Zakup nowego samochodu z zasilaniem gazowym w salonie ma dobre i złe strony. Największa korzyść to zachowanie fabrycznej gwarancji (montaż „gazu” poza ASO wiąże się z jej utratą), natomiast najpoważniejsza wada – wysoki koszt instalacji (często 2-krotnie większy niż w zakładzie specjalistycznym).
Co innego rynek używanych – różnica w cenie między autami z instalacją LPG i bez niej jest prawie niezauważalna, a gwarancja już się skończyła. Jakich korzyści można się więc spodziewać, kupując kilkuletni samochód z fabrycznym „gazem”?
Abstrahując od zasadności i przekonań dotyczących eksploatacji auta na gazie, kupno pojazdu z fabryczną instalacją od pierwszego użytkownika nie jest bezzasadne, bo ktoś, kto zdecydował się na nią w salonie, prawdopodobnie dbał o auto również w trakcie późniejszej eksploatacji.
Jednak zdecydowana większość pojazdów z fabrycznymi instalacjami to samochody poflotowe. Nie jest to z założenia czynnik dyskwalifikujący, ale trzeba liczyć się z naprawdę dużymi przebiegami i ogólnym zużyciem auta.
Jeśli natomiast chodzi o same instalacje LPG, to w 90 proc. układy te są dostarczane przez ich producentów, a montowane – przez dilerów. Podczas rozmów z mechanikami częste były skargi na szybkie brudzenie się i zatykanie instalacji zanieczyszczeniami powstającymi podczas odparowywania gazu płynnego.
Wydaje się, że konstrukcje z Zachodu nie najlepiej tolerują jakość polskiego paliwa gazowego – np. Opel w ramach akcji serwisowej wymieniał Filtry gazu na skuteczniejsze.
Polscy sprzedawcy układów LPG radzą sobie z tym lepiej – widać, musieli się przystosować. Pamiętajcie jednak, że zasilanie LPG to plus dla auta tylko wtedy, gdy instalacja jest w 100 proc. sprawna, co trzeba koniecznie skontrolować podczas jazdy testowej na zimno i na ciepło oraz w warsztacie. Naprawa niesprawnej może okazać się równie kosztowna, jak założenie nowej!
strona 2
SKODA OCTAVIA II 1.6 LPG
Octavia to jeden z najpopularniejszych samochodów na rynku wtórnym, które występują z fabryczną instalacją LPG (montowaną w ASO). Najpierw gaz trafiał do pierwszej generacji modelu, później – na przełomie 2006 i 2007 r. – w ofercie pojawiła się druga. Dziś ceny 4- lub 5-letnich Octavii II 1.6 z LPG wynoszą 26-30 tys. zł. Czy są warte zainteresowania?
Ważny jest regularny serwis
Podczas zakupu radzimy więc sprawdzić historię przeglądów, a w przypadku egzemplarzy z przebiegiem powyżej 90 tys. km warto zweryfikować, czy wymieniono membranę i zawory w reduktorze – koszt części, robocizny, a także regulacji wynosi 1,5-2 tys. zł. Jeśli chodzi o zużycie gazu, to przy prawidłowo skalibrowanej instalacji średnie spalanie Octavii nie powinno przekraczać ok. 10 l na 100 km, co należy uznać za dość dobry wynik. Niestety, nie każdego usatysfakcjonuje dynamika Octavii 1.6 z LPG.
DACIA LOGAN MCV 1.6 LPG
Firmowa oferta instalacji do zasilania gazem płynnym pojawiła się w salonach Dacii w 2011 r. Może kogoś zdziwi, dlaczego piszemy o tych autach w dziale Używane, ale wytłumaczenie jest proste: wiele samochodów wyposażonych w instalacje LPG trafiło do flot, w których roczny przebieg pojazdu przekracza 200 tys. km.
W szczególności dotyczy to właśnie modelu Logan w wersjach: kombi (MCV), van i pikap. Na uwagę zasługuje to, że Dacia podeszła do problemu zasilania gazem całościowo – z instalacją LPG zaoferowała wszystkie swoje modele, z Sandero i Dusterem włącznie.Instalacja montowana w fabryce
Od początku wszystkie instalacje gazowe w Daciach montowane były (i są) fabrycznie, tzn. w zakładach produkcyjnych tej marki.
W rezultacie były (a często są nadal) objęte pełną gwarancją producenta samochodu. Ich wytwórcą jest firma Landi Renzo, a oprogramowanie zapewnia m.in. w pełni automatyczne przejście z zasilania benzynowego na gazowe po osiągnięciu odpowiedniej temperatury silnika oraz wiele zabezpieczeń odpowiedzialnych za zamykanie dopływu gazu (np. w razie kolizji lub po stwierdzeniu, że parametry pracy jednostki napędowej wskazują na to, że jej trwałość może być zagrożona).
Zobacz, które silniki nie tolerują instalacji LPG
strona 3
Renault Clio Storia 1.2 LPG
Znalezienie takiego auta na rynku wtórnym może być dość trudne, gdyż model ten nie cieszył się dużą popularnością.
Powód był prosty – jeśli w momencie wprowadzenia do sprzedaży 5-drzwiowe Clio Storia 1.2 Fairway kosztowało 38,7 tys. zł, to za odmianę zasilaną gazem płynnym trzeba było zapłacić aż 46,4 tys. zł.
Do tego auto z LPG można było kupić wyłącznie z wyposażeniem Fairway, które dla bardzo oszczędnych klientów okazywało się za bogate, a dla wymagających – za ubogie (2 airbagi, sterowane elektrycznie szyby, ABS od kwietnia 2007 r.) W praktyce niemal całkowicie eliminowało to nabywców indywidualnych z grupy chętnych do zakupu samochodu, chyba że udało się im skorzystać z jakiejś promocji. Instalacja montowana w fabryce
Instalacja gazowa była objęta pełną gwarancją Renault, tak jak każdy fabryczny zespół samochodu. Ściślej mówiąc, procedura przebiegała następująco: auta transportowano z fabryki Renault do zakładów SOCMA, gdzie dokładano układ zasilania LPG, po czym wracały one na linię Renault w celu końcowego montażu.
Niestety, decydując się dziś na zakup pojazdu z fabryczną instalacją, trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że ewentualne awarie będą kłopotliwe. Wprawdzie każda autoryzowana stacja obsługi Renault ma pełny dostęp do informacji technicznej o konkretnym egzemplarzu samochodu i teoretycznie powinna móc zdiagnozować i usunąć każdą usterkę, jednak w praktyce mogą pojawić się problemy typowe dla samochodów unikatowych, np. z dostępnością części zamiennych.
W ASO Renault takie auta pojawiają się dziś niezwykle rzadko. Niezależnie od tego mechanicy naprawiający pojazdy tej marki zgodnie twierdzą, że sprawne działanie wszelkich instalacji LPG wymaga regularnych przeglądów i częstszej, niż zalecają producenci, wymiany filtrów gazu (najlepiej po prostu przy każdym przeglądzie).
Fiat Panda 1.1 LPG
W samochodach Fiata w salonach dilerskich montowane są instalacje firmy Tartarini, której sterowniki jako jedne z nielicznych „dogadują się” z układem wtryskowym Magneti Marelli. W przypadku Pandy produkowanej od 2003 r.(obecnie model nadal jest sprzedawany pod nazwą Panda Classic) najczęściej spotyka się wersję z silnikiem 1.1. W opinii mechaników motor ten całkiem nieźle współpracuje z gazem, choć wiele zależy od regularnego i – co najważniejsze – fachowego serwisu. Trudno o Pandę z LPG w dobrej formie
W przypadku aut oferowanych na rynku wtórnym dominują Pandy mocno „zmęczone”, których przebiegi są duże. Znamy egzemplarze 1.1 z LPG, które przejechały ponad 250 tys. km na gazie – co ciekawe, ich użytkownicy więcej zastrzeżeń mieli do trwałości m.in. zawieszenia, pompy paliwa, alternatora bądź rozrusznika niż do samego silnika zasilanego LPG. Wszyscy jednak podkreślali, że zalecenia serwisowe były wykonywane na czas (zależnie od interwału co 15 lub 20 tys. km).
Ale podczas rozmów z mechanikami obsługującymi Pandy 1.1 z LPG słyszeliśmy też o bardzo trudnych przypadkach – wielu z nich korzystniej wypowiadało się o Seicento 1.1 z LPG niż o Pandzie, pomimo tego samego silnika. W codziennej eksploatacji – jeśli wszystko funkcjonuje tak, jak należy – Panda 1.1 z gazem średnio spala ok. 8 l/100 km.
Czy do silnika TSI można zamontować instalację LPG?
strona 4
Opel Astra II 1.4 LPG
Na polski rynek Opel nie dostarczał aut z instalacjami fabrycznymi (choć były takie na rynkach niemieckim i holenderskim, więc pojedyncze egzemplarze mogły trafić do Polski). Montaż zasilania LPG oferowali jednak systemowo od jesieni 2003 r. dilerzy tej marki.
Najczęściej „gazowanymi” autami były Astry II (G) z silnikami X14XE i Z14XE (1.4/90 KM). Drugi pod względem popularności model to Astra II z silnikiem Z16XE (1.6/100 KM). Mniejszą, ale w miarę stałą popularnością wśród chętnych (zwykle klientów flotowych, bo indywidualni nabywcy wybierali na ogół tańszy montaż instalacji „na mieście”) do wyposażenia auta w zasilanie LPG cieszyły się też Corsa C z silnikiem Z12XE (1.2/75 KM) oraz Meriva z silnikiem Z16XE.
Uwaga: wymienione jednostki dobrze tolerują gaz, natomiast nowsze (np. Z16XEP) są pod tym względem o wiele bardziej problematyczne! Począwszy od 2006 r., zainteresowanie LPG zaczęło szybko spadać ze względu na konkurencję wersji dieslowskich i Chevroleta. Ponownie modele LPG pojawiły się w ofercie Opla w 2011 r.
Chevrolet Aveo 1.2 LPG
W najstarszych Chevroletach Aveo (i Lacetti), sprzedanych tuż po pojawieniu się tej marki na polskim rynku, spotkać można instalacje JTG Bosch Siemens V generacji. Auta te są jednak rzadkością, gdyż Chevrolet zdobywał wtedy dopiero popularność.
Ważna informacja dla tych, którzy chcieliby założyć „gaz” w 2- lub 3-letnim Chevrolecie: według fabrycznej instrukcji od lipca 2009 r. montaż instalacji jest możliwy wyłącznie w autach z opcją wyposażenia KL7, obejmującą zmodyfikowane tłoki wraz z pierścieniami oraz zawory i gniazda zaworowe (w przypadku Aveo kosztowała w 2009 r. tylko 120 zł). W innych autach mogą pojawić się problemy!
10 kompaktów którym nie szkodzi jazda na gazie