CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej3.504.353.961.66
Średnio4.414.594.211.84
Najdrożej4.654.894.482.12

Honda Clarity Fuel Cell - Mobilna elektrownia

19 maja, 15:30
Udostępnij
0
Skomentuj

Oto auto elektryczne, które rozprawia się z problemem zasięgu, produkując prąd z wodoru podczas jazdy.

Mimo że Toyota weszła na rynek z seryjną wersją wodorowego samochodu wcześniej, Honda prowadzi badania nad tym rodzajem napędu nieco dłużej. I od blisko 20 lat testuje auta z ogniwami paliwowymi na drogach niemal całego świata. Najnowsza generacja Clarity Fuel Cell jest już bardzo dopracowana, choć produkowana w niewielkich partiach i dostępna na zasadach leasingu w Japonii i Kalifornii.

Honda Clarity Fuel Cell - oswojona technologia

Honda na wodór działa dość prosto. Paliwo w stanie gazowym jest przechowywane w dwóch cylindrycznych zbiornikach, a stąd transportowane do ogniw paliwowych i tam przekształcane przy użyciu tlenu w energię elektryczną. Efektem ubocznym jest czysta woda. Prąd zasila bezpośrednio silnik elektryczny, napędzający przednią oś, a jego nadwyżki są magazynowane w akumulatorze, podobnie jak w hybrydzie. Skąd wziąć wodór? W Europie powoli powstają stacje, które w dodatku mogą same produkować paliwo z wody i energii elektrycznej, najlepiej odnawialnej, żeby cały proces był ekologiczny.

Tankowanie Hondy Clarity do pełna kosztuje tyle, co napełnienie zbiornika paliwa olejem napędowym, a Japończycy zachwalają największy zasięg w klasie aut wodorowych – 650 km. Podczas pierwszych jazd komputer pokładowy pokazał o 200 km mniejszą wartość, ale to i tak o wiele więcej niż w przypadku jakiegokolwiek „elektryka”. Ponadto tankowanie do pełna trwa zaledwie trzy minuty i nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi środkami bezpieczeństwa.

Honda Clarity Fuel Cell - jak normalny samochód

Jazda autem na wodór też nie wymaga żadnych zaklęć. Hondę prowadzi się jak zwykły samochód elektryczny. Wystarczy wybrać tryb jazdy i w drogę. Zza kierownicy nie czuć dużych rozmiarów i sporej masy Clarity. Wszystkie mechanizmy działają płynnie, napęd o mocy 176 KM gładko rozpędza limuzynę, wydając tylko odległe pojękiwanie. Zaskakuje spory opór na kierownicy, który pozwala poczuć przyjemność z prowadzenia, i już po chwili można zapomnieć, że wieziemy na pokładzie 5 kg wodoru, skompresowanego pod ciśnieniem 700 barów. Poza ubogą siecią stacji jest jednak jeszcze jeden problem – tej Hondy nie można kupić w najbliższym salonie. Dostępna jest tylko w leasingu, i to dla mieszkańców Kalifornii lub Japonii. Komercyjna sprzedaż kolejnej generacji Clarity ma się rozpocząć w 2022 r.

Honda Clarity Fuel Cell - bezpieczeństwo przede wszystkim

Szkielet Hondy jest zbudowany z wysoko wytrzymałej stali i tworzy klatkę bezpieczeństwa dla urządzeń znajdujących się w środku. Należą do nich: dwa zbiorniki na wodór wzmocnione włóknem węglowym, mieszczące łącznie 5 kg paliwa, akumulatory pod nogami kierowcy i pasażera, magazynujące prąd, oraz silnik elektryczny wraz z przekładnią, nad którym zmieściły się ogniwa paliwowe i elektronika sterująca całością. Zespół napędowy pod maską zajmuje tyle miejsca, co silnik 3.5 V6.

Honda Clarity Fuel Cell - w punkt

To jest super. Duży zasięg, obszerne wnętrze i uczucie prowadzenia normalnego auta.

To nie wyszło. Czy wszystkie ekologiczne samochody muszą wyglądać jak efekt nieudanego eksperymentu?

Efekt WOW! Prostota w tankowaniu i codziennej obsłudze.

Kto to kupi? Nikt, bo Clarity nie jest na sprzedaż. Można je wyleasingować, ale tylko w Japonii i Kalifornii. W USA miesięczna rata wynosi 369 dolarów i zawiera już koszt paliwa.

Honda Clarity Fuel Cell - naszym zdaniem

W porównaniu z poprzednią generacją nowe Clarity zrobiło duży krok do przodu. Teraz kolej na polityków i firmy, bo potrzebne są stacje z wodorem.

Silnik elektr. zasil. ogniwami paliwowymi
Moc maksymlana 130 kW (176 KM)/4501-9028 obr./min
Maksymalny moment obrrotowy 300 Nm/0-3500 obr./min
Napęd przedni/jedno przełożenie
Długość/szerokść/wysokość 4915/1875/1480 mm
Pojemność bagażnika 344 l
Masa własna 1840 kg
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,0 s
Prędkość maksymalna 165 km/h
Spalanie 1 kg wodoru na 100 km
Zasięg 650 km
Cena nie na sprzedaż
Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 33/2017 już w sprzedaży a w nim - Nowości Audi – Q6 i e-tron oraz nowe generacje A1, A3 i A4; McLaren 570S Spider – pierwsza jazda superkabrioletem; Dacia Dokker, Hyundai i40 kombi, Mercedes klasy E kombi, Renault Grend Scenic, Seat Ibiza, Skoda Kodiaq, VW Golf Variant i VW Tiguan – porównanie możliwości aut obciążonych wakacyjnym bagażem; Cisza w kabinie – wygłuszanie auta: jak, gdzie i ile kosztuje; Z drugiej ręki: Skoda Octavia I (1996-2010); Top 5: pikapy za 30-40 tys. zł. Zapraszamy do lektury
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (11)

No photo
No photo ~C-HR jednak Użytkownik anonimowy
~C-HR jednak :
No photo ~C-HR jednak Użytkownik anonimowy
Wszyscy, którym nie podoba się wygląd tego samochodu, zapominają, że przecież nie można takiego samochodu opakować w nadwozie Golfa. Przecież na tym polega rozwój, że pojawiają się trendy nawet kontrowersyjne, ale są one absolutnie potrzebne. Brawa dla Hondy.
22 maja 21:22 | ocena: 100%
Liczba głosów:6
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Ex Użytkownik anonimowy
~Ex :
No photo ~Ex Użytkownik anonimowy
Tylko pamiętajcie, że:
- żeby efektem spalania była woda (brzmi wspaniale marketingowo!), to trzeba ten wodór wyprodukować; czyli zużyć energię elektryczną na elektrolizę wody.
- tą energię trzeba wyprodukować (spalając węgiel lub w wyniku reakcji rozszczepienia) - żadna metoda nie jest czysta! A to są naprawdę bardzo duże ilości prądu!!
- nie ma samochodów czystych - proszę zbilansować powyższe działania i już EKO-bańka pryska.
- nie ma czystej energii; my tylko przetwarzamy "brudniejszą czy czystszą" metodą jedną energię w inną energię, na taką jak jest nam akurat potrzebna. I tu pojawiają się straty.

... Ale nie ma to jak napisać: efektem spalania jest woda, ( a co przed tą wodą???) Niestety, firmy motoryzacyjne robią "wodę z mózgu" osobom mniej technicznym.

Znalazłem tylko jedną "czystą" energię, z odzysku. Uzyskiwaną przy okazji hamowania silnikiem, w hybrydach.

p.s.
Nie chciałem napisać że te auta są tak samo "brudne" jak spalinowe, ale poprzestanie na "wodzie w rury wydechowej" to jest przesada, albo nawet oszustwo. Pewnie są czystsze, ale tylko tam gdzie jeżdżą, bo tam gdzie produkują dla nich wodór już tak czysto nie musi być.
Chciałem tylko zwrócić uwagę i zachęcić do dyskusji nad nadużywaniem przymiotników: czysty, ekologiczny, eko, eco itd. Dajemy sobie tylko założyć klapki, ograniczające widoczność na boki (co "przed" i co "po"). Włączmy myślenie!

Energia w przyrodzie nie pojawia się i nie znika, ona zmienia tylko postać.
22 maja 12:32 | ocena: 57%
Liczba głosów:7
57%
43%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Patty Użytkownik anonimowy
~Patty :
No photo ~Patty Użytkownik anonimowy
Wspaniale, ze Honda ma fajna technologie, ale na milosc boska... Czy to auto musi byc takie szkaradne??? Nie ma juz normalnych designerow?... Dramat:(((
19 maja 16:09 | ocena: 75%
Liczba głosów:8
75%
25%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Hefalump Użytkownik anonimowy
~Hefalump :
No photo ~Hefalump Użytkownik anonimowy
Widzę, że "japończyki" dalej kopiują. Trochę z citroena, trochę z renault, trochę z hyundaia... i jest nowa honda. Made in Japan.
23 maja 17:56 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Mkfck Użytkownik anonimowy
~Mkfck :
No photo ~Mkfck Użytkownik anonimowy
Co to za dziwadło?
23 maja 19:46 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~km Użytkownik anonimowy
~km
No photo ~km Użytkownik anonimowy
do ~Krzysztof:
No photo ~Krzysztof Użytkownik anonimowy
21 maja 09:21 użytkownik ~Krzysztof napisał
Trzeba być naprawdę niekonsekwentnym żeby zachwycać się Toyotą HR-V i mówić że ta Honda to wynik jakiegoś nieudanego eksperymentu. No chyba że uznacie że wygląd to kwestia gustu i jako medium opiniotwórcze przestaniecie wydawać o nim opinie.
pewnie chodzi o to by za duzo ludzi go nie chcialo
22 maja 17:26
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~km Użytkownik anonimowy
~km :
No photo ~km Użytkownik anonimowy
nie wiem czy produkowanie wody na taka skale jak obecnie co2 nie skonczy sie zalaniem polowy swiata? (gdyby wszystkie auta byly na wodor)
22 maja 17:24
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~aloyzy Użytkownik anonimowy
~aloyzy :
No photo ~aloyzy Użytkownik anonimowy
Nie wierzę, że taki brzydal jeździ po ulicach!
22 maja 14:15 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Krzysztof Użytkownik anonimowy
~Krzysztof :
No photo ~Krzysztof Użytkownik anonimowy
Trzeba być naprawdę niekonsekwentnym żeby zachwycać się Toyotą HR-V i mówić że ta Honda to wynik jakiegoś nieudanego eksperymentu. No chyba że uznacie że wygląd to kwestia gustu i jako medium opiniotwórcze przestaniecie wydawać o nim opinie.
21 maja 09:21 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Tasiorencjusz Użytkownik anonimowy
~Tasiorencjusz :
No photo ~Tasiorencjusz Użytkownik anonimowy
Jak wspomniano produkcja wodoru tez kosztuje........... wbrew pozorom nie tak dużo Ile kosztuje produkcja ropy, jakie to ma znaczenie dla środowiska. Zestaw naczyń połączonych czyli technologie odzysku energii ze światła wody wiatru plus woda ogólnie dostępna .... i co tutaj jest droższe?! .... jedynie portwel szejka! a dlaczego szyjka? Bo tylko u Szejka są najlepsze imprezy ;)
19 maja 20:58 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej