Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.384.494.291.97
Średnio4.594.754.492.10
Najdrożej4.994.994.992.29

Honda Civic Type R – 5 faktów, o których nie wiesz

6 paź, 09:00

Kiedyś Civic Type R miał 200-konny silnik bez turbo. Dziś to 320-konny potwór, który ma być bardzo szybki. Jak szybki?

Udostępnij
0
Skomentuj
Honda Civic Type R ponownie królem Nurburgringu Honda Civic Type R ponownie królem Nurburgringu Foto: Honda

Tak, jak to tylko możliwe, przy zachowaniu przednionapędowej koncepcji samochodu. Japończycy już w poprzedniej generacji Hondy Civic postawili wszystko na jedną kartę, wprowadzając turbodoładowanie, przed którym bronili się skutecznie przez dekady. Teraz ich najnowsze dzieło jest jeszcze mocniejsze i jeszcze szybsze. Czas zadać pytania…

1. Jaki kompakt może być szybszy od Hondy Civic Type R?

Opony całoroczne w najlepszych cenach!

Szukasz opony z innym rozmiarze? W jednym miejscu zebraliśmy oferty ze wszystkich sklepów. Porównaj ceny i kup te które będą najtańsze!

To zależy, gdzie zorganizujemy porównanie. My nasze – to, które możecie przeczytać w drukowanym w tej chwili 41 numerze Auto Świata – zrobiliśmy na torze Contidrom, gdzie marka Continental testuje swoje opony. Mierzyliśmy czas okrążenia i porównaliśmy go z wynikami uzyskanymi wcześniej przez inne testowane tam samochody.

Co z tego wyszło?

320-konna Honda Civic Type R okazała się szybsza od na przykład Audi TTS Quattro. To dla japońskiego auta istotna nobilitacja, natomiast fanom Hondy trudno będzie uwierzyć, że uległa ona Peugeotowi 308 GTI, który „wykręcił” lepszy czas okrążenia toru. A 308 GTI to – mimo lwa na masce – znacznie subtelniejszy w obyciu pojazd od ryczącej trzema rurami wydechowymi Hondy.

2. Jaka jest prędkość maksymalna Civika Type R?

Nawet ten, kto zna się na autach sportowych, sprawdzi dwa razy, kiedy zobaczy tę liczbę w katalogu. Szczególnie wtedy, gdy orientuje się trochę w zagadnieniach aerodynamiki: tak agresywnie ospojlerowane auto z tak licznymi wlotami powietrza nie jest specjalnie opływowe i pokonanie oporu wiatru zużywa sporo mocy silnika.

Przy prędkości maksymalnej niemal cała moc jednostki napędowej musi przepychać pędzącą Hondę przez stojące powietrze. Reszta to opory toczenia opon i kilka innych, mniej znaczących czynników spowalniających. No więc ile wynosi ta prędkość maksymalna? Nie, nie 250 km/h. 272 km/h. I mówimy o samochodzie kompaktowym popularnej marki, z przednim napędem!

3. Czy turbo spacyfikowało wysokoobrotową naturę Civika Type R?

Powyższe pytanie jest zasadne i to z kilku powodów. Po pierwsze, silnik turbo ma znacznie wyższy moment obrotowy, co powoduje, że jego elementy ruchome muszą być solidniejsze, czyli cięższe. Po drugie, współczesne systemy doładowania potrafią wytworzyć wysokie ciśnienie przy średnich obrotach silnika, więc moc generowana jest bardziej z ogromnego momentu obrotowego niż z wysokich obrotów.

A po trzecie?

Po trzecie, wolnossący Civic VIII Type R miał silnik kręcący się bardzo, bardzo wysoko, pozwalający zwiedzać rejestry obrotomierza niedostępne kierowcom innych popularnych samochodów, nawet w sportowych wersjach. Toyota kiedyś zrobiła podobnie wysokoobrotowy silnik i montowała go w odmianach 1.8 T-Sport, ale pod względem temperamentu i swobody wchodzenia na obroty na tle dwulitrowej, 200-konnej Hondy była to niegroźna zabawka.

A jak się kręci silnik 320-konnego Civika Type R z turbodoładowaniem, montowanym dziś już w fabryce? Jak dziki zwierz, czekający, by rzucić się na zdobycz, obrotomierz tylko czeka na mocniejsze dodanie gazu. Nie, motor nie dokręca się tak wysoko, jak w starym, 200-konnym Type R bez turbo. Ale obroty mocy maksymalnej leżą o tysiąc wyżej niż na przykład w silniku koncernu Volkswagena o podobnej mocy: 6500 obr./min w Civiku i 5500 obr./min w np. Seacie Leonie o mocy 300 KM. To właśnie z tym autem Honda zmierzyła się w naszym porównaniu, które znajdziecie w drukowanym wydaniu tygodnika Auto Świat nr 41.

4. Czy przeciętny kierowca poradzi sobie z Hondą Civic Type R?

Tak. Mimo ogromnej rezerwy mocy, auto ma rozbudowane systemy bezpieczeństwa, a elektronika znakomicie panuje nad mocą tak, aby nie przekroczyć granicy przyczepności kół do jezdni. Jeżeli potrafisz w miarę sprawnie zmieniać biegi i masz refleks, aby się z tym nie spóźnić wobec obrotów wzrastających w szalonym tempie, to na światłach będziesz pierwsza – albo pierwszy. Bez problemu okiełznasz moc Hondy. Ale…

I tu zaczynają się schody. Żeby bezpiecznie dojechać do celu, musisz najpierw okiełznać swój temperament, bo Type R bardzo, ale to bardzo prowokuje do bardzo szybkiej jazdy, a gdy przesadzisz z prędkością, praw fizyki nie da się oszukać. Przyspieszanie tym samochodem jest zbyt uzależniające, aby łatwo mu się oprzeć. Spokojna jazda wymaga treningu samokontroli i jest to raczej trening umysłu, niż szlifowanie panowania nad autem. Czy Ty dasz sobie z tym radę? Być może tak, ale nam było bardzo, bardzo trudno nie wcisnąć gazu do oporu po każdej zmianie świateł.

Jeśli masz do dyspozycji bezpieczny teren poza drogami publicznymi - jazda na granicy możliwości Civika Type R to już zupełnie inna bajka. Na torze ten samochód zadziwia możliwościami, jakie daje kierowcy, a parametry, które podczas codziennej jazdy mogą być na dłuższą metę uciążliwe – np. twarde resorowanie i hałas silnika w kabinie – tylko dodają pikanterii.

5. Ile 320-konna Honda pali podczas codziennej jazdy?

Nam spaliła 9,8 litra benzyny 98-oktanowej na sto kilometrów. Jak na tak szybki samochód benzynowy, który kupuje się dla czystej radości z jazdy, a nie z pobudek ekologicznych, to bardzo przyzwoity wynik. Ale to nie wszystko – jeżeli będziesz wciskać pedał gazu tak, jakby między nim a Twoją stopą znajdowało się jajko, to 7 litrów na 100 kilometrów będzie realnym wynikiem!

No dobrze, zejdźmy na ziemię. Powyższe wartości są czysto teoretyczne, bo uzyskane na naszej trasie testowej… Zaraz – skoro na trasie, to dlaczego „teoretyczne”? To proste. Nie znamy nikogo, kto z własnej woli będzie chciał jeździć Hondą Type R tak spokojnie. Załóżmy więc, że kupujecie lub dostajecie Hondę Civic Type R i prowadzicie ją tak, żeby było dobrze. Jakie będzie wtedy spalanie? Jeżeli wpadniecie w objęcia foteli Hondy i dacie jej to, czego chce, bez zahamowań, to spodziewajcie się wyniku rzędu 15 l/100 km. To nie jest wcale dużo – Polonez z rozregulowanym gaźnikiem palił w mieście mniej więcej tyle samo, osiągając „setkę” po 15-20 sekundach.

A do jakiej prędkości Honda rozpędzi się po 20 sekundach? Jak poradzi sobie na torze Contidrom z rywalem z grupy Volkswagena? Tego i o wiele więcej dowiecie się z porównania, które wraz w 41 numerem Auto Świata niebawem trafi do kiosków. A właściwie… Skoro pojedynkujące się auta mają razem 620 koni mechanicznych i osiągają prędkość startową samolotów, to numer powinien już być na półce!

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 50/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsze jazdy nowym BMW M5, Volkswagenem Golfem Sportsvan po liftingu i nowym Subaru XV; porównanie kombi klasy średniej z dieslami; test Porsche 911 GT3; początek testu długodystansowego Mitsubishi ASX; najczęstsze usterki silników Diesla; paliwa zimowe; Skoda Octavia II z drugiej ręki; używane SUV-y w cenie 35-45 tys. zł; specjalne Nissan rodem z Gwiezdnych Wojen.
Czy jako konsumenci mediów elektronicznych kupujecie papierowe wydania Auto Świata?
Tak

50 %

Nie

50 %

Tak
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (47)

No photo
No photo ~Xpert Użytkownik anonimowy
~Xpert :
No photo ~Xpert Użytkownik anonimowy
Honda Civic Type-R pokonala na Nurburgring rowniez Audi R8 V10 5.2 FSI, Porsche 911 GT2, BMW M3 GTS, czy BMW M4. Zepchnela tez w cien Golfa Clubsport GTI, ktoremu zdesperowani panowaniem popzredniego Type_R Niemcy wypruli flaki, czyli wyciszenie, tapicerke i tylne siedzenia, zeby pokonac Honde :)))) Honda ma swietnie wyposazony samochod, ktory deklasuje ,,sportowe'' BMW, Porsche , Audi ( jak udajacy supersportowy samochod R8) i Mercedesy. Jaki to wstyd dla Niemcow, ze przednionapedowa Honda okazyje sie byc szybsza od ich jakoby sportowych pojazdow serii M u BMW, czy Audi R8. To wrecz osmieszenie niemieckiej motoryzacji. Przy tym Honda jest bezawaryjna, a takie Audi szybciej sie psuje niz jezdzi. Power od dreams from Honda :)
9 paź 07:59 | ocena: 69%
Liczba głosów:26
69%
31%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~winiak Użytkownik anonimowy
~winiak :
No photo ~winiak Użytkownik anonimowy
Moze ma turbo i jest mocniejsze i szybsze od poprzedników ale tak BRZYDKIEJ HONDY dawno NIE widzialem w ogole wszystkoe nowe chondy sa okropne z wygladu - ja nie wiem co im sie stalo ze robia takie brzydactwa a kiedys robili takie fajne fury np civic coupe gen 5,6,7 byly piekne a to teraz BLEEEE
8 paź 22:22 | ocena: 69%
Liczba głosów:13
69%
31%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~zry Użytkownik anonimowy
~zry :
No photo ~zry Użytkownik anonimowy
Jakieś poetyckie stwierdzenia skąd jest moc. Moc to iloczyn momentu obrotowego i obrotów i odpowiedniego do jednostek współczynnika. Czyli jak jest turbina, to dla niższych obrotów jest wysoki moment, a zatem i duża moc. Czyli po prostu osiągamy większa moc dla niższych obrotów. Tak samo jest też w turbodieslach. Natomiast zwykle dla najwyższych dopuszczalnych obrotów ten moment spada i dla najwyższych obrotów moc maleje a nie rośnie. Mazda np. w swoich silnikach Skyactive chwali się liniowym narostem mocy z obrotami, co wynika z dużej stałości momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów. Ale i tak jest on niższy niż w silnikach z turbiną. Ostatnio też się trochę poddali i zaczną robić Skyactive X z jakąś formą wymuszonego sprężania (chyba kompresor). Wydaje się jednak, że zastosowanie turbiny lub kompresora, to jedyne metody poprawy wysilonych już silników spalinowych. I nawet tradycjonalni Japończycy się poddają.
9 paź 00:58 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
80%
20%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Kasa Użytkownik anonimowy
~Kasa :
No photo ~Kasa Użytkownik anonimowy
Większość właścicieli swych fur posiadają auta marki VW, Audi, BMW, Mietek. oni posiadają je tylko i wyłącznie dla eleganckiego szpanu. Mnie takie auta nie podniecają. Honda Toyota Hyundai, te auta zanotowały najmniej awarii drogowych. Ci producenci stawiają na taką kartę na której pisze, po co coś zmieniać skoro się sprawdza. Osobiście posiadałem Opel Calibra 2.0 // Opel Corsa .1.6 // Opel Calibra 2.5 V6 // Chrysler stratus 2.6 V6 // Opel Vectra 2.2 kombi a teraz Honda Accord 2.4 kombi Executive r.2012. // fajna bryka i jeździ mi się tres bien.
9 paź 00:13 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Motofun Użytkownik anonimowy
~Motofun
No photo ~Motofun Użytkownik anonimowy
do ~Motofun:
No photo ~Motofun Użytkownik anonimowy
9 paź 15:26 użytkownik ~Motofun napisał
W końcu producenci fabrycznie nowych silników wprowadzają już oficjalnie sposób użycia powłok polimerowych, informacja z AUTO-MOTOR-SPORT Niemcy,wydanie 14/22.06.2017 str.69. Technologia istnieje od ok.1989 roku, w Polsce od 2010. Myślę, że ta informacja
Włodarze Pekinu już po roku docenili wyniki badań po zastosowaniu technologi S X 6 0 0 0 w komunikacji miejskiej. Natomiast żenujące jest to że, „gro polskich fachowców” od 2010 roku każdymi możliwymi rynsztokowymi, Judaszowym sposobami opluwa te nowości! Chiny w 2016 roku swoim rozporządzeniem wprowadziło S X 6 0 0 0 do pilotażowego przeprowadzenia badania w służbach miejskich, firmie autobusowej – 30 autobusów jak i w TAXI! Stwierdzono bowiem, średnio mniejszą emisję spalin o 15%, CO2 o 17%. Mniejsze zużycie paliwa o 8% i oleju >50%. Wyniki trafiły już do odpowiedniego ministra w Rządzie Chin! Czy to nie najwyższy czas pomyśleć też o naszych Polskich miastach z „gęstym” powietrzem?
10 paź 10:52 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~zry Użytkownik anonimowy
~zry
No photo ~zry Użytkownik anonimowy
do ~Kasa:
No photo ~Kasa Użytkownik anonimowy
9 paź 00:13 użytkownik ~Kasa napisał
Większość właścicieli swych fur posiadają auta marki VW, Audi, BMW, Mietek. oni posiadają je tylko i wyłącznie dla eleganckiego szpanu. Mnie takie auta nie podniecają. Honda Toyota Hyundai, te auta zanotowały najmniej awarii drogowych. Ci producenci sta
VW - to jak sama nazwa wskazuje "samochód dla ludu". Gdzie tu jaki szpan takim Passatem. To praktyczne rodzinne auto. A Skoda Octavia ze stajni VAG to szczyt praktyczności. Golfa nie kupują żadni szpanerzy. Sam mam VW, nowy, z salonu, bo po ponad roku wybierania był najfajniejszy i jeszcze jako tako dostępny cenowo.
Audi, BMW, być może Mercedes są bardziej szpanerskie. Ale porządna Honda Accord też nie jest szarą myszką. Toyota jest rzeczywiście niezawodna, ale zgłupiała ostatnio z ekologią i nawet RAV4 popsuli. A jaka to Toyota jest dynamiczna? Ja nie pamiętam. Hyundai, to koreański wynalazek, kupujcie ludzie jak chcecie, koledze po 5 latach i30 rdzewiał. Taka namiastka japońskich aut.
9 paź 01:10 | ocena: 60%
Liczba głosów:5
40%
60%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~HONDA Użytkownik anonimowy
~HONDA :
No photo ~HONDA Użytkownik anonimowy
Większość właścicieli swych fur posiadają auta marki VW, Audi, BMW, Mietek. oni posiadają je tylko i wyłącznie dla eleganckiego szpanu. Mnie takie auta nie podniecają. Honda Toyota Hyundai, te auta zanotowały najmniej awarii drogowych. Ci producenci stawiają na taką kartę na której pisze, po co coś zmieniać skoro się sprawdza. Osobiście posiadałem Opel Calibra 2.0 // Opel Corsa .1.6 // Opel Calibra 2.5 V6 // Chrysler stratus 2.6 V6 // Opel Vectra 2.2 kombi a teraz Honda Accord 2.4 kombi Executive r.2012. // fajna bryka i jeździ mi się [très bien.]
8 paź 22:55 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~roman Użytkownik anonimowy
~roman
No photo ~roman Użytkownik anonimowy
do ~Astro:
No photo ~Astro Użytkownik anonimowy
9 paź 08:05 użytkownik ~Astro napisał
Przednionapedowa Honda miazdzy na Nurburgring BMW M4, M3 i M5, wszelkie Audi RS6, R8 itp. czy Mercedesy AMG i Porsche. To dowod, ze Honda jest genialna, albo niemieckie samochody sa kiepskie. Wyniki na torze pokazuja, ze ogromna wiekszosc topowej niemeick
Civic type r to jest bardzo dobry samochód, który niestety znasz jedynie z internetu i gazet. O ile BMW M3 znakomicie nadaje się na daily, to type r kompletnie się do tego nie nadaje. Mam najnowszego Focusa RS, który jest autem zdecydowanie wygodniejszym niz type r, a używam go tylko na torze i w nocy do śmigania po mieście, bo do codziennej komunikacji się nie nadaje. Type r'em też miałem okazję polatać i można w nim spokojnie rozpoznawać gatunki drzew, z których spały liście na drogę.
9 paź 12:48 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Kamx Użytkownik anonimowy
~Kamx :
No photo ~Kamx Użytkownik anonimowy
Poprzedni Civic Type R był o niebo ładniejszy, taki spójny płynne linie wszystko było elegancko i rasowo ten nowy jest w swojej bryle załamaniach jakiś nieregularnych kształtach aż wulgarny. W ogóle mi się nie podoba.
8 paź 16:18 | ocena: 67%
Liczba głosów:24
67%
33%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Zawiedziony Użytkownik anonimowy
~Zawiedziony :
No photo ~Zawiedziony Użytkownik anonimowy
Reklama reklamą, ale jaką funkcję ma pełnić to auto? Nie wydaje się być klasycznym hot hatchem (hałas, niewygoda), nie jest też typowym autem sportowym. A w warunkach polskich nawet nie pojeździ się po torach.
8 paź 14:04 | ocena: 61%
Liczba głosów:18
61%
39%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej