Fiat Croma to samochód osobowy klasy średniej-wyższej, jednak ze względu na oferowane wyposażenie oraz ówczesną cenę, pozycjonowany był wśród aut klasy średniej. Auto zadebiutowało w 1985 roku jako następca Argenty. Nazwa oznacza po włosku „ósemkę” (nutę).
Croma została zaprojektowana we współpracy z Alfą Romeo (która wtedy jeszcze nie należała do Fiata) oraz SAAB-em. W wyniku wspólnego projektu, powstały auta zbudowane na płycie podłogowej szwedzkiego producenta – Fiat Croma, Lancia Thema, SAAB 9000 oraz Alfa Romeo 164. O ile pierwsza trójka oprócz podzespołów miała również podobne nadwozia, o tyle Alfa zdecydowała się ubrać wspólną technologię we własną „sukienkę”.
5-drzwiowa Croma miała stonowany i poważny wygląd. Choć nadwozie przypominało sedana, auto było w rzeczywistości liftbackiem ze względu na uchylaną razem z tylną szybą klapą bagażnika. Za projekt nadwozia odpowiedzialny był znany Giorgetto Giugiaro. W 1991 roku Croma przeszła pierwszy lifting. Modernizacji uległ wtedy zarówno pas przedni jak i tylny, a wnętrze zostało unowocześnione. Również silniki uległy zmianie – powoli zaczęto wypierać jednostki zasilane gaźnikami oraz bez katalizatora spalin. Drugi lifting miał miejsce 2 lata później, jednak wtedy przemodelowaniu poddano tylko przód auta. Do gamy jednostek napędowych dodano z kolei nowe silniki.
Co ciekawe, Croma była pierwszym autem osobowym, w którym zastosowano silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Stało się to w 1987 roku – turbodoładowana jednostka miała 1.9 litra pojemności i moc 92 KM. Oprócz tego dostępne były także 2,5-litrowe diesle wolnossące (75 KM) oraz doładowane (100, 105, 115 KM).
Wśród benzyniaków, początkowo do wyboru były silniki 1.6 oraz 2.0, które generowały kolejno 83 oraz 90 lub 155 KM (z turbosprężarką). W późniejszym czasie pojawiły się silniki 2.0 generujące w zależności od roku produkcji i rodzaju zasilania (gaźnik lub wtrysk) 98, 113, 116, 120 oraz 137 KM, a z turbo – 150 oraz 152 KM. Po ostatnim liftingu, oprócz wspomnianej 137-konnej jednostki, wprowadzono 2,5-litrowy motor V6 od Alfy. Generował on 159 KM. Moc kierowana była na przednią oś za pomocą 5-biegowej skrzyni manualnej.
W 1996 roku zakończono produkcję Fiata Cromy, a jej miejsce miał zająć model Marea. W 2005 roku Fiat postanowił zaprezentować następcę Marei, jednak ponieważ nie odniosła ona oczekiwanego sukcesu, mieli nadzieję, że powrót do nazwy udanego modelu z lat 80. i 90. pomoże im osiągnąć zamierzony cel.
W taki sposób powstała II generacja Fiata Cromy. Za projekt nadwozia kolejny raz odpowiedzialny był Giorgetto Giugiaro, jednak tym razem Włosi zdecydowali się na produkcję jedynie 5-drzwiowego kombi. Auto ze względu na swoje dość spore gabaryty wyglądało na nieco przerośnięte, jednak miało do swoje plusy w postaci przestronnego wnętrza, które zostało zresztą solidnie wykonane.
Nowa Croma powstała przy współpracy z GM, przez co została zbudowana na płycie podłogowej GM Epsilon, na której bazowała także Opel Vectra oraz SAAB 9-3. Oprócz tego Fiat otrzymał także podzespoły zawieszenia oraz benzyniaki od GM-u, w zamian za jednostki wysokoprężne. Podobnie jak w SAAB-ie, Croma miała stacyjkę pomiędzy siedzeniami, przed dźwignią hamulca ręcznego.
W 2007 roku przeprowadzono facelifting, który objął m.in. nowy grill i zderzak, a także reflektory i rozbudowanie wyposażenia wnętrza.
Pod maską można było znaleźć 2, 4-cylindrowe benzyniaki o pojemności 1.8 oraz 2.2 litra i mocy kolejno 140 i 147 KM oraz 2 jednostki wysokoprężne MultiJet. Pierwsza z nich miała 4 cylindry i pojemność 1.9 litra. Występowała w odmianie 120- oraz 150-konnej. Druga, 5-cylindrowa jednostka generowała 200 KM z 2,4-litrowego silnika. Moc kierowana była na przednią oś za pomocą 5- lub 6-biegowej skrzyni manualnej bądź 6-stopniowego automatu.
W 2010 roku Fiat postanowił zakończyć produkcję Cromy. Mimo iż auto miało bardzo dobre walory użytkowe, nie przyjęło się na rynku.