BMW 540i xDrive - perfekcję da się jeszcze poprawić

24 mar, 14:25
Udostępnij
0
Skomentuj

Gdyby spytać posiadacza BMW serii 5 poprzedniej generacji, co chciałby w niej zmienić, mógłby mieć kłopot z odpowiedzią. Inżynierowie go nie mieli, gdyż zbudowali o wiele lepszy nowy model, zachowując perfekcję poprzednika

Czasy, kiedy BMW było liderem w wyznaczaniu standardów technologicznych, już minęły. Mercedes i kilku innych producentów marek premium odrobili lekcje i z powodzeniem dogonili najlepszego. Czy go przegonili? Tu mamy wątpliwości, na pewno poziom technologiczny stał się bardziej wyrównany. Jednak producent z Monachium – co potwierdzają wyniki naszych porównań – nadal jest niepokonany w dziedzinie własności jezdnych. Skoro auta BMW prowadzi się perfekcyjnie, to przed testem nowej „piątki” zastanowiliśmy się, co można jeszcze poprawić.

Dopracowane zawieszenie, precyzyjny układ kierowniczy oraz bliski ideału międzyosiowy rozkład mas zapewniały w poprzedniku wzorowe prowadzenie. W nowym modelu dzięki większemu zastosowaniu aluminium i stali o wysokiej wytrzymałości zmniejszono o prawie 100 kg ciężar samochodu. Obniżono też środek ciężkości, zastosowano zintegrowany aktywny układ kierowniczy, który teraz można łączyć z napędem xDrive, a także nową konstrukcję zawieszenia. Efekt prac inżynierów jest zaskakujący i śmiało można tu mówić o rewolucji, a nie tylko ewolucji.

BMW serii 5 - tylna oś skrętna i napęd 4x4

Kierowca ma frajdę z dynamicznej jazdy, cieszy go każdy szybko pokonany zakręt i nie może doczekać się kolejnego. Wszystko jest tak, jak w poprzedniku, ale odbywa się z większą precyzją i lekkością. Przyjemności z prowadzenia nie zakłócają ani rozbudowane systemy bezpieczeństwa, ani tylna oś skrętna. O jej istnieniu nieświadomy kierowca dowie się dopiero po przejrzeniu listy opcji (6340 zł), podobnie jak o obniżonym zawieszeniu, należącym do pakietu sportowego M (27 740 zł).

Dopłaty wymaga także system Dynamic Damper Control (3900 zł), który jest odpowiedzialny za regulację twardości amortyzatorów. W przypadku nowej „piątki” warto mieć go na pokładzie, ponieważ różnice między poszczególnymi trybami są wyraźne.

BMW zależy na uzyskaniu maksymalnie dobrych wrażeń z dynamicznej jazdy. Tryb Sport ma aż trzy ustawienia: standardowe, ekstremalne Puls i spersonalizowane Individual. Nam w trakcie testu spodobały się adaptacyjne ustawienia pojazdu, gdyż podzespoły samochodu zmieniały charakterystykę w zależności od aktualnego stylu jazdy kierowcy. Szybsze ruchy kierownicą i mocniejszy nacisk na gaz aktywowały sportowe nastawy, przy czym już po chwili, gdy np. zakończyliśmy manewr wyprzedzania, pojazd wracał do bardziej komfortowych (czyt. spokojnych) reakcji.

Naszą uwagę zwrócił system nawiewu i klimatyzacji, a dokładniej pakiet Ambient Air (1620 zł) z funkcjami jonizacji i zmiany zapachu. Z pewnością poprawiają one jakość powietrza, ale nie mamy pewności, czy jednocześnie nie psują komfortu jazdy, gdyż po ich włączeniu nawiew staje się głośniejszy.

BMW 540i xDrive - perfekcję da się jeszcze poprawić BMW 540i xDrive - perfekcję da się jeszcze poprawić Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Jeśli użytkownik poprzednika oczekuje, że nowy model będzie oferował więcej miejsca, to może się nieco zawieść. Zmierzyliśmy go dokładnie i okazało się, że przestrzeni jest niemal tyle samo, co wcale nie oznacza, że mało. Osoby siedzące z przodu i dwójka pasażerów na tylnej kanapie będą miały pełną swobodę ruchów. Każdy z podróżujących może indywidualnie ustawić temperaturę (4-strefowa klima za 2130 zł) oraz włączyć podgrzewanie foteli (3850 zł), a ci z przodu – nawet wentylację siedzeń (4110 zł).

BMW serii 5 - przestrzeń jak w poprzedniku

Pojemność bagażnika zwiększono o 10 l i obecnie wynosi ona 530 l. To przyzwoita wartość, choć praktyczne wykorzystanie kufra ograniczają zabudowy nadkoli, które mocno wnikają do wnętrza, przez co powstaje nieregularna przestrzeń.

O trzylitrowym silniku można wypowiadać się w samych superlatywach. Dzięki wysokiej mocy i dużemu momentowi dostępnemu w szerokim zakresie obrotów zawsze znakomicie reaguje na gaz i ma przy tym przyjemne brzmienie, typowe dla sześciocylindrowca. Także pochlebne opinie zebrał sportowy, 8-stopniowy „automat”.

W „piątce” nie brakuje najnowszych rozwiązań wspomagających kierowcę, również tych pozwalających na półautonomiczną jazdę. Niestety, wymagają słonej dopłaty (14 200 zł), podobnie jak rozbudowane multimedia (wirtualne zegary 12,3 cala – 1980 zł, sterowanie gestami – 1270 zł, pakiet Connected – 7360 zł). BMW 540i xDrive jest kosztowne, ale o 9000 zł droższą ofertę ma Mercedes (model E 400 4Matic). Jaguar XF 3.0 AWD kosztuje o ponad 50 000 zł więcej.

BMW serii 5 - to nam się podoba

Niski poziom hałasu, precyzyjniejsze i bardziej komfortowe prowadzenie, znakomita reakcja silnika na gaz, wzorowe obsługa i jakość, systemy podnoszące komfort i bezpieczeństwo.

BMW serii 5 - to nam się nie podoba

Wysoka cena, konieczna dopłata za elementy komfortowe (np. otwieranie tylnej pokrywy, systemy komunikacyjne), mało praktyczny kształt kufra, głośny nawiew po włączeniu jonizacji.

BMW serii 5 - naszym zdaniem

Jonizacja powietrza, usługi Concierge, sterowanie gestami, półautonomiczna jazda czy parkowanie przy użyciu kluczyka – rozwiązania, które zastosowano w najnowszej „piątce”, robią wrażenie, ale też wiele z nich znajdziemy już u rywali. Mnie jednak o wiele bardziej zachwyciła w tym modelu poprawa – i tak znakomitych dotychczas – właściwości jezdnych.

BMW 540i xDrive - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R6/24
Pojemność skokowa 2998 cm3
Moc maksymalna 340 KM/5500-6500 obr./min.
Maks. moment obrotowy 450 Nm/1380-5200 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,8 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
Średnie spalanie testowe 8,8 l/100 km
Skrzynia biegów/napęd automatyczna 8b/4x4
Pojemność bagażnika 530 l
Długość/szerokość/wysokość 4936/1866/1479 mm
Rozstaw osi 2975 mm
Masa rzeczywista 1793 kg
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy wg. wskazań komputera
Cena podst. testowanej wersji 299 900 zł
Cena egz. po doposażeniu 461 660 zł
Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 42/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. zapowiedź nowego Mercedesa Klasy A; pierwsze jazdy Seatem Arona i Volkswagenem Tiguanem Allspace; porównanie kombi klasy średniej z dieslami; testy Kii Stonic i BMW 520d; elektromobilność w Polsce - czy to się opłaca?; metody kradzieży nowych aut; test BMW serii 2 Active Tourer na dystansie 100 tys. km; przegląd używanych kombi za 10 tys. zł; starcie New Stratos z Porsche 911 R.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (17)

No photo
No photo ~Bmw Użytkownik anonimowy
~Bmw :
No photo ~Bmw Użytkownik anonimowy
Ja bym chciał aby mechanicy w As BMW mogli go naprawić jak się zepsuje. Żeby rozrząd w dieslach wrócił znów na przód, skrzynie biegów mogły by wytrzymać więcej niż w insigni, opony inne niż run-flat itp itd jest o co prosić
25 mar 09:18 | ocena: 100%
Liczba głosów:7
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
~Quattros :
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
Do Annuaki. Dzięki za odpowiedź. Czy samochód miałeś nowy czy używany i przebieg nie był pewny. Miałem już Acure kiedyś, model RL 3.5, niezła ale już nie chcę, w Toyocie poszła głowica a VW nie lubie. Lexus GX nie podoba mi się a LX jest za drogi, RX i NX są troszkę za małe, podobnie jak Honda CRV czy Toyota RAV 4 a większe modele są jak dla mnie nie ładne. Mam obecnie Mercedesa ML350, jestem z niego bardzo zadowolony ale mam już go kilka lat i przejechałem nim blisko 200 000mil( mieszkam w USA). Myślałem o BMW bo nigdy nie jeździłem dłużej takim, pod uwagę biorę również Range Rovery bo jest piękny i komfortowy ale obawiam się awaryjności oraz ogromnego spadku wartości. Musi być tylko SUV z napędem na 4 koła ponieważ wyjeżdżam czasami w takie miejsca gdzie jest to wymagane oraz musi być pakowny na wakacje. Mam również coupé zabytkowe a żona jeździ zwykłym sedanem więc dlatego taki typ samochodu. Może jeszcze jakieś opinie, oferty etc.?
30 mar 19:19 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Wierny fan Użytkownik anonimowy
~Wierny fan :
No photo ~Wierny fan Użytkownik anonimowy
Co Wy piszecie, mam f11 poliftowe z adaptacyjnym zawieszeniem, auto kosztowalo fortune a prowadzi sie jak kupa, nie ma porownania z E90 LCI ktorego bylem uzytkownikiem przez 5lat. Poczawszy od E46, przez E60 i E90 moja przygoda z BMW sie zakonczy na wlasnie F11 ktore jezeli chodzi o wlasciwosci jezdne jest ogromnym rozczarowaniem.
24 mar 22:59 | ocena: 55%
Liczba głosów:11
45%
55%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
~Quattros :
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
Fajne BMW. Niedługo będę chciał wymienić swojego kilkuletniego Mercedesa ML. Myślałem o nowszym modelu GLE ale również zastanawiam się też nad BMW ale X5 nie straszym niż 2015 albo nowy jak dostałbym dobry rabat. Interesuje mnie tylko jednostka benzynowa. Mercedes jest napewno bardziej bezawaryjny oraz ma lepsze ceny ale BMW jest bardzo ładny. Czy macie jakieś opinie na temat tych samochodów ? Dzięki.
24 mar 23:34 | ocena: 67%
Liczba głosów:6
33%
67%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~paelo Użytkownik anonimowy
~paelo :
No photo ~paelo Użytkownik anonimowy
Jonizacja powietrza taki gadżet oferują już auta kompaktowe wielka nowość
27 mar 22:45 | ocena: 71%
Liczba głosów:7
71%
29%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~asa Użytkownik anonimowy
~asa :
No photo ~asa Użytkownik anonimowy
Perfekcyjna w tych furach to jest jednak cena, tak wysoka cena, a resztę to niemiecki czołg.Ale podoba mi się jak niemiaszki strzygą napaleńców z kasą łaknących prestiżu, gdy za 1/3 tej ceny można mieć to samo i w dodatku bezawaryjne.
28 mar 20:01 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
75%
25%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Annunaki Użytkownik anonimowy
~Annunaki
No photo ~Annunaki Użytkownik anonimowy
do ~Quattros :
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
24 mar 23:34 użytkownik ~Quattros napisał
Fajne BMW. Niedługo będę chciał wymienić swojego kilkuletniego Mercedesa ML. Myślałem o nowszym modelu GLE ale również zastanawiam się też nad BMW ale X5 nie straszym niż 2015 albo nowy jak dostałbym dobry rabat. Interesuje mnie tylko jednostka benzynowa.
Moje doświadczenie z BMW X5 po 120 tyś km walnął rozrząd i silnik do wymiany , o innych awariach nie wspomnę _ masakra ! Trzymaj się z daleka od tego niemieckiego badziewia , kup sobie Lexusa , Hondę lub Accurę !! Pozdrawiam
29 mar 08:10 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
75%
25%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Annunaki Użytkownik anonimowy
~Annunaki
No photo ~Annunaki Użytkownik anonimowy
do ~Anonim:
No photo ~Anonim Użytkownik anonimowy
28 mar 23:30 użytkownik ~Anonim napisał
Chcialbym kiedys kupic takie auto nowe z salonu . Zrobic nim 100 tys i sprzedac jeleniowi.

A tak to zawsze ja jestem tym jeleniem to kupil po 100 tys i 6 wtryskow piezo i pompa ... ( 30 tys na serwisie )

Tylko ta cena .
Za to mozna juz kupic poządne aut
Nawet jak kupisz nowe to nie jest powiedziane ,że nie będziesz siedział non stop na serwisie bo tak badziewne są te niemieckie przereklamowane szajsy.
29 mar 06:57 | ocena: 50%
Liczba głosów:4
50%
50%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~KiT Użytkownik anonimowy
~KiT :
No photo ~KiT Użytkownik anonimowy
Trzeba samochód wynająć na 2-3 lata jak się boicie awarii i tyle w temacie
31 mar 14:42 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~gg Użytkownik anonimowy
~gg
No photo ~gg Użytkownik anonimowy
do ~asa:
No photo ~asa Użytkownik anonimowy
28 mar 20:01 użytkownik ~asa napisał
Perfekcyjna w tych furach to jest jednak cena, tak wysoka cena, a resztę to niemiecki czołg.Ale podoba mi się jak niemiaszki strzygą napaleńców z kasą łaknących prestiżu, gdy za 1/3 tej ceny można mieć to samo i w dodatku bezawaryjne.
a co dokładnie za 1/3 ceny mógłbyś zaproponować?
12 kwi 13:44
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

BMW 540i xDrive - perfekcję da się jeszcze poprawić

Gdyby spytać posiadacza „piątki” poprzedniej generacji, co chciałby w niej zmienić, mógłby mieć kłopot z odpowiedzią. Inżynierowie go nie mieli, gdyż zbudowali o wiele lepszy nowy model, zachowując perfekcję poprzednika.

BMW 540i xDrive - perfekcję da się jeszcze poprawić (slajd 1 z 16)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego