Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.384.494.291.97
Średnio4.594.754.492.10
Najdrożej4.994.994.992.29

Polacy przesiądą się do bezpieczniejszych aut?

20 paź, 06:00

Średni wiek samochodu w Polsce to 15 lat, a 57% aut w wieku 9-15 lat ma zagrażające bezpieczeństwu usterki – alarmuje NIK. Pomimo wzrostu sprzedaży nowych aut, Polska pozostaje samochodowym „złomowiskiem Europy”. Pojawia się jednak szansa na to, że osoby, które do tej pory było stać jedynie na zakup auta używanego, przesiądą się do pojazdów nowych, a więc bezpieczniejszych.

Udostępnij
0
Skomentuj
Wielki Test Salonów 2015 Wielki Test Salonów 2015 Foto: Auto Świat / Auto Świat

W 2016 r. w Polsce zarejestrowano 416 tys. nowych samochodów osobowych – wynika z szacunków firmy Samar. I choć był to najlepszy wynik od kilkunastu lat, to liczba nowych aut jest wciąż znacząco mniejsza od liczby pojazdów importowanych, których sprowadzono w ub.r. roku do Polski ponad milion.

Foto: Materiały prasowe

Im starsze auto, tym więcej usterek

To właśnie rozwinięty na tak ogromną skalę import aut używanych jest głównym „winowajcą” stanu technicznego pojazdów poruszających się po polskich drogach. Raport „NIK o dopuszczeniu pojazdów do ruchu drogowego” z kwietnia 2017 r. nie pozostawia złudzeń - średni wiek auta z importu to 12 lat. Tymczasem według raportu „Dekra Road Safety” prawdopodobieństwo wystąpienia usterki układu hamulcowego w takim samochodzie wynosi 35%, układu elektrycznego – 48%, a zawieszenia oraz kół i ogumienia – 49%. Usterki zagrażające bezpieczeństwu kierowców i pasażerów, ma według tego raportu aż 57% aut w wieku 9-15 lat.

Foto: Materiały prasowe

Poza niewątpliwie najważniejszym aspektem, czyli bezpieczeństwem osób poruszających się takimi autami, niezwykle ważne są też kwestie kosztów użytkowania pojazdów, wymagających relatywnie częstych napraw. Nie każdy zdaje sobie sprawę, że koszty te mogą okazać się porównywalne do wydatków związanych z posiadaniem nowego auta.

Puchnące koszty eksploatacji używanego auta

Prześledźmy to na przykładzie Volkswagena Passata 1.9 TDI z 2009 r., którego można kupić za 29 tys. PLN. Zakładamy, że obowiązkowe wydatki, które trzeba będzie ponieść w związku z zakupem oraz 3-letnim okresem użytkowania auta obejmują: 2-proc. podatek, opłatę rejestracyjną, obowiązkowe badania techniczne, zakup kompletu opon zimowych i letnich, wymianę rozrządu oraz dwukrotną wymianę oleju oraz filtrów. W kalkulacji uwzględnić też musimy, choć często ten aspekt się pomija, utratę wartości. Zakładamy, że w ciągu 3 lat, auto straci 35% wartości, co odpowiada kwocie 10 150 PLN. W sumie mamy więc kwotę 16 210 PLN kosztów, od których w zasadzie nie da się uciec.

Przedstawione obliczenia oznaczają, że dla przyjętych założeń odnośnie awaryjności oraz sposobu użytkowania i finansowania zakupu auta, miesięczny koszt posiadania VW Passata z 2009 r. wyniesie 815 PLN, nie licząc kosztów paliwa oraz ubezpieczenia. Przedstawione obliczenia oznaczają, że dla przyjętych założeń odnośnie awaryjności oraz sposobu użytkowania i finansowania zakupu auta, miesięczny koszt posiadania VW Passata z 2009 r. wyniesie 815 PLN, nie licząc kosztów paliwa oraz ubezpieczenia. Foto: Auto Świat

Po przeanalizowaniu danych odnośnie najczęstszych awarii w tym modelu, łatwo dojdziemy do wniosku, że konieczna może być dodatkowo wymiana: tarcz hamulcowych oraz klocków, koła dwumasowego i sprzęgła, wałka rozrządu i popychaczy, pompy paliwowej, biksenonów, turbosprężarki, amortyzatorów, blokady kierownicy oraz hamulców (szacunkowy koszt tych napraw w tabeli poniżej). Gdybyśmy mieli totalnego pecha i w aucie zepsuło się wszystko, naprawy kosztowałyby 16 900 PLN. Kierując się statystyką odnośnie awaryjności aut w tym przedziale wiekowym, przyjęliśmy, że naprawy pochłoną połowę tej kwoty, czyli 7 950 PLN. Kwota naszych obowiązkowych wydatków rośnie już do 24 160 PLN. Jeśli auto byłoby kupione na kredyt, trzeba do tego doliczyć jeszcze koszt odsetek, co powiększa łączną kwotę wydatków do 29 350 PLN pomimo faktu, że w obliczeniach pominęliśmy koszt paliwa i ubezpieczenia.

Nowe auto w najmie zamiast używanego na własność

Alternatywą do zakupu tego samochodu na własność może być najem nowej Astry Hatchback, która komfortem jazdy co najmniej dorównuje 8-letniemu Passatowi. Nowy model Opla kosztuje ok. 79 600 PLN, jest więc znacznie droższy od używanego Volkswagena. Osoba decydująca się na usługę najmu nie musi się jednak tym przejmować. Z jej punktu widzenia istotny jest bowiem miesięczny czynsz najmu.

W przypadku nowej usługi Najem na kilometry, oferowanej na platformie happymiles.pl, miesięczny opłata za korzystanie z dobrze wyposażonej Astry Hatchback wyniesie 584 PLN plus 49 groszy za każdy przejechany kilometr. Ponieważ przeciętne auto wykorzystywane na cele prywatne, pokonuje ok. 800 km miesięcznie, opłata za miesiąc wyniesie ok. 976 PLN. Warto jednak podkreślić, że w przypadku, gdy auto nie będzie pokonywało takiego dystansu (bo na przykład jest wykorzystywane jako drugie w rodzinie i ma jeździć głównie w weekendy), czynsz najmu będzie znacznie niższy. Pomiaru dystansu dokonuje zamontowane w samochodzie urządzenie GPS.

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (23)

No photo
No photo ~Lump Użytkownik anonimowy
~Lump :
No photo ~Lump Użytkownik anonimowy
Haczyk jest w tym, że wyliczenia są bzdurne. Przeciętny Polak - osoba prywatna przejeżdża 15000 km rocznie, a wtedy przez przeciętny okres używania samochodu odprowadzi 82% ceny RZECZYWISTEJ (dokładnie takiego samochodu) samochodu i zostanie z niczym, a w wypadku zakupu takiego samochodu za gotówkę po sprzedaży i odliczeniu wszystkich ubezpieczeń i przeglądów całkowity koszt będzie go wynosił 65% ceny pojazdu....
22 paź 02:58 | ocena: 88%
Liczba głosów:8
88%
13%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Ja Użytkownik anonimowy
~Ja :
No photo ~Ja Użytkownik anonimowy
Do ~Q - przecież nauczyliśmy jest już sama oferta. Auto nigdy nie bedzie Twoje, a firmie wynajmującej koszt zakupu zwróci sie szybciej niż miałbyś wziąć kredyt i płacić ratę do banku. Z tym, że po spłacie kredytu auto jest Twoje.
20 paź 11:32 | ocena: 100%
Liczba głosów:6
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~bartosz Użytkownik anonimowy
~bartosz :
No photo ~bartosz Użytkownik anonimowy
Wynajmowanie samochodu jak ktoś często jeździ totalnie sie nie opłaca,nie mówiąc już o wysokich karach za ewentualne kolizje a tych sie przecież nie da przewidzieć. Wole wziąć kredyt i na wyprzedaży rocznika tivoli kupić które za kilka lat sobie spokojnie spłace i będzie moje niż płacić krocie za wynajem
22 paź 18:04 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~tymoteusz Użytkownik anonimowy
~tymoteusz :
No photo ~tymoteusz Użytkownik anonimowy
Albo oszczędzasz przed zakupem i kupujesz za swoje albo oszczędzasz po zakupie bo spłacasz kredyt. Jak już mam inwestować w samochód to jednak wolę w coś nowego zainwestować, teraz na wyprzedazy rocznika kupiłem korando w przyzwoitej cenie.
24 paź 11:55 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Albercik Użytkownik anonimowy
~Albercik :
No photo ~Albercik Użytkownik anonimowy
Przy tych zarobkach w pl to i tak dobry wynik ze średni wiek auta jest taki a nie inny.
20 paź 19:05 | ocena: 100%
Liczba głosów:5
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~aloyzy Użytkownik anonimowy
~aloyzy :
No photo ~aloyzy Użytkownik anonimowy
Ale długa reklama!
23 paź 13:29 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Peterson Użytkownik anonimowy
~Peterson :
No photo ~Peterson Użytkownik anonimowy
Niestety bez kredytu sie nie da nowki wziac. Za niedlugo sprzedaje swoja 13 latnia mazde zeby kupic 3 - 4 letnia. Oczywiscie kredyt na 5-6 lat. Bez tego sie nie da :( Gdyby samochdoy kosztowaly 2 razy mniej to sredni wiek samochodu by wynosił 7 lat. A tak to dobry kompakt z najuboższym wyposażeniem kosztuje 70 tyśięcy. Samochody takie powinny kosztowac 45 tyś. Albo my powinniśmy zarabiać więcej. Pomogłoby odpodatkowanie pracy od strony pracownika i pracodawcy. Osoba zarabiajaca na reke 1800zł zarabiałaby 2800, a osoba 2500- 4000 tyś. Także drodzy politycy... zlitujcie się! Wystarczy że podatki są wszędzie indziej.
16 lis 18:52
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jarek. Użytkownik anonimowy
~jarek. :
No photo ~jarek. Użytkownik anonimowy
Zarabiam 1800zł, a za wynajem mam dać 1000zł. Za co żyć????
16 lis 17:01
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~americanboy Użytkownik anonimowy
~americanboy :
No photo ~americanboy Użytkownik anonimowy
Można mieć w miare młode auto a niebezpieczne jak sie na bieżąco o nie nie dba. Z resztą mam wrażenie że im więcej elektroniki tym częstsze awarie. Dobrze że jeszcze części oe z delfi można w normalnych pieniądzach ogarnąć to naprawy nie wychodzą aż tak drogo.
31 paź 13:43 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~lol Użytkownik anonimowy
~lol :
No photo ~lol Użytkownik anonimowy
Artykuł reklamujący zakup nowych aut. Co z tego że używane auta mają usterki? Nowe też je mają. Usterkę się naprawia i jeździ się dalej. Różnica polega na tym że że usterka w nowym aucie to trzykrotność wartości usterki w aucie używanym. I jeszcze te super silniki które dojadą max do 200 tys km. Stare dobre silniki dojeżdżają milionów kilometrów. Proszę pokazać mi nowe auto, obecnie produkowane, które przejechało kiedykolwiek miliony kilometrów, to może się skuszę na zakup nowego. Ja osobiście nie znam takich aut. Poza tym autor tekstu trochę mija się z rzeczywistością jesteśmy w Polsce, a to gorsza część Europy pod względem wynagrodzeń. Jak mam pozwolić sobie na nowe auto skoro mnie nie stać. Nikt racjonalnie myślący nie weźmie kredytu na nowe auto, które jutro ktoś ukradnie bądź uszkodzi. Poza tym ekonomia jest bezlitosna. Wystarczy policzyć ile płaci się za auto w kredycie, a polityka Państwa w sprawie dopłat do nowych środków transportu póki co stoi w miejscu i raczej długo się to nie zmieni.
26 paź 14:46 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej