Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Hybrydowi pogromcy diesli - Mitsubishi Outlander PHEV i Toyota RAV4 Hybrid

16 mar 16 09:34

Hybrydy są w natarciu, ale z pewnością jeszcze nie zdominowały rynku. Niemniej wobe c spadku zaufania do diesli stają się coraz poważniejszą alternatywą dla aut z silnikami wysokoprężnymi. Czas sprawdzić, co potr afią hybrydowe SUV-y z napędem 4x4!

Udostępnij
0
Skomentuj

Moglibyśmy zanudzić was szczegółami techniki napędów hybrydowych, rozwodzić się na temat akumulatorów litowo-jonowych i systemów szybkiego ładowania. Ale po co? Wolimy po prostu doradzić, który z tych dwóch hybrydowych SUV-ów z napędem na cztery koła jest lepszy.

Mitsubishi pozwala ładować akumulatory także z gniazdka, podczas gdy Toyota jedynie odzyskuje energię podczas jazdy. RAV4 i Outlandera spaja jedno: połączenie zalet napędów spalinowego i elektrycznego. Ma to teoretycznie zapewniać znaczne oszczędności paliwa, lepszą ochronę środowiska i płynną, spokojniejszą jazdę. Zaraz się okaże, czy rzeczywistość potwierdza te obietnice.

Zaczniemy od nowicjusza. RAV4 wydłużyło się do 4,61 m długości. W sporym nadwoziu wygospodarowano wystarczająco dużo miejsca dla ludzi i na bagaż. Niestety, są też minusy: ukształtowanie przodu i linia maski nieco utrudniają manewrowanie, chyba że kierowca jest wysoki.

Toyotę lepiej się prowadzi

Podczas jazdy na szczęście nie czuć gabarytów RAV4. W porównaniu z Outlanderem prowadzi się je poręczniej, do tego żwawiej rusza z miejsca i bardziej przytomnie reaguje na polecenia wydawane kierownicą. A jak oceniamy działanie elektrycznego wspomagania kierownicy? Co prawda, układ przyjemnie precyzyjnie działa, ale przy 80 km/h siła wspomagania staje się mniejsza i wyczuwa się przeskok z miękkiego kręcenia kierownicą na bardziej oporne.

Jeśli chodzi o napęd, to jest dokładnie odwrotnie – w ogóle nie czuć, kiedy silnik elektryczny przychodzi na pomoc spalinowemu. RAV4 dzięki temu przyjemnie płynie. Spokój potrafi zburzyć jedynie wycie silnika, gdy mocno wciśnie się gaz. Szkoda tylko, że na samym prądzie Toyota przejeżdża jedynie bardzo krótkie odcinki. Koła potrafią też zaskoczyć buksowaniem – zadziwiające w aucie 4x4.

Hybrydowi pogromcy diesli - Mitsubishi Outlander PHEV i Toyota RAV4 Hybrid Hybrydowi pogromcy diesli - Mitsubishi Outlander PHEV i Toyota RAV4 Hybrid Foto: Auto Bild

Konieczność częstego wchodzenia 2,5-litrowej jednostki na wysokie obroty jest też powodem sporej rozbieżności między fabrycznym wynikiem spalania (średnio 5,1 l/100 km) a realnym zapotrzebowaniem na paliwo. Według naszych pomiarów RAV4 potrzebuje średnio 8,4 l/100 km. Na autostradzie zużycie to jeszcze wzrasta.

Mitsubishi mogłoby wykorzystać tę słabość Toyoty na swoją korzyść. Ciągnie bowiem z sobą większy pakiet akumulatorów niż RAV4, a to oznacza, że może przejeżdżać znacznie dłuższe dystanse na energii elektrycznej. Tylko że...

Zamiast obiecywanego przez producenta 1,8 l/100 km Outlander PHEV zużywa 7,4 l. Skąd tak duża rozbieżność? Bajeczny wynik w fabrycznym teście spalania Outlander uzyskuje tylko wtedy, gdy ma w pełni naładowane akumulatory. A te wyczerpują się już po 40 km. Ponowne naładowanie do pełna trwa przy domowym gniazdku co najmniej 5 godzin, może to też zrobić silnik spalinowy, ale wówczas musi się strasznie namęczyć.

Mitsubishi: lepiej wyciszone

W Outlanderze jednak jednostka spalinowa jest lepiej wygłuszona niż w RAV4, dzięki czemu pracujący na wysokich obrotach silnik mniej denerwuje. Jednocześnie jednak w fazie rozgrzewania motor benzynowy dołącza się z odczuwalnym szarpnięciem, również ruszanie przebiega niezbyt płynnie. Części składowe układu napędowego po prostu słabo się z sobą dogadują. A tak właściwie to...

Hybrydowi pogromcy diesli - Mitsubishi Outlander PHEV i Toyota RAV4 Hybrid Hybrydowi pogromcy diesli - Mitsubishi Outlander PHEV i Toyota RAV4 Hybrid Foto: Auto Bild

Obiecaliśmy nie zanudzać szczegółami technicznymi, jednak wypada chociaż wspomnieć o tym, że konstrukcja napędu hybrydowego Toyoty jest zdecydowanie bardziej dojrzała od swojego odpowiednika ze stajni Mitsubishi. Tak, niestety, trzeba to podkreślić. Rozwiązanie Toyoty sprzyja płynności przyspieszania i przełączania napędu spalinowego na elektryczny i odwrotnie. To tak w wielkim skrócie.

RAV4: lepsze przyspieszenie

Wróćmy jednak za kierownicę Mitsubishi. Do listy życzeń dorzucimy również to, żeby amortyzacja była bardziej harmonijna. 4,7-metrowe auto waży na pusto 1,9 t i zdecydowanie nie służą mu 18-calowe koła z niskim profilem. To z pewnością powoduje, że Outlander niechętnie trzyma się wyznaczonego toru jazdy na wprost.Dość skomplikowana jest obsługa instrumentów, a siedziska foteli są zbyt krótkie.

Kokpit wygląda niezbyt nowocześnie, oszczędności na systemie multimedialnym czy jakości plastików trochę dziwią w tak drogim aucie. Także system składania tylnych siedzeń pochodzi jeszcze z poprzednich generacji Outlandera – przed złożeniem oparć należy postawić siedziska do pionu. Trzeba jednak docenić to, że pod tym wszystkim tkwi – podobnie jak w RAV4 – nowoczesna technika. W obu SUV-ach na pokładzie znalazły się asystent pasa ruchu i system ostrzegający o kolizji. W To-

yocie ten układ potrafi też sam zahamować w razie grożącego zderzenia. Ten pojedynek wygrywa Toyota. Ma znacznie lepsze osiągi i prowadzenie i jeżeli pominiemy czysto „elektryczny” zasięg w pełni naładowanego z gniazdka Mitsubishi, to nawet mniej pali. RAV4 jest po prostu bardziej dopracowaną hybrydą. A do tego zdecydowanie lepszym samochodem, jeśli weźmie się pod uwagę czysto praktyczne walory, jak np. przestronność.

Mitsubishi Outlander PHEV i Toyota RAV4 Hybrid - dane producentów:

Toyota Mitsubishi
Silnik spalinowy: typ/cylindry/zawory + silnik elektr. benz./R4/16 + 2 silniki el. benz./R4/16 + 2 silniki el.
Ustawienie silnika spalinowego poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk wielopunktowy wtrysk wielopunktowy
Pojemność skokowa (cm3) 2494 1998
Moc maksymalna (KM) silnika spalinowego 155 121
Moc maksymalna (KM) silników elektrycznych 143 + 68 82 + 82
Maks. moment obrotowy 210 + 270 + 139 190 + 137 + 195
Maksymalna moc systemowa (KM) 197 bd.
Pojemność akumulatorów (kWh) 1,59 12 (Plug-in-Hybrid)
Prędkość maksymalna (km/h) 180 170
Skrzynia biegów aut. bezstopniowa aut. bezstopniowa
Napęd 4x4 4x4
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 501-1633 463-1602
Opony testowanego auta 225/60 R 18 225/55 R 18
Pojemność zbiornika paliwa (l) 56 45
Emisja CO2 (g/km) 118 42
Czynnik układu klimatyzacji R1234yf R134a
Dł./szer./wys. (mm) 4605/1845/1675 4695/1800/1710

Mitsubishi Outlander PHEV i Toyota RAV4 Hybrid - wyniki pomiarów drogowych:

RAV4 Outlander
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,0 s 4,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,6 s 10,5 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 14,1 s 18,3 s
Elastyczność 60-100 km/h 4,9 s 5,5 s
Elastyczność 80-120 km/h 6,2 s 7,9 s
Masa rzeczywista/ładowność 1749/521 kg 1914/426 kg
Rozdział masy (przód/tył) 56/44 proc. 53/47 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 12,1/12,0 m 11,6/11,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 38,5 m 37,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 37,2 m 37,1 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A) 57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 50 km/hprzy 100 km/h 67 dB (A) 65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 50 km/hprzy 130 km/h 72 dB (A) 71 dB (A)
Spalanie testowe + zużycie energii elektrycznej 8,4 l/100 km 7,4* l + 19,7 kWh/100 km
Zasięg 665 km 600 km (+ 38 km tryb. el.)

*rozpoczęcie jazdy z naładowanymi (z zewnętrznego źródła) akumulatorami, zużycie energii elektrycznej przeliczone na każde 100 km jazdy po przejechaniu odcinka testowego o długości 155 km. Po rozpoczęciu jazdy z rozładowanymi akumulatorami: 8,7 l/100 km.

Mitsubishi Outlander PHEV i Toyota RAV4 Hybrid - gwarancja, ceny, przeglądy:

HYBRID 4x4 PHEV
Cena podstawowa testowanej wersji silnikowej 144 000 zł** 205 990 zł
Gwarancja mechaniczna 3 lata 5 lat
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy wg wskazań wg wskazań

**nieoficjalna wyjściowa cena RAV4 Hybrid 4x4. Oficjalna specyfikacja RAV4 Hybrid nie była znana w momencie publikacji materiału.

Mitsubishi Outlander PHEV i Toyota RAV4 Hybrid - wymiary nadwozi i kabin:

Foto: Auto Bild

Mitsubishi Outlander PHEV i Toyota RAV4 Hybrid - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. RAV4 Outlander
Przestronność z przodu 40 34 28
Przestronność z tyłu 30 28 27
Pojemność bagażnika 25 22 21
Ładowność 15 12 10
Widoczność 20 14 15
Fotele, pozycja kierowcy 30 25 23
Ergonomia obsługi 20 18 17
Jakość wykończenia 20 15 15
Suma punktów 200 168 156
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. RAV4 Outlander
Przyspieszenie 25 21 18
Elastyczność 25 24 22
Poziom hałasu 15 12 13
Skrzynia biegów 15 13 13
Zachowanie na drodze 30 25 23
Komfort jazdy 30 23 23
Układ kierowniczy 15 14 12
Średnica zawracania 5 2 3
Skuteczność hamulców 40 28 29
Suma punktów 200 162 156
Wynik końcowy 400 330 312
Miejsce w teście 1. 2.

Mitsubishi Outlander PHEV i Toyota RAV4 Hybrid - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa

Foto: Auto Bild

Ups, mamy problem! Ekoeurokraci wymyślili, żeby hybrydę z opcją doładowania z gniazdka elektrycznego testować po naładowaniu. Cykl testu spalania jest krótki, więc Mitsubishi prawie cały jego dystans przejeżdża... na bateriach. Stąd niedorzeczne spalanie fabryczne PHEV.

Mitsubishi Outlander PHEV i Toyota RAV4 Hybrid - podsumowanie

Producenci hybryd nadal obiecują spalanie, które nie znajduje potwierdzenia w realnych warunkach. Jeśli ktoś podróżuje autostradami, powinien wybrać diesla. Natomiast w mieście i na krótkich odcinkach hybrydy są w swoim żywiole. No i mają niewysilone silniki benzynowe. Bez turbo!

Jeżeli macie własne zdanie na temat porównywanych samochodów - zapraszamy do komentowania. Chcecie być cytowani? Piszcie!

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 38/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowa Octavia i inne nowości Skody; pierwsze jazdy Fiatem 500X z silnikiem z Polski i Lexusem UX; narodziny marki Vinfast; porównanie kompaktów z benzyniakami turbo; czyszczenie wtryskiwaczy; niebezpieczne pojazdy elektryczne; VW Golf VII z drugiej ręki; Top 5 - używane auta sportowe; dodatek specjalny "Telefon w aucie".
Czy kupilibyście hybrydę zamiast diesla?
Tak

37 %

Nie

63 %

Tak

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej

Hybrydowi pogromcy diesli - Mitsubishi Outlander PHEV i Toyota RAV4 Hybrid (slajd 1 z 11)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego