CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.254.424.051.95
Średnio4.554.694.312.10
Najdrożej4.784.954.592.34

Rodzaje instalacji LPG, ich wady i zalety - wtrysk gazu: sekwencyjny, ciekły i bezpośredni

11 paź 15 11:44
Udostępnij
0
Skomentuj

Montaż instalacji gazowej nie jest dla silnika obojętny. Często jest to eksperyment, który zamiast zysku może przynieść pasmo usterek i kosztów. Ryzyko można zmniejszyć, wybierając odpowiednią instalację i rezygnując z przesadnych oszczędności

Robert Wojtala, który w tym biznesie siedzi już prawie 20 lat i ma za sobą wiele przygód z wprowadzaniem na rynek nowych typów instalacji gazowych, na pytanie o najtańszą sensowną instalację gazową do auta z prostym, 4-cylindrowym, wolnossącym silnikiem proponuje zestaw za 2300 zł. To kwota, która pozwala nie tylko na sensowny dobór komponentów, lecz także na wzięcie odpowiedzialności za kłopot, który przecież zawsze może się pojawić.

Jak to zatem możliwe, że w ogłoszeniach pojawiają się oferty po 1500 zł i mniej za instalację wraz z montażem? Po pierwsze, są to oferty składane w ciemno – nie wiadomo, do jakiego auta i złożone z najtańszych możliwych komponentów (najtańsze wtryskiwacze, parownik itp.), po drugie, gdy zadzwonisz po szczegóły, jednak okaże się, że warto lub wręcz trzeba zapłacić trochę więcej. Gdy po kilku miesiącach silnik „rzuci palenie”, trudno będzie znaleźć winnego.

Obecnie domyślnie oferowaną instalacją jest tzw. sekwencyjny wtrysk gazu, w którym paliwo gazowe podawane jest do silnika za pośrednictwem wtryskiwaczy. Instalacje podciśnieniowe podające gaz do silnika przez tzw. mikser to już przeszłość. Bardzo mało jest już aut, w których można by je wykorzystać.

Instalacja LPG w silnikach bez turbo

Teoretycznie w każdym wolnossącym silniku benzynowym z wtryskiem elektronicznym można zamontować instalację gazową. Silniki wolnossące (bez turbo) mają jednocześnie najniższe wymagania w odniesieniu do instalacji gazowej: ich chwilowe zapotrzebowanie na paliwo nie jest bardzo wysokie, a więc i maksymalna wydajność instalacji gazowej nie musi być bardzo duża.

Cena odpowiedniego zestawu LPG zależy od pojemności silnika i liczby cylindrów, a także od marki instalacji; choć można wydać na nią nawet ponad 5 tys. zł, zwykle cena sensownego sprzętu mieści się w przedziale 2,3-3 tys. zł.

Za te pieniądze da się założyć wydajny, sekwencyjny wtrysk gazu bez dodatkowych akcesoriów. Inwestując więcej, można albo założyć sekwencyjny wtrysk gazu z najwyższej półki, np. marki Prins (zwykle nie ma to ekonomicznego uzasadnienia), albo wtrysk ciekłego gazu, który jest o tyle lepszy od zwykłej „sekwencji”, że gaz przed podaniem do silnika nie jest rozprężany, instalacja nie wykorzystuje więc ciepła z układu chłodzenia silnika, silnik niezależnie od temperatury otoczenia podczas rozruchu na benzynie pracuje tylko kilkadziesiąt sekund, a potem przełącza się na gaz; zimą zwykły wtrysk sekwencyjny LPG uruchamia się dopiero nawet po kilku minutach od włączenia silnika.

Potencjalne usterki: tu nic nie zmienia się od lat.

Paliwo gazowe spala się w nieco wyższej temperaturze niż mieszanka benzynowo-powietrzna, co niekorzystnie wpływa na kondycję głowicy silnika. Silniki mają jednak różne rezerwy termiczne i to od nich zależy, czy montaż instalacji opłaca się czy też nie (często usterkę należy po prostu wliczyć w koszty, w przypadku niektórych aut wciąż się to opłaca).

Uwaga: temperatura spalania mieszanki rośnie też wraz z jej zubażaniem się; jeśli chwilowe zapotrzebowanie silnika na paliwo przewyższa wydajność instalacji, dochodzi do przegrzewania głowicy, a także m.in. katalizatora. Dlatego ważne jest, by komponenty instalacji nie były dobierane na styk. Dynamiczny styl jazdy i częste wyprzedzanie są przeciwwskazaniem do montażu instalacji LPG. Również płytkowa regulacja luzów zaworowych w silniku to potencjalny problem.

W przypadku zasilania gazowego konieczność ustawiania zaworów pojawia się częściej niż przy fabrycznym zasilaniu benzynowym, a jest to operacja, która kosztuje kilkaset, a nawet ponad tysiąc zł. Tego problemu nie ma w silnikach z hydrauliczną regulacją luzu zaworowego.

Instalacja LPG w silniku z turbodoładowaniem

Jedyna różnica w porównaniu do instalacji zakładanych w autach z silnikami wolnossącymi dotyczy wydajności parownika i wtryskiwaczy. Ponieważ chwilowe zapotrzebowanie na paliwo silników z turbosprężarką jest wyższe, instalacja musi być bardziej wydajna. Minimalny koszt instalacji wraz z montażem to ok. 2,6 tys. zł, maksymalny – w zależności od pojemności silnika – to 5-7 tys. zł.

Warto rozważyć, jeśli pokonujemy przebiegi dające nadzieję na zwrot inwestycji, montaż wtrysku ciekłego gazu. W przypadku tańszych instalacji trzeba się liczyć ze spadkiem osiągów o kilka procent, niemniej na komfort kierowcy wpływają przede wszystkim kultura pracy silnika na wolnych obrotach i płynne rozwijanie mocy.

Instalacja LPG w silniku z bezpośrednim wtryskiem benzyny

Domyślną instalacją do takich jednostek jest... sekwencyjny wtrysk gazu, którego komponenty działają na takiej samej zasadzie jak w przypadku „zwykłych” silników. Różnica tkwi w oprogramowaniu – musi ono brać pod uwagę wydajność elementów instalacji, chłodzenie wtryskiwaczy benzynowych i ich wyrafinowany cykl pracy. Silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny i „zwykłą” instalacją sekwencyjną zużywa i gaz, i benzynę.

W przypadku większości instalacji podczas pracy silnika na wolnych obrotach zasilanie gazowe jest wyłączone, silnik spala tylko benzynę (wyjątek to np. instalacja Prins). W czasie jazdy z dużą prędkością obrotową silnika większość systemów zasilania płynnie przestawia się ze spalania gazu na benzynę.

W efekcie stosunek zużycia gazu do benzyny zmienia się stale w zależności od aktualnych warunków jazdy, a oszczędności z zasilania alternatywnego są zawsze niższe niż w przypadku silników z pośrednim wtryskiem.

Działanie: obecnie instalacje tego typu są dopracowane na tyle, że auta jeżdżą na mieszance LPG i benzyny tak samo dobrze jak na benzynie. Praca instalacji jest właściwie niezauważalna (w zakresach prędkości obrotowej silnika „trudnych” dla instalacji LPG jest ona wspomagana fabrycznym wtryskiem benzyny).

Koszty instalacji LPG w aucie z bezpośrednim wtryskiem: od 3,3 do 6 tys. zł.

Instalacje tego typu są programowo dostosowane do wybranych, najpopularniejszych silników, co oznacza, że nie da się ich zainstalować do każdego samochodu. Jeśli jednak mamy auto z bezpośrednim wtryskiem benzyny i nie da się zamontować w nim instalacji wybranej marki, należy zapytać o ofertę dystrybutora innych komponentów LPG. Polscy producenci (np. AG Centrum z Radomia) mogą nawet opracować oprogramowanie specjalnie do naszego modelu auta, co wcale nie oznacza dużo wyższych kosztów, lecz jedynie konieczność pozostawienia auta w warsztacie na kilka dni.

Ryzyko montażu instalacji LPG w aucie z bezpośrednim wtryskiem

Silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny to jednostki wysilone, mające małe rezerwy wytrzymałościowe, z kolei ich naprawy są niełatwe i drogie. W razie usterki trudno czasem stwierdzić, czy i na ile przyczyniła się do niej praca instalacji LPG

Alternatywa: Firmy Prins i Vialle oferują zestawy bezpośredniego wtrysku gazu do wybranych modeli aut.

Są to instalacje wykorzystujące do podawania płynnego LPG fabryczny, benzynowy układ paliwowy. Auto od uruchomienia do zatrzymania silnika może wykorzystywać wyłącznie LPG, nie występuje obniżenie mocy.

Koszt takiej instalacji to jednak aż 8-10 tys. zł, co w większości przypadków wyklucza opłacalność montażu. Choć jest to najbardziej wyrafinowany rodzaj zasilania gazowego, jaki występuje na rynku, zdarzają się problemy techniczne. Firmy oferujące taki sprzęt (Vialle, Prins) wycofują się np. z oferowania instalacji tego typu do silników 1.2 i 1.4 TSI grupy VW z powodu pojawiających się usterek fabrycznych pomp wysokiego ciśnienia po montażu instalacji LPG. Zamiast tego Prins oferuje „tradycyjny” wtrysk gazu do tych jednostek.

W sytuacji, gdy za cenę litra benzyny można kupić 2,5 litra LPG, montaż instalacji wydaje się wyjątkowo opłacalny. Pamiętajmy jednak, że układy zasilania mocno się skomplikowały, a koszty napraw – w porównaniu do sytuacji sprzed jeszcze kilku lat – znacząco wzrosły. Pamiętajmy, instalacja LPG to nie zabawka – przed jej montażem warto zrobić rzetelny rachunek i zastanowić się, czy i kiedy ma szansę się zwrócić.

Sekwencyjny wtrysk gazu

Butla z gazem, przewody, parownik, wtryskiwacze podające gaz do kolektora ssącego i moduł elektroniczny, który steruje pracą tych urządzeń – oto cały zestaw. Ten typ instalacji może współpracować z większością silników mających elektroniczny wtrysk benzyny, zarówno pośredni, jak i bezpośredni, z turbodoładowaniem lub bez.

W przypadku bezpośredniego wtrysku benzyny sterownik i oprogramowanie instalacji muszą być o wiele bardziej zaawansowane niż w silnikach z pośrednim wtryskiem, konieczny jest dotrysk benzyny. Koszt instalacji: od ok. 2,3 do 6 tys. zł w zależności od wielkości silnika, liczby cylindrów, rodzaju wtrysku i klasy instalacji.

Wtrysk gazu w fazie ciekłej

Instalacje tego typu wyposażone są w butlę, w której – w przeciwieństwie do tradycyjnych rozwiązań – zainstalowana jest pompa zapewniająca stałe, wysokie ciśnienie gazu. Gaz tłoczony jest za pośrednictwem zestawu zaworów do wtryskiwaczy umocowanych w kolektorze, nie ma po drodze parownika, pominięty jest proces rozprężania gazu.

Tego typu instalacje, choć droższe od typowego wtrysku sekwencyjnego, są bardziej stabilne, umożliwiają większe wykorzystanie LPG (nie ma na to wpływu temperatura silnika i otoczenia), nie ingerują w układ chłodzenia. Zastosowanie: silniki z elektronicznym, wyłącznie pośrednim wtryskiem benzyny, z turbodoładowaniem lub bez. Koszt: ok. 5 tys. zł.

Bezpośredni wtrysk gazu

Instalacje dedykowane do wybranych samochodów z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Składają się z butli z zainstalowaną wewnątrz pompą, zestawu zaworów (lub odseparowanych zaworów) i przerobionej fabrycznej pompy wysokiego ciśnienia.

Gaz podawany jest do silnika właśnie za pośrednictwem przerobionej fabrycznej pompy wysokiego ciśnienia i fabrycznych wtryskiwaczy benzynowych. To najbardziej wyrafinowane instalacje gazowe występujące na rynku, mogą pracować bez użycia benzyny (nie jest ona potrzebna także na rozruch), mogą być zakładane w nowych samochodach; ich koszt to jednak od 8 do 10 tys. zł.

Praktyka wykazuje, że usterki się zdarzają. Dawniej kłopotliwe były np. pompy montowane w zbiornikach marki Vialle. Obecnie typowe usterki dotyczą silników VW 1.2 i 1.4 TSI z pompą wysokiego ciśnienia Hitachi, w których pompy nie wytrzymują współpracy z instalacją – firmy Vialle i Prins wycofały się z oferowania instalacji bezpośredniego wtrysku gazu do tych silników.

Jak obliczyć koszt jazdy na LPG?

- Pamiętaj, że silnik spala więcej gazu niż benzyny. Trudno jednoznacznie określić różnice w zużyciu tych paliw, niemniej bezpiecznie jest przyjąć współczynnik 1,3 na niekorzyść autogazu. Jeśli auto spala 10 l benzyny, można założyć, że zużyje 13 l LPG.

- Pamiętaj, że eksploatując auto na LPG, zużywasz też benzynę. Precyzyjny pomiar zużycia LPG na niewielkim dystansie jest utrudniony właśnie ze względu na to, że w przypadku większości instalacji silnik zużywa też pewną ilość benzyny – albo tylko na rozruch, albo także na dotrysk benzyny podczas pracy na LPG. Dotrysk benzyny może być zaprogramowany w każdym silniku (takie ustawienie stosuje m.in. Skoda w nowych autach z LPG w celu zmniejszenia ryzyka przegrzania silników), a musi być w przypadku jednostek z bezpośrednim wtryskiem benzyny zasilanych instalacją sekwencyjnego wtrysku gazu. Ilość zużytej benzyny zależy od klasy instalacji i jej ustawień. Tylko instalacje bezpośredniego wtrysku gazu zapewniają 100-procentowe zasilanie gazowe.

- Latem rozgrzewanie silnika do chwili włączenia instalacji trwa o wiele krócej (np. kilkadziesiąt sekund) niż w czasie mrozów (nawet kilka minut). Z tego powodu na rzeczywiste wykorzystanie instalacji ma wpływ długość odcinków, jakie pokonujemy. Im dłuższe przejazdy, tym lepiej.

- Liczy się też styl jazdy: wiele instalacji (szczególnie w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny) wyłącza się powyżej pewnego progu obrotów silnika lub na wolnych obrotach.

- Im bardziej paliwożerny silnik, tym bardziej opłaca się montaż instalacji LPG.

- Weź pod uwagę zmiany cen paliw. Na wszelki wypadek przy obliczeniach warto przyjąć, że ceny benzyny mogą w najbliższych miesiącach spaść o kilka-kilkanaście procent.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (34)

No photo
No photo ~zadowolona z LPG Użytkownik anonimowy
~zadowolona z LPG :
No photo ~zadowolona z LPG Użytkownik anonimowy
Mam od roku gaz w Twingo, instalacja elpigaz, u dobrego gazownika w okolicach Trójmiasta. Zaplacilam bodaj 3300zl. Sprawdza sie super... Tankuje gaz na dwoch wybranach stacjach, gdzie maja dobra jakosc tego paliwa (czuc, ze silniczek ma na tym gazie w miare sporo mocy, do tego filtr na przegladzie instalacji byl prawie niezanieczyszczony). Pali ok. 7l. gazu na 100km. (Benzynki palil ok. 5,6 l.)Przy obecnych cenach LPG, nawet doliczajac koszt benzyny na rozruch (instalacja zalacza mi sie przy niskiej temperaturze, ale doswiadczony gazownik mowi, ze przy tym typie - spoko), wychodzi gdzies 17zl/100km, albo i mniej :-). Paliwo wychodzi mi taniej niz komunikacja miejska :-). Zadnego klopotu z instalacja. Aha, wybierajac auto, specjalnie wybralam typ silnika, ktory dobrze wspolpracuje z instalacja LPG (w Daciach praktycznie ten sam prosty silniczek, co w moim 75-konnym Twingo jest instalowany z fabryczna LPG).
15 paź 15 11:00 | ocena: 91%
Liczba głosów:11
91%
9%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ww Użytkownik anonimowy
~ww :
No photo ~ww Użytkownik anonimowy
materiał zawiera sporo bzdur np. od kiedy to regulacja luzów zaworowych kosztuje kilkaset do tysiąca zł? (poza Subaru gdzie do skasowania luzów trzeba wyciągać silnik). W Hondzie regulacja luzów w ASO kosztuje .. 90 zł (ja mam inny warsztat w którym mi to robią również dobrze i za 80 zł.Jedyny koszt jaki dochodzi to wymiana uszczelki pod pokrywą zaworów (u mnie jest to komplet uszczelka pokrywy klawiatury +4 uszczelniacze gniazd świec + 5 podkładek samonaprężających -koszt to 100 zł ale są tacy którzy uszczelki myją i odtłuszczają i zakładają ponownie. U mnie regulacja luzów zaworowych z wymiana wszystkich uszczelek (czyli na bogato) kosztuje max 200 zł (a nie kilkaset czy tysiąc jak podaje autor)
15 paź 15 13:09 | ocena: 86%
Liczba głosów:7
86%
14%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~respirator gazowy Użytkownik anonimowy
~respirator gazowy :
No photo ~respirator gazowy Użytkownik anonimowy
co za ohydnie nie rzetelny artykuł !!!
trzecie auto na gazie i nie ma mowy o 30% gazu więcej w stosunku do benzyny.
90 tyś na gazie, zawory sprawdzone wszystko w normie.
Ten cudowny film chyba był sponsorowany przez PKN O...
15 paź 15 13:55 | ocena: 82%
Liczba głosów:11
82%
18%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Paweł Użytkownik anonimowy
~Paweł
No photo ~Paweł Użytkownik anonimowy
do ~gość:
No photo ~gość Użytkownik anonimowy
11 paź 15 13:10 użytkownik ~gość napisał
Zamontowałem instalację gazową i teraz mam problem. Jazda na gazie wpływa , że na tablicy rozdzielczej szaleje wskaźnik poziomu benzyny (szczególnie to widać na dłuższej trasie gdy po przejechaniu kilkuset kilometrów mimo że bak benzyny mam pełny to wskaź
Poziom benzyny obliczany jest także na podstawie przejechanych kilometrów ,czasów otwarcia wtryskiwaczy benzynowych,które sterują instalacją gazową a nie tylko z czujnika umieszczonego w zbiorniku paliwa. To jest zupełnie normalna rzecz. Podobno istnieje coś w rodzaju emulatora ,który montuje się równolegle do fabrycznej instalacji odpowiedzialnej za wskazania paliwa. http://www.ac.com.pl tutaj masz taki emulator myślę,że to rozwiąże Twój problem. Tu jest też artykuł w podobnej tematyce http://gazeo.pl
11 paź 15 13:58 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
80%
20%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Łukasz Wieluń do gosc Użytkownik anonimowy
~Łukasz Wieluń do gosc :
No photo ~Łukasz Wieluń do gosc Użytkownik anonimowy
Zamontuj przy zbiorniku paliwa mala kostke, nie pamietam jak sie nazywa. Koszt 100 zl. Ja jezdze Picasso i z tego co wiem ten typ tak ma. Ale mnie wkurzal zbikajace slupki od paliwa. Montaz ww kostki i spokoj. Ale u mnie zaproponowal mi to gazownik, obyty gosc w tematach gazu i mankamentami z tym zwiazane. Nie ma problemu ktory nie rozwiaze. Polecam serdecznie. Robert Dobrzyński, Wieluń.
15 paź 15 07:39 | ocena: 50%
Liczba głosów:6
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~gość Użytkownik anonimowy
~gość :
No photo ~gość Użytkownik anonimowy
Zamontowałem instalację gazową i teraz mam problem. Jazda na gazie wpływa , że na tablicy rozdzielczej szaleje wskaźnik poziomu benzyny (szczególnie to widać na dłuższej trasie gdy po przejechaniu kilkuset kilometrów mimo że bak benzyny mam pełny to wskaźnik jest bliski zeru) . Podobno nie można usunąć tej usterki ... przynajmniej tak twierdzą w zakładzie gdzie montowałem instalację ....
11 paź 15 13:10 | ocena: 60%
Liczba głosów:10
40%
60%
| odpowiedzi: 6
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~furfox Użytkownik anonimowy
~furfox :
No photo ~furfox Użytkownik anonimowy
dwa filmiki samowłączające się w trakcie czytania artykułu. Dobrze że mam nieaktualną wtyczkę flasha, więc przeglądarka nie pozwoliła na uruchomienie filmików. Życzę powodzenia przy próbie czytania.
11 paź 15 12:49 | ocena: 50%
Liczba głosów:6
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~gośc Użytkownik anonimowy
~gośc :
No photo ~gośc Użytkownik anonimowy
ja zamontowałam gaz w skodzie oktavi 2 i cały czas świeci sie pomaranczowa kontrolka błąd silnika co jestem u gazownika on mi to resetuje a po dniu jazdy znowu mi sie włącz niby mówi że coś z wtryskiem gazu ale czy naprawde nie da sie tego naprawic?
15 paź 15 10:07 | ocena: 50%
Liczba głosów:4
50%
50%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Hirek Użytkownik anonimowy
~Hirek :
No photo ~Hirek Użytkownik anonimowy
UUU jaka tania reklama staga. i nikt tego nie zbanował?
14 paź 15 15:30 | ocena: 57%
Liczba głosów:7
43%
57%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Właściciel Serwisu Samochodowego Użytkownik anonimowy
~Właściciel Serwisu Samochodowego :
No photo ~Właściciel Serwisu Samochodowego Użytkownik anonimowy
Te wasze artykuły, co bym nie czytał to aż się barszczyk komunijny cofa. Z kogo chce cie zrobić debili????? Chyba tylko z siebie hehe
29 paź 15 22:10 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Archiwum / Auto Świat

Różne rodzaje instalacji LPG, ich wady i zalety

Montaż instalacji gazowej nie jest dla silnika obojętny. Często jest to eksperyment,

który zamiast zysku może przynieść pasmo usterek i kosztów. Ryzyko można zmniejszyć, wybierając odpowiednią instalację i rezygnując z przesadnych oszczędności.

Rodzaje instalacji LPG, ich wady i zalety - wtrysk gazu: sekwencyjny, ciekły i bezpośredni (slajd 1 z 18)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego