Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.354.494.281.99
Średnio4.674.804.562.15
Najdrożej4.895.084.792.29

Zobaczyć jak najwięcej – o czym kierowca powinien wiedzieć

Udostępnij
0
Skomentuj
Zobaczyć jak najwięcej – o czym kierowca powinien wiedzieć Zobaczyć jak najwięcej – o czym kierowca powinien wiedzieć Foto: Auto Świat

Jesień i zima to chyba najgorszy okres w życiu każdego kierowcy, szybciej zapadający zmrok, częste opady deszczu, śliska nawierzchnia – to wszystko sprawia, że od naszego auta w tym okresie powinniśmy wymagać więcej. Wiele też w tym przypadku zależy od nas samych – czyli kierowców.

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że krótszy dzień i częste opady deszczu mają odzwierciedlenie w zwiększonej liczbie wypadków – przecież jesień zawsze daje w kość każdemu kierowcy. Jednak jedno spojrzenie w statystyki wypadków i niespodzianka – najwięcej zdarzeń na naszych drogach ma miejsce w czerwcu i lipcu. Z punktu widzenia statystyki jesień nie wygląda więc tak źle, jednak jest  to nadal bardzo niebezpieczny okres na naszych drogach. Mimo że w trakcie jesiennych i zimowych miesięcy wypadków jest mniej, więcej osób w nich ginie – głównie wieczorem oraz nocą – czyli w okresie ograniczonej widoczności.

Tylko jak zaradzić jesiennej aurze? Co poradzić na opady deszczu czy mżawki, mgły, mokrą nawierzchnię, na której mogą dodatkowo leżeć liście? Jak wydłużyć skracające się dni? Przecież w powszechnej opinii „nie mamy na to wpływu”.

Właściwe używanie świateł przeciwmgielnych niemal od zawsze stanowiło problem dla znacznej części kierowców. Właściwe używanie świateł przeciwmgielnych niemal od zawsze stanowiło problem dla znacznej części kierowców. Foto: Auto Świat

Proponujemy coś zupełnie przeciwnego. Każdy kierowca może walczyć z pogarszającą się na jesieni widocznością zupełnie niezależnie od pogody. Nie spowoduje to, że słońce wyjdzie zza chmur i później schowa się za horyzontem, ale pozwoli zapewnić widoczność tak dobrą, jak to tylko możliwe w danych warunkach atmosferycznych. To nie jest skomplikowane. Zobacz:

Po pierwsze - regularnie wymieniaj wycieraczki

Prawda, że to nieskomplikowane? A dlaczego tylu kierowców o tym zapomina? Powodów może być mnóstwo, a my podpowiemy dwa, które naszym zdaniem najbardziej wpływają na odwlekanie wymiany wycieraczek.

Pierwszy powód jest taki, że wycieraczki nie tracą skuteczności nagle, tylko powoli, stopniowo i dlatego trudno jest ten proces zauważyć. Jeździsz samochodem, czasem używasz wycieraczek, często po zmierzchu i nawet, jeżeli przez szybę widać coraz gorzej, przyzwyczajasz się do tego. Uznajesz, świadomie czy podświadomie, że pogoda jest paskudna i tak po prostu ma być.

Druga przyczyna – jeżeli kupisz kiepskie wycieraczki, to albo od razu zbierają one wodę niedokładnie, pozostawiając na szybie film wodny, albo bardzo szybko tracą skuteczność. Po takim zakupie motywacja do kolejnej i regularnej wymiany wycieraczek raczej nie będzie zbyt wysoka. Dlaczego nowe wycieraczki mogą źle zbierać wodę?

Tutaj wymienimy trzy opcje. Pierwsza to niedokładne wykonanie stelaża wycieraczki, co powoduje nierównomierny docisk gumy do szyby. W skrajnym przypadku guma nie przylega do szyby na całej swojej długości. Druga sprawa to jakość samej gumy, która w najtańszych zamiennikach bywa delikatnie mówiąc kiepska. Nie dość, że sama guma może mieć nierówną powierzchnię i zostawiać na szybie smugi, to jeszcze tolerancja na zmiany temperatury otoczenia bywa w najtańszych produktach bardzo niska. Trzecia przyczyna to odbiegająca od oryginalnej wysokość stelaża wycieraczki wraz z jej uchwytem względem szyby, powodująca zbyt słaby docisk.

Właśnie teraz dobry stan wycieraczek przedniej szyby jest wyjątkowo ważny. Właśnie teraz dobry stan wycieraczek przedniej szyby jest wyjątkowo ważny. Foto: Auto Świat

Masz w aucie tradycyjne wycieraczki i kusi Cię, aby wymienić je na modne, opływowe „piórka” bez stelaża? Nie rób tego. Zakładaj tylko markowe zamienniki, odpowiadające geometrią oryginałom, a oszczędzisz sobie kłopotów.

Przesadzamy? No to uważaj. Zamieniasz wycieraczki ze stelażem i spoilerem na bezstelażowe, zgrabne „piórka”. Czego możesz się spodziewać? Przede wszystkim prawdopodobnie trzeba będzie wygiąć ramiona, bo docisk nowych niższych wycieraczek będzie zbyt słaby. Jak już się na to zdecydujesz i uznasz, że jest OK, to kiedy wyjedziesz na autostradę, może się okazać, że powietrze opływające nadwozie oderwie gumę wycieraczki od szyby i cała koncepcja przestanie działać. Wycieraczka, szczególnie po stronie kierowcy – ze względu na brak spoilera – nie dość, że przestanie zbierać wodę, to jeszcze może hałasować, wpadając w drgania.

W takim razie… Jak często wymieniać wycieraczki?

Nie ma dobrej odpowiedzi. A skoro nie ma, to wymieniaj je co roku – zysk na bezpieczeństwie jazdy (dostrzeganie nieoświetlonych uczestników ruchu, zmęczenie oczu) jest nieporównywalny z wydatkiem na markowe wycieraczki.

Ale jak to co roku – po co tak często? Może jednak nie trzeba? Spójrzmy na to z innej strony. Zużyta wycieraczka pozostawia na szybie film wodny. Jeżeli ten film jest nieregularny, działa jak wielka, pofalowana soczewka. Chciałbyś, albo chciałabyś, patrzeć na świat przez okulary z pofałdowanymi szkłami?

Po drugie - dbaj o przednie oświetlenie swojego auta

I to dbaj o nie na dwa sposoby. A w zasadzie… Na trzy! Po pierwsze, postaraj się o jak najwyższą skuteczność reflektorów Twojego samochodu, tak, aby widzieć jak najwięcej. Zamiast bajerów w rodzaju przewatowanych żarówek, kupuj żarówki solidnych i znanych z wysokiej jakości marek. Pamiętaj, że wiele tuningowych produktów, udających ksenony, ma często męczące oczy widmo światła, a tego światła jest również mniej, mimo że razi ono w oczy i wydaje się mocniejsze. Jeśli chcesz w swoim aucie zamontować mocniejsze żarówki to wybór może być tylko jeden – zdecyduj się na markowe produkty o standardowej mocy, ale nieco innej konstrukcji żarnika – takiej, która przy standardowej mocy potrafi wyprodukować 100 czy 120 procent więcej światła.

Foto: Auto Świat

Po drugie, zadbaj o właściwe ustawienie świateł, aby nie oślepiać jadących z przeciwka. Naprawdę nie ma większego znaczenia, czy przed zderzeniem czołowym to Ty wjedziesz na przeciwległy pas, czy też jadące nim auto wjedzie na Twoją stronę, bo jego kierowcę oślepią Twoje źle ustawione reflektory. Zawsze po wymianie żarówki postaraj się skontrolować ustawienie świateł, jednak nie rób tego sam, skorzystaj z usług specjalistów. Gdzie zatem można ustawić reflektory? W każdej stacji kontroli pojazdów – koszt takiej usługi to 20-30 zł.

Nie zapominaj, że w prawie każdym samochodzie przednie reflektory mają „szkła” z plastiku.

Mimo że plastik ten pokrywany jest teoretycznie twardym lakierem, to i tak na tle starych, szklanych reflektorów, te plastikowe są bardzo delikatne. Nigdy nie czyść ich na sucho, choćby producent kosmicznie specjalnej nanotechnologicznej szmatki służącej do tego celu twierdził, że tak można.

Zmatowiałe plastikowe „szkła” przednich lamp pogarszają bezpieczeństwo jazdy na dwa sposoby: osłabiają strumień światła trafiający na drogę i jednocześnie kierują jego znaczącą część prosto w oczy kierowców jadących z przeciwka. Nawet wtedy, kiedy masz dobrze ustawione światła!

Plastikowe „szkła” można zregenerować w dziecinnie łatwy sposób, szlifując na mokro drobnym papierem ściernym, a następnie lakierując zwykłym lakierem bezbarwnym w sprayu. Moment, kiedy to nie pomoże, przychodzi wtedy, gdy wypłowieją odbłyśniki reflektorów – w tym przypadku jakość zamiennika reflektora ma kluczowe znaczenie. Jeżeli będzie trzeba wymienić reflektor, to zapytaj mechanika – powie Ci, że niektóre tanie zamienniki nawet nie dają się zamontować w aucie, albo potem nie sposób ich ustawić.

Po trzecie - pamiętaj o tylnych lampach.

Foto: Auto Świat

Skoro przód auta masz już ogarnięty od strony oświetleniowej, to proponujemy Ci prosty rytuał. Postaraj się raz na jakiś czas włączyć światła na postoju i obejść auto dookoła aby upewnić się, czy każde światło się świeci. Szczególnie ważne są tylne światła STOP oraz pozycyjne, bo z miejsca kierowcy trudno ocenić, czy działają, nawet parkując tyłem do ściany w ciemnym garażu.

Niektóre auta mądrych producentów od lat wyposażane są w sygnalizację przepalenia żarówek tylnych lamp w kokpicie, ale pozostali producenci uważają najwyraźniej, że jest to zbędna funkcja. Jeżeli już jakaś żarówka w tylnej lampie się przepali, to kup dwie żarówki najlepszej marki jaką znasz i wymień żarówki nie po jednej, a po obu stronach auta. Ta druga i tak niedługo by się przepaliła.

Po czwarte - kiedy tankujesz auto, albo robisz przerwę w jeździe…

…i myjesz szyby, to zawsze myj przednie reflektory i tylne światła. To świetna, „automatyczna” metoda wykrywania zabrudzenia reflektorów: skoro szyby są brudne, reflektory raczej nie będą czyste. Jeżeli ich klosze są plastikowe (a są takie na 99 procent) to nie wycieraj ich do sucha szmatą ani papierowym ręcznikiem, bo z czasem zaczną tracić przejrzystość.

Po piąte - patrz punkty 1,2,3,4.

A teraz wyobraź sobie idealną jesień: kiedy zapada zmrok, Twoje światła mają duży zasięg, ostrą granicę światła i cienia. Nie oślepiają innych kierowców. Przejrzyste klosze reflektorów nie marnują światła, dostarczanego przez trwałe żarówki, do których masz zaufanie. Z tyłu Twoje auto jest znakomicie widoczne, bo masz sprawne żarówki i czyste klosze lamp. A kiedy spadnie deszcz, dobrze dobrane wycieraczki poradzą sobie z filmem wodnym na przedniej szybie.

Rozmarzyliśmy się? Tak, ale takie marzenie spełni się wtedy, kiedy każdy kierowca zacznie od siebie. Regularne sprawdzanie oświetlenia i mycie reflektorów to naprawdę niewielki wysiłek, za to wytypowanie renomowanego producenta żarówek, wycieraczek i zamienników lamp może rzeczywiście zająć trochę czasu. Ale tylko raz – potem wystarczy kupować akcesoria tej samej marki, która się sprawdziła. Jeżeli chodzi o rynek akcesoriów to można w pewnym uproszczeniu założyć, że im wyższy pułap cenowy, tym Twoje poszukiwania będą krótsze. I odwrotnie: znalezienie sensownego produktu wśród maksymalnej „taniości” zabiera czasem lata. Na pewno dasz sobie radę!

A jak dać sobie radę z tymi, którzy świecą Ci prosto w oczy, przez co znacznie gorzej widzisz drogę? W tym przypadku nie pozostaje nam nic innego, jak pozdrowić personel stacji kontroli pojazdów, przedłużających ważność dowodów rejestracyjnych samochodów z wypłowiałymi przednimi lampami, których światła mijania świecą jak pozycyjne, a także z chińskimi ksenonami zamontowanymi w reflektorach H4 i czerwonymi kierunkowskazami tylnymi w autach sprowadzonych z USA.

Materiał powstał we współpracy z marką Hella, producentem wycieraczek www.wycieraczkihella.pl i żarówek www.zarowkihella.pl

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (30)

No photo
No photo ~janusz Użytkownik anonimowy
~janusz :
No photo ~janusz Użytkownik anonimowy
ja nie musze wymieniać juz nigdy wycieraczek bo usunałem problem a mianowicie wywaliłem szyby z samochodu i w ten sposób wyeliminowałem drugi problem jakim były parujęce szyby. W dodatku za namowa jednego z internautorów usunąłem tapicerke więc nie musze się martwić o plamy i dzięki temu zoptymalizowałem swoja super lajtmotiv fure do maksa a otrzymane nadwyżki w gotówce moge zainwestować w dotankowanie mojej butli lpg do pełna. PS uprzedzając dociekliwość popierniczam w goglach i czapce z nutrii
25 paź 13:38 | ocena: 63%
Liczba głosów:51
63%
37%
| odpowiedzi: 5
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~olo Użytkownik anonimowy
~olo
No photo ~olo Użytkownik anonimowy
do ~aaa:
No photo ~aaa Użytkownik anonimowy
25 paź 13:34 użytkownik ~aaa napisał
a co jest złe w tym artykule? wystarczy przejechac sie o zmroku poza miastem i od razu widac jak kierowcy dbaja o oświetlenie.....
Co polerowania papierem ściernym lamp, to się zgadza, ale lakier to już inna bajka. Potraktuj plastik lakierem bezbarwnym na bazie nitro to zobaczysz co się z nią stanie. Do malowania lamp są SPECJALNE lakiery o odpowiedniej twardości i z filtrami UV, nie mówiąc że lampa powinna być pomalowana wcześniej podkładem do plastiku...
25 paź 13:56 | ocena: 80%
Liczba głosów:10
80%
20%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Iron Użytkownik anonimowy
~Iron :
No photo ~Iron Użytkownik anonimowy
Sie tak nie chwal bo ja we fiacie z 99 tez mam.
A art w sumie dobry, szkoda tylko ze tak malo ludzi stosuje te proste zasady.
25 paź 06:14 | ocena: 100%
Liczba głosów:14
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~aaa Użytkownik anonimowy
~aaa
No photo ~aaa Użytkownik anonimowy
do ~olo:
No photo ~olo Użytkownik anonimowy
25 paź 13:01 użytkownik ~olo napisał
Proponuję aby autor przepolerował sobie głowę papierem ściernym a potem pomalował ZWYKŁYM lakierem bezbarwnym, może mu to zregeneruje miejsce na mózg....
a co jest złe w tym artykule? wystarczy przejechac sie o zmroku poza miastem i od razu widac jak kierowcy dbaja o oświetlenie.....
25 paź 13:34 | ocena: 92%
Liczba głosów:12
92%
8%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~SierraAlphaAlphaBravo Użytkownik anonimowy
~SierraAlphaAlphaBravo :
No photo ~SierraAlphaAlphaBravo Użytkownik anonimowy
W moim kilkunastoletnim samochodzie mam szklane reflektory i sygnalizację przepalenia żarówek. Da się...Skandynawowie wiedzą jakie znaczenie ma dobre oświetlenie.
24 paź 13:41 | ocena: 85%
Liczba głosów:13
85%
15%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~uuhaha Użytkownik anonimowy
~uuhaha :
No photo ~uuhaha Użytkownik anonimowy
co za kupa gupot tu napisana. A tak moze pan pismaczek dowie sie jak to w innych krajach z wiele wiekszym doswiadczeniem samochodowym rozwiazuje sie te problem ? Reflektor papierem sciernym I lakierem . Taz to najwieksza gupota. A pewnie jeszcze lakier proszkiem do czyszczenie garkow.
25 paź 14:26 | ocena: 64%
Liczba głosów:11
64%
36%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Zawiedziony Użytkownik anonimowy
~Zawiedziony
No photo ~Zawiedziony Użytkownik anonimowy
do ~wsedrfqsq:
No photo ~wsedrfqsq Użytkownik anonimowy
25 paź 13:17 użytkownik ~wsedrfqsq napisał
Reportaż z cyklu "co słychać". Tak samo tu - pytanie retoryczne, "jak często zmieniać", ano tak często jak zaczynają mazać i guma stwardnieje, panie "intelygentny" dziennikarzu.
Następnym razem będzie artykuł kiedy tankować auto.
25 paź 13:26 | ocena: 91%
Liczba głosów:22
91%
9%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~wsedrfqsq Użytkownik anonimowy
~wsedrfqsq :
No photo ~wsedrfqsq Użytkownik anonimowy
Reportaż z cyklu "co słychać". Tak samo tu - pytanie retoryczne, "jak często zmieniać", ano tak często jak zaczynają mazać i guma stwardnieje, panie "intelygentny" dziennikarzu.
25 paź 13:17 | ocena: 73%
Liczba głosów:15
73%
27%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~olo Użytkownik anonimowy
~olo :
No photo ~olo Użytkownik anonimowy
Proponuję aby autor przepolerował sobie głowę papierem ściernym a potem pomalował ZWYKŁYM lakierem bezbarwnym, może mu to zregeneruje miejsce na mózg....
25 paź 13:01 | ocena: 65%
Liczba głosów:20
65%
35%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~gizmo Użytkownik anonimowy
~gizmo :
No photo ~gizmo Użytkownik anonimowy
Plastik panie redaktorze to materiał wybuchowy a "szkła" reflektorów robi się z tworzyw sztucznych.
25 paź 14:42 | ocena: 62%
Liczba głosów:13
62%
38%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej