Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Peugeot 5008 - dobra zmiana: na SUV-a z vana

10 mar 17 16:57

Peugeot 5008 jeszcze niedawno był vanem, teraz każe się nazywać SUV-em. Wygląda jak wydłużone 3008 i ma z nim 70 proc. wspólnych części. Wartością dodaną są większy bagażnik i siedem foteli. A jak jeździ?

Udostępnij
0
Skomentuj

Vany, które chciały zostać lepszymi samochodami i stały się SUV-ami – odcinek 1395. Ten serial rozgrywa się na naszych oczach, bowiem pojemne samochody, w których kształt nadwozia podporządkowano przestronności, popadają w niełaskę klientów. Ci chcą SUV-ów. Dużych, małych, dziwacznych, słodko-kwaśnych – wszystko jedno, byle SUV-ów. Renault Espace już tę drogę przeszło i na razie na tym nie straciło.

Peugeot 5008 gra w niższej klasie, ale liczy na to samo. Z punktu widzenia techniki to bardziej wyrośnięty bliźniak 3008. Oba modele opracowywano równolegle i od przedniego zderzaka do słupka B są identyczne. 5008 ma jednak o 16,5 cm większy rozstaw osi i jest o 20 cm dłuższe. Dzięki temu w drugim rzędzie 5008 zamiast kanapy są trzy równej wielkości, indywidualnie regulowane fotele, opcjonalnie można też zamówić 6. i 7. siedzenie. Są one znacznie mniejsze i nadają się raczej dla dzieci, jednak zostały sprytnie zaprojektowane. Składają się na płasko w podłodze bagażnika, ale można je też bardzo łatwo wyjąć. Ważą zaledwie po 11 kg i mają format walizki kabinowej. Wnęki, które dzięki temu powstają, można wykorzystać na bagaż, a po przesunięciu środkowych foteli do przodu pojemność bagażnika wzrasta do 780 l.

Mimo „usuvienia” 5008 pozostaje funkcjonalnym i pakownym samochodem. O ile możliwości aranżacji robią wrażenie, o tyle kabina 5008 gdzieniegdzie nas uwierała. W przypadku otwieranego szklanego dachu miejsca nad głową jest bardzo mało. Swobodę ruchów z przodu ogranicza też szeroki tunel środkowy, wrażenie ciasnoty potęguje blisko umieszczony podnóżek. Z kolei siedzący na skrajnych fotelach w drugim rzędzie ramieniem opierają się o słupek i boczek drzwi. Natomiast nisko otwierana klapa bagażnika może nabić guza nawet osobom o wzroście 177 cm.

Peugeot 5008 - wysoka kultura Diesla

Na pierwszy ogień wzięliśmy topowego, 180-konnego diesla z „automatem”. To znakomicie wygłuszona jednostka, w kabinie nie są odczuwalne drgania i nawet na wysokich obrotach trzeba się trochę wsłuchać w gang silnika, żeby wychwycić klekot. Po wybraniu trybu sportowego brzmienie jest zupełnie niepotrzebnie wzmacniane basowym tonem z głośników. Reakcja na gaz też staje się wówczas trochę zbyt nerwowa, za to układ kierowniczy – przyjemnie sztywny. Skrzynia zmienia biegi w każdym ustawieniu bez szarpnięć, choć niezbyt pospiesznie. Czasem tylko mocniejszym dociśnięciem gazu trzeba ją trochę zachęcić do redukcji.

Inżynierom skutecznie udało się też zachować przyjazne, poręczne prowadzenie, które chwaliliśmy już w 3008. Zza kierownicy nie ma się wcale wrażenia jazdy dużym samochodem. Zawieszenie wyróżnia się sztywną charakterystyką, choć nawet na podłej nawierzchni potrafi wiele znieść. Zdecydowanie odradzamy jednak wybór 19-calowych felg, tak samo jak zapuszczanie się daleko poza utwardzone drogi. 5008 nie ma i nie będzie miało napędu 4x4, musi mu wystarczyć znany z 3008 system Grip Control, czyli elektroniczny „poprawiacz” trakcji na grząskim i śliskim.

Szkoda, bo 23 cm prześwitu to w tej klasie niezły wynik. Ceny 5008 poznamy w kwietniu, a pierwsze sztuki trafią do salonów w czerwcu. Obstawiamy, że będzie o 10 000 zł droższe od 3008, czyli powinno kosztować ok. 100 000 zł z silnikiem 1.2 PureTech/130 KM.

Peugeot 5008 - nasza opinia

Peugeot 5008 to kolejny gwóźdź do trumny vanów – Peugeot to kolejna marka, która z vana robi SUV-a. Szkoda tylko, że oprócz większego prześwitu i bojowego wyglądu nie ma też napędu 4x4. To stawia go na straconej pozycji względem rywali. Ale żaden z nich nie oferuje tak awangardowego kokpitu i stylowego nadwozia. Ciekawe tylko, ile Peugeot sobie za 5008 policzy.

Peugeot 5008 2.0 BlueHDi - dane techniczne

Silnik turbodiesel R4
Pojemność 1997 cm3
Moc maksymalna 180 KM/3750 obr./min
Maks. moment obr. 400 Nm/2000 obr./min
Napęd przedni/skrzynia aut. 6b
Dł./szer./wys. 4641/1844/1646 mm
Masa własna 1530 kg
Prędkość maks. 208 km/h
0-100 km/h 10,2 s
Spalanie producenta 4,8 l/100 km
Cena jeszcze nieustalona (w sprzedaży od kwietnia)
Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej