Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Kupujemy idealne auto używane - ustal budżet i wybierz odpowiednią wersję

10 mar, 17:58
Udostępnij
0
Skomentuj
Kupujemy idealne auto używane - ustal budżet i wybierz odpowiednią wersję Kupujemy idealne auto używane - ustal budżet i wybierz odpowiednią wersję Foto: Archiwum / Auto Świat

Zanim zaczniesz przeglądać ogłoszenia, oszacuj budżet i nie zapomnij też o kosztach utrzymania oraz o szalejących cenach ubezpieczeń. Określ, z jakim napędem chcesz mieć auto

Są kupujący, którzy mogą pozwolić sobie na zmianę samochodu w zależności od kaprysu. Budżet, rodzaj napędu, koszty? Rozstrzygnięcie takiego dylematu zajmuje im minutę, góra dwie – ma być po prostu fajnie i przyjemnie. Sęk w tym, że to zaledwie garstka uprzywilejowanych, bo większość z nas szuka samochodu co najmniej na kilka lat i ściśle dopasowanego do określonych potrzeb.

Nie chcemy tu powtarzać wyświechtanych frazesów, ale proces zakupu samochodu używanego należy dobrze zaplanować i konsekwentnie go realizować. Od czego zacząć? Od określenia budżetu i oszacowania – przynajmniej z grubsza – wydatków, które dany pojazd będzie generował w przyszłości. Pamiętaj: nigdy nie wydawaj wszystkich pieniędzy na samochód. Zawsze warto zostawić pewną kwotę na nieprzewidziane naprawy, a jeśli takie się nie przytrafią – za co trzymamy kciuki – to zostanie np. na paliwo.

Kolejna ważna sprawa: koszty utrzymania. Nie sztuką jest tanio kupić, a potem zaciągnąć kredyt na naprawy eksploatacyjne. Zanim więc zdecydujesz się na jakiś konkretny segment i model, zgromadź informacje na temat serwisowania i dostępności części zamiennych. Kupujący nastawieni na oszczędzanie powinni zatem celować w popularne odmiany, dobrze znane mechanikom.

Uwaga: różnice w kosztach utrzymania mogą dotyczyć też tego samego samochodu w zależności od wersji silnikowej (diesel, benzyna, hybryda, LPG; patrz ramka). Często trafiają się bardzo nieudane wersje aut uznawanych – ogólnie rzecz biorąc – za trwałe. Przykład: pozornie solidna Toyota Avensis III z dieslem 2.2 D-4D. Nic, tylko brać i cieszyć się legendarną japońską trwałością!

Tymczasem problemy z erozją bloku silnika pomiędzy cylindrami są w tym wypadku na porządku dziennym. To może pożądana Skoda Octavia II 1.9 TDI? Tak, ale nie z jednostką o kodzie BXE, w przypadku której trochę za często dochodzi do obrócenia panewek.

Bezpośrednie przełożenie na koszty utrzymania ma też rodzaj napędu i podwozia. Marzy ci się SUV z napędem 4x4? Świetnie, ale upewnij się najpierw, czy nie wystarczy ci duży kompakt 4x2. Stoisz długo i często w korkach? To nic ci po zaletach, jakie daje pneumatyczne zawieszenie!

Budżet i finansowanie zakupu

Dlaczego w przypadku starszych, czyli 10-, 15-letnich samochodów lepiej nie brać kredytu? Bo gdy zacznie się coś psuć, to do comiesięcznej raty będziecie musieli doliczyć też koszty związane z naprawami, a to może już oznaczać poważne obciążenie dla portfela.

Wiele komisów proponuje pomoc w uzyskaniu kredytu – lub same załatwiają finansowanie na miejscu – ale warunki dość często okazują się gorsze niż w przypadku nowych lub lekko używanych samochodów. Jeśli już musi być kredyt, to radzimy sprawdzić ofertę banku, w którym prowadzicie rachunek. Zostaje leasing, ale to tylko coś dla tych, którzy celują w młode samochody – banki/firmy leasingowe z reguły nie chcą finansować pojazdów starszych niż 3-4 lata. Wyjątki od tej reguły się zdarzają, ale raczej rzadko i wymagają specjalnej zgody.

Uwaga: im starszy pojazd, tym wyższa wpłata własna (np. 40 proc. wartości!). Niektóre banki uzależniają warunki leasingu od pochodzenia auta (np. komis).

Jak wybrać odpowiedni silnik?

To jedno z kluczowych pytań, warto więc sobie odpowiedzieć na nie na samym początku. O wyborze rodzaju napędu decydują z grubsza trzy czynniki: planowane roczne przebiegi, koszty utrzymania (spalanie/eksploatacja) oraz warunki, w jakich dany pojazd ma być użytkowany (miasto/trasa, drogi gruntowe, szutry). Pomijamy w tym miejscu sytuację, gdy ktoś nie musi się liczyć z kosztami paliwa i (lub) kupuje samochód do zabawy – te czynniki nie mają wówczas znaczenia.

Benzyna: głównie dla kierowców, którzy pokonują rocznie do 20-25 tys. km, raczej w mieście i na drogach wokół niego. Kilka razy w roku – trasa.

Benzyna + LPG: coś dla oszczędnych, którzy na dodatek dużo jeżdżą – tylko w ten sposób instalacja ma szansę się zamortyzować. Trzeba też wziąć pod uwagę m.in. częstsze i nieco droższe badania techniczne. Zakup auta z już założoną instalacją LPG? Bywa problematyczny, można trafić na mocno zaniedbany egzemplarz.

Diesel: najlepszy na trasę, dla dużo jeżdżących kierowców. W wersji bez filtra DPF ma szansę sprawdzić się w mieście. Uwaga na relatywnie drogie naprawy.

Hybryda/elektryczny: na razie stosunkowo drogie w zakupie, nadają się głównie do miasta. Dobra wiadomość: tańszy serwis niż jeszcze kilka lat temu.

Jak wybrać rodzaj nadwozia i klasę auta?

Kupujesz auto na kilka lat? Zastanów się, czy i jak może zmienić się twoja sytuacja rodzinna/zawodowa/materialna, i weź to pod uwagę przy wyborze wersji nadwoziowej oraz segmentu. Podajemy orientacyjny koszt koszyka części (kpl. napędu rozrządu, sprzęgło, przednie tarcze i klocki ham. oraz filtr kabinowy) dla popularnego przedstawiciela danej klasy (wiek: 10 lat).

Segmenty A i B (miejskie): te auta mają po latach stosunkowo niewielkie przebiegi (7-15 tys. km rocznie w rękach prywatnych), są względnie niedrogie w utrzymaniu, ale z wiekiem szybciej widać m.in. zużycie we wnętrzu. Niezbyt dobrze nadają się na wakacyjne eskapady z rodziną. Koszyk części dla Skody Fabii II 1.4 16V: 1280 zł.

Segment C (kompakty): duży wybór wersji nadwoziowych, wyższe roczne przebiegi niż w przypadku pojazdów miejskich, wiele egzemplarzy z przeszłością po firmie. Uniwersalny segment: sprawdzi się i w mieście, i w roli rodzinnego transportera, łatwo da się już kupić odmiany z napędem 4x4. Przystępne koszty utrzymania. Koszyk części dla Toyoty Auris 1.6: 1800 zł.

Segment D (klasa średnia): stosunkowo wysokie przebiegi roczne, ale większy komfort niż w kompaktach, często też bogate wyposażenie. Idealne auto rodzinne, zwłaszcza w wersji kombi. Dostępne nietypowe wyposażenie, np. pneumatyczne zawieszenie. Koszyk części dla VW Passata B6 2.0 TDI: 2120 zł.

Klasa wyższa: z reguły ogromne przebiegi i koszty utrzymania. Szybki spadek wartości, średnio przydatne w mieście. Wysoki komfort, bogate wyposażenie. Koszyk części dla BMW 530d: 2600 zł (bez sprzęgła).

SUV-y: niezwykle uniwersalne i dużo jeżdżące samochody. Trwałość z reguły na poziomie kompaktów. Cenione za wysoką pozycję za kierownicą i łatwe wsiadanie. Koszyk części dla Hondy CR-V 2.0 i-VTEC: 2000 zł.

Vany: idealne na długie trasy dla dużych rodzin. Kompaktowy van może sprawdzić się w mieście. Koszyk części dla Renault Scénica 1.9 dCi: 1890 zł.

Koszty ubezpieczenia OC

W tym roku to bardzo istotny czynnik, który należy wziąć pod uwagę podczas planowania budżetu przeznaczonego na samochód. Składki ubezpieczeniowe bardzo wzrosły, a podwyżki dotyczą zarówno tych, którzy mają już staż za kółkiem, jak i świeżo upieczonych kierowców. Przed zakupem nowego auta radzimy w związku z tym zrobić wstępną kalkulację w kilku TU, bo różnice w cenie naprawdę potrafią zadziwić.

Ważne: dane z tzw. porównywarek dostępnych w internecie bywają mocno orientacyjne i – zwłaszcza dziś – nie do końca są precyzyjne, gdyż często nie uwzględniają jednego z kluczowych parametrów, jakim jest historia ubezpieczeniowej z co najmniej kilku lat wstecz.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (24)

No photo
No photo ~gilbert Użytkownik anonimowy
~gilbert :
No photo ~gilbert Użytkownik anonimowy
Stoję wlasnie przed wyborem samochodu i jestem w kropce... Co ja mam kupić? Auto ma byc wykorzystywane codziennie w miescie (bardzo dużo świateł itp) ale dojazd do miasta to 5 km pusta drogą, do miasta dziennie 4 razy. Czasem do sklepu 1 km. Co 2 niedziele w trasę 200 km autostrada w 1 i 2 str co daje 800 km w miesiącu na trasie i z 800 km w miescie... Co 2-3 miesiące trasa z 500 km w 1 stronę. W zeszłym roku zrobiłem 29 tyś km. Auto najlepiej większe, nie sedan i nie kombi. W niedzielne trasy wozi bardzo dużo towaru papierniczego... Kwota 35 tys km. Jaki segment? Jakie paliwo? Ehh katastrofa!
12 mar 13:19 | ocena: 88%
Liczba głosów:8
88%
13%
| odpowiedzi: 6
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~zenek Użytkownik anonimowy
~zenek :
No photo ~zenek Użytkownik anonimowy
Przeważnie Polacy w większości kupują auto używane w takim stanie, że jak Niemiec sprzedawał to płakał (ze śmiechu), że biedny Polak kupił złom na kołach. I kupuje nie na kilka lat, tylko na kilkanaście lat, bo go na zmianę już nie stać. Bo Polacy jako jedyni w Europie są niewolnikami pracującymi (harującymi) za grosze.Zrobili z naszego kraju Bangladesz.
13 mar 00:07 | ocena: 89%
Liczba głosów:35
89%
11%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Andrzej Użytkownik anonimowy
~Andrzej
No photo ~Andrzej Użytkownik anonimowy
do ~jan:
No photo ~jan Użytkownik anonimowy
12 mar 23:05 użytkownik ~jan napisał
Cebulaki nadal nie rozumieją, że okazje nie istnieją. Nie ma idealnego auta używanego.
I tu się grubo mylisz. Ja sprzedałem do tej pory 10 samochodów kupionych jako nowe. Odsprzedałem po 3-ch latach w bardzo dobrym stanie i z bardzo małym przebiegiem. A znajomi pukali się w czoło, że takie dobre auta sprzedaję.
Ale jestem człowiekiem uczciwym i nikogo nie lubię oszukiwać. Jest jeszcze sporo osób takich jak ja. Nie wszyscy są oszustami.
13 mar 00:12 | ocena: 89%
Liczba głosów:9
89%
11%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Mazdafan Użytkownik anonimowy
~Mazdafan
No photo ~Mazdafan Użytkownik anonimowy
do ~gilbert:
No photo ~gilbert Użytkownik anonimowy
12 mar 13:19 użytkownik ~gilbert napisał
Stoję wlasnie przed wyborem samochodu i jestem w kropce... Co ja mam kupić? Auto ma byc wykorzystywane codziennie w miescie (bardzo dużo świateł itp) ale dojazd do miasta to 5 km pusta drogą, do miasta dziennie 4 razy. Czasem do sklepu 1 km. Co 2 niedziel
Mniej więcej jeżdżę tyle samo. Od kilku lat mój wybór to mazda 5 z 2.0 benzyna plus LPG. Samochód przestronny z dosyć mocnym silnikiem ( 146 koni ) . W ruchach po mieście około 11 pb. Na autostradzie nigdy nie przekroczył 13 LPG. Przy lżejszej nodze będzie mniej. Oprócz pękniętego alternatora ( spawanie 170 zł ) tylko przeglądy i serwis klimy. Auto gazowane po zakupie w poleconym warsztacie w instalację z lubryfikatorem. Aha miły dodatek to 7 miejsc i elektryczne drzwi boczne.
13 mar 06:07 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~edi Użytkownik anonimowy
~edi
No photo ~edi Użytkownik anonimowy
do ~oood:
No photo ~oood Użytkownik anonimowy
12 mar 22:48 użytkownik ~oood napisał
ford focus albo japończyk (mazda 3, honda civic, toyota corolla), ew. golf V lub astra, - wszystko benzyny bez turbo srurbo i bedzie git
ford fokus tak ale nie 1 generacji,mazda 3 nie polecam,honda civic i toyota corolla jak najbardziej a golf v to porazka i zgadzam sie bez zadnego turbo
12 mar 22:57 | ocena: 77%
Liczba głosów:13
77%
23%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ixxxx Użytkownik anonimowy
~ixxxx :
No photo ~ixxxx Użytkownik anonimowy
dobry artykuł , ale dla ludzi którzy są raczej poza tematem motoryzacji. ja akurat jestem za hondą accord 7gen. mechanika genialnie prosta, trwała, dobre prowadzenie wręcz usportowione. minusy to oczywiście powłoka lakiernicza, która łatwo się rysuje. ale dla mnie najważniejsza jest mechanika w samochodzie.... audi odwrotnie, porządne blachy ale ciężko dobrać trwały napęd :(( nie ma aut idealnych. peugeot 308 fajny ale wyciszenie kabiny to dramat.
13 mar 05:51 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~oood Użytkownik anonimowy
~oood
No photo ~oood Użytkownik anonimowy
do ~gilbert:
No photo ~gilbert Użytkownik anonimowy
12 mar 13:19 użytkownik ~gilbert napisał
Stoję wlasnie przed wyborem samochodu i jestem w kropce... Co ja mam kupić? Auto ma byc wykorzystywane codziennie w miescie (bardzo dużo świateł itp) ale dojazd do miasta to 5 km pusta drogą, do miasta dziennie 4 razy. Czasem do sklepu 1 km. Co 2 niedziel
ford focus albo japończyk (mazda 3, honda civic, toyota corolla), ew. golf V lub astra, - wszystko benzyny bez turbo srurbo i bedzie git
12 mar 22:48 | ocena: 69%
Liczba głosów:13
69%
31%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jan Użytkownik anonimowy
~jan :
No photo ~jan Użytkownik anonimowy
Cebulaki nadal nie rozumieją, że okazje nie istnieją. Nie ma idealnego auta używanego.
12 mar 23:05 | ocena: 70%
Liczba głosów:10
70%
30%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~skodziarz Użytkownik anonimowy
~skodziarz
No photo ~skodziarz Użytkownik anonimowy
do ~gilbert:
No photo ~gilbert Użytkownik anonimowy
12 mar 13:19 użytkownik ~gilbert napisał
Stoję wlasnie przed wyborem samochodu i jestem w kropce... Co ja mam kupić? Auto ma byc wykorzystywane codziennie w miescie (bardzo dużo świateł itp) ale dojazd do miasta to 5 km pusta drogą, do miasta dziennie 4 razy. Czasem do sklepu 1 km. Co 2 niedziel
Patrząc na tryb jazdy miasto/trasa, to chciałoby się powiedzieć Octavia z niezawodnym silnikiem 1.6 MPI 100 KM
Tylko jeśli ani nie sedan ani nie kombi, to ciężko..
Chyba że sedan przejdzie, jeśli bagażnik jak w Octavii liftback i z szerokim dostępem
12 mar 23:06 | ocena: 50%
Liczba głosów:8
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~mnietek Użytkownik anonimowy
~mnietek
No photo ~mnietek Użytkownik anonimowy
do ~gilbert:
No photo ~gilbert Użytkownik anonimowy
12 mar 13:19 użytkownik ~gilbert napisał
Stoję wlasnie przed wyborem samochodu i jestem w kropce... Co ja mam kupić? Auto ma byc wykorzystywane codziennie w miescie (bardzo dużo świateł itp) ale dojazd do miasta to 5 km pusta drogą, do miasta dziennie 4 razy. Czasem do sklepu 1 km. Co 2 niedziel
wracaj na wieś do łojcowizny i tam czeka na ciebie koń
13 mar 00:44 | ocena: 69%
Liczba głosów:16
31%
69%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej