Ford Tourneo Custom jest osobową wersją modelu Transit Custom. Z kolei oba modele są, można powiedzieć, miniaturowymi vanami, „dorosłego” Transita. Fordowi chodziło przede wszystkim o stworzenie realnego przeciwnika dla Volkswagena T5. Tourneo Custom pojawił się w 2012 roku.
W porównaniu do swojego poprzednika, auto znacznie zmieniło swój wygląd - mocne wysunięcie przodu sprawia wrażenie, jakby kierowca „siedział” na kołach. Oczywiście znajdują się one przed kierowcą, jednak taki zabieg wyraźnie poprawił zwrotność pojazdu. Tourneo Custom nie należy do małych aut, dlatego jest to bardzo dobre rozwiązanie. Jednocześnie postarano się o dużą ilość miejsca w środku, przy zachowaniu „rozsądnej” wysokości zewnętrznej, dzięki czemu auto mieści się z łatwością na parkingach podziemnych.
W środku Tourneo Custom pomieści aż do 9 osób, z czego w II i III rzędzie, wszyscy pasażerowie dysponują indywidualnymi fotelami, które można w dowolny sposób ustawiać, składać lub całkowicie zdemontować. Do napędu służyły wyłącznie silniki wysokoprężne 2.2 TDCi - do wyboru był wariant 125- oraz 155-konny, współpracujący z 6-biegową skrzynią manualną.
W przeciwieństwie do Transita, w Transicie Custom i Tourneo Custom, dostępny był jedynie napęd na przednie koła. W 2016 roku pojawiły się nowe silniki - 2.0 TDCi, w odmianach 130- oraz 170-konnych. W mocniejszej wersji, za dopłatą dostępna jest także 6-biegowa przekładnia automatyczna. 2 lata później przeprowadzono facelifting - pojazd otrzymał nowy, bardziej zadziorny pas przedni oraz zmodernizowane wnętrze.