CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.32100.004.171.98
Średnio4.540.004.292.07
Najdrożej4.750.004.482.19

Smart Fortwo Cabrio Electric – Wyprzedza czas | Pierwsza jazda

3 lip, 17:54
Udostępnij
0
Skomentuj

Smart Cabrio na prąd wciąż może wydawać się zabawką dla zamożnych ekoentuzjastów lub miejskich ekscentryków. Ale już za parę lat może być częstym widokiem w aglomeracjach, szczególnie tych położonych bliżej równika.

Smart nie lubi wyjeżdżać poza miasto. Ma niewielki rozstaw osi i nie przepada za wysokimi prędkościami. Naturalna wydaje się więc odmiana z napędem elektrycznym. A dlaczego nie w wersji Cabrio? Właśnie wsiadam do czarnego Smarta, którego ekologiczną naturę podkreślają zielone dodatki, w tym naklejka z wtyczką na boku samochodu.

Foto: Smart / TopGarage - materiały producenta

Jak daleko zajedziesz?

Zacznijmy od tego, co najważniejsze w samochodach elektrycznych, czyli od ograniczeń. Według New European Driving Cycle zasięg Smarta w wersji Cabrio wynosi 155 km. Ale wiadomo, że realnie jest dużo mniejszy, czego nie kryli przedstawiciele Smarta podczas prasowej prezentacji. W pełni naładowane baterie egzemplarza, do którego otrzymaliśmy kluczyki zapewniały według obliczeń komputera zasięg 100 km. To efekt kalkulacji bazujących na jazdach jakie odbywały się w centrum Genewy. I okazało się, że dokładnie tyle kilometrów pokonaliśmy przy intensywnie działającej klimatyzacji i stosunkowo dynamicznym trybie jazdy.

Foto: Smart / TopGarage - materiały producenta

Z pewnością pomocny jest nowy skuteczniejszy system odzyskiwania energii, który posiłkuje się radarem i przewiduje momenty, w których można z pomocą energii kinetycznej uzupełnić prąd w akumulatorze.

Bardzo łatwo kontrolować zasięg Smarta ponieważ miejsce obrotomierza zajął wskaźnik naładowania baterii połączony z indykatorem wykorzystania energii. Nowością, która ma się pojawić w wyposażeniu wiosną 2018 roku jest szybka ładowarka. Z jej pomocą można będzie w 45 min naładować baterie o pojemności 17,6 kWh w 80 proc. Oczywiście kolejnym ograniczeniem Smarta jest fakt, że można zabrać na pokład tylko dwie osoby. Pocieszeniem może być fakt, że nawet przy rozsuniętym dachu wciąż do bagażnika mieszczą się dwie samolotowe torby kabinowe.

Foto: Smart / TopGarage - materiały producenta

Zdalnie sterowany

Jak każdy nowoczesny samochód również elektryczny Smart podłączony jest do sieci komórkowej. Z pomocą aplikacji telefonicznej można zdalnie sprawdzić jaki jest zasięg auta, a jeśli samochód jest podłączony do sieci elektrycznej, włączyć ogrzewanie lub klimatyzację i w ten sposób przygotować Smarta do jazdy. Jak podkreślają inżynierowie, takie działanie pomaga zauważalnie wydłużyć zasięg samochodu elektrycznego. Tym bardziej, że Smart posiada takie dodatki jak ogrzewaną kierownicę, która również domaga się energii od akumulatorów.

Wcale nie takie wolny

W elektrycznym Smarcie masz do dyspozycji silnik o mocy 82 KM, który zapewnia przyspieszenie do setki w czasie 11,8 s i prędkość maksymalną 130 km/h. Może te dane nie robią wrażenie, ale w mieście ważniejsze jest przyspieszenie do 60 km/h, a na ten manewr elektryczny Smart potrzebuje już tylko 4,9 sekundy. I co ważne silnik zawsze gotowy jest do ostrego przyspieszenia. Nie ma zwłoki wynikającej z procesu puszczania sprzęgła, czy inercji turbosprężarki. Wciskasz gaz do oporu, a Smart po cichutku wystrzela do przodu. Jeżdżąc po mieście masz wrażenie, że nie tylko nie jest za wolny, ale nawet sprawia wrażenie dynamicznego auta. Poza tym częściej wykorzystujesz jego maksymalne osiągi ponieważ nie musisz słuchać nieprzyjemnie wyjącego silnika i walczyć z lewarkiem skrzyni biegów. W tym samochodzie wszystko jest łatwe, nawet zawracanie, które wygląda wręcz komicznie. Elektryczny Smart potrafi nawrócić na raz jeśli ma do dyspozycji 7 m asfaltu.

Kiedy tak podróżowaliśmy zatłoczonymi ulicami Genewy Smartem z otwartym dachem w sumie żałowaliśmy, że inne pojazdy nie są tak ciche i czyste jak nasze cabrio.

Foto: Smart / TopGarage - materiały producenta

Podsumowanie 

Elektryczny Smart już dostępny jest w Europejskich salonach i lada chwila pojawią się ceny w Polsce. Na razie wiadomo, że na rynku niemieckim Smart Cabrio kosztuje 25 200 euro, co w przeliczeniu na złotówki daje ok. 107 tys. zł. Wciąż o wiele za dużo, by stał się powszechnym widokiem w naszych miastach.

Foto: Smart / TopGarage - materiały producenta

Dane techniczne – Smart Fortwo Cabrio Electric

Silnik: elektryczny 82 KM; 160 Nm, napęd na tył, masa 1115 kg, Osiągi: 0-100 km/h – 11,8 s, V maks. – 130 km/h, zużycie energii – 130 Wh/km.

Cena: 25 200 euro w Niemczech

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 42/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. zapowiedź nowego Mercedesa Klasy A; pierwsze jazdy Seatem Arona i Volkswagenem Tiguanem Allspace; porównanie kombi klasy średniej z dieslami; testy Kii Stonic i BMW 520d; elektromobilność w Polsce - czy to się opłaca?; metody kradzieży nowych aut; test BMW serii 2 Active Tourer na dystansie 100 tys. km; przegląd używanych kombi za 10 tys. zł; starcie New Stratos z Porsche 911 R.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Smart / TopGarage - materiały producenta

Smart Fortwo Cabrio Electric

Wciąż jeszcze może wydawać się zabawką dla zamożnych ekoentuzjastów lub miejskich ekscentryków. Ale już za parę lat może być częstym widokiem w aglomeracjach, szczególnie tych położonych bliżej równika.

Smart Fortwo Cabrio Electric – Wyprzedza czas | Pierwsza jazda (slajd 1 z 8)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Smart / TopGarage - materiały producenta

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Smart / TopGarage - materiały producenta

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Smart / TopGarage - materiały producenta

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Smart / TopGarage - materiały producenta

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Smart / TopGarage - materiały producenta

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Smart / TopGarage - materiały producenta

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Smart / TopGarage - materiały producenta

Reklamy
Koniec bloku reklamowego