trapiące odmiany D i TD. W przypadku jednostki z doładowaniem trzeba jeszcze doliczyć kłopoty z odpalaniem w minusowych temperaturach (np. już przy -10 stop.), a przede wszystkimryzyko uszkodzenia 1. cylindra. To efekt zbyt dużego wyfrezowania gniazda w bloku na pompę cieczy chłodzącej (ze względu na poprzeczne ustawienie silnik okazał się zbyt długi). Do awarii dochodzi podczas intensywnej eksploatacji, gdy wzrasta temperatura i następuje przegrzanie cienkiej ścianki. Jeśli uezględnimy wiek i wartość aut, w których występuje jednostka TD (Escort, Orion i Mondeo I), to jej naprawa jest po prostu nieopłacalna.

Przełomowy okazał się rok 1998. Wraz z pojawieniem się szałowo wyglądającego Focusa do oferty wprowadzono silnik 1.8 TDDi (wersje: 75- i 90-konna; także w Fieście, ale tylko w słabszej odmianie). Do budowy ponownie użyto bloku wersji wolnossącej (silnika Endura DE), a nowinką techniczną było zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa. Nie był to oczywiście rewolucyjny silnik, gdyż np. VW ten rodzaj wtrysku wprowadził w 1989 r. do jednostki 2.5 TDI, a dwa lata później także do wersji 1.9 TDI, ale na tle odmiany TD uzyskano lepszą dynamika i niższe spalanie. Znacznie poprawiła się także trwałość. Kłopoty, z którymi borykał się poprzednik, poszły w niepamięć.

Użytkownicy i potencjalni nabywcy Forda TDDi powinni głównie obawiać się uszkodzeń sterownika pompy wtryskowej. To typowa usterka, która przeważnie pojawia się po przejechaniu 120-200 tys. km. Inne awarie występują rzadziej i mają różny charakter – do mniej obciążających portfel użytkownika należy np. korozja miski olejowej, czego konsekwencją są wycieki, natomiast bardziej – niesprawności układu tłokowo-korbowego (np. obrócenie panewki). Ogólnie jednak silnik TDDi należy uznać za dość udany.Cichy i Oszczędny - Być może dlatego po następcy, czyli wersji TDCi (z wtryskie comon rail), oczekiwano naprawdę dużo. Owszem, to konstrukcja nowoczesna, przyjazna ekologii, dość dynamiczna, a przede wszystkim wyróżniająca się wysoką kulturą pracy (szczególnie na tle TDDi), choć nie wolnaod wad (opisujemy je na kolejnej stronie). Od 2001 r. do dziś oferta motoru TDCi ma trzy warianty mocy: 100, 115 i 125 KM. Ciekawostka: w użytkowym Transicie/Tourneo Connect spotkamy niewystępujące w innych modelach warianty 75-, 90- i 110-konne. Warto wiedzieć, że w 2004 r. silnik 1.8 TDCi poddano modyfikacjom(m.in. wtrysk common rail II generacji z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami – układ Siemensa).

Typowe usterki TDDi Silnik 1.8 TDDi/75 i 90 KM - w opinii mechaników uznawany jest za dość udany.Nasilenie usterek nie jest zbyt duże, co wynikaz dopracowania konstrukcji (pozbyto się wszystkich niedoskonałości poprzednika, czyli 1.8 TD), a także braku rozwiązań ulegających awarii w nowoczesnych turbodieslach (np. dwumasowego koła zamachowego, czułego i podatnego na awarie układu wtryskowego). Użytkownicy i potencjalni nabywcy Forda z silnikiem TDDi powinny obawiać się awarii sterownika pompy wtryskowej. Awaria prawie zawsze występuje po przejechaniu pomiędzy 120 a 200 tys. km – sposoby i koszty napraw opisane obok.

Trwałość wtryskiwaczy i innych elementów układu wtryskowego okazuje się dość wysoka. Innym typowym problemem są nieszczelności miski olejowej. Powód? Korozja lub uszkodzenie uszczelki. Uwaga: spotkaliśmy się z użytkownikami Focusów TDDi, których wystąpiły poważne uszkodzenia silnika (przeważnie po przejechaniu 200-250 tys. km). Mowa o niedomaganiach układu tłokowo-korbowego (np. obrócona panewka), co wiąże się z przeprowadzeniem generalnego remontu. Oczywiście, nie są to częste problemy, ale się zdarzają i warto o tym pamiętać!

Typowe usterki TDCi - W przypadku silnika 1.8 TDCi (głównie 100 i 115 KM) należy być przygotowanym przede wszystkim na cztery typowe zagrożenia. Pierwszym i najdroższym do usunięcia jest usterka 2-masowego koła zamachowego. Kompleksowa naprawa z wymianą koła, sprzęgła, wysprzęglika i uszczelniaczy wiąże się z wydatkiem bliskim 3 tys. zł (cena oryginalnych części i robocizny poza ASO). Drugi problem to niesprawności wtryskiwaczy. Koszty są znacznie niższe, ale jeśli zdecydujemy się na wymianę kompletu wtrysków, koszt robocizny i regenerowanych wtryskiwaczy wyniesie ok. 2000 zł. Dwa ostatnie kłopoty, czyli uszkodzenia rury łączącej intercooler ze sprężarką (popularnego bałwanka), a także usterki czujnika wałka rozrządu należy zaliczyć do drobnostek, których usunięcie nie jest drogie. Przed zakupem radzimy sprawdzić stan sprężarki i elementów układu wtryskowego.

Koło dwumasowe - objawy pulsowanie pedału sprzęgła, stukot podczas włączania i wyłączania silnika, pisk dochodzący z wysprzęglika, brak przeniesienia napędu. Naprawa Zastosowanie nowego elementu. Sugerujemy wymianę kompleksową, czyli: koła dwumasowego, sprzęgła, wysprzęglika, a także uszczelniaczy półosi i wału korbowego – koszt części oraz robocizny poza ASO wynosi 2500-2800 zł, co przy takim zakresie usługi trzeba uznać za niewygórowaną cenę. Poza tym tak wykonana naprawa pozwala zapomnieć o problemach na dłuższy czas. Odradzamy stosowanie części regenerowanych. Także wymiana samego koła 2-masowego raczej nie jest wskazana.

Czujnik wałka rozrządu - objawy W momencie rozruchu jednostki napędowej mruga kontrolka świec żarowych, zazwyczaj kłopoty z uruchomieniem silnika, gdy jest ciepły (uwaga: po wystygnięciu motoru problem często zanika), brak możliwości uruchomienia jednostki.Naprawa Wymiana czujnika na nowy. Nie jest to skomplikowana operacja (wystarczy odpiąć wtyczkę i odkręcić śrubkę mocującą), także cena części oryginalnej nie jest wysoka – ok. 80 zł poza ASO i nieco ponad 100 zł w ASO, choć warto wiedzieć, że zamiennik można kupić już za ok. 40 zł. Uwaga: z opinii mechaników wynika, że posłuszeństwa odmawiają czujniki w kolorze czarnym, natomiast dobrą jakość prezentują czujniki w kolorze szarym.

Wtryskiwacz - objawy Przechodzenie silnika w tryb awaryjny podczas przyspieszania, problemy z rozruchem, kopcenie, nierówna praca, mruganie kontrolki świec żarowych. naprawa Są dwie możliwości naprawy – regeneracja i zastosowanie nowego wtryskiwacza.Z doświadczenia mechaników wynika, że nie należy się obawiać wtryskiwaczy po zabiegach odnowy, oczywiście jeśli została poprawnie przeprowadzona. Koszt regeneracji wynosi ok. 400 zł za szt. Kupno nowego wtryskiwacza to wydatek 820 zł (cena oryginału poza ASO). Zgodnie z zaleceniami Forda należy jeszcze wymienić przewody wysokiego ciśnienia, co podniesie koszt całej operacji o kilkaset złotych.

Układ wtryskowy Common Rail - naprawa Podobnie jak turbosprężarka, także układ wtryskowy common rail zastosowany w silniku 1.8 TDCi uznawany jest za dość udany. Jeśli pojawiają się problemy, przeważnie związane są z niesprawnością pompy wysokiego ciśnienia bądź nieszczelnością przy mocowaniu wtryskiwacza. W pierwszym przypadku przeważnie zawodzi zawór pompy paliwa (koszt oryginału, czyli firmy Delphi, zakupionego poza ASO wynosi ok. 400 zł), natomiast w drugim problem załatwia uszczelnienie połączenia.

Rura łącząca turbosprężarkę z intercoolerem - objawy spadek mocy jednostki napędowej i jej nierównomierne rozwijanie, kopcenie z rury wydechowej, a jeśli uszkodzenie jest dość duże, słychać charakterystyczne syczenie po podniesieniu maski.Naprawa - Wymiana rury na nową, gdyż zabiegi przywracające jej szczelność są nieopłacalne. Można poszukać zamiennika, choć oryginał nie jest drogi i poza ASO można kupić za ok. 100 zł. Poza tym operację wymiany można przeprowadzić we własnym zakresie.

Turbosprężarka - objawy Spadek mocy, dość intensywne dymienie z rury wydechowej, zwiększone zużycie oleju, mocne zaolejenie kanału dolotowego.naprawa Choć trwałość turbosprężarek stosowanych w silnikach TDDi i TDCi jest na dobrym poziomie, ze względu na staż rynkowy i przebieg wielu aut mogą odmówić posłuszeństwa. Zakres i koszt naprawy zależy od uszkodzenia i wynosi od 600-800 zł przy drobnych naprawach do 1500-1800 zł, gdy turbozespół poddamy profesjonalnej regeneracji. Nowa turbosprężarka do silnika TDDi to koszt 2000-2400 zł, natomiast do wersji TDCi – 2700-3400 zł (ceny poza ASO).

Typowe usterkiD/TD - Zarówno silnik wolnossący, jak i doładowany z komorą wstępną nie należą do udanych. Jednym z najpoważniejszych zagrożeń jednostki 1.8 D/TD jest zerwanie paska rozrządu. Radzimy nie zwlekać z wymianą i przeprowadzać ją co 60 tys. km – dwa paski (jeden napędza wałek rozrządu, drugi pompę wtryskową) i trzy rolki. Inne kłopoty to częste wycieki oleju, problemy z wyregulowaniem zaworów na dłuższy czas, awarie pompy wtryskowej oraz brak odpowiedniej kompresji.

W jednostce TD dochodzi jeszcze kłopot z trwałością bloku, a dokładniej pękaniem na wysokości wyfrezowania pod pompa wody przy pierwszym cylindrze – efekt pęknięcie cienkiej ścianki.

Pamiętajmy także o tym, że modele Forda wyposażone w motory 1.8 D i TD mają już swoje lata – większość typowych awarii i wynikających z liczby przejechanych kilometrówjest nieunikniona. Na szczęście wiele usterek można niedrogo usunąć.

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych.
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.
Napisz komentarz...

 
Brak zdjęcia












Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (12)

Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~huki Użytkownik anonimowy
~huki :
Brak zdjęcia ~huki Użytkownik anonimowy
ford muj ma przejechane 311tys km i jak bym miał wybierac innego bym wybrał fokusa som nie zawodne
25 cze 13 19:08 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
25%
75%
     IP: 37.31.49.29
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~MPLX Użytkownik anonimowy
~MPLX :
Brak zdjęcia ~MPLX Użytkownik anonimowy
ortografia ~huki ... aż oczy bolą (a może "asz oczy bolom)?
17 gru 13 13:04 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
     IP: 83.8.242.232
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~adninn Użytkownik anonimowy
~adninn
Brak zdjęcia ~adninn Użytkownik anonimowy
do ~MPLX:
Brak zdjęcia ~MPLX Użytkownik anonimowy
17 gru 13 13:04 użytkownik ~MPLX napisał:
ortografia ~huki ... aż oczy bolą (a może "asz oczy bolom)?
zawsze musisz coś dodać od sieie ...????
1 mar 01:39 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
0%
100%
     IP: 89.71.129.231
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~gosc123 Użytkownik anonimowy
~gosc123 :
Brak zdjęcia ~gosc123 Użytkownik anonimowy
powazne usterki mam focus mk1 z 200r z motorem 1.8 tddi 90KM.
na nowy rok pierwsza poważna awaria przy 223tys km. Skruszyła się panewka na korbowodzie od strony tłoka (niewymienna), kupiłem używany korbowód z tłokiem i w dobrym stanie i zabrałem się za kapitalny remont. Na moje szczęście przy głośnym stukaniu zgasiłem silnik i postanowiłem dalej holować auto.
Na części wydałem 1600zł wraz z wymiana sprzęgła i rozrządu.
Gdy już się zbliżał koniec zabawy. Odpaliłem auto chodziło do 5 min, drugie odpalenie i zmieliło nową rolkę napinającą rozrządu firmy INA, w efekcie czego ponowne zwalanie głowicy i 2 wygięte zawory.
Zamówiłem potrzebne części i tym razem oryginalny rozrząd motorcraft i w sobotę zabieram się za składanie


Po mojej pracy mogę stwierdzić tyle ze na rozrządzie zaoszczędziłem 50zl, a oryginalny motorcraft ma żywotność "LONG-LIFE" do 150tys km... zamiennik 60-70tys
22 sty 08:36 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
     IP: 213.192.80.250
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~MPLX Użytkownik anonimowy
~MPLX :
Brak zdjęcia ~MPLX Użytkownik anonimowy
1.8 TDDi 90 PS, 2000r. Posiadam Focusa TDDi, 90 KM. Na chwile obecną ma przejechane ok. 225 kkm i brak poważniejszych usterek. Samochód kupiłem w 2008 roku z przebiegiem 72333km, przejechałem nim ponad 150 kkm, pamiętając o wymianach wynikających z eksploatacji. Polecam ten model (mimo iż TDCi ma nieco wiecej mocy i momentu, TDDi nie ustępuje znacząco osiągami a zużywa ok. 1-1,5 l mniej ON / 100km)
17 gru 13 13:08 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
     IP: 83.8.242.232
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~dario67 Użytkownik anonimowy
~dario67
Brak zdjęcia ~dario67 Użytkownik anonimowy
do ~D-N:
Brak zdjęcia ~D-N Użytkownik anonimowy
24 sty 12 15:32 użytkownik ~D-N napisał:
TDci trzy warianty mocy TDci trzy warianty mocy 100,115,125 w miejsce 125 wstawić trzeba 130 gdyż 125 nie występował jesli juz to byłby to silnik benzynowy 1,8 16v(110 lub 125)
piszesz o silniku 2.0 ,130km a temat jest 1,8 tdci 125km
7 wrz 13 20:40 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
     IP: 89.68.209.49
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~dario67 Użytkownik anonimowy
~dario67
Brak zdjęcia ~dario67 Użytkownik anonimowy
do ~D-N:
Brak zdjęcia ~D-N Użytkownik anonimowy
24 sty 12 15:32 użytkownik ~D-N napisał:
TDci trzy warianty mocy TDci trzy warianty mocy 100,115,125 w miejsce 125 wstawić trzeba 130 gdyż 125 nie występował jesli juz to byłby to silnik benzynowy 1,8 16v(110 lub 125)
Mondeo mk4 1,8tdci 100kM,115kM,125kM od2007 do 2010
21 sie 13 20:19 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
     IP: 89.68.209.49
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Grzegorz AhJ Użytkownik anonimowy
~Grzegorz AhJ :
Brak zdjęcia ~Grzegorz AhJ Użytkownik anonimowy
opinię przedstawiam na opinię przedstawiam na podstawie obserwacji setek egzemplarzy w 2,5 tysięcznej flocie pojazdów różnych marek: Isuzu 1.7 CDTI uważam za silnik mało awaryjny i bardzo żywotny, szczególnie w wersji 80 HP nie wyposażanej w zmory czyli koło dwumasowe, zmienną geometrię turbosprężarki oraz DPF (mocniejsze wersje wyposażane). Kultura pracy oraz osiągi nie są powalające, ale za to żywotność, awaryjność oraz koszty eksploatacji napraw są wzorowe ( oplowski Z17DTL).Przy odpowiedniej dbałości serwisowej przebiegi rzędu 300 tyś km nie są niczym nadzwyczajnym, a pamiętajmy, że auta trafiają na rynek wtórny i dalej są eksploatowane (średnie na poziomie 120-180 tyś km podczas 3 letniej eksploatacji). W egzemplarzach 3-4 letnich nie zdarzały się awarie wtryskiwaczy, pomp, turbosprężarek, sporadyczne awarie osprzętu,koła dwumasowego czy elektroniki silnika, częściej drobnych przewodów w układzie chłodzenia (mało poważne awarie aczkolwiek kłopotliwe wymagające holowania). Niezbyt częste wycieki oleju (wspomniane uszczelniacze pompy oleju). Rynek markowych zamienników jest ogromny, ceny bardzo przystępne. Prywatnie użytkuję Opla Astrę G 1.7 CDTI z 2005r, przebieg ok 207500 km i jest w doskonałej kondycji-w obszarze silnika naprawiany jedynie alternator, poza tym wszystko w stanie fabrycznym
19 sty 13 17:49 | ocena: 66%
Liczba głosów:3
33%
66%
     IP: 80.238.111.47
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Pablo534 Użytkownik anonimowy
~Pablo534 :
Brak zdjęcia ~Pablo534 Użytkownik anonimowy
Posiadam focusa tddi z 2000r. Posiadam focusa tddi z 2000r. ma on przejechane 295 tys km i chodzi jak zegarek, pali przy temp.-20 st.faktem jest że przejechałem nim dopiero 20 tys.km ale 270 tys.zrobił w niemczech.Naprawiałem tylko przednie zawieszenie.Poza korozją rewelacja.Jeśli miałbym jeszcze raz kupować to taki sam.Chrzanić vw.
24 gru 12 08:57 | ocena: 90%
Liczba głosów:10
90%
10%
     IP: 89.229.127.170
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Reting Użytkownik anonimowy
~Reting :
Brak zdjęcia ~Reting Użytkownik anonimowy
Z tego co mi wiadomo to np. w Z tego co mi wiadomo to np. w S-maxie silnik 1.8 TDCi ma 125 a nie 130 km. A co do jednostki 1.4 TDCi nie ma tu ani słowa tak samo jak o 2.0 TDCi czy 2.2 TDCi
8 lip 12 13:31 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
0%
100%
     IP: 83.10.145.80
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Przeczytaj również

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej