Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Wtryskiwacze do diesla - nowe z ASO, regenerowane, naprawiane czy używane?

28 mar, 16:02

Wtryskiwacze silnika Diesla, które mechanik zamontuje w samochodzie, muszą mieć parametry mieszczące się w tolerancji dla nowych części. Ale czy muszą być nowe?

Udostępnij
0
Skomentuj

Koszt nowego wtryskiwacza do silnika z układem Common Rail to od kilkuset do nawet 2 tys. zł. To – w przypadku silnika 4-cylindrowego – oznacza, że na same części można wydać nawet 8 tys. zł. Dochodzi do tego diagnostyka, czasem konieczność wymiany innych części – robi się naprawdę drogo! Tylko czy to konieczne?

Nowy wtryskiwacz: dobrze, drogo. Szybko?

Wbrew pozorom, zamawiając nowe części w autoryzowanym serwisie producenta samochodu, nie zyskujemy nawet na czasie. Bardzo rzadko serwis odpowiednie części ma w magazynie – musi je zamówić. Cena części jest – zazwyczaj – wyższa niż gdzie indziej. Jeśli koszt naprawy ma znaczenie, a zazwyczaj ma, warto poszukać tańszej alternatywy.

Zdarza się, że alternatywą proponowaną na miejscu w serwisie dilerskim jest naprawa wtryskiwaczy. Trzeba jednak mieć świadomość, że typowy serwis dilerski nie ma możliwości przeprowadzenia takiej naprawy. Jeśli ją oferuje, to znaczy że zleca ją podwykonawcom, dokładając do podstawowej ceny usługi swoją marżę. Sam warsztat dilerski nie ma nawet możliwości sprawdzić, czy zamontowane wtryskiwacze są zregenerowane prawidłowo – tego typu urządzenia wykorzystywane są tylko w specjalistycznych serwisach ukierunkowanych na naprawę układów zasilania silników Diesla.

Wbrew pozorom sam fakt posiadania nowego albo zregenerowanego wtryskiwacza nie gwarantuje sukcesu: jest on możliwy tylko wtedy, gdy warsztat potrafi i ma czym zdiagnozować rzeczywistą awarię, a potem umie nowe części zamontować i zaprogramować sterownik auta, by silnik pracował poprawnie.

A może kupić używany wtryskiwacz?

To najbardziej ryzykowna opcja pozyskania wtryskiwaczy do silnika Diesla. Wtryskiwacze wymontowywane są z samochodów, które z różnych przyczyn zostały przeznaczone do rozbiórki – albo z uwagi na udział w wypadku, albo z powodu innych usterek wykluczających opłacalność naprawy. Czego możemy dowiedzieć się od sprzedawcy o oferowanych częściach? Niczego wiążącego! Nawet zakładając staranność i uczciwość sprzedawcy, może on co najwyżej znać stan licznika samochodu, z którego wymontowano części, choć nie zawsze stan licznika odzwierciedla jego rzeczywisty przebieg.

Historia serwisowa samochodu, przebyte usterki, nawet to, czy silnik pracował poprawnie do ostatniej chwili – to z reguły jest wiedza, której sprzedawca używanej części znać nie może. To, co łączy właściwie wszystkie używane części tego typu pochodzące z demontażu, to to, że ich sprzedawca nie może mieć pewności, jakie są parametry ich pracy. Jeśli wtryskiwacze pochodzą z samochodu z przebiegiem powyżej 150 tys. km, jest bardzo prawdopodobne, że wymagają naprawy.

Montaż niesprawdzonych wtryskiwaczy to zaś ogromne ryzyko dla silnika: w zależności od rodzaju usterki wtryskiwacza silnik albo tylko nie rozwija pełnej mocy i ma zbyt wysokie spalanie, albo jest narażony na zniszczenie w krótkim czasie. Czy można wyeliminować ryzyko? Tak – kupiony używany wtryskiwacz można oddać do specjalistycznego serwisu celem przetestowania. To jednak oznacza koszty i w bardzo dużej liczbie przypadków rozczarowanie – wtryskiwacz nie ma parametrów zgodnych z normą i wymaga naprawy.

Tania naprawa wtryskiwaczy

Jest sporo serwisów, które oferują tanie naprawy wtryskiwaczy Common Rail i są w stanie z góry precyzyjnie określić koszt usługi. Jeśli jest to cena szczególnie niska, bardzo często naprawa wtryskiwacza ogranicza się do jego umycia w myjce ultradźwiękowej albo do rutynowej wymiany końcówki oraz podkładki uszczelniającej – czyli tego, co widać z zewnątrz. Przy założeniu, że taka wymiana końcówki i podkładki została wykonana poprawnie, z pewnością nie zaszkodzi, jakkolwiek niekoniecznie pomoże. Wtryskiwacz składa się z wielu części i jego usterki mogą być różne, niekoniecznie dotyczą one końcówki.

Bywa i tak, że wymiany wymaga kilka elementów wtryskiwacza, czego jednak nie sposób stwierdzić na oko. Jeśli zakład nie ma możliwości precyzyjnego pomiaru wydajności i poprawności działania wtryskiwacza, nie może mieć pewności, że naprawa przyniosła właściwy skutek. Z kolei warsztat dysponujący niezbędną profesjonalną aparaturą nigdy z góry nie określi ceny naprawy, co najwyżej może podać minimalną i maksymalną jej wartość. W trakcie naprawy wtryskiwaczy może się też okazać, że w przypadku np. jednego z nich nie jest ona możliwa  albo że się nie opłaca – wówczas profesjonalny serwis może zaproponować używany wtryskiwacz po regeneracji. Podstawą jest jednak możliwość sprawdzenia, czy ten wtryskiwacz działa tak, jak powinien.

Profesjonalna naprawa wtryskiwaczy

Serwis auta w profesjonalnym warsztacie zajmującym się układami zasilania diesli, który od początku zdiagnozuje usterkę, na miejscu – jeśli to konieczne – wymontuje, przetestuje i zregeneruje wtryskiwacze i podda regeneracji jedynie te, które tego wymagają, to najlepsze, co może spotkać zepsuty samochód i jego właściciela. Po pierwsze dlatego, że nie ma sensu wymontowywać wtryskiwaczy w ciemno, jeśli nie jest to konieczne – należy wykluczyć wszystkie inne usterki. Po drugie, nie ma pewności, że wszystkie wtryskiwacze są uszkodzone – może np. tylko dwa – wymiana lub naprawa wszystkich w takiej sytuacji jest zbędnym wydatkiem.

Profesjonalna regeneracja wtryskiwaczy co do zasady powinna zacząć się od ich sprawdzenia na stole probierczym, aby wstępnie określić rodzaj niesprawności. Następnie wtryskiwacz rozbierany jest na czynniki pierwsze, a jego elementy myte w myjce ultradźwiękowej. Montaż połączony z wymianą zużytych elementów odbywa się za pomocą urządzeń kontrolujących każdy z etapów pracy, wymagana dokładność jest tak duża, że ręczny montaż przy pomocy tradycyjnych narzędzi właściwie nie ma szans powodzenia.

Niejednokrotnie technik jest zmuszony cofnąć się o krok, podmienić element dystansowy na inny i montować poszczególne części ponownie. Na końcu wtryskiwacz ponownie montowany jest na stole probierczym, gdzie odbywa się jego test w warunkach zbliżonych do rzeczywistych warunków pracy. Jeśli urządzenie po kilkunastominutowym badaniu nie wykaże nieprawidłowości, można uznać wtryskiwacz za pełnowartościowy.

Bosch Quality Scan

W profesjonalnych serwisach firmy Bosch każdy naprawiony wtryskiwacz, jeśli przejdzie pozytywnie wszystkie testy, znakowany jest specjalnym kodem, zaś informacje o szczegółach naprawy i parametrach wtryskiwacza trafiają do centralnej bazy danych, do której ograniczony  dostęp mają użytkownicy, zaś pełny – autoryzowane warsztaty Bosch. Jeśli zatem mamy w ręku wtryskiwacz z kodem Bosch Quality Scan, możemy za pomocą aplikacji do telefonu komórkowego sprawdzić, kiedy by naprawiany i czy na naprawę jest gwarancja. Warsztat ma dostęp do pełnego raportu dotyczącego naprawy – kto, kiedy, gdzie i co w nim wymieniał, a także jakie są parametry wtryskiwacza, które należy podać sterownikowi auta. Wtryskiwacz może uzyskać kod Bosch Quality Scan tylko wtedy, gdy jego parametry pracy mieszczą się w normach przewidzianych dla fabryczni nowych części.

Listę autoryzowanych serwisów firmy Bosch można znaleźć na stronie www.bosch-diesel-service.pl

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej