CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.254.424.051.95
Średnio4.554.694.312.10
Najdrożej4.784.954.592.34

Skoda z LPG – jak sobie radzi?

7 lis 16 15:55
Udostępnij
0
Skomentuj

Skoda ma największą ofertę aut wyposażonych w instalacje LPG. Można kupić, zachowując 2-letnią gwarancję, model Citigo, Fabię, Rapid oraz Octavię wyposażone w instalację LPG

Oferta dotyczy zarówno silników przyjaznych instalacjom gazowym (MPI – z pośrednim wtryskiem), jak i trudniejszych do adaptacji na gaz TSI (z bezpośrednim wtryskiem benzyny). Nie są to jednak instalacje fabryczne, lecz montowane u dilerów; również 2-letnia gwarancja finansowana nie jest przez producenta jak w przypadku aut bez instalacji; naprawy gwarancyjne silnika w całości bierze na siebie importer.

Rocznie Skoda sprzedaje w Polsce ponad 3 tysiące samochodów wyposażonych w instalacje gazowe, ucząc się cały czas, po wielokroć na błędach, jak zapewnić bezawaryjną pracę samochodów na gazie. Część z tych doświadczeń warto wykorzystać, montując instalację LPG w każdym innym samochodzie. Każdy zestaw instalacji jest testowany w nowym modelu przez co najmniej kilka miesięcy przed wprowadzeniem do sprzedaży, czasem do ostatniej chwili.

Wybiera się komponenty (wtryskiwacze, parownik) oraz poprawia oprogramowanie, aż do chwili, gdy można uznać, że silnik pracuje optymalnie. W tym czasie ustala się miejsce montażu poszczególnych komponentów, by nie dochodziło do załamywania czy przecierania przewodów paliwowych, elektrycznych czy wodnych.

Założenie jest takie, że monter instalacji ma nie kombinować: w każdym aucie instalacja ma być założona w powtarzalny sposób! By monter nie miał dylematów, pozbawia się go możliwości wyboru, gdzie i jak założyć poszczególne komponenty instalacji.

Do dilera Skody, gdzie nowy samochód będzie przerabiany na gaz, instalacja przychodzi w formie „przedmontowanej”: parownik skręcony jest z przewodami dociętymi i dogiętymi tak, że można go zamontować tylko w jednym miejscu; podobnie listwa wtryskiwaczy wyposażona jest w przewody, zmontowana ze wspornikiem i czujnikiem ciśnienia; butla gazowa ma już zamontowany wielozawór i sprawdzona jest (w fabryce!) pod kątem szczelności.

Sterownik ma wgrane oprogramowanie. Wszystko złożone jest tak, by nie było możliwości choćby obrócenia przewodów. Montaż takiej instalacji trwa 2-3 godziny i właściwie nie ma miejsca na błędy. Dotrysk benzyny obowiązkowy!

Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z silnikiem mającym bezpośredni (TSI) czy pośredni (MPI) wtrysk paliwa, zużywa on obok gazu pewną ilość benzyny i to nie tylko na rozruch. Tzw. dotrysk benzyny polega na tym, że powyżej ustalonych obrotów silnika (np. 3100 obr./min) podczas jazdy na gazie uruchamia się wtrysk benzyny i przejmuje on część obciążenia od instalacji gazowej – auto spala głównie gaz, ale i trochę benzyny (7 proc.).

Powyżej 4 tys. obr./min silnik przełącza się automatycznie na benzynę, a po zejściu na niższe obroty działa znów na gazie; kierowca nie czuje zmiany w pracy silnika, ale musi tankować benzynę. Taką strategię zasilania przyjęto w Skodzie po tym, gdy ujawniła się większa ilość usterek silników spowodowana jazdą na LPG, w niektórych autach dotrysk benzyny programowano już po sprzedaży samochodu podczas przeglądów, obecnie był to „wyjściowy” standard i klienci czuli się oszukani – kupili auto na gaz, a częściowo jeździli na benzynie!

Przyczyna programowania dotrysku benzyny? Według techników Skody nowe samochody (w wielu wypadkach służbowe) są traktowane przez użytkowników tak brutalnie, że silnik i instalacja tego nie wytrzymują.

Automatyczne przestawienie silnika na benzynę przy 4 tys. obr./min zapobiega przegrzewaniu głowicy, chroni katalizator. W każdym samochodzie z LPG warto zaprogramować dotrysk benzyny, o ile to możliwe, a także uniemożliwić jazdę na gazie z maksymalną mocą silnika; w przeciwnym wypadku instalacja gazowa jest w miarę bezpieczna dla silnika tylko przy stosunkowo łagodnym traktowaniu go – twierdzi technik importera. Ma rację!

Jeśli lubicie swoje auta, a jest taka możliwość, warto zrezygnować z części oszczędności przy zasilaniu gazem i poprosić o zaprogramowanie dotrysku.

By utrzymać gwarancję na nową Skodę z instalacją, użytkownik musi wymieniać olej nie rzadziej niż co 15 tys. km (w autach bez LPG nawet co 30 tys. km). Choć olej podczas jazdy na gazie zostaje klarowny (w procesie spalania LPG powstaje mało cząstek stałych), to jednak ulega silnemu zakwaszeniu. Podobne skrócenie interwału wymiany oleju wypadałoby zastosować w każdym aucie z LPG, szczególnie jeśli nie da się dopasować do silnika oleju przystosowanego do zasilania gazowego.

W przypadku Skody każdy klient jest dodatkowo zobowiązany do stosowania dodatku do paliwa (musi go kupić na przeglądzie) i wymiany świec nie co 60, ale co 30 tys. km.

Zaniedbanie częstszej wymiany świec prowadzi do usterek układu zapłonowego! Problemów związanych z instalacjami gazowymi całkowicie nie da się uniknąć. Wystarczy np. podwieszenie wtryskiwacza gazowego, by doszło do usterki katalizatora. Nie dzieje się to często, ale ryzyko trzeba wliczyć w koszty.

Dlatego, choć zdarzają się promocyjne oferty (np. instalacja LPG do Skody Rapid za 2600 zł), to za zestaw do nowej Skody Octavii 1.4 TSI zapłacimy 5900 zł – czyli mniej więcej dwa razy tyle, co w tanim niezależnym warsztacie. Ale nie tracimy gwarancji i kupujemy duże prawdopodobieństwo, że usterki spowodowane instalacją nie pojawią się szybko, a może i w ogóle ich nie będzie.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Nikodem Użytkownik anonimowy
~Nikodem :
No photo ~Nikodem Użytkownik anonimowy
Bzdurą jest konieczność podpierania siw benzyna powyżej 4000rpm. Jeżeli wtryskiwacze i reduktor są dobrze dobrane a instalacja jest dobrze wystrojona to auto będzie bez szkody dla silnika jeździło na LPG nawet przy 8000rpm. Przy właściwie wystrojonej instalacji EGT czyli temp. Spalin jest b. Zbliżona do tej na benzynę.
8 lis 16 07:30 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
75%
25%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Kazimierz Użytkownik anonimowy
~Kazimierz :
No photo ~Kazimierz Użytkownik anonimowy
Szkoda, że w serwisach skody nikt nie potrafi wystroić odpowiednio instalacji gazowej... Tylko części wymieniają
16 kwi 21:39
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Zenek Użytkownik anonimowy
~Zenek
No photo ~Zenek Użytkownik anonimowy
do ~Nikodem:
No photo ~Nikodem Użytkownik anonimowy
8 lis 16 07:30 użytkownik ~Nikodem napisał
Bzdurą jest konieczność podpierania siw benzyna powyżej 4000rpm. Jeżeli wtryskiwacze i reduktor są dobrze dobrane a instalacja jest dobrze wystrojona to auto będzie bez szkody dla silnika jeździło na LPG nawet przy 8000rpm. Przy właściwie wystrojonej in
Pewnie że bzdurą, ale taki montaż gdzie nawet się nie zagląda w parametry, tylko wrzuca pod maskę z jakś mapą wgraną w sterownik jest konieczne aby to hulało poprawnie i klient się nie czepiał. A że kupuje auto na pół gazie z 2x taką ceną jak za dobrą instalację :D
9 gru 16 14:30 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~hahaha Użytkownik anonimowy
~hahaha :
No photo ~hahaha Użytkownik anonimowy
Jadę skodą TSI w bagażniku El Pi Dżi, jestem królem polskiej wsi... Hahahaha
14 lis 16 20:39 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~LPG fan Użytkownik anonimowy
~LPG fan :
No photo ~LPG fan Użytkownik anonimowy
Wcale nie Skoda a Ford ma największą gamę pojazdów z lpg: Fiesta, Bmax,Cmax, focus, mondeo, kuga, courier, Connect. Silniki 1.0, 1.5 i 2.0. Dodatkowo silnik działa tylko na Lpg i nie potrzebuje benzyny - instalacje PRINS DLM
8 lis 16 18:31 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat / Auto Świat

Skody z LPG – dodatek paliwowy

Kupujący Skody z LPG muszą stosować dodatek

do paliwa, częściej wymieniać świece i olej.

To niezbędna ochrona silnika przed LPG!

Skoda z LPG – jak sobie radzi? (slajd 1 z 5)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego