CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.254.424.051.95
Średnio4.554.694.312.10
Najdrożej4.784.954.592.34

Gazowa bomba zegarowa?

26 paź 16 16:29
Udostępnij
0
Skomentuj
Problemy z CNG Problemy z CNG Foto: PAP / Auto Świat

Ostatnio głośno zrobiło się o wybuchających zbiornikach gazu w Volkswagenach zasilanych CNG. Sprawdzamy, na czym polega problem i czy przypadkiem podobny los nie spotka samochody z instalacją LPG

W Volkswagenie jeden palący problem goni ostatnio drugi. Zła passa zaczęła się mniej więcej rok temu, wraz z ujawnieniem tzw. afery Dieselgate. Teraz temperatura znów rośnie, bo już co najmniej kilka samochodów VW wyposażonych w fabryczną instalację gazu ziemnego (CNG) eksplodowało podczas tankowania. Na razie – poza psem przewodnikiem dla niewidomego, siedzącym w bagażniku jednego z pechowych aut, i kilkoma zdemolowanymi stacjami benzynowymi – obeszło się bez większych strat, nikt szczęśliwym trafem nie zginął.

Na tym dobre wieści dla Wolfsburga chwilowo się kończą. Bo wiele wskazuje na to, że wina za eksplodujące zbiorniki CNG w dużej mierze leży właśnie po stronie producenta – błąd technologiczny. Volkswagen już od 2012 r. wiedział, że coś się dzieje, ale chyba nie zajął się problemem wystarczająco skutecznie. Szkoda, gdyż gaz ziemny to jedno z bardziej ekologicznych, i niedrogich paliw wykorzystywanych w motoryzacji, a obecne zamieszanie może negatywnie wpłynąć na postrzeganie tego typu zasilania.

Na czym polega problem? W trzech modelach VW (Passat, Caddy, Touran z lat 2006-10) umieszczone pod podwoziem zbiorniki CNG z czasem korodują. Rdza atakuje najpierw mocowania, lecz potem i samo poszycie butli z gazem, co sprawia, że podczas tankowania może dojść do eksplozji. Na korozję zbiorników są narażone zwłaszcza te samochody, które dużo jeździły po zasolonych drogach.

Do jednego z ostatnich wybuchów doszło kilka tygodni temu w Niemczech. Panika była na tyle duża, że kilka wiodących sieci paliwowych najpierw całkowicie wstrzymało sprzedaż CNG, by po kilku dniach wznowić ją, ale... tylko dla kierowców aut innych niż Volkswageny.

Z polskiego punktu widzenia problem okazuje się mniej palący, bo liczba Volkswagenów z fabrycznym CNG poruszających się po naszych drogach jest niewielka. Tomasz Tonder, szef PR Volkswagen Polska, podaje, że w kraju akcja polegająca na wymianie butli dotyczy 89 egzemplarzy Caddy CNG. Touran ani Passat w wersji Ecofuel nie były u nas oferowane, ale – co ważne – do serwisów mogą zgłaszać się też właściciele samochodów sprowadzonych z zagranicy.

Jeśli okaże się, że akcja dotyczy danego egzemplarza, butle zostaną wymienione. Na całym świecie objęto nią nieco ponad 30 tys. samochodów – VW obiecuje, że spróbuje dotrzeć również do osób, które same nie zgłoszą się do któregoś z autoryzowanych serwisów na terenie Polski, a mają VW w wersji Ecofuel z importu.

A co z LPG? Dobra wiadomość jest taka, że ryzyko eksplozji czy też pożaru podczas poprawnego tankowania propanu-butanu niemal nie występuje. Choćby dlatego, że ciśnienie w butli z LPG jest znacznie niższe niż w przypadku CNG. Każdy zbiornik LPG, zanim otrzyma homologację, musi przejść testy zderzeniowe, ogniowe i na rozerwanie – ten ostatni obejmuje m.in. próbę pod ciśnieniem do 110-120 barów, podczas gdy ciśnienie robocze to zaledwie 5-17 barów. W przypadku CNG mamy do czynienia z wartością do 8 razy wyższą.

Poza tym samochodowe zbiorniki LPG napełnia się jedynie do 80 proc. ich objętości, co daje z reguły wystarczający bufor w przypadku nagłego wzrostu temperatury (ciśnienia). Gdy już dojdzie do awaryjnej sytuacji (np. pożar samochodu), propan-butan zostanie wypuszczony pod samochód przez specjalny wielozawór. Ten sam zawór sprawia też, że np. w razie uszkodzenia któregoś z przewodów biegnących pod autem wypływ gazu zostanie zatrzymany. Ale uwaga: wycieki LPG zdarzają się np. ze względu na uszkodzenie któregoś z elementów/przewodów znajdujących się pod maską. A to już dość niebezpieczna sytuacja, bo propan-butan, w przeciwieństwie do gazu ziemnego, jest dość ciężki i ma tendencję do zalegania blisko podłoża. Groźne staje się to zwłaszcza w słabo wentylowanych garażach podziemnych – ryzyko wybuchu! Kluczowa jest okresowa kontrola szczelności układu.

Instalacja LPG: też grozi wybuchem?

Pożar auta z LPG Pożar auta z LPG Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat

Na początek uspokajamy: wybuchy butli w samochodach zasilanych LPG zdarzają się niezwykle rzadko. Zbiorniki projektuje się w taki sposób, żeby nie rozszczelniły się w przypadku nawet dość poważnej kolizji i były odporne na wzrost ciśnienia spowodowany wysoką temperaturą. Wycieki gazu są najczęściej spowodowane nieszczelnościami elementów instalacji umieszczonych pod maską, bo w razie uszkodzenia przewodu pod autem wypływ gazu z butli zostaje zatrzymany. Uwaga: nawet niewielki wyciek może być groźny, ponieważ w sytuacji, gdy stężenie propanu-butanu w powietrzu przekroczy tzw. dolną granicę wybuchowości (ok. 2 proc.), to w zetknięciu z iskrą (płomieniem) dojdzie do eksplozji.

To m.in. z tego powodu pojazdy wyposażone w instalację LPG nie mogą wjeżdżać do wielu garaży podziemnych. Z kolei przed wysoką temperaturą zabezpiecza butlę specjalny wielozawór, który z jednej strony uniemożliwia zatankowanie więcej gazu niż 80 proc. objętości zbiornika – z reguły daje to wystarczający bufor w przypadku wzrostu ciśnienia – a z drugiej, w razie pożaru, pozwala „upuścić” gaz.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (16)

No photo
No photo ~Gigi Użytkownik anonimowy
~Gigi :
No photo ~Gigi Użytkownik anonimowy
Cos sie zmieniło w wielozaworach bo moj ma pływak ktory nie pozwala napełnić go za bardzo nie tylko mechanik moze nagiąć pływak (dopasowując wielozawor do wiekszej butli) ale też pływak może zamarznąć w butli i sie zaciąć nie wypływać nie odciąć gazu przy tankowaniu. Co do ustawienia pływaków wielozaworu wielozawory pasują do wielu różnych rozmiarów butli (producent butli to okresla) ale wielozaworu pływak w mniejszej butli nie musi napelniac do 80% w większej butli. Trzeba wyregulować napełnienie pływakiem. Ponad to co do garaży jeżeli wentylacja jest za słaba by mógł stać samochód z LPG to nie powinien tez stac samochód benzynę ze wzgledu na niebezpieczenstwo zebrania sie oparów benzyny
27 paź 16 09:27 | ocena: 100%
Liczba głosów:8
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ppk Użytkownik anonimowy
~ppk :
No photo ~ppk Użytkownik anonimowy
to już tak trudno zrobić porządną powłokę antykorozyjną, producenci już do szczytu absurdu oszczędzają byle grosz, oczywiście my klienci płacimy jak płaciliśmy jedynie dostajemy coraz gorsze jakościowo buble ale najważniejsze producent oszczędził pare groszy i to się k liczy
27 paź 16 12:56 | ocena: 100%
Liczba głosów:20
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~tsaa Użytkownik anonimowy
~tsaa :
No photo ~tsaa Użytkownik anonimowy
"VW w 2012r wiedział ze cos się dzieje" a na poczatku artykułu napisane ze od roku VW ma problemy i wpadki. Moi drodzy nie od roku. Nie od 2012r. Od kilku lat juz ma problemy
27 paź 16 17:14 | ocena: 100%
Liczba głosów:7
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~B.P. Użytkownik anonimowy
~B.P. :
No photo ~B.P. Użytkownik anonimowy
Czy istnieje udokumentowany przypadek wybuchu butli w samochodzie z instalacją LPG? Nie ma! Więc nie róbcie smrodu koło LPG. Jeżdżę od 1995 roku na LPG samochodami gaźnikowymi i na wtrysku.
27 paź 16 14:12 | ocena: 92%
Liczba głosów:12
92%
8%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Polko Użytkownik anonimowy
~Polko :
No photo ~Polko Użytkownik anonimowy
Niemiecki szajs Byle okraść
27 paź 16 13:56 | ocena: 100%
Liczba głosów:8
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Auto dla ludu Użytkownik anonimowy
~Auto dla ludu :
No photo ~Auto dla ludu Użytkownik anonimowy
Das problem
27 paź 16 17:25 | ocena: 100%
Liczba głosów:6
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Gość Darek Użytkownik anonimowy
~Gość Darek :
No photo ~Gość Darek Użytkownik anonimowy
Czyli prosta sprawa nie kupować aut z cng a jeśli już trzeba to nie brać VW.
27 paź 16 14:28 | ocena: 83%
Liczba głosów:6
83%
17%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Poznańczyk Użytkownik anonimowy
~Poznańczyk :
No photo ~Poznańczyk Użytkownik anonimowy
Mam wrażenie, że jest to artykuł sponsorowany lobby paliwowego, które chciałoby ograniczyć ekspansję dostawców CNG i zmniejszyć sprzedaż LPG. Szanowni przedstawiciele rzeczonego lobby, tak czy inaczej, lada chwila wypadniecie z rynku dzięki nowym technologiom (EV, ogniwa wodorowe itp.). Zmieńcie strategię, rozwijajcie nowe technologie, uczciwie konkurujcie, a nie siejecie panikę i uprawiacie czarny PR.
27 paź 16 16:32 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
75%
25%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~orl Użytkownik anonimowy
~orl :
No photo ~orl Użytkownik anonimowy
W listopadzie 2016 r zgłosiłem się do Zasady na przegląd i wymianę butli cng, i do dziś cisza butli niet.
22 mar 20:07 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~babcia z dowodem osobistym Użytkownik anonimowy
~babcia z dowodem osobistym :
No photo ~babcia z dowodem osobistym Użytkownik anonimowy
Najlepsze sa polskie zbiorniki na gnojowke i samogon.
Polska wodke wlawam do spryskiwaczy.
27 paź 16 14:37 | ocena: 50%
Liczba głosów:4
50%
50%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej