Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.354.494.281.99
Średnio4.684.824.562.14
Najdrożej4.925.084.792.29

Lamborghini LM002 - terenowe auto dla Rambo

13 mar 06 01:00
Udostępnij
0
Skomentuj
Lamborghini LM002 - terenowe auto dla Rambo Lamborghini LM002 - terenowe auto dla Rambo Foto: Archiwum / Auto Bild

W czasach, kiedy nie było jeszcze Hummera H1 ani Porsche Cayenne'a Turbo, kiedy nie znano jeszcze pojęcia SUV, Lamborghini zaprezentowała prototyp swego auta terenowego

W 1981 roku firma z Sant'Agata Bolognese pokazała pojazd o nazwie Cheetah, czyli gepard. Samochód wyposażono w 12-cylindrowy, widlasty silnik Chryslera o pojemności 4,7 l i mocy 382 KM. Ten prototyp nie doczekał się jednak produkcji. Zamiast niego podczas salonu samochodowego w Brukseli w roku 1986 przedstawiono Lamborghini LM002, które już niebawem miało wyjechać na drogi.

Tego kanciastego potwora wyposażono w silnik V12 o pojemności 5,2 l oraz maksymalnej mocy 450 KM. Gwarantowało to niezłe osiągi - auto od 0 do 100 km/h przyspieszało w 7,7 s. Mogło jeździć nawet na gorszej benzynie. Układ zasilania zaopatrzono w szereg filtrów, które miały oczyścić paliwo, zanim trafi do gaźników.

W terenówce zamontowano także ogromną chłodnicę efektywnie spisującą się nawet w ekstremalnych, saharyjskich upałach, a specjalny system filtrów powietrza miał za zadanie powstrzymać wdzierający się do silnika pustynny pył i piasek. Pirelli dla LM002 przygotowało specjalne opony Scorpion, które wypracowały kompromis pomiędzy optymalnym zachowaniem się ogumienia podczas jazdy po szosie i w terenie.

Lamborghini LM002 - Terenowe auto dla Rambo Lamborghini LM002 - Terenowe auto dla Rambo Foto: Archiwum / Auto Bild

Co więcej, miały być wyjątkowo odporne na wysokie temperatury występujące podczas używania ich w przypadku utraty ciśnienia. Według danych fabrycznych łącznie wyprodukowano 301 Lamborghini LM002. Ostatnich 60 egzemplarzy należało do specjalnej serii LM American przeznaczonej na rynek północnoamerykański. Wersja zaprezentowana na Auto Show w Detroit w 1992 roku różniła się od wcześniejszej bogatszym wyposażeniem wnętrza i chromowanymi zderzakami.

Sportowe marzenia zginęły przed Dakarem

W roku 1988 pojawił się projekt, aby Lamborghini LM002 wystawić w Rajdzie Dakar. Kierowcą miał być doświadczony Sandro Munari. Przygotowano rajdowy pojazd, który wyposażono w klatkę bezpieczeństwa, sportowe fotele i system GPS. Silnik wzmocniono do 600 KM. Niestety, kłopoty z finansowaniem projektu sprawiły, że to auto nie wybrało sie w daleką drogę do Dakaru.

Włoski mistrz kierownicy wziął udział w Rajdzie Faraonów 1987 oraz rok później w mniej liczącej się terenowej imprezie w Grecji, ale bez większych sukcesów. Ten samochód po prostu nie nadawał się do sportu. Za to znakomicie sprawdzał się na polowaniach czy podczas spokojnej, terenowej jazdy po piaszczystych wydmach Arabii Saudyjskiej lub po słonecznych bulwarach Kalifornii.

Lamborghini LM002 - terenowe auto dla Rambo Lamborghini LM002 - terenowe auto dla Rambo Foto: Archiwum / Auto Bild

Auto dla królów, szejków, aktorów oraz armii

Pierwszy LM002 został sprzedany królowi Hassanowi z Maroka. Kolejne trafiły do podobnych dygnitarzy, naftowych magnatów i innych sławnych osób. Właścicielami terenowych Lamborghini byli m.in. mistrz świata Formuły 1 z1982 roku Keke Rosberg oraz amerykański aktor, odtwórca roli Rambo, Sylvester Stalone. Kilka egzemplarzy przystosowanych do zamontowania karabinu maszynowego trafiło do saudyjskich sił zbrojnych. Według innych wiadomości 100 sztuk tych pojazdów dla swej armii zamówił libijski przywódca Muammar Kaddafi.

Produkcję LM002 zakończono w roku 1993. W tym czasie firma AM General rozpoczęła wytwarzanie cywilnej wersji wojskowego pojazdu Humvee, czyli Hummera H1.Na początku były traktory Automobili Lamborghini S.p.A powstało w 1963 roku w małej, włoskiej miejscowości Sant'Agata Bolognese pod Bolonią. Firmę założył Ferruccio Lamborghini, który wcześniej zaczynał od produkcji traktorów. Jego marzeniem było wytwarzanie sportowych aut takich, jak Ferrari, a ponieważ był spod znaku Byka, takie właśnie zwierzę znalazło się w logo nowej firmy.

Lamborghini LM002 - Terenowe auto dla Rambo Lamborghini LM002 - Terenowe auto dla Rambo Foto: Archiwum / Auto Bild

Pierwszy samochód wyprodukowany przez Lamborghini to model 350GT. Potem przyszła kolej na tak znane pojazdy, jak Miura, Espada, Jarama czy też legendarny Countach, który jest jednymz najbardziej rozpoznawalnych aut na świecie. W ostatnim okresie bramy włoskiej firmy opuszczały modele Diablo, Murcielago i Gallardo. Ferruccio Lamborghini stracił kontrolę nad przedsiębiorstwem w roku 1972. 5 lat później zarządzająca grupa biznesmenów ogłosiła bankructwo. W roku 1984 firmę przejął Patrick Mimram, który sprzedał ją Chryslerowi. Potem właścicielem był Megatech, a od roku 1998 należy do Grupy Volkswagena.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 45/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. elektryczna ofensywa BMW; Citroen C4 Cactus po liftingu; porównanie kompaktowych kombi z dieslami; test Kii Stinger; wielki test żarówek; porady jak uzywać świateł; Mazda 6 z drugiej ręki; używane minivany za 35-40 tys. zł.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
~Khamsin :
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
Ten marny artykuł poraża wprost poważnymi błędami faktograficznymi i przekłamaniami. Lamborghini Cheetah został pokazany w 1977 roku w Genewie. Jako propozycja na wojskowy pojazd transportowy (na podstawie zlecenia MTI of USA) miał umieszczony przed tylną osią (a więc centralnie!) widlasty OŚMIOCYLINDROWY silnik Chryslera (5.9 a nie jakiś 4.7 a do tego o mocy 183 KM a nie 382 !!!) z 3 biegowym automatem tej marki. W 1981 roku pokazano, i owszem, prototyp LM001 a nie Cheetah, zresztą poważnie zmieniony i z innym silnikiem (5.7 V8 od AMC a nie Chryslera!). Autorowi chodziło zapewne o prototyp LMA pokazany w 1982 roku i wyposażony rzeczywiście w dwunastocylindrowy silnik 4.8 (4754 ccm) o mocy 375 KM oczywiście LAMBORGHINI (a nie Chryslera!!!) który w tej nowej odsłonie pojemnościowej (wcześniej 4.0) właśnie pojawił się w Countach'u. Standardowy Lambo LM002 (z nieco zmodyfikowanym silnikiem quattrovalvole z Countach'a LP5000S QV -450 KM) nigdy nie przyspieszał w 7.7 s do 100 kmph. Test Auto Motor und Sport (wydanie 08/1987) zmierzył wartość 9.3 s do 100 kmph. To duża różnica! Wygląda na to że o samochodach każdy pisać może i... wszędzie. Z jakim skutkiem? W odniesieniu do redaktora markowego periodyku branżowego jest to przykra konstatacja.
28 lip 16 15:58
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~buy toms singapore online Użytkownik anonimowy
~buy toms singapore online :
No photo ~buy toms singapore online Użytkownik anonimowy
toms in singapore
27 cze 15 19:48
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej