Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Jak wybrać najlepsze opony zimowe?

20 paź 13 19:19

Czym kierować się przy wyborze opon zimowych? Kupić najtańsze czy najdroższe, a może gumy całoroczne? Odpowiedź wcale nie jest prosta

Udostępnij
0
Skomentuj
Jak wybrać najlepsze opony zimowe? Jak wybrać najlepsze opony zimowe? Foto: Auto Świat

Wybór optymalnego ogumienia na zimę w głównej mierze zależy od rodzaju auta i warunków, w jakich będzie ono użytkowane.

Opony najtańsze, z tzw. klasy budżetowej (cena od ok. 150 zł za szt. w rozmiarze 195/65 R 15), często bardzo dobrze spisują się na jednym rodzaju nawierzchni, np. na śniegu, a niestety, znacznie gorzej wypadają w innych sytuacjach.

Klasa średnia (cena od ok. 220 zł za szt.) stanowi zwykle rozsądny kompromis między osiągami opony a ceną. Jest to propozycja dla kierowców, którzy nie wymagają od opon ani auta sportowych osiągów, ale chcą się czuć bezpiecznie, nie wydając fortuny.

W przypadku samochodów z mocnymi silnikami lub eksploatowanych w ekstremalnych warunkach najlepiej kupić gumy z najwyższej półki. Charakteryzują się one dobrym zachowaniem na każdej nawierzchni, a często także wysoką trwałością.

Opony klasy premium mogą kosztować nawet 300-400 zł za szt. w rozmiarze 195/65 R 15. W samochodach poruszających się głównie po mieście, gdzie drogi są regularnie odśnieżane, lepiej nawet od zimówek sprawdzą się dobre opony całoroczne. Ich zakup pozwala też zaoszczędzić na sezonowej wymianie ogumienia.

Wymieniać opony czy raczej całe koła? - Niewątpliwą zaletą posiadania dwóch kompletów kół jest uwolnienie się od potrzeby przekładania opon. Wielokrotne zakładanie i zdejmowanie ich z felgi nadwyręża i rozciąga tzw. stopkę, czyli element stykający się bezpośrednio z felgą. W efekcie opona może się rozszczelniać. Ponadto przekładka kół jest znacznie szybsza niż motaż opon i konieczne wtedy wyważanie kół, a co więcej można ją wykonać samodzielnie w sytuacji, kiedy zaskoczy nas atak zimy.

Jakie felgi najlepiej sprawdzą się w warunkach zimowych? Większość kierowców sądzi, że dobrym rozwiązaniem są obręcze stalowe, bo alufelgi będą zbyt delikatne i mało odporne na sól drogową. To nie do końca prawda – markowi producenci obręczy oferują całe linie produktów specjalnie przystosowanych do użytkowania podczas zimy, a ceny nowych obręczy z lekkich stopów okazują się niewiele wyższe od cen felg stalowych.

Felgę w rozmiarze 14 cali można kupić za ok. 150 zł, za rozmiar większy zapłacimy o ok. 100 zł więcej. Oczywiście, jeszcze tańsze będą felgi używane, ale trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że nawet dobrze wyglądające obręcze mogą okazać się tak krzywe, że nie da się ich już naprawić.

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 2/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowe elektryczne Mercedesy; wszystkie SUV-y na polskim rynku - poradnik kupującego; porównanie dużych kombi marek premium; test Skody Karoq; Citroen Grand C4 Picasso - podsumowanie testu długodystansowego; smartfon jako narzędzie do kontrolowania auta; wideorejestratory policyjne; polecane silniki Peugeota; używany Nissan Qashqai II.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Desperated :( Użytkownik anonimowy
~Desperated :( :
No photo ~Desperated :( Użytkownik anonimowy
Bezsensowny artykuł. Chyba każdy wie, że klasa premium jest droższa ale 'chociaż teoretycznie' lepsza. Bardziej oczekiwałam czegoś w stylu "ta opona jest lepsza na śniegu, a ta na lodzie" - kurde to jest istotne. Z samego czytania opisów opon nie będąc maniakiem motoryzacji jest mi ciężko wywnioskować... 8% krótsza droga hamowania*... a pod * odnośnik do modelu sprzed roku... no bez jaj. Powinna być jakaś międzynarodowa skala "ta opona przy takiej i takiej prędkości ma drogę hamowania tyle i tyle".
Dziękuję, dobranoc.
24 lis 14 22:16 | ocena: 100%
Liczba głosów:10
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~asa Użytkownik anonimowy
~asa :
No photo ~asa Użytkownik anonimowy
ale porada
5 paź 14 16:43 | ocena: 100%
Liczba głosów:9
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~realny Użytkownik anonimowy
~realny :
No photo ~realny Użytkownik anonimowy
i niczego konkretnego się nie dowiedziałem...
17 wrz 14 13:05 | ocena: 94%
Liczba głosów:18
94%
6%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~afa Użytkownik anonimowy
~afa :
No photo ~afa Użytkownik anonimowy
CAŁOROCZNE Dziekuje jezdżę na całorocznych haha
16 lis 13 11:23 | ocena: 50%
Liczba głosów:6
50%
50%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~dr Użytkownik anonimowy
~dr :
No photo ~dr Użytkownik anonimowy
Mało konkretów
6 paź 15 17:37 | ocena: 100%
Liczba głosów:5
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej