Honda Clarity Fuel Cell - Mobilna elektrownia

19 maja, 15:30
Udostępnij
0
Skomentuj

Oto auto elektryczne, które rozprawia się z problemem zasięgu, produkując prąd z wodoru podczas jazdy.

Mimo że Toyota weszła na rynek z seryjną wersją wodorowego samochodu wcześniej, Honda prowadzi badania nad tym rodzajem napędu nieco dłużej. I od blisko 20 lat testuje auta z ogniwami paliwowymi na drogach niemal całego świata. Najnowsza generacja Clarity Fuel Cell jest już bardzo dopracowana, choć produkowana w niewielkich partiach i dostępna na zasadach leasingu w Japonii i Kalifornii.

Honda Clarity Fuel Cell - oswojona technologia

Honda na wodór działa dość prosto. Paliwo w stanie gazowym jest przechowywane w dwóch cylindrycznych zbiornikach, a stąd transportowane do ogniw paliwowych i tam przekształcane przy użyciu tlenu w energię elektryczną. Efektem ubocznym jest czysta woda. Prąd zasila bezpośrednio silnik elektryczny, napędzający przednią oś, a jego nadwyżki są magazynowane w akumulatorze, podobnie jak w hybrydzie. Skąd wziąć wodór? W Europie powoli powstają stacje, które w dodatku mogą same produkować paliwo z wody i energii elektrycznej, najlepiej odnawialnej, żeby cały proces był ekologiczny.

Tankowanie Hondy Clarity do pełna kosztuje tyle, co napełnienie zbiornika paliwa olejem napędowym, a Japończycy zachwalają największy zasięg w klasie aut wodorowych – 650 km. Podczas pierwszych jazd komputer pokładowy pokazał o 200 km mniejszą wartość, ale to i tak o wiele więcej niż w przypadku jakiegokolwiek „elektryka”. Ponadto tankowanie do pełna trwa zaledwie trzy minuty i nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi środkami bezpieczeństwa.

Honda Clarity Fuel Cell - jak normalny samochód

Jazda autem na wodór też nie wymaga żadnych zaklęć. Hondę prowadzi się jak zwykły samochód elektryczny. Wystarczy wybrać tryb jazdy i w drogę. Zza kierownicy nie czuć dużych rozmiarów i sporej masy Clarity. Wszystkie mechanizmy działają płynnie, napęd o mocy 176 KM gładko rozpędza limuzynę, wydając tylko odległe pojękiwanie. Zaskakuje spory opór na kierownicy, który pozwala poczuć przyjemność z prowadzenia, i już po chwili można zapomnieć, że wieziemy na pokładzie 5 kg wodoru, skompresowanego pod ciśnieniem 700 barów. Poza ubogą siecią stacji jest jednak jeszcze jeden problem – tej Hondy nie można kupić w najbliższym salonie. Dostępna jest tylko w leasingu, i to dla mieszkańców Kalifornii lub Japonii. Komercyjna sprzedaż kolejnej generacji Clarity ma się rozpocząć w 2022 r.

Honda Clarity Fuel Cell - bezpieczeństwo przede wszystkim

Szkielet Hondy jest zbudowany z wysoko wytrzymałej stali i tworzy klatkę bezpieczeństwa dla urządzeń znajdujących się w środku. Należą do nich: dwa zbiorniki na wodór wzmocnione włóknem węglowym, mieszczące łącznie 5 kg paliwa, akumulatory pod nogami kierowcy i pasażera, magazynujące prąd, oraz silnik elektryczny wraz z przekładnią, nad którym zmieściły się ogniwa paliwowe i elektronika sterująca całością. Zespół napędowy pod maską zajmuje tyle miejsca, co silnik 3.5 V6.

Honda Clarity Fuel Cell - w punkt

To jest super. Duży zasięg, obszerne wnętrze i uczucie prowadzenia normalnego auta.

To nie wyszło. Czy wszystkie ekologiczne samochody muszą wyglądać jak efekt nieudanego eksperymentu?

Efekt WOW! Prostota w tankowaniu i codziennej obsłudze.

Kto to kupi? Nikt, bo Clarity nie jest na sprzedaż. Można je wyleasingować, ale tylko w Japonii i Kalifornii. W USA miesięczna rata wynosi 369 dolarów i zawiera już koszt paliwa.

Honda Clarity Fuel Cell - naszym zdaniem

W porównaniu z poprzednią generacją nowe Clarity zrobiło duży krok do przodu. Teraz kolej na polityków i firmy, bo potrzebne są stacje z wodorem.

Silnik elektr. zasil. ogniwami paliwowymi
Moc maksymlana 130 kW (176 KM)/4501-9028 obr./min
Maksymalny moment obrrotowy 300 Nm/0-3500 obr./min
Napęd przedni/jedno przełożenie
Długość/szerokść/wysokość 4915/1875/1480 mm
Pojemność bagażnika 344 l
Masa własna 1840 kg
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,0 s
Prędkość maksymalna 165 km/h
Spalanie 1 kg wodoru na 100 km
Zasięg 650 km
Cena nie na sprzedaż
Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 42/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. zapowiedź nowego Mercedesa Klasy A; pierwsze jazdy Seatem Arona i Volkswagenem Tiguanem Allspace; porównanie kombi klasy średniej z dieslami; testy Kii Stonic i BMW 520d; elektromobilność w Polsce - czy to się opłaca?; metody kradzieży nowych aut; test BMW serii 2 Active Tourer na dystansie 100 tys. km; przegląd używanych kombi za 10 tys. zł; starcie New Stratos z Porsche 911 R.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej