Dbaj o uszczelki - Aby uniknąć przymarzania uszczelek do blachy, należypokryć je cienką warstwą sylikonu. Takie preparaty sprzedawane są w spreju, w sztyftach lub w butelkach z płynem i aplikatorem. Koszt to 8-15 zł. Uwaga: nigdy nie zabezpieczamy gumowych elementów smarem czy tłustym środkiem wielofunkcyjnym!

Jak używać auta podczas mrozu? Foto: Auto Świat
Jak używać auta podczas mrozu?

Kołpaki szkodzą! - Obecność plastikowych kołpaków na kołach nie przeszkadza, dopóki nie jeździmy po głębokim śniegu, co zdarza się zimą na parkingach czy np. uliczkach osiedlowych. Śnieg, który dostaje się pomiędzy kołpak a felgę, powoduje jej szybką korozję, woda spływa także na hamulce, powodując usterki.

Jak używać auta podczas mrozu? Foto: Auto Świat
Jak używać auta podczas mrozu?

Odmrażacz zamków? To ostateczność! Odmrażacz odmrozi i pozwoli wejść do auta, ale też wymyje smar. Brak smaru w zamku oznacza postępowanie korozji i pręczej czy później zablokowanie zamka. Nie dzieje się to od razu, niemniej – jeśli zamarzająca woda blokuje zamek – warto jak najszybciej odwiedzić specjalistę, który zabezpieczy go, abyśmy nie musieli używać odmrażaczy.

Odmrażacz do szyb - Odmrażacze do szyb to środki, które ułatwiają usunięcie lodu i szronu z szyb bez skrobania. Występują w sprejach i w płynie. Płyny z natury są nieco bardziej skuteczne, gdyż sprej podczas rozprężania schładza się. Niemniej płyn może się wylać, a sprej nie. Wybór powinien zależeń m.in. od tego, w jakich warunkach będziemy go przewozić.

Jak używać auta podczas mrozu? Foto: Auto Świat
Jak używać auta podczas mrozu?

Miej sposób na zaparowane szyby - Płyn antyroszeniowy ogranicza parowanie szyb, ale żaden nie jest w 100 proc. skuteczny. Czasami żaden płyn nie pomaga. W takiej sytuacji należy sprawdzić, po pierwsze, filtr przeciwpyłkowy, a po drugie, szczelność kabiny. Czasem zaparowywaniu szyb towarzyszy problem z chłodzeniem silnika, gdy np. nieszczelne są nagrzewnica lub zawory.

Mądrze używaj ogrzewania! - Gdy jest zimno, ogrzewanie należy włączać natychmiast po uruchomieniu silnika. Strumień powietrza należy kierować na szybę. To wbrew pozorom nie jest bez znaczenia: jeśli pozwolimy silnikowi rozgrzać się, a dopiero potem włączymy ogrzewanie i gwałtownie skierujemy strumień gorącego powietrza na zmrożoną szybę, pęknie.

Jak używać auta podczas mrozu? Foto: Auto Świat
Jak używać auta podczas mrozu?

Odpalać i czekać? - Po uruchomieniu zimnego silnika nie warto czekać, aż się nagrzeje. Szkoda paliwa! Z punktu widzenia silnika najlepiej ruszać od razu, aby szybko rozgrzać jednostkę i do minimum skrócić czas pracy na wzbogaconej mieszance. Dopóki silnik się nie rozgrzeje, najlepiej nie wykraczać poza średni zakres obrotów.

Dbaj o szybę! - Pióro wycieraczki musi być, po pierwsze, w dobrym stanie, a po drugie, czyste. Podczas śnieżnej lub deszczowej pogody trzeba je wytrzeć ręcznikiem papierowym lub ściereczką raz dziennie. Zaniedbanie w tej kwestii zawsze prowadzi do zużycia szyby. Nawet małe ryski zrobione wycieraczką są nieusuwalne.

Jak używać auta podczas mrozu? Foto: Auto Świat
Jak używać auta podczas mrozu?

Mycie auta zimą - Samochód nie tylko można, ale należy myć zimą. Warunek: po umyciu musi zostać dokładnie osuszony. Nie wchodzi w grę mycie ręczne czy przy użyciu myjki ciśnieniowej przy silnym mrozie. Zamarzająca woda może błyskawicznie unieruchomić zamki i inne elementy tak skutecznie, że nie zdołamy odjechać! Podczas mrozów można więc korzystać z myjni automatycznych (o ile są czynne – często właściciele wyłączają je ze względów ekonomicznych) lub profesjonalnych myjni ręcznych, gdzie auta myje się pod dachem w ogrzewanym pomieszczeniu. To zdecydowanie najlepsza opcja.

Jak używać auta podczas mrozu? Foto: Auto Świat
Jak używać auta podczas mrozu?

Odpalanie z kabli – krok po kroku

Jak używać auta podczas mrozu? Foto: Auto Świat
Jak używać auta podczas mrozu?
  1. Postaw obok siebie auta tak, aby akumulatory były blisko siebie. Samochody nie mogą się dotykać!Połącz czerwonym kablem dodatnie bieguny baterii aut.Po uruchomieniu silnika auta zesprawną baterią czarnym kablem łączymy ujemny zacisk sprawnej baterii z niemalowanym elementem pod maską niesprawnego auta – najlepiej z łapą silnika.Teraz czekamy – pusta bateria szybko się ładuje. Po minucie-dwóch próbujemy uruchomić silnik.

Zimny silnik nie znosi długotrwałej pracy na wolnych obrotach. Są jednostki, które już przy -20°C w takich warunkach nie są w stanie osiągnąć temperatury roboczej.