CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.264.494.091.39
Średnio4.464.714.281.97
Najdrożej4.794.994.762.29

Zamienniki: niska cena – słaba jakość

2 mar, 15:18
Udostępnij
0
Skomentuj

Jak kupić części o jakości zbliżonej do podzespołów fabrycznych, ale tańsze niż w ASO?

Przeglądając oferty sprzedaży części zamiennych, można dojść do wniosku, że wszystkie sprzedawane na polskim rynku są doskonałej jakości i w niczym nie odbiegają od elementów stosowanych przez producentów aut na pierwszy montaż – tak przynajmniej twierdzą ich sprzedawcy. Czytaliście kiedyś w ogłoszeniu, że oferowana część stanowi jedynie marną namiastkę oryginalnego podzespołu?

Większość części przeznaczonych do aut powinna mieć homologację, ale wbrew temu, co twierdzą często sprzedawcy, nie stanowi ona gwarancji jakości podzespołu, ale jedynie potwierdzenie, że spełnia on minimalne wymogi zawarte w odpowiednich normach. Homologowane muszą być m.in. elementy oświetlenia, wydech, lusterka, szyby, części układu hamulcowego, opony czy felgi, ale już np. amortyzatory, zderzaki czy blachy nadwozia są sprawdzane tylko w ramach homologacji typu pojazdu.

W każdym państwie Unii Europejskiej honorowane są homologacje z pozostałych krajów wspólnoty, choć tajemnicą poliszynela jest to, że w niektórych krajach znacznie łatwiej jest uzyskać zatwierdzenie niż w innych – zapewne nie bez powodu wiele podzespołów z najniższej półki jakościowej jest homologowanych w Luksemburgu (oznaczenie E13), a na ewidentnych bublach raczej nie znajdziemy oznaczenia E1, świadczącego o tym, że element badano w Niemczech.

Przepisy europejskie wymagają, żeby producenci i dystrybutorzy informowali klientów o jakości oferowanych przez siebie części. Zgodnie z uregulowaniami unijnymi (tzw. przepisy GVO) części dzielą się na: – oryginalne części zamienne; – części zamienne o porównywalnej jakości; – pozostałe zamienniki. Za oryginalne części zamienne uważa się jednak nie tylko podzespoły stosowane na pierwszy montaż, sprzedawane w opakowaniach sygnowanych przez producenta auta (takie części oznaczane są w polskich katalogach części zwykle literą „O”, w zagranicznych – literami „OE” lub „OEM”), lecz również podzespoły wyprodukowane według norm i specyfikacji producenta auta, ale nie na jego zlecenie, sprzedawane pod marką własną wytwórcy przez niezależnych dystrybutorów (oznaczenia „Q” lub „OES”).

Części zamienne o porównywalnej jakości to takie, które mają wprawdzie działać w sposób zbliżony do części oryginalnych, ale nie muszą być identyczne ani mieć tej samej technologii wykonania, lecz powinny użytkowo i jakościowo w pełni im odpowiadać. Takie podzespoły w katalogach części z polskiego rynku oznaczane są literą „P”. Zgodnie z zasadami przyjętymi w 2005 roku przez największych ubezpieczycieli i dystrybutorów części zamiennych,części mogą mieć też dodatkowe oznaczenia, np. „PC”, „PT” – w przypadku elementów posiadających poza deklaracją producenta również certyfikat jakości wydany przez niezależną jednostkę badawczą, np. brytyjski Institute Thatcham, hiszpańskie Centro Zaragoza czy niemiecki TÜV.

Z kolei oznaczenie „PJ” odnosi się do części szczególnie polecanej przez dystrybutora, na podstawie określonych przez niego kryteriów. W materiałach firm ubezpieczeniowych spotykane jest też określenie „części alternatywne”. Są to części zamienne inne niż części kategorii „O”, ale dystrybuowane przez oficjalne sieci producentów aut. To tak zwane linie budżetowe części – podzespoły, które są nieco gorsze od oryginalnych, ale w pełni bezpieczne, choć np. mniej trwałe od elementów pierwszomontażowych.

Warto jednak wiedzieć, że cały ten system opiera się w dużej mierze na deklaracjach składanych przez producentów i dystrybutorów – jakość „porównywalna” nie zawsze jest choćby „akceptowalna” dla klienta.

Części do napraw karoserii

Oznaczenia jakości najłatwiej znaleźć na częściach przeznaczonych do napraw blacharskich. Wynika to z faktu, że często płacą za nie ubezpieczyciele, którzy chętnie szukają tańszej alternatywy dla podzespołów oferowanych przez producentów aut. Najtańsze zamienniki (oznaczenie „Z”) są znienawidzone przez blacharzy – ich dopasowanie do auta często okazuje się pracochłonne, a efekt końcowy naprawy i tak nie zawsze jest zadowalający.

Podzespołów o klasyfikacji jakościowej „P” (o „porównywalnej jakości”) też nie można kupować w ciemno –również między nimi różnice bywają olbrzymie. Dotyczy to nie tylko jakości użytych do ich wyprodukowania materiałów, ale też i tolerancji wykonania czy nawet kształtów.

Części używane – tanio i z ryzykiem

W Polsce wciąż kwitnie handel używanymi częściami. Z reguły „oryginały” z drugiej ręki kosztują ok. 25 proc. elementów nowych. W przypadku podzespołów, których jakość da się łatwo ocenić gołym okiem, stanowią one dobrą alternatywę wobec tańszych zamienników. Warto jednak pamiętać o tym, że znaczna część takich podzespołów pochodzi z nielegalnych źródeł, a wiele części jest w stanie gorszym, niż to deklarują ich sprzedawcy. Lepiej nie kupować ich na odległość.

Komentarz

Dla osób spoza branży określenie „część zamienna o porównywalnej jakości” może kojarzyć się z podzespołem, który pod względem właściwości użytkowych nie odbiega od części montowanych fabrycznie. Tak jednak nie jest! Do tej kategorii dystrybutorzy zaliczają też elementy, które są znacznie gorsze od „oryginałów”! Z reguły nie warto przepłacać za to, że na części znajduje się logo producenta auta, lepiej jednak, żeby był to podzespół dostarczony przez producenta „pierwszomontażowego”.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (33)

No photo
No photo ~tomek Użytkownik anonimowy
~tomek :
No photo ~tomek Użytkownik anonimowy
Często jest tak że zamienniki sa lepszej jakości niż części użyte przy pierwszym montażu,nie chcę się rozwodzić bo tu można by napisać epopeję- tylko jeden przykład,wszyscy świetnie znają samochody marki skoda (mój przykład dotyczy YETI) samochód ma 3 miesiące więc jest nowy a tarcze są zardzewiałe i pokazyją się wżery jakby miały pięć lat.serwis obiecał wymienić na nowe ale fakt jest faktem, i tylko niech mi nikt nie mówi że to zła eksploatacja itd to poprostu szajs.
2 mar 18:47 | ocena: 85%
Liczba głosów:27
85%
15%
| odpowiedzi: 7
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Radzik Użytkownik anonimowy
~Radzik :
No photo ~Radzik Użytkownik anonimowy
Byłem ostatnio zapytać się w serwisie o wymianę klocków w aucie chciałem klocki TRW koleś w ASO krzyknął mi cenę, pojechałem do pierwszego lepszego mechanika jakiego spotkałem po drodze również chciałem klocki j.w. różnica w cenie 3 krotna więc o jakiej jakości mowa ?? do mojego auta występują 2 rodzaje klocków tejże firmy różnica w cenie między nimi jest 50 zł. Nie wiem co miał na celu autor tego artykułu, może tylko to że chciał się pożalić bo sensu w tym nie widzę.
2 mar 18:44 | ocena: 83%
Liczba głosów:18
83%
17%
| odpowiedzi: 2
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Kierowca Użytkownik anonimowy
~Kierowca :
No photo ~Kierowca Użytkownik anonimowy
Pracowalem w niemieckiej firmie ktora robila czesci prawie do wszystkich aut w europie i ameryce. Trzy tygodnie pracowali dla fabryk samochodw a wiec z logo firmy i numeem czesci itd. A tydzien te same czesci tylko z jakims dziwnym logo i calkiem innym numerem i sprzedawane jako zamiennik za 1/3 ceny. Czesci robili miedzy innymi dla BMW, Mercedes. Bentlei, VW, Chewrolet, Fiat i Ferrari.
2 mar 20:41 | ocena: 77%
Liczba głosów:13
77%
23%
| odpowiedzi: 2
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Pozdrawiam wszystkie ASO Użytkownik anonimowy
~Pozdrawiam wszystkie ASO :
No photo ~Pozdrawiam wszystkie ASO Użytkownik anonimowy
Właśnie kupiłem tarcze hamulcowe - zamienniki, z dwuletnią gwarancją. W ASO proponowali mi z roczną, tyle że za 3 razy więcej.
2 mar 21:25 | ocena: 89%
Liczba głosów:9
89%
11%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~bładzacy Użytkownik anonimowy
~bładzacy :
No photo ~bładzacy Użytkownik anonimowy
Jak to jest ze w oryginalnym samochodzie fabrycznym części wytrzymują dłużej niz oryginały nowe?
2 mar 20:40 | ocena: 88%
Liczba głosów:8
88%
13%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Zwykly40 Użytkownik anonimowy
~Zwykly40 :
No photo ~Zwykly40 Użytkownik anonimowy
Jak topran idzie na pierwszy montaż to wszystko w temacie
2 mar 20:15 | ocena: 83%
Liczba głosów:6
83%
17%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~echo Użytkownik anonimowy
~echo :
No photo ~echo Użytkownik anonimowy
Artykuł długi ale tak naprawdę nic sensownego w nim nie ma. Takie lanie wody.
2 mar 22:42 | ocena: 80%
Liczba głosów:10
80%
20%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~echo Użytkownik anonimowy
~echo
No photo ~echo Użytkownik anonimowy
do ~Radzik:
No photo ~Radzik Użytkownik anonimowy
2 mar 18:44 użytkownik ~Radzik napisał
Byłem ostatnio zapytać się w serwisie o wymianę klocków w aucie chciałem klocki TRW koleś w ASO krzyknął mi cenę, pojechałem do pierwszego lepszego mechanika jakiego spotkałem po drodze również chciałem klocki j.w. różnica w cenie 3 krotna więc o jakiej j
Tylko porównaj TRW, które idzie na pierwszy montaż, z tymi sprzedawane w Polsce przez Inter Cars itd. Zupełnie inne podzespoły.
2 mar 22:46 | ocena: 57%
Liczba głosów:7
43%
57%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Daniel Użytkownik anonimowy
~Daniel
No photo ~Daniel Użytkownik anonimowy
do ~tomek:
No photo ~tomek Użytkownik anonimowy
2 mar 18:47 użytkownik ~tomek napisał
Często jest tak że zamienniki sa lepszej jakości niż części użyte przy pierwszym montażu,nie chcę się rozwodzić bo tu można by napisać epopeję- tylko jeden przykład,wszyscy świetnie znają samochody marki skoda (mój przykład dotyczy YETI) samochód ma 3 mie
Tutaj właśnie wchodzi aftermarket - od 2 lat mam założone ATE, przeżyły już dwie zimy i warstwa ochronna nadal wygląda jak nowa. Od oryginalnych droższe były jakieś 10% więc uznać można że różnica jest pomijalna, w tym przypadku jakość widać gołym okiem...
2 mar 21:24 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Tomek Użytkownik anonimowy
~Tomek
No photo ~Tomek Użytkownik anonimowy
do ~tomek:
No photo ~tomek Użytkownik anonimowy
2 mar 18:47 użytkownik ~tomek napisał
Często jest tak że zamienniki sa lepszej jakości niż części użyte przy pierwszym montażu,nie chcę się rozwodzić bo tu można by napisać epopeję- tylko jeden przykład,wszyscy świetnie znają samochody marki skoda (mój przykład dotyczy YETI) samochód ma 3 mie
Jak sobie kupiles podróbkę wieswagena to jesteś sam sobie winien
2 mar 22:21 | ocena: 67%
Liczba głosów:9
33%
67%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat / Auto Świat

Zamienniki: niska cena – słaba jakość

Oryginał i trzy zamienniki: różnice między poszczególnymi elementami widać nawet gołym okiem, najtańsze części wymagają pracochłonnego dopasowania. Gołym okiem widać też różnice w jakości użytego materiału.

Zamienniki: niska cena – słaba jakość (slajd 1 z 7)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego