CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej3.504.353.961.66
Średnio4.404.584.211.85
Najdrożej4.694.894.572.31

Kia Stinger - mocna jak nigdy

23 sty, 11:19
Udostępnij
0
Skomentuj

Takiej Kii jeszcze nie było. Kia Stinger to nowa koreańska limuzyna, pod maską której będzie pracował niemal 370-konny silnik pozwalający osiągnąć „setkę” już po 5 sekundach. Ten model zaskakuje również stylistyką nadwozia

Samochody Kii nie od dziś budzą emocje. Marka, która zaczęła podbój rynków od agresywnej polityki cenowej, to Kia z wczoraj. Dziś Koreańczycy budują sympatyczne samochody, jak Soul, Venga czy Sportage, które dowiodły swojej wysokiej jakości w naszych testach długodystansowych na 100 tys. km i zajmują czołówkę rankingu.

Koreańczycy chcą więcej

Najlepszym dowodem na to, że apetyt rośnie w miarę jedzenia, jest właśnie Kia Stinger – auto w formacie, którego Kia jeszcze w swojej ofercie nie miała. Samochód mierzy 4,83 m długości, 1,87 m szerokości i tylko 1,40 m wysokości.

Z przodu wita nas oczywiście „tygrysi nos” – znak rozpoznawczy wszystkich modeli koncernu, w Stingerze w wyjątkowo szerokiej i niskiej wersji. Do tego z dużymi wlotami obok i ledowymi reflektorami. Bardzo długa maska i wyloty powietrza za 19-calowymi przednimi kołami też robią wrażenie.

Kształt nadwozia nawiązuje do aut coupé, choć Stinger ma czworo drzwi i dużą tylną klapę. Tylny zwis karoserii też jest zadziwiająco duży, a dwie podwójne końcówki wydechu dodają temu modelowi sportowego, dynamicznego charakteru.

Osoby odpowiedzialne za całość projektu to Peter Schreyer (jakżeby inaczej!) i Gregory Guillaume. Ten pierwszy uczynił Kię wielką i obecnie jest nie tylko szefem designu całego koncernu (czyli Hyundaia i Kii), lecz także jednym z trzech prezydentów Kii. Ten drugi to szef designu europejskiego oddziału firmy.

Najpierw było GT

Na salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie w 2011 roku Kia pokazała GT – koncept, który jest zadziwiająco podobny do Stingera i po którego prezentacji firma uzyskała mnóstwo pozytywnych opinii. Nic więc dziwnego, że produkcyjny samochód jest bardzo zbliżony do konceptu.

Jednak wygląd to jedno, a technika drugie. Zresztą taki, a nie inny design rozbudził oczekiwania w stosunku do Stingera. Żeby stylistyka nie okazała się obietnicą bez pokrycia, Kia zatrudniła kolejnego Niemca z bardzo ciekawą ścieżką zawodową. Albert Biermann wcześniej długo pracował w należącej do BMW firmie M GmbH i był odpowiedzialny za takie auta, jak M3 i M5. Teraz zajmuje wysoką pozycję w strukturach Kii/Hyundaia. Jego zadania to przede wszystkim tzw. ostateczne zestrojenie aut.

Kia Stinger Kia Stinger Foto: Kia / Kia

Technika Kii pochodzi w dużej mierze z limuzyny G80, czyli kolejnej generacji Genesisa. Jej znakami rozpoznawczymi są: wzdłużnie montowany silnik, napęd na tył, z przodu kolumny MacPhersona, z tyłu oś wielowahaczowa. W Stingerze na życzenie będzie można mieć nawet napęd na obie osie (pochodzący z Magny), z rozdziałem momentu obrotowego Torque Vectoring. Po raz pierwszy w Kii pojawią się też elektronicznie sterowane amortyzatory (oddzielnie dla przedniej i tylnej osi).

Ośmiostopniowy „automat” ma być elementem wyposażenia seryjnego. Do napędu klienci będą mogli wybrać jedną spośród dwóch doładowanych jednostek benzynowych. Pierwsza z nich – 2.0 – ma 4 cylindry, 255 KM i 353 Nm maksymalnego momentu, co pozwala na rozpędzenie się do „setki” w 6 s. Druga to 3.3 V6 o mocy 370 KM i maksymalnym momencie 510 Nm. W tym przypadku Stinger rozpędza się do 100 km/h w 5,1 s.

Oprócz tych silników pod maską będzie można mieć również 2,2-litrowego diesla o mocy 202 KM i momencie obrotowym wynoszącym 441 Nm.

Podczas pierwszych jazd, jeszcze na wewnętrznym torze fabrycznym Kii, nowy model zrobił świetne wrażenie swoim mocnym wejściem, doskonale rozłożonymi masami na obie osie i zadziwiająco bezpośrednim układem kierowniczym. Motor V6 brzmi rasowo, ale nie ma to nic wspólnego z tuningowymi basami, a samochód prowadzi się bardzo posłusznie i w żadnym wypadku nie nerwowo.

Kia Stinger jest inaczej zestrojona niż dotychczasowe Kie – mówi Biermann. – Chcieliśmy, żeby auto było bardziej precyzyjne, dawało się lepiej kontrolować i wysyłało wyraźniejsze informacje zwrotne. Ma tak samo jeździć, jak wyglądać. Guillaume dodaje: Prawdziwe gran turismo – nie tylko za sprawą wyglądu, lecz także jazdy.

Dobra informacja na koniec: Stinger to samochód produkcyjny, który trafi do sprzedaży pod koniec roku. Cena? W podstawowej odmianie wyniesie ok. 40 000 euro.

Kia Stinger - nasza opinia

Koreańczycy często są porównywani z Japończykami – przy tej okazji mówi się o tej samej drodze, doświadczeniach itd. Jest w tym oczywiście dużo prawdy, ale wydaje mi się, że tych pierwszych wyróżnia jeszcze coś – nie boją się powierzyć ważnych zadań ludziom spoza Azji. I co najważniejsze – konsekwentnie ich słuchają.

Kia Stinger - dane techniczne

Silnik t.benz./R4/16 t.benz./V6/24
Poj. skokowa (ccm) 1998 3342
Moc maks. (KM/obr./min) 255/6200 365/6000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 353/1400 510/1300
Napęd tylny lub 4x4 tylny lub 4x4
Skrzynia biegów aut. 8 aut. 8
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) bd. 5,1
Prędkość maks. (km/h) bd. 269
Średnica zawracania (m) 11,2 (11,4) 11,2 (11,4)
Dł./szer./wys. (mm) 4830/1870/1400 4830/1870/1400
Rozstaw osi (mm) 2905 2905
Rozmiar opon p/t 225/45 R 18 225/40 R 19 | 255/35 R 19
Rekomendowane paliwo 98-okt. 98-okt.
Na rynku od jesień 2017 r. jesień 2017 r.

W nawiasie średnica zawracania dla 4x4

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 33/2017 już w sprzedaży a w nim - Nowości Audi – Q6 i e-tron oraz nowe generacje A1, A3 i A4; McLaren 570S Spider – pierwsza jazda superkabrioletem; Dacia Dokker, Hyundai i40 kombi, Mercedes klasy E kombi, Renault Grend Scenic, Seat Ibiza, Skoda Kodiaq, VW Golf Variant i VW Tiguan – porównanie możliwości aut obciążonych wakacyjnym bagażem; Cisza w kabinie – wygłuszanie auta: jak, gdzie i ile kosztuje; Z drugiej ręki: Skoda Octavia I (1996-2010); Top 5: pikapy za 30-40 tys. zł. Zapraszamy do lektury
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Tomson Użytkownik anonimowy
~Tomson :
No photo ~Tomson Użytkownik anonimowy
Już widzę te zazdrosne spojrzenia znajomych gdy im powiem :mam sportowe auto Kia Stinger. A tak poważnie 40 tyś euro w tej cenie mam Alfę Giulię.
4 lut 15:03 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
0%
100%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Kia / Kia

Kia Stinger

Oprócz benzynowych silników do napędu przeewidziano również turbodiesla o mocy 202 KM i momencie obrotowym o wartości 441 Nm

Kia Stinger - mocna jak nigdy (slajd 1 z 12)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego