Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

10 samochodów w których montaż instalacji LPG nie jest problemem

12 lut 17 09:00

Silniki, które nadają się do zasilania LPG, są w odwrocie, ale na rynku aut używanych można znaleźć kilkuletnie pojazdy z motorami dobrze znoszącymi gaz. Dzięki wskazówkom z warsztatów LPG wybraliśmy 10 silników godnych polecenia!

Udostępnij
0
Skomentuj

Nowoczesne silniki mniej nadają się do zasilania LPG. Jednostki z wtryskiem bezpośrednim wymagają bardziej skomplikowanych i – co za tym idzie – droższych instalacji, których ceny zaczynają się od 3,5 tys. zł. Dodatkowo wymagany jest dotrysk benzyny, obniżający opłacalność inwestycji.

LPG „lubi” silniki z wtryskiem pośrednim

Gdy zdecydujecie się na system przypisany do konkretnej wersji (np. 1.4 TSI), wydacie 9-10 tys. zł, ale to już zupełnie inne instalacje wtrysku gazu ciekłego, niezużywające benzyny. W zestawieniu 10 silników polecanych do zasilania gazem wszystkie mają jeszcze wtrysk pośredni.

O konsultację poprosiliśmy dwa warsztaty instalujące LPG: warszawski Powergas System oraz radomskie Auto-Gaz Centrum. W obu pytaliśmy o najlepsze silniki nadające się do zasilania gazem i skupiliśmy się na popularnych samochodach (głównie jednostki 4-cylindrowe). Uwagę zwracaliśmy m.in. na wytrzymałość głowicy i gniazd zaworowych.

Instalacje LPG stają się bardziej dopracowane,ale coraz mniej silników nadaje się do jazdy na gazie

Większość prezentowanych motorów ma hydrauliczną kompensację luzów zaworowych, ale nie wszystkie: wyjątek stanowią np. silniki Hondy i Subaru, które tu również trafiły. Te benzyniaki dobrze znoszą gaz, należy jedynie pamiętać o tym, żeby regulować w nich luz zaworowy w odpowiednich interwałach.

Oczywiście, zdajemy sobie sprawę z tego, że w Hondzie kosztuje to zdecydowanie mniej niż w przypadku niektórych motorów Subaru, w których przed wykonaniem takiej operacji trzeba opuścić silnik. Generalnie zasada jest zbliżona: gaz w takim aucie wymaga sprawdzania luzu zaworowego i – w razie konieczności – skorygowania go tak, żeby nie doszło do wypalenia gniazd zaworowych. Dodamy, że wymienione przez nas silniki Hondy i Subaru dość często są zasilane LPG i nie ma z nimi problemów.

Sprawdź za darmo numer VIN!

Dlaczego warto sprawdzić historię pojazdu? Samochód po wypadku może stać się poważnym zagrożeniem. Zakup skradzionego auta to ogromne problemy. Poznanie przeszłości kupowane auta pomoże wystrzec się takich zagrożeń.

Nasza lista nie wyczerpuje – rzecz jasna – wszystkich samochodów, których silniki dobrze radzą sobie na LPG. Nie znalazło się tu miejsca dla jednostek o większej pojemności, np. sześcio- i ośmiocylindrowych. Sporo z nich (oczywiście, tych bez wtrysku bezpośredniego, bo w ich przypadku zapłacicie więcej za i tak już dość drogie instalacje) bardzo dobrze nadaje się do takiego zasilania.

Myślimy tutaj np. o starszych silnikach Audi, BMW oraz Mercedesa. Nie sposób także pominąć motorów amerykańskich, a ze względu na sporą paliwożerność ich właściciele szukają oszczędności, montując właśnie instalacje LPG.

Tylko dobre warsztaty

Zanim założycie gaz, musicie pamiętać, żeby korzystać ze sprawdzonych warsztatów. To od ich pracowników powinniście usłyszeć, czy dany silnik nadaje się do eksploatacji na gazie, a jeśli nie, to z jakimi potencjalnymi uszkodzeniami się to wiąże.

Nawet jeśli okaże się, że ryzyko jest duże, warto sprawdzić, ile kosztuje np. używany silnik – ostatnio mechanik specjalizujący się w Toyocie stwierdził, że zamiast wymieniać w motorze 1.8 uszczelkę pod głowicą, lepiej za 1,5 tys. zł kupić używany silnik z gwarancją rozruchową.

Na razie takich jednostek na rynku nie brakuje. To z kolei oznacza, że czasem zamiast remontować silnik uszkodzony przez zasilanie LPG, lepiej go niewielkim kosztem wymienić.

Oczywiście, w przypadku motorów niepolecanych do gazu często trudno ocenić, jak duże jest ryzyko, a przede wszystkim – po jakim przebiegu pojawi się kosztowna awaria. To ostatnie oznacza, że trudno oszacować przebiegi, po których zwróci się inwestycja w LPG.

Podczas zbierania materiałów spotkaliśmy się także ze znacznymi różnicami w cenach między Warszawą a Radomiem. Jest to spowodowane lokalizacją, radzimy jednak, żebyście nie kierowali się wyłącznie ceną, tylko szukali polecanych warsztatów, bo tylko to gwarantuje bezproblemową eksploatację.

Dodamy, że w obu przypadkach – zarówno w Warszawie, jak i w Radomiu – pytaliśmy o te same silniki i ustalaliśmy stosowanie instalacji IV generacji o zbliżonych parametrach, a różnice w cenach wynosiły od 15 do 20 proc.

Generalnie jakość instalacji z roku na rok wzrasta i mniej jest problemów z zasilaniem LPG. Lepsze komponenty, a także wiedza monterów robią swoje. Prostych silników jest jednak coraz mniej.

Naszym zdaniem: koniec pewnej epoki.

Wybrane przez nas silniki to ostatnie popularne jednostki, które są na tyle proste, że nie ma problemów z zasilaniem ich LPG. Niestety, wzrost wymagań dotyczących spalania i emisji CO2 sprawia, że w coraz większym stopniu komplikuje się silniki benzynowe. Wtrysk bezpośredni wymaga o wiele droższych instalacji.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Igor Kohutnicki, Robert Magdziak / Auto Świat

VW 1.6 MPI (1994-2011); koszt instalacji LPG: od 2500 zł

Jeśli zapytacie gazowników, który silnik najlepiej nadaje się do LPG, większość z nich wymieni właśnie motor 1.6 MPI. Jednostka ta ma żeliwny blok, ośmiozaworową głowicę i hydrauliczną kompensację luzów zaworowych. Nie jest zbyt oszczędna podczas pracy na benzynie, użytkownicy szukają więc oszczędności. Zresztą Skoda stosowała tutaj LPG fabrycznie i wyposażała Octavię w instalację firmy Landi Renzo. Przebiegi rzędu 500 tys. km na gazie nie są jej obce, choć w wyniku intensywnej eksploatacji po przebiegu 250-300 tys. km jazdy na LPG trzeci lub czwarty cylinder od strony rozrządu zaczyna spalać dość dużo oleju silnikowego. Zdarzają się awarie przepustnicy i modułu zapłonowego. Trzeba uważać na wersje o oznaczeniu „BSE”, w których głowicę wykonano ze zbyt słabych materiałów (produkcja: Meksyk; Jetta i Golf V Variant).

Auta z tym silnikiem:

Skoda Octavia II miała 1.6 MPI pod maską aż do końca produkcji w 2011 r. Motor ten pracował także w Octavii I.

VW Passat B6 obok Golfa 5. generacji był zasilany wersją o mocy 102 KM – to auto nie jest specjalnie dynamiczne.

Silnik MPI znajdziecie zarówno w 1., jak i 2. generacji Audi A3. Pojawił się także w dwóch pierwszych odsłonach A4.

Koszty:

Instalacja LPG: w tym silniku można np. zastosować sterownik firmy Stag, wtryski Barracuda i reduktor Zavoli.

Spalanie: użytkownicy Skody Octavii 1. generacji z tym silnikiem twierdzą, że spalanie gazu wynosi 10-11 l/100 km.

Serwis: mechanicy radzą serwisować 1.6 MPI co 10 tys. km. Pasek wymienia się zgodnie z zaleceniem producenta co 90 tys. km.

Naszym zdaniem: ten motor polecamy z czystym sumieniem, tym bardziej że sporo pali. LPG nie niszczy silnika, ale trzeba przestrzegać interwałów olejowych.

Foto: Igor Kohutnicki, Adam Mikuła, Auto Bild / Auto Świat

Foto: Krzysztof Paliński, Igor Kohutnicki, Auto Bild / Auto Świat

Foto: Robert Magdziak, Igor Kohutnicki, Krzysztof Paliński, Auto Bild / Auto Świat

Foto: Auto Bild, Igor Kohutnicki / Auto Świat

Foto: Igor Kohutnicki, Adam Mikuła, Auto Bild / Auto Świat

Foto: Igor Kohutnicki, Adam Mikuła, Toyota / Auto Świat

Foto: Adam Mikuła, Auto Bild / Auto Świat

Foto: Robert Magdziak, Marcin Kubisa / Auto Świat

Foto: Robert Magdziak, Igor Kohutnicki, Auto Bild / Auto Świat

10 samochodów w których montaż instalacji LPG nie jest problemem (slajd 1 z 10)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego