Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.374.494.291.97
Średnio4.604.744.492.11
Najdrożej4.994.994.992.27

Zanim zainwestujesz w LPG - co warto wiedzieć przed montażem instalacji gazowej?

20 cze, 13:13

Zapytaj mechanika, czy twoje auto się nadaje, upewnij się, że jest sprawne, i policz, czy inwestycja w LPG w twoim przypadku się opłaca. Jeśli odpowiedź na każde z tych trzech pytań brzmi: „tak” – wtedy warto zaryzykować

Udostępnij
0
Skomentuj
Zanim zainwestujesz w LPG - co warto wiedzieć przed montażem instalacji gazowej? Zanim zainwestujesz w LPG - co warto wiedzieć przed montażem instalacji gazowej? Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Dziś teoretycznie „zagazować” można prawie każde auto, a prawdopodobnie w ciągu kilku miesięcy – nawet te silniki, które mają układ podwójnego wtrysku benzyny. Starsze jednostki to dla gazownika żadne wyzwanie, nie jest też problemem bezpośredni wtrysk benzyny. A jednak... Nie upieramy się, ale delikatnie odradzamy klientom montaż gazu w silnikach, które same z siebie przysparzają mnóstwo kłopotów, np. volkswagenowskie motory 1.2 TSI czy 1.4 TSI z łańcuchowym napędem rozrządu. Można w nich zakładać LPG, tylko po co dokładać potencjalnych problemów? – mówi poza protokołem pracownik renomowanego dostawcy sprzętu LPG.

Technologia zasilania alternatywnego bardzo się rozwinęła, obecnie na rynku są nie tylko dobre włoskie czy też holenderskie instalacje LPG – w wielu wypadkach niezwykle konkurencyjne okazują się polskie instalacje takich firm, jak np. Stag, AG Centrum, KME czy Elpigaz. Jeżeli instalację gazową kupujecie po to, żeby pozwoliła zaoszczędzić pieniądze, a nie po to, by mieć pod maską supernowoczesny układ zasilania, ale zbyt drogi, żeby się zwrócił, powinniście wybierać rozsądnie, czyli kupić najtańszą instalację, która zapewni bezpieczną i długotrwałą eksploatację waszego auta. Ponieważ różne silniki mają różne rezerwy wytrzymałościowe i termiczne, w jednym przypadku należy zainwestować w droższy, bardziej precyzyjny lub wydajny układ zasilania, w innym – wystarczy tańszy i prostszy.

Nie ma co się łudzić: porównanie ofert warsztatów, np. na Allegro.pl, nie pomoże w podjęciu rozsądnej decyzji – instalacja to nie tylko sterownik, który ma nazwę, lecz także wtryskiwacze o różnej wydajności, dziesiątki modeli parowników i innych elementów, z których można skompletować zestaw. Jedyne wyjście to uczciwa rozmowa z mechanikiem w warsztacie, który ma dobrą opinię, i w miarę możliwości – powtórzona u konkurencji. Większość mechaników zaproponuje najtańszy możliwy zestaw, należy więc zadać wyraźnie pytanie: ile trzeba wydać, żeby instalacja działała bez problemu?

W przypadku nowych aut „gazowanych” poza autoryzowanym serwisem dilerskim należy liczyć się z utratą gwarancji. Z kolei w przypadku starszych trzeba upewnić się, że silnik i jego osprzęt są w pełni sprawne. O ile z reguły 2- lub 3-letnie auta nie stanowią problemu, o tyle te w wieku 8-10 lat i starsze – często tak! Typowe usterki to: zużyte świece i kable zapłonowe, spalanie oleju, wiązka elektryczna silnika w złym stanie. Mieszanka powietrzno-gazowa ma większą oporność niż mieszanka powietrza z benzyną, a więc i cewki, i kable, i świece muszą być w stu procentach sprawne, żeby silnik na LPG poprawnie pracował.

Stan wiązki elektrycznej silnika to temat dotyczący najstarszych samochodów, w których montuje się instalacje LPG – czyli mających ok. 12 lat i więcej. Jeżeli natrafiliście na ten rodzaj usterki albo mechanik w warsztacie gazowym sugeruje, że jest to problem, nie należy się zniechęcać – wielu elektryków oferuje kompleksową regenerację wiązek silników z opcją przystosowania ich od razu do montażu LPG. Koszt to kilkaset złotych.

Ważne: silnik przed montażem instalacji LPG nie powinien wykazywać objawów zużycia, czyli nie może dymić, przerywać, musi mieć wzorcowe osiągi, niedopuszczalne są problemy z falowaniem obrotów itp. Nie należy liczyć na to, że instalacja LPG, zastępując fabryczny układ wtryskowy, „uzdrowi” auto – korzysta ona z tych samych czujników, co układ wtryskowy benzyny, przetwarza jedynie dane zbierane przez fabryczny sterownik auta na potrzeby układu gazowego.

Czy auto jest sprawne?

Tylko w pełni sprawny (przynajmniej, jeśli chodzi o silnik) samochód nadaje się do montażu instalacji. W przypadku starszych aut przed montażem konieczny jest dodatkowy serwis, polegający na wymianie świec i kabli zapłonowych. W kilkunastoletnich autach może być niezbędna kontrola, ewentualnie naprawa wiązki silnika – często okablowanie spełnia swoją funkcję, dopóki się go nie poruszy; po rozpięciu zaczyna kruszyć się izolacja.

Czy montaż instalacji LPG się opłaca?

Żeby odpowiedzieć na to pytanie, dowiedzcie się w warsztacie, ile benzyny będzie spalał samochód w trybie jazdy na gazie – resztę wiecie sami. Rzecz w tym, że w przypadku większości instalacji do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny niezbędny jest jej dotrysk podczas jazdy na gazie – z reguły auto w trybie jazdy na LPG spala kilka-kilkanaście proc. benzyny, reszta paliwa to autogaz.

Podobnie zachowują się niektóre instalacje w silnikach ze „zwykłym” pośrednim wtryskiem benzyny – tak są kalibrowane m.in. instalacje LPG montowane w nowych Skodach na gwarancji. Rozwiązania, które obywają się bez dotrysku benzyny, stanowią mniejszość – są drogie. Ile zapłacisz za instalację? Dobry zestaw do nowoczesnego silnika oznacza wydatek od ok. 3000 do 5000 zł, choć są instalacje tańsze i droższe – nawet dwa razy droższe.

Im więcej jeździsz i im więcej pali auto, tym większa oszczędność podczas jazdy na LPG. Ważne: silnik zużywa więcej gazu niż benzyny, dla bezpieczeństwa policz, że spalanie LPG jest o ok. 30 proc. wyższe. Praktyka wskazuje, że jeżdżąc na LPG, bezpośrednie wydatki na paliwo udaje się obniżyć o ok. 30 proc.

Ile zaoszczędzisz jeżdżąc na LPG?*

Dane producenta Skoda Octavia 1.8 TSI Opel Astra 1.4 Turbo PORSCHE CAYENNE 3.2 V6
Koszt instalacji 5000 zł 3600 zł 6000 zł
Spalanie i koszt benzyny 10 l/100 km x 4,25 zł = 42,50 zł/100 km 8,5 l/100 km x 4,25 zł = 36,10 zł/100 km 18 l/100 km x 4,25 zł = 76,50 zł/100 km
Spalanie i koszt jazdy na LPG 12 l LPG + 1 l benzyny: 12 x 2 zł + 1 x 4,25 zł = 28,25 zł/100 km 10 l LPG + 1 l benzyny: 10 x 2 zł + 1 x 4,25 zł = 24,25 zł/100 km 24 l LPG + 1 l benzyny: 24 x 2 zł + l x 4,25 zł = 52,25 zł
Oszczędność na 100 km 14,25 zł 11,85 zł 24,25 zł
Oszczędność na 1000 km 142,50 zł 118,50 zł 242,50 zł
Oszczędność po 20 000 km 2850 zł 2370 zł 4850 zł
Zwrot inwestycji po 35 tys. km po 30 tys. km po 25 tys. km

*przy cenie paliw na poziomie: litr benzyny – 4,25 zł; litr LPG – 2 zł

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (92)

No photo
No photo ~asd Użytkownik anonimowy
~asd :
No photo ~asd Użytkownik anonimowy
Co za bzdury.. auto na LPG pali przy instalacji sekwencyjnej do 10% więcej !!!! to nie czasy polonezów ... Mam Toyotę Avensis T27 z silnikiem 1.8 i pali mi strasie 8,5 l LPG na 100km gdyby spalanie LPG było o 30% wyższe to ile by musiała Pb palić ??? Koszt instalki 3 tysł zł , do baku wchodzi mi 57l LPG i wszystko chodzi super ! Moim drugim samochodem który ma przjechane ponad 230 tys km (większość na LPG) nigdy nie wymieniałem kabli wysokiego napiecia i nic się nie dzieje, tylko świece trzeba wymieaniać i filtry na czas.
27 cze 21:19 | ocena: 82%
Liczba głosów:22
82%
18%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Arex Użytkownik anonimowy
~Arex :
No photo ~Arex Użytkownik anonimowy
Zużycie gazu to max 20% więcej niż benzyny. Chyba że masz jakiś kosmos z instalacją. Wiem bo w 3 lata wydałem o 8 tyś zł mniej na paliwo(odliczyłem dolewki benzyny, świece, kable, droższe przeglądy). Jak nie założysz byle czego jest bezproblemowo. Jedyny minus to częstsze tankowanie ~350km. Ale w trasie to nawet wskazane by rozprostować kości i napić się kawy;-)
21 cze 23:56 | ocena: 90%
Liczba głosów:72
90%
10%
| odpowiedzi: 9
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~antonio Użytkownik anonimowy
~antonio :
No photo ~antonio Użytkownik anonimowy
Rozpatrywanie w kategoriach "kiedy mi się to zwróci" jest po prostu nieporozumieniem.Auto to i tak wieczna skarbonka.Dzisiaj mam kasę ,więc montuję dobrą instalację ,żeby później jeździć taniej.Najbardziej narzekają chyba ci którzy montują instalację "aby tanio" tankują rozcieńczany gaz na podejrzanej maści stacjach.Potem stają się "ekspertami" od gazu.Osobiście tam gdzie montowałem za każdym razem instalację , widzą mnie tylko na planowanym przeglądzie i wymianie filtrów.Wszystko zależy komu zlecamy instalację i gdzie tankujemy.Reszta to kołowrotek niespełnionych marzeń :)
27 cze 18:34 | ocena: 78%
Liczba głosów:60
78%
22%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Pik Użytkownik anonimowy
~Pik :
No photo ~Pik Użytkownik anonimowy
Od 1997 roku jeżdżę na LPG. Zaczynałem od najprostszych instalacji. Do dziś zrobiłem blisko milion km. Zastanawianie się nad montażem instalacji LPG mnie nie dotyczy. Kupując nowe auto zawsze decyzją jest to czy da się doposażyć w LPG i jeździć bezproblemowo. Odebrałem nowego Outlander i palibon zaskakująco mało około 7-8 l a i tak montuję gaz. Oszczędność i ekologia. Spałam odpad z produkcji benzyny. Kropka.
26 cze 22:56 | ocena: 84%
Liczba głosów:56
84%
16%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~A Użytkownik anonimowy
~A :
No photo ~A Użytkownik anonimowy
Absolutna nieprawda jakoby Skoda 1,8 tsi paliła 10 litrów benzyny. A tak jest pokazane w tabeli. Z doświadczenia wiem że Skoda jest najlepszym samochodem na świecie, dotyczy Octavii, i pali niewiele więcej niż 1 litr na 1000 kilometrów. Sorki. Pomyliłem z olejem. Oleju owszem 1 litr na 1000 kilometrów. Ale i tak jest najlepsza. Tylko dlaczego stoi od 3 tygodni na serwisie i nie potrafią naprawić? Bo taka dobra!!!!
26 cze 22:26 | ocena: 74%
Liczba głosów:68
74%
26%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Rystek Użytkownik anonimowy
~Rystek :
No photo ~Rystek Użytkownik anonimowy
Bardzo fajnie opisane i w końcu jakaś tabelka do porównania. Widać, że ktoś się pochylił nad tematem. U mnie koszt montażu instalacji Zavoli zwrócił się już po 25 tys km. Stosując przelicznik podany przez autora u mnie wychodzi jakieś 20zł/100km jazdy na LPG, a często nawet mniej. Najważniejsze żeby zamontować dobrą instalację i dbać o auto. Bez tego ani rusz.
23 cze 19:43 | ocena: 78%
Liczba głosów:27
78%
22%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Oko Użytkownik anonimowy
~Oko
No photo ~Oko Użytkownik anonimowy
do ~Tymoteusz:
No photo ~Tymoteusz Użytkownik anonimowy
26 cze 19:22 użytkownik ~Tymoteusz napisał
Słuchajcie, mam zenita instalację czyli od AG Centrum, które zostało wymienione tam wyżej. Spalanie elegancko w octavii 1,2 mam 1-5 l Pb do 5-6 gazu. zależy od warunków od tego czy cisnę. a stag, którego ma znajomy dobry, pali nawet do 40% Pb!. to żadna i
To jest kwestia regulacji, dobrania właściwej instalacji do silnika, stylu jazdy,a także samego silnika. Może twój znajomy ma silnik TSI, wówczas spalanie 40 % Pb wcale nie jest złym wynikiem. Jeżeli natomiast ty masz silnik TSI, to masz stanowczo za małe spalanie Pb, o czym za niedługo z pewnością dają znać wtryskiwacze benzynowe, chyba że cały czas jeździsz z prędkością ok. 70 km/h. Jeżeli natomiast masz silnik 1.2 MPi, to spalanie Pb masz za duże. Wiele też zależy od stylu jazdy. Jak ktoś jeździ szybko, to przy instalacjach z dotryskiem lub przełączeniem samochód spali więcej Pb. A jeżeli mamy się licytować, to ja mam instalację LPG, która w ogóle nie potrzebuje Pb.
27 cze 18:59 | ocena: 57%
Liczba głosów:7
57%
43%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Pit Użytkownik anonimowy
~Pit :
No photo ~Pit Użytkownik anonimowy
Przejechałem na gazie w moim aucie 400 tys km. Czy się opłacało policzcie sami. Żałuję tylko, że tej kasy nie odkładałem do sejfu. Było by już na nowe auto.
27 cze 20:21 | ocena: 92%
Liczba głosów:13
92%
8%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~artur Użytkownik anonimowy
~artur :
No photo ~artur Użytkownik anonimowy
Gaz zawsze sie opłaca bo kosztuje 1.89zł a nie 4.35zł. Jest kwestią po ilu kilometrach się zwróci inwestycja czy po roku czy po dwóch latach ale opłaca się ZAWSZE ! Trzeba być frajerem żeby mając wybór wybierać droższe paliwo !
27 cze 20:50 | ocena: 81%
Liczba głosów:16
81%
19%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~taktak Użytkownik anonimowy
~taktak :
No photo ~taktak Użytkownik anonimowy
Miałem 2 auta na gaz.Seata Ibizę i Seata Cordobę 1.4 MPI. W cordobie założyłem LPG przy 100 000 km. Nigdy nie miałem problemu z gazem.Trzeba jednak pamiętać,że co roku trzeba wymieniać świece i kable. 2 razy padła cewka WN(150zł/szt).Przegląd techn x 2. Silnik padł przy 240 000 km. Niestety nikt mi nie wmówi,że gaz nie skraca żywotności silnika.Nigdy nie brał oleju.Któregoś dnia po prostu się skończył.Co prawda po podliczeniu kosztów i tak zyski były spore,jednak nigdy więcej nie założę gazu.Kupuję auta,które mało palą.
27 cze 20:39 | ocena: 56%
Liczba głosów:16
44%
56%
| odpowiedzi: 4
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej