Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Hyundai i30 N kontra Peugeot 308 GTI - takie powinno być GTI

19 sty, 08:48

Każde nowe auto klasy GTI witamy z uśmiechem – zwłaszcza wtedy, gdy jest szansa na pełnokrwistą ripostę dla Golfa, Focusa, Civica i spółki. Niech moc będzie z wami! Sprawdzamy, które GTI będzie lepszym wyborem: Peugeot 308 GTI czy Hyundai i30 N?

Udostępnij
0
Skomentuj
  • Czy to będzie pojedynek doświadczonego łowcy z nieokiełznanym nowicjuszem?
  • Każdy zna GTi. Ale co to jest N?
  • Na tym asfalcie wkrótce znajdzie się całkiem spora warstwa rozgrzanej gumy z wytartych szerokich opon...

Trzy magiczne litery, które u fanów popularnej motoryzacji przyspieszały puls w mgnieniu oka: GTI. I nie mówimy tutaj o Golfie pierwszej generacji, tylko o wspaniałym Peugeocie 205 GTi, który stanowił wyraz idei lekkiego, zwinnego małego auta, na które wielu może sobie pozwolić i czerpać przyjemność z jazdy, ograniczoną głównie zdrowym rozsądkiem i zasobnością portfela. Wideorejestratorów wtedy jeszcze nie było.

Trudno jest walczyć z legendą, szczególnie gdy ma się tak anonimową i kompletnie nierozpoznawalną nazwę, jak rywal Peugeota w tym porównaniu. GTI, GT, GSi, STi, WRX, OPC, ST, RS... Te emblematy zna chyba każdy miłośnik dynamicznej jazdy. Ale N? No właśnie. Dylemat wizerunkowy. Niezależnie od tego, który z torów o nazwie zaczynającej się na „N” skojarzycie z nowym sportowym kompaktem Hyundaia, to i tak trzeba to będzie tłumaczyć każdemu, kogo spotkacie i komu powiecie, jaki właśnie kupiliście samochód. Przed Hyundaiem nie lada wyzwanie: musi przekonać kompetencjami, kiedy za walorami rywala stoi jeszcze sentyment fanów.

Foto: Auto Bild

Jednak do rzeczy. Wciskamy przycisk i pod maską i30 N budzi się basowy pomruk, który po wybraniu odpowiedniego trybu i otwarciu klap w układzie wydechowym zamienia się w niespokojny bulgot. Od razu uprzedzimy nadzieje amatorów „grubej rury” – nie, to nie podwyższa mocy, chociaż subiektywnie po „odetkaniu” tłumika auto (jak każde inne) wydaje się szybsze.

Dodajemy gazu i sprężarka o podwójnym strumieniu przepływu budzi się do życia. A budzi się z wielką klasą – moment obrotowy 353 Nm pojawia się już przy 1450 obrotach na minutę i nie odpuszcza aż do 4000 obrotów! Takich cudów rywal nie potrafi, trzeba kręcić go wyżej. A Hyundai w trybie overboost potrafi wykrzesać z siebie jeszcze więcej (378 Nm). W efekcie na dwóch najniższych biegach przednie opony i30 N bezradnie frezują asfalt. Potem jest już tylko lepiej: silnik rozwija moc tak łagodnie, że trudno uwierzyć, iż mamy do czynienia z jednostką generującą ponad 137 KM z litra pojemności. Fantastyczna charakterystyka do codziennej jazdy, ale trochę pacyfikująca emocje.

A tych u rywala nie zabraknie. Jego silnik, mimo podobnej mocy, ma tylko 1,6 litra pojemności skokowej, co oznacza wyczynowe wysilenie i adekwatnie agresywną charakterystykę, do której idealnie dobrano przełożenia skrzyni biegów. Napęd Peugeota z dzikim impetem atakuje czerwone pole obrotomierza i zapewnia wrażenia z jazdy, które dla większości kierowców będą zupełnie abstrakcyjne. To tak, jakby wziąć Hondę Civic czwartej generacji z silnikiem 1.6 VTEC o mocy 150 KM (wspaniały samochód, produkowany w latach 80. ubiegłego wieku) i zjechać z rozbiegu skoczni narciarskiej z gazem w podłodze.

Foto: Auto Bild

Obaj zawodnicy tego porównania są gigantami w nabieraniu prędkości, czas powiedzieć, jak sobie radzą z okiełznaniem rozpędzonej masy na łukach i podczas hamowania. Jedno i drugie auto kocha zakręty, ale tam, gdzie Hyundai niemal przykleja się do drogi, Peugeot zdaje się wgryzać w asfalt niewidzialnymi kolcami i jeszcze mocniej „podpiera się” na ciasnych zakrętach. Koreański model ma mniej komunikatywny układ kierowniczy, a jego przednie koła o cenne (dla rywala) ułamki sekund wcześniej zaczynają prowadzić przód auta na zewnątrz zakrętu. O ile taka podsterowność jest ceniona przez zwolenników bezpiecznej jazdy defensywnej, o tyle kierowcy o wybujałym temperamencie zdecydowanie nie tęsknią za momentem, w którym ich pojazd zaczyna „płużyć” przodem.

Czasy przejazdu toru? Hyundai i30 N – 1 minuta, 42,68 sekundy. Peugeot 308 GTi – 1:41,14. To duża rozbieżność, bo na mecie auta na pewno nie jadą powoli. 159 kg różnicy w masie nie sposób przeskoczyć. I Hyundaiowi nie udaje się przeskoczyć Peugeota.

Peugeot 308 GTI kontra Hyundai i30 N - pomiary testowe

Peugeot 308 GTI Hyundai i30 N
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,6 s 2,5 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,0 s 6,1 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 9,1 s 9,0 s
Przyspieszenie 0-160 km/h 13,3 s 13,4 s
Przyspieszenie 0-200 km/h 22,0 s 22,4 s
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg) 4,2 s 4,3 s
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg) 6,7 s 7,0 s
Masa rzeczywista/ładowność 1310/480 kg 1469/481 kg
Rozdział masy (przód/tył) 63/37 proc. 62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 10,8/10,9 m 12,2/12,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (hamulce zimne) 34,1 m 35,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (hamulce gorące) 33,4 m 34,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 61 dB (A) 60 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 68 dB (A) 66 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 72 dB (A) 69 dB (A)
Spalanie testowe 8,5 l/100 km 9,0 l/100 km
Zasięg 610 km 550 km

Peugeot 308 GTI kontra Hyundai i30 N - dane techniczne producenta

Peugeot 308 GTI Hyundai i30 N
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1598 1998
Moc maksymalna (KM/obr./min) 272/6000 275/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 330/1900 353/1450
Prędkość maksymalna (km/h) 250 250
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/tw tw/tw
Pojemność bagażnika (l) 420-1228 395-1301
Pojemność zbiornika paliwa (l) 52 50
Marka i model opon testowanego auta Michelin Pilot Super Sport Pirelli P Zero
Rozmiar opon testowanego auta 235/35 R 19 235/35 R 19
Emisja CO2 (g/km) 139 163

Peugeot 308 GTI kontra Hyundai i30 N - punktacja

Peugeot 308 GTI Hyundai i30 N
Przestronność i bagażnik 8 9
Jakość wykończenia 7 7
Fotele i pozycja kierowcy 16 18
Wyposażenie komfort 7 8
Systemy bezpieczeństwa 15 15
Czas przejazdu toru 17 14
Zryw (reakcja na gaz) 9 9
Przyspieszenie 18 18
Elastyczność 18 18
Skrzynia biegów 15 15
Dźwięk silnika 5 7
Komfort amortyzacji 6 8
Zachowanie na drodze 26 24
Układ kierowniczy 16 15
Siła i działanie hamulców 25 21
Wizerunek 7 5
Zużycie paliwa 17 16
Cena 5 5
Wynik końcowy 237 232
Miejsce w teście 1. 2.

Peugeot 308 GTI kontra Hyundai i30 N - nasza opinia

Pojedynek na bicepsy – czyli wyścig ze startu zatrzymanego na długiej prostej – dobry jest na pokaz, ale... Droga nie zawsze jest taka prosta. Podobnie droga do sukcesu w klasie sportowych kompaktów, czasem trzeba stawić czoła zakrętom. Hyundai tak właśnie czyni i robi to dobrze. Ale jego kłopot polega na tym, że rywal jest jeszcze lepszy, a do tego bardziej emocjonujący. Chyba że... kiedyś Hyundai też wykrzesze 170 KM z litra!

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 7/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsze jazdy BMW X2 i zmodernizowaną Hondą Jazz; prezentacja Skody Fabii po liftingu; raport: VW po Dieselgate; porównanie: kompakty kontra crossovery; testy Volvo V90 i Porsche Cayenne; raport: jak kradną auta; ustawianie geometrii zawieszenia; co to jest eCall; używany Opel Zafira; Top 10: używane kombi klasy średniej; Nissan Leaf nowej generacji.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (91)

No photo
No photo ~bart Użytkownik anonimowy
~bart :
No photo ~bart Użytkownik anonimowy
Trwałe niemieckie silniki skończyły się 15 lat temu, gdy Niemcy zaczęli poprzez Unię (wiadomo, kto decyduje w UE o wszystkim rękami rudych) tworzyć nierealne normy ekologiczne. Myśleli, że tak wykoszą konkurencję, która im nie sprosta, bo sami nie mieli zamiaru tego robić. W UE są nietykalni. Czemu afera dieselgate wyszła w USA? Przecież w Europie i tak wszyscy wiedzieli, że VW to szrot, ale wiadomo jak jest...prawda jest taka, że niemieckie silniki były trwałe, gdy były prostackie, zero kultury pracy, niewydajne (75 KM z silnika1.4) i nie spełniały lub z trudem stare normy emisji...ale stało się coś dziwnego, nagle okazało się, że diesel może bez szwindla spełniać normy emisji, może mimo mocy 150 KM z 1.9 być trwały i cichy, problem tylko w tym, że to nie TDI tylko...JTD czy HDI...i to był szok. Nawet doładowane silniki benzynowe 120/150 KM z 1.4 stworzone wcześniej od TSI jeżdża bezawaryjnie do dziś i robią mega przebiegi....problem w tym, ze na tylnych klapach takich aut nie piszą TSI a T-Jet...Niemcy są w takim szoku, że albo uparcie dalej tłuką swój szajs (TDI/TSI) albo w panice zaczęli (pod pretekstem współpracy) montować silniki....francuskie, HDI są w mondeo, Jtd w Oplach, ....a szoku jest ciąg dalszy, Opel już nie jest niemiecki...
19 sty 18:59 | ocena: 78%
Liczba głosów:58
78%
22%
| odpowiedzi: 16
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ss Użytkownik anonimowy
~ss
No photo ~ss Użytkownik anonimowy
do ~Ubawiłem się setnie:
No photo ~Ubawiłem się setnie Użytkownik anonimowy
19 sty 20:53 użytkownik ~Ubawiłem się setnie napisał
Fajno - tylko jakim nieudacznikiem trzeba być aby jeździć dłużej niż 2-3 lata obecnie samochodem :) Może po prostu nie oceniaj wszystkich swoją miarą? Po co komu teraz samochód na 500 tyś. km..... Puknij się w łeb
Według twojej jedynej i pokrętnej racji to zakup nowego samochodu co 2 lata? A stary a co no na złom. Przemnóż to już tylko przez czwartą część zmotoryzowanych a po 10 latach będziesz miał wszędzie mega stosy złomu. No i jakie to będzie ekologiczne. O reszcie szkoda pisać. Idź puknij się w ten swój pusty dekiel z tym swoim dziadowskim rozumowaniem.
20 sty 09:37 | ocena: 100%
Liczba głosów:6
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Kazik Użytkownik anonimowy
~Kazik :
No photo ~Kazik Użytkownik anonimowy
Wieśwageny już dawno przestały być bezawaryjnymi samochodami. Dlatego tracą rynek. Pewnie podejmą jakąś desperacką negatywną kampanię w stosunku do konkurencji ale przy tych cenach tylko się pogrążą.Dawniej ludzie kupowali 10-letniego Passata i jeździli nim jeszcze 5 lat nie wydając zbyt wiele pieniędzy na naprawy. Dzisiaj kupno 7 letniego VW to samobójstwo.
20 sty 09:08 | ocena: 85%
Liczba głosów:13
85%
15%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~fredthered Użytkownik anonimowy
~fredthered
No photo ~fredthered Użytkownik anonimowy
do ~bart:
No photo ~bart Użytkownik anonimowy
19 sty 18:59 użytkownik ~bart napisał
Trwałe niemieckie silniki skończyły się 15 lat temu, gdy Niemcy zaczęli poprzez Unię (wiadomo, kto decyduje w UE o wszystkim rękami rudych) tworzyć nierealne normy ekologiczne. Myśleli, że tak wykoszą konkurencję, która im nie sprosta, bo sami nie mieli z
Bardzo madre slowa panie Kolego!
tez hestem tego zdania.
Ciezko mi tylko czasami z naszymi rodakami rozmawiac na te tematy bo wielu ludzi dalej wierzy w niemickiego diesla...
zapominajac ze caly swiat idzie do przodu.
Ja przez ostatnie 9 lat jezdzilem japonskim dieslem praktycznie od nowosci ( Honda 2.2 cdti ) ZERO problemow z silnikiem, oczywiscie dbajac o auto serwisy iyd...dwa tygodnie temu przesialdlem sie na francuski e-hdi 1.6 diesel i wiem ze bedzie mi ciezko sluchac ludzkich opinii ale z wiem tez ze juz mi przyjemnie sluchac tego silnika.
Pozdrawiam i serio ciesze sie ze sa ludzie na tej ziemi ktorzy maja podobne opinie o wspolczesnej motoryzacji.
milego dnia.
MH
20 sty 07:43 | ocena: 67%
Liczba głosów:12
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~LC500 Użytkownik anonimowy
~LC500 :
No photo ~LC500 Użytkownik anonimowy
Zamontowac identyczne opony na I30 i 308i i prosze o testy. Czy panowie ktorzy to robia nie wiedza ze chcac zobaczyc i porownac dwa samochody to w maxymalnie identycznych warunkach sie to robi??
Same opony decyduja i o hamowaniu, i otrzymaniu na zakrecie ,zuzyciu paliwa , glosnsci i jak czuje sie 'kierownice' a tak to o kant klopa potluc to wasze porownanie .
19 sty 20:32 | ocena: 65%
Liczba głosów:23
65%
35%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Chwila debila Użytkownik anonimowy
~Chwila debila
No photo ~Chwila debila Użytkownik anonimowy
do ~Ubawiłem się setnie:
No photo ~Ubawiłem się setnie Użytkownik anonimowy
19 sty 20:53 użytkownik ~Ubawiłem się setnie napisał
Fajno - tylko jakim nieudacznikiem trzeba być aby jeździć dłużej niż 2-3 lata obecnie samochodem :) Może po prostu nie oceniaj wszystkich swoją miarą? Po co komu teraz samochód na 500 tyś. km..... Puknij się w łeb
Skoro każdy ma zmieniać samochód co 3 lata, to może podsuniesz pomysł, co mamy robić z używanymi?
20 sty 09:31 | ocena: 100%
Liczba głosów:7
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~bart Użytkownik anonimowy
~bart :
No photo ~bart Użytkownik anonimowy
Dajcie spokój z tym królem, król jest nagi. W ofercie tego króla nie ani jednego silnika w ofercie, który nie byłby poprawioną wersją poprawionego już wcześniej szrotu...
19 sty 18:42 | ocena: 83%
Liczba głosów:24
83%
17%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~dr feelgood Użytkownik anonimowy
~dr feelgood
No photo ~dr feelgood Użytkownik anonimowy
do ~wdwd:
No photo ~wdwd Użytkownik anonimowy
19 sty 21:53 użytkownik ~wdwd napisał
df jestes idiota. Corolla miazdzy wszystko typu golf i focus razem wziete. SPzredano jej 55 mln sztuk.
Po co się obrażać wystarczy sprawdzić statystyki. Corolli w 2017 sprzedano około 1 mln sztuk, focusów 600 tys. Nie oznacza to, że Corolla to super auto, po prostu oferuje optymalne rozwiązanie pod względem trwałości i kosztów eksploatacji w dłuższym czasie. Jeżeli ktoś jednak szuka sportu czy emocji, no to w dzisiejszych Toyotach ich nie znajdzie. A bywało u tej marki pod tym względem lepiej. Biznes jest jednak biznesem i jeżeli da się zarobić i mieć poklask no to fajnie, no ale jak się da zarobić to też fajnie. Za to włodarzy Toyoty szanuję, poza sprawdzoną technologia odkrywają tez "nowe lądy" i od lat sprzedają masowo bardzo nowatorskie rozwiązania.
20 sty 00:49 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Golf V R32 Turbo 376KW Użytkownik anonimowy
~Golf V R32 Turbo 376KW
No photo ~Golf V R32 Turbo 376KW Użytkownik anonimowy
do ~bart:
No photo ~bart Użytkownik anonimowy
19 sty 18:59 użytkownik ~bart napisał
Trwałe niemieckie silniki skończyły się 15 lat temu, gdy Niemcy zaczęli poprzez Unię (wiadomo, kto decyduje w UE o wszystkim rękami rudych) tworzyć nierealne normy ekologiczne. Myśleli, że tak wykoszą konkurencję, która im nie sprosta, bo sami nie mieli z
Dlaczego koncern VW sprzedał w roku 2017 prawie 7 milionów samochodów i ustanowił swój rekord sprzedaży skoro ich produkty są szrotem? Kup sobie nowy samochód VW czy Audi a bedziesz jeździł bezawaryjnie 10 czy 15 lat! Wejdź na stronę mobile.de ażeby strwierdzić że sa tam sprzedawane różne samochody TDI z przebiegiem 400-450 tysięcy kilometrów i gwarancją - jezeli sprzedającym jest handlarz! Do Polski sa ściągane samochody które zostały kupione w Niemczech z przebiegiem 450 tysiecy kilometrów a w Polsce maja przebieg 160 tysiecy kilometrów!
22 sty 07:22 | ocena: 64%
Liczba głosów:11
36%
64%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~asdfasdf Użytkownik anonimowy
~asdfasdf :
No photo ~asdfasdf Użytkownik anonimowy
co to za gti z elektrycznym ręcznym... robią to ludzie bez pojęcia o gti
19 sty 16:33 | ocena: 82%
Liczba głosów:11
82%
18%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej