FSO (Fabryka Samochodów Osobowych) to polskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne powstałe w 1948 roku na warszawskim Żeraniu.
Polski rząd po II wojnie światowej pragnął odbudować ojczysty przemysł motoryzacyjny i chcąc powrócić do współpracy z Fiatem sprzed wojny rozpoczęto pod koniec lat 50. budowę fabryki w Warszawie w związku z negocjacjami z południową marką. Niestety w 1949 roku przez pogłębiającą się „zimną wojnę”, Włosi zerwali negocjacje, a nowym partnerem rozmów zostało ZSRR.
6 listopada 1951 roku zjechała z taśmy montażowej pierwsza Warszawa M-20 (na wzór radzieckiej Pobiedy M-20). Pierwszym w pełni polskim samochodem powstającym na Żeraniu, była Syrena, którą zaczęto produkować w 1957 roku. Prototypowy model Syreny - Sport został okrzyknięty najładniejszym samochodem zza żelaznej kurtyny. Wkrótce dawne negocjacje z Fiatem zostały wznowione i w 1967 roku na włoskiej licencji powstał Fiat 125p.
W połowie lat 90. FSO nawiązało współpracę z Daewoo, a od 2004 roku produkowano modele koreańskiej marki pod logiem FSO. W 2011 roku, po wygaśnięciu licencji na produkcje Chevroleta Aveo, fabryka na Żeraniu została zamknięta i część hal montażowych zburzono.