Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.384.494.291.97
Średnio4.594.734.492.11
Najdrożej4.994.994.992.29

Mazda MX-5 kontra Fiat 124 Spider - takie same, a jednak inne

25 kwi, 16:42

Fiat 124 Spider bazuje na rozwiązaniach z Mazdy MX-5 i jest produkowany w Japonii. Sprawdzamy, czy różnią się tylko wyglądem, czy może też techniką. Który okaże się lepszy?

Udostępnij
0
Skomentuj

Porównywanie tych aut może wydawać się bez sensu: MX-5 kontra 124 Spider, przecież te dwa oryginały są z sobą blisko spokrewnione i na dodatek zjeżdżają z jednej taśmy produkcyjnej. Tyle że pokusa, żeby sprawdzić to, które z tych aut lepiej poradzi sobie w naszym teście, okazała się jednak bardzo duża.

Fiat jest dłuższy od Mazdy o 14 cm, choć ma taki sam rozstaw osi. Żadna z części blacharskich nie jest wymienna między autami. Identyczne są tylko: dach, rama szyby, lusterka i boczne kierunkowskazy. Z jednej strony mamy więc Mazdę o kocim spojrzeniu, z drugiej – Fiata retro z zadartym tyłem.

Włoski roadster korzysta na tym, że jest krócej na rynku – to świeższe auto. Kierowcy tego modelu na dłuższą metę docenią też inną rzecz: dzięki długiej masce i wspomnianemu zadartemu tyłowi łatwiej można ocenić, gdzie kończy się karoseria. Przydaje się to podczas parkowania, gdyż fotele bardzo nisko osadzono, tak mniej więcej na wysokości piast ciężarówek. Dach też nisko poprowadzono, co oznacza, że kierowca i pasażer nie powinni mieć więcej niż 190 cm wzrostu.

O ile z zewnątrz Mazda i Fiat bardzo różnią się od siebie, o tyle w środku są niemal identyczne, nawet przyciski, pokrętła i wyświetlacze pochodzą z jednej półki. Stelaże foteli także są wymienne, jednak tapicerka została dobrana osobno pod styl każdego z aut. Widocznie zróżnicowane są skale instrumentów oraz boczki drzwi.

Z całkowicie różnych parafii pochodzą na pewno silniki i to one w dużej mierze określają charaktery obu aut. W MX-5 pracuje 1,5-litrowy wolnossący 4-cylindrowiec, którego 131 KM okazuje się cwane i sportowe. Z kolei Fiata napędza 1,4-litrowe turbo o mocy 140 KM i momencie obrotowym 240 Nm – zwłaszcza ten parametr jest odczuwalny.

Żadna część blacharska nie jest wymienna między tymi samochodami. Żadna część blacharska nie jest wymienna między tymi samochodami. Foto: Auto Bild

Włoski Multiair nie tylko spokojniej pracuje i pełniej brzmi, lecz także oddaje moc w każdym momencie bez napinania się. Niezależnie od tego, w jakiej pozycji znajduje się wskazówka obrotomierza, wystarczy lekko dotknąć pedału gazu, żeby poczuć żywiołowość 124, która jest tak pożądana w roadsterze. Te wrażenia można wyrazić też w liczbach: na rozpędzenie od 80 do 120 km/h Fiat potrzebuje 8,1 s, czyli połowę tego, co Mazda.

W obu autach mechanizmy zmiany biegów są obsługiwane precyzyjnym krótkim lewarkiem. No i w Maździe trzeba do niego sięgać dopiero przy 7,5 tys. obr./min! Tym sposobem roadsterowe bliźniaki pokazują własne charaktery.

Zerknijmy jeszcze na dane techniczne: dlaczego włoski brat bliźniak waży o 111 kg więcej od Mazdy? Ma cięższy silnik, większe hamulce (280 zamiast 256 mm) i tylny dyferencjał samoblokujący. Dlatego po rozgrzaniu tarcz 124 Spider zatrzymuje się o metr wcześniej niż testowana Mazda. Ponadto Fiat ma dłuższe przełożenie: przy 100 km/h na 4. biegu silnik kręci się z prędkością 3700 obr./min, a w Maździe – 4050. Ale podczas długich podróży oba potrafią zmęczyć.

Najwięcej radości daje jazda krętymi drogami. Z każdym dohamowaniem, wycelowaniem w szczyt i wyjściem z zakrętu kierowca wzmacnia więź z autem. Oba roadstery to potrafią, jednak gdy pojawiają się nierówności asfaltu, MX-5 przesadza trochę z nerwowością. Tylna oś przekazuje uderzenia aż na kierownicę, wówczas przeszkadza też ostro reagujący układ kierowniczy, bowiem cała uwaga prowadzącego skupia się na kontrowaniu.

Fiat ma sztywniejsze amortyzatory, przez co mniej się ugina. Jest stabilniejszy wokół wzdłużnej osi, bardziej uspokojony. Takie zestrojenie pasuje do silnika. Ciekawie byłoby porównać to dodatkowo z MX-5 2.0 ze sztywniejszym, sportowym zawieszeniem Bilsteina, ale jest ono niedostępne w wersji z silnikiem 1.5.

Choć karoserie różnią się 
na zewnątrz, to wspólna płyta podłogowa sprawia, że oba auta oferują tyle samo przestrzeni dla kierowcy i pasażera. Choć karoserie różnią się na zewnątrz, to wspólna płyta podłogowa sprawia, że oba auta oferują tyle samo przestrzeni dla kierowcy i pasażera. Foto: Auto Bild

Tym sposobem Fiat 124 Spider wygrał kategorię „zachowanie na drodze”, mimo że jego turbodoładowany silnik zużył 7,6 l/100 km, podczas gdy Maździe MX-5 wystarczyło 6,5 l. Ponadto bardzo chcielibyśmy wiedzieć, dlaczego Włosi dają na 124 Spider tylko 2 lata gwarancji i wymagają, żeby właściciel częściej odstawiał auto na przegląd. Z różnicą ponad 27 000 zł kategorię „koszty” MX-5 rozstrzyga na swoją korzyść i wygrywa porównanie.

Naszym zdaniem

Bardziej nerwowe zachowanie na nierównościach, brak blokady „dyfra”, nieco słabsze hamulce czy wręcz gorsza elastyczność nie przeszkodziły Maździe w zwycięstwie. Fiat z doładowanym silnikiem i bardziej harmonijnym podwoziem przegrał z powodu wysokiej ceny i gorszych warunków gwarancji.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 50/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsze jazdy nowym BMW M5, Volkswagenem Golfem Sportsvan po liftingu i nowym Subaru XV; porównanie kombi klasy średniej z dieslami; test Porsche 911 GT3; początek testu długodystansowego Mitsubishi ASX; najczęstsze usterki silników Diesla; paliwa zimowe; Skoda Octavia II z drugiej ręki; używane SUV-y w cenie 35-45 tys. zł; specjalne Nissan rodem z Gwiezdnych Wojen.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (14)

No photo
No photo ~Borat Użytkownik anonimowy
~Borat :
No photo ~Borat Użytkownik anonimowy
Czasem zastanawiają mnie wybory wersji aut do porównania. Czemu nie mazda 2.0? Ma szpere na której brak narzekają w wersji 1.5, różnica w mocy miedzy fiatem 1.4 turbo a mazdą 2.0 nie jest duża, pozwala śmiało je zestawiać ze sobą. Akurat w tym porównaniu wybranie innej wersji mazdy miało by wpływ na ocene z jazdy która w tych autach jest chyba najważniejsza.
26 kwi 08:44 | ocena: 88%
Liczba głosów:8
88%
13%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~paweł Użytkownik anonimowy
~paweł :
No photo ~paweł Użytkownik anonimowy
Na początku napisaliście " różnią się tylko wyglądem, czy może też techniką. Który okaże się lepszy?" a zwycięstwo na korzyść Mazdy zależało od ceny i warunków gwarancji? W tego typu samochodach cena i gwarancja nie mają żadnego zanczenia...... Żenada!!!!
28 kwi 12:26 | ocena: 89%
Liczba głosów:9
89%
11%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~r Użytkownik anonimowy
~r :
No photo ~r Użytkownik anonimowy
Nigdy w życiu (niestety) nie kupię sobie takiego samochodu. A już tym bardziej nowego. Nawet pewnie takim się nie przejadę (niestety) Podobnie jak 98% czytających. Są to auta wizytówki, mające podnieść odbieranie marki. Szczególnie Fiatowi taki model przydatny.
Biorąc pod uwagę powyższe, dla mnie parametry techniczne nie maja żadnego znaczenia (niestety) Czytam z czystego zamiłowania i zainteresowania. Więc w tej kategorii, (emocjonalnej) zdecydowanie wygrywa FIAT! Nie znaczy, że Mazda jest brzydka ale Fiat jest przepiękny!
Przy czym uczciwie... tyle wpływu na moje życie. Idę pospacerować do parku, pogoda się klaruje!
Pozdrawiam wszystkich ; )
29 kwi 11:43 | ocena: 60%
Liczba głosów:5
60%
40%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Klient Użytkownik anonimowy
~Klient :
No photo ~Klient Użytkownik anonimowy
Artykuł bez polotu. Taki gniot na siłę. Brak tabelek ciekawostek i krótkiej historii tego typu samochodów w firmie Fiata. Generalnie teraz te artykuły są marne. Pamiętam że 20 lat temu a może i 15 wyglądało to lepiej. Pewnie dlatego że było to czasopismo w 100 % polskie. Teraz pewnie nawet w połowie nie jest.
26 kwi 01:45 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
80%
20%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~JL Użytkownik anonimowy
~JL :
No photo ~JL Użytkownik anonimowy
Fiat lepszy niemal w każdej liczącej się kategorii, ale przegrał ceną i warunkami gwarancji? To są auta budżetowe?
1 maja 09:57 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~xxl Użytkownik anonimowy
~xxl :
No photo ~xxl Użytkownik anonimowy
mazda przy fiacie wygląda jak padło , dlaczego?
28 kwi 17:50 | ocena: 50%
Liczba głosów:4
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~HQTaqFZjDnZZZHkAUly Użytkownik anonimowy
~HQTaqFZjDnZZZHkAUly :
No photo ~HQTaqFZjDnZZZHkAUly Użytkownik anonimowy
QTxW2T http://www.LnAJ7K8QSpfMO2wQ8gO.com
29 lis 04:04
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~WYyEwKFArxDbcAbW Użytkownik anonimowy
~WYyEwKFArxDbcAbW :
No photo ~WYyEwKFArxDbcAbW Użytkownik anonimowy
Ocfn96 http://www.LnAJ7K8QSpfMO2wQ8gO.com
29 lis 04:04
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Zakrzewski Marek Zakrzewski Marek Facebook
Zakrzewski Marek :
Zakrzewski Marek Zakrzewski Marek Facebook
Oba auta prezentują to, co najpiękniejsze w motoryzacji. Dwa małe, sportowe autka, praktyczne nie są, ale to ich atut. Autka mają dawać przyjemność i radość, są dla ludzi, którzy wiedzą czego chcą i kupują właśnie takie samochody dla ich zalet i wad. A wy puentujecie to zestawienie jakimś Januszowo Andrzejowym opisem - wg was wygrywa auto które daje mniej radości i ogólnie jest go "mniej" w takiej kategorii aut. A dlaczego fiacik przegrywa? Bo ma krótszą gwarancję? Bo cena jest wyższa? Ludzie!! Czy trzeba wam przypominać, że od tego typu aut nie wymaga się super gwarancji, niezwykle niskiej ceny, tylko właśnie radości i tego, co dają?
Te auta nie mają być praktyczne! Nie mają mieć dużego bagażnika, nie mają mieć fotelika dla dziecka! A wy oceniacie roadstery jakby to było rodzinne kombi?
To faktycznie... Passat kombi z przyczepką to to nie jest.
I pewnie brakuje wam webasto jeszcze.
Dziennikarze motoryzacyjni oceniają dwa małe roadstery wg... gwarancji i różnicy w cenie.
Dobre, dobre...
A może raczej słabe?
15 lip 21:32
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Patryl Użytkownik anonimowy
~Patryl
No photo ~Patryl Użytkownik anonimowy
do ~r:
No photo ~r Użytkownik anonimowy
29 kwi 11:43 użytkownik ~r napisał
Nigdy w życiu (niestety) nie kupię sobie takiego samochodu. A już tym bardziej nowego. Nawet pewnie takim się nie przejadę (niestety) Podobnie jak 98% czytających. Są to auta wizytówki, mające podnieść odbieranie marki. Szczególnie Fiatowi taki model przy
A ja idę przejechać się moim samochodem dla ludu MX5 :)
22 cze 09:23 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Bild

Mazda MX-5 kontra Fiat 124 Spider - takie same, a jednak inne

Fiat 124 Spider bazuje na rozwiązaniach z Mazdy MX-5 i jest produkowany w Japonii. Sprawdzamy, czy różnią się tylko wyglądem, czy może też techniką. Który okaże się lepszy?

Mazda MX-5 kontra Fiat 124 Spider - takie same, a jednak inne (slajd 1 z 19)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego