Przepis na oszczędność wydaje się prosty: bierzemy nieskomplikowany tani model (jak np. Citroën C-Elysée), wybieramy jeszcze prostszy silnik, pamiętający „stare dobre czasy” – bez wtrysku bezpośredniego, doładowania itp. – i dozbrajamy go w instalację gazową. Jak to działa w praktyce, sprawdzamy w teście C-Elysée z fabryczną instalacją LPG.
Zaczniemy od zalet. Zajmujemy miejsce za kierownicą, odpalamy silnik i… to wszystko. Instalacja włącza się samoczynnie, kierowca nie czuje momentu zmiany zasilania z benzynowego (na którym silnik zaczyna pracę) na gazowe. Informuje o tym mała kontrolka, widoczna na dole konsoli, obok dźwigni zmiany biegów. Pod maską nie widać zbyt wielu dodatkowych elementów. Przyspieszanie, szybka jazda – w całym zakresie prędkości silnik pracuje bardzo płynnie, bez szarpnięć. Dynamika jest w pełni akceptowalna.
To jednak tylko jedna strona medalu. W bagażniku trzeba wozić koło zapasowe (bardziej odważni zdecydują się na zestaw naprawczy). Dochodzą dodatkowe koszty przeglądów rejestracyjnych (pierwszy już po roku, a nie trzech latach, koszt: 162 zł zamiast 99 zł) oraz przeglądów gwarancyjnych w ASO – trzeba tam jeździć częściej, bo i instalacja, i auto mają być sprawdzane co 15 tys. km lub co rok.
Najważniejsze powinno być jednak zużycie gazu. W tej kwestii mamy mieszane uczucia: jeżdżąc po Warszawie, uzyskaliśmy średnią… blisko 14 l LPG/100 km, a do tego dochodzi jeszcze niewielkie spalanie benzyny (około 1,5 l/100 km). W efekcie pokonanie 100 km kosztuje około 35 zł, czyli tyle, co w dieslu. Osoby, które dużo jeżdżą, wybiorą raczej mniej kłopotliwego diesla. Wersja 1.6 HDi kosztuje praktycznie tyle samo, co 1.6 z LPG. Jeśli jeździcie niewiele, postawcie na wersję 1.2 lub 1.6, ale bez gazu.
Citroen C-Elysee 1.6 VTi LPG - to nam się podoba
Bardzo płynne działanie instalacji gazowej (niezauważalna), nieźle rozplanowane wnętrze, obszerny bagażnik, przyjemna stylistyka, rozsądne ceny aut.
Citroen C-Elysee 1.6 VTi LPG - to nam się nie podoba
Zbyt wysokie koszty auta z LPG w porównaniu np. z dieslem, spore zużycie gazu, roczna gwarancja na instalację LPG, wąskie wnętrze, ograniczona lista opcji wyposażenia.
Citroen C-Elysee 1.6 VTi LPG - nasza opinia
Jeśli już chcecie jeździć C-Elysée i oszczędzać, to postawcie na diesla. Z LPG wiąże się kilka uciążliwości, choć w czasie jazdy instalacja sprawuje się bez najmniejszych problemów. Poza tym to klasyczne C-Elysée: niedrogie i naprawdę obszerne.