Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Pojedynek multi-kulti: Audi Q5 kontra BMW X3

10 mar 17 15:00

Nowe Audi Q5 jest produkowane w Meksyku. BMW X3 składają w fabryce w USA. Siedziby obu marek mieszczą się w Bawarii, a punkty przyznajemy w Polsce. Jesteście ciekawi, jaki będzie wynik?

Udostępnij
0
Skomentuj

Zasadniczo to nowe Audi Q5 nie obnosi się ze swoją nowością. Czy potrafilibyście je od razu odróżnić od poprzednika? W oczy rzuca się tylko jeszcze mocniej wyeksponowany grill – widać, że styliści mają fioła na punkcie tego elementu. Ale... Do rzeczy!

BMW jest produkowane w Spartanburgu. Wbrew pozorom to nie Bawaria, tylko Karolina Południowa w USA. Audi z kolei przeniosło produkcję swojego SUV-a do Meksyku. Odważnie, ale jak przyjmą to klienci? Czy uwierzą, że jakość nie ucierpi?

Na podstawie doświadczeń z pierwszą testówką wygląda to następująco: meksykańskie Q5 jest porządnie poskładane i zasadniczo nie można go odróżnić od aut produkowanych w Ingolstadt. Znaleźliśmy jednak kilka niedociągnięć: niektóre szpary są nierówne i stosunkowo duże. W drzwiach kierowcy coś stukało. Niektóre tworzywa, dotychczas konik Audi, nie zostały idealnie wykonane. Pod maską ze zdumieniem zauważyliśmy brak osłony modułu sterującego: trudno uwierzyć, żeby inżynierowie tak to wymyślili, ktoś raczej zapomniał o zamontowaniu plastiku. To nie są dramatyczne rzeczy, ale nie powinny występować w aucie za taką cenę, tym bardziej w Audi, które przyzwyczaiło nas do wysokich standardów.

Jeśli przymknie się oko na wspomniane niedoróbki, to Q5 jest takie, jak sobie wyobrażamy nowe Audi: bardzo szykowne, przejrzyste, czytelne, okraszone chłodnym technicznym stylem. Kokpit jest nowoczesny, miły dla oka. Bardzo nam się podoba 12,3-calowy ekran wirtualnych zegarów. Dopracowano też grafikę instrumentów. Inaczej niż w poprzedniku, 8,3-calowy ekran nowej nawigacji ze sterowaniem MMI Touch jest wolno stojący i nie można go schować. W porównaniu z kokpitem Audi deska rozdzielcza BMW nie musi się niczego wstydzić. Obsługa multimediów przy użyciu pokrętła iDrive wciąż należy do najlepszych rozwiązań w branży. MMI w detalach przegrywa z patentem BMW, Audi ma na przykład bardziej zawiłe menu.

Kabina Q5 jest z przodu szersza i wyższa. Dobrze wyprofilowane sportowe fotele (seryjne w wersji Q5 Sport) świetnie trzymają ciało z boku, pozycja za kierownicą też nam pasuje. W X3 siedzi się na mniejszych, dość sztywnych fotelach. Także tu pozycja kierowcy jest świetna. Pasażerowie podróżujący z tyłu będą mieli mniej powodów do radości. Kanapę w BMW słabo wyprofilowano i osadzono ją o wiele niżej niż w Audi. Q5 ma nie tylko szerszą o 6 cm kabinę, lecz także wygodniejszą kanapę z głębokim siedziskiem i wysokim oparciem.

BMW jest nieznośnie dobre. Tylko odważni mogą próbować podważyć jego wielkość

o mocy 252 KM. To jednostka z temperamentem, która pracuje ciszej i aksamitniej niż silnik BMW. Moc jest seryjnie przenoszona za pomocą 7-biegowej dwusprzęgłówki. Czasem zdarza jej się szarpnąć podczas ruszania – efekt znany z wersji TDI, z kolei podczas jazdy po zdjęciu nogi z gazu przekładnia reaguje niezdecydowanie. Kiedy jednak auto już się rozpędzi, S-tronic szybko i bardzo przytomnie przełącza biegi.

Dwulitrówka w BMW osiąga 245 KM, ma kąśliwą naturę i lubi, gdy się ją wysoko kręci. Gang jest jednak bardziej szorstki, brzmienie – nieco ochrypnięte. Fenomenalny 8-stopniowy „automat” należy do wyposażenia seryjnego, w opcji można mieć jego sportową wersję – wówczas pracuje jeszcze pewniej. Osiągi obu SUV-ów są podobne, spore różnice stwierdziliśmy za to w spalaniu. BMW pozwoliło sobie w teście na 11,4 l/100 km, Audi wystarczyło 10,1 l.

Audi może się cieszyć. Jeszcze. Na horyzoncie widać już nową generację BMW X3

Pod względem komfortu Audi też wiedzie prym. Z opcjonalnym pneumatycznym zawieszeniem porusza się niesłychanie gładko i filtruje nawet najpodlejsze dziury. BMW ma adaptacyjne amortyzatory, ale nie zapewniają one tak wysokiego komfortu, jak zawieszenie Audi. Nierówności amortyzuje energiczniej, sztywniej, choć wyważenie wciąż można nazwać dobrym. Takie zestrojenie sprawia, że X3 porusza się bardzo zwinnie i poręcznie.

Pomaga tu bezpośrednio reagujący układ kierowniczy. W Audi pracuje on nieco lżej, z wyczuwalnym, ale nie irytującym opóźnieniem, a także przekazuje mniej informacji zwrotnych kierowcy. W rezultacie więcej frajdy z jazdy daje BMW. Ale to akurat nie powinno być dla nikogo zaskoczeniem. Natomiast finalna klasyfikacja tego porównania – już tak. Mylimy się?

Audi Q5 2.0 TFSI kontra BMW X3 xDrive 28i - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Audi BMW
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,3 s 2,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,4 s 6,4 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 10,4 s 10,8 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 3,4 s 3,6 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h 4,3 s 4,6 s
Masa rzeczywista/ładowność 1891/509 kg 1855/505 kg
Rozdział masy (przód/tył) 53/47 proc. 49/51 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,8/11,6 m 12,2/11,9 m
Hamowanie (opony letnie) ze 100 km/h (zimne) 36,5 m 37,2 m
Hamowanie (opony letnie) ze 100 km/h (gorące) 35,9 m 36,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A) 57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 63 dB (A) 64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 68 dB (A) 68 dB (A)
Spalanie testowe 10,1 l/100 km 11,4 l/100 km
Zasięg 690 km 580 km

Audi Q5 2.0 TFSI kontra BMW X3 xDrive 28i - wymiary kabin (oceniane)

Audi Q5 BMW X3
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1145 1130
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1540 1490
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1050 1015
Zakres regulacji fotela (mm) 235 210
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 725 755
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1520 1460
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 980 975
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 360 335

Audi Q5 2.0 TFSI kontra BMW X3 xDrive 28i - dane katalogowe (nieoceniane za wyjątkiem pojemności bagażników)

Q5 X3
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu wzdłużnie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 1984 1997
Maks. moc silnika (KM/obr./min) 252/5000 245/5000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 370/1600 350/1250
Prędkość maksymalna (km/h) 237 230
Skrzynia biegów aut. 7 (dwusprzęgłowa) aut. 8
Napęd 4x4 4x4
Hamulce (przód/tył) tw/tw tw/tw
Pojemność bagażnika (l) 550-1550 550-1600
Marka i model opon testowanego auta Michelin Latitude Sport 3 Michelin Primacy 3
Rozmiar opon testowanego auta (p | t) 255/45 R 20 245/45 | 275/40 R 19
Pojemność zbiornika paliwa 70 l 67 l
Zużycie paliwa w mieście/w trasie/średnie 8,6/6,3/7,1 l/100 km 9,1/6,2/7,3 l/100 km
Dł./szer./wys. (mm) 4663/1893/1659 4657/1881/1678

Audi Q5 2.0 TFSI kontra BMW X3 xDrive 28i - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Q5 X3
Wersja Sport 2.0 TFSI S-tronic Q. xDrive 28i Advantage
Poduszki powietrzne czołowe/kurtynowe S/S S/S
Boczne poduszki powietrzne/airbag kolanowy kier. S/N S/N
Reflektory ksenonowe/LED S/5780 zł 4320/12 210 zł
Skórzana tapicerka 6 800 zł 8 331 zł
Klimatyzacja automatyczna S S
Panoramiczny szklany dach 7 240 zł 6 612 zł
System multimedialny z nawigacją 13 690 zł (z MMI Touch) 10 976 zł
Kierownica wielofunkcyjna/wirtualny kokpit S/2430 zł S/N
Złącza Bluetooth/AUX/USB S/S/S S/S/S
Kluczyk zbliżeniowy/elektryczna klapa bagażnika 7000/2380 zł 2601 zł/S
Elektrycznie regulowane przednie fotele 3 720 zł 4 849 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomat 1460/5050 zł S/5113 zł (pakiet)
Adaptacyjne zawieszenie 9480 zł (pneumatyczne) 4 849 zł
Kamera cofania/czujnik światła/deszczu 2190 zł/S/S 1851 zł/S/S
Podgrzewane fotele/lusterko fotochromatyczne 1760 zł/S 1631/793 zł
Automat parkujący/czujniki parkowania 5110/3790 zł 1543 zł/S
System unikania kolizji z autonomicznym hamowaniem S 5113 zł (pakiet)
Asystent utrzymania pasa ruchu 3 400 zł 5113 zł (pakiet)
Monitoring martwego pola 3940 zł (pakiet) 2468 zł (pakiet)
Czujnik ruchu poprzecznego podczas cofania 3940 zł (pakiet) 2468 zł (pakiet)
Skaner znaków drogowych 1 460 zł 1 411 zł
Koła i felgi standardowe/w testowanym aucie 18 cali/20 cali (8500 zł) 17 cali/19 cali (9257 zł)

Audi Q5 2.0 TFSI kontra BMW X3 xDrive 28i - ceny, gwarancja, przeglądy, utrata wartości (oceniane)

Q5 X3
Cena podstawowa testowanej wersji 208 400 zł 207 400 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 42,0 proc. 46,7 proc.
Gwarancja mechaniczna 3 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy wg wskazań wg wskazań
Cena po doposażeniu 263 980 zł 250 995* zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana; *cena BMW zawiera: zmienny sportowy układ kierowniczy za 1102 zł, sportową charakterystykę skrzyni biegów za 882 zł, sportowe fotele za 2424 zł.

Audi Q5 2.0 TFSI kontra BMW X3 xDrive 28i - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Q5 X3
Przestronność z przodu 40 36 32
Przestronność z tyłu 30 24 24
Pojemność bagażnika 25 23 23
Ładowność 15 12 12
Widoczność 20 17 18
Fotele, pozycja kierowcy 30 28 27
Ergonomia obsługi 20 16 16
Jakość wykończenia 20 18 17
Suma punktów 200 174 169
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Q5 X3
Przyspieszenie 25 22 22
Elastyczność 25 24 23
Poziom hałasu 15 14 13
Skrzynia biegów 15 14 15
Zachowanie na drodze 30 27 28
Komfort jazdy 30 28 25
Układ kierowniczy 15 13 14
Średnica zawracania 5 4 3
Skuteczność hamulców 40 35 33
Suma punktów 200 181 176
Koszty i wyposażenie Maks. pkt. Q5 X3
Cena po doposażeniu 50 22 25
Utrata wartości 15 14 12
Zużycie paliwa 30 17 15
Wyposażenie – komfort 30 20 18
Wyp. – bezpieczeństwo 30 26 26
Ubezpieczenia 10 5 5
Gwarancja 15 10 8
Przeglądy 20 13 13
Suma punktów 200 127 122
Wynik końcowy 600 482 467
Miejsce w teście 1. 2.

Audi Q5 2.0 TFSI kontra BMW X3 xDrive 28i - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa

Foto: Auto Świat

Po pierwsze: te auta dużo palą. Po drugie: Audi zużywa odczuwalnie mniej przy każdym stylu jazdy – od oszczędnej po sportową. Takiej przewagi Q5 nad bardzo dobrym i zaawansowanym technicznie napę-dem X3 się nie spodziewaliśmy. Pamiętajcie jednak, że Audi ma skrzynię DSG, a BMW

– tradycyjny, pożerający moc „automat”.

Audi Q5 2.0 TFSI kontra BMW X3 xDrive 28i - podsumowanie

Moglibyśmy się tu rozwodzić nad przewagami Audi, które niewątpliwie istnieją, ale... Popatrzmy na te auta jako na pewien poziom, do którego musi równać konkurencja. Te pseudoterenówki mają bowiem niesamowite osiągi, oferują mnóstwo radości z dynamicznej jazdy i znakomicie trzymają się drogi. Jeżeli kogoś stać, będzie zadowolony. Chyba, że się mylimy? Zapraszamy do komentowania!

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".
Czy sądzicie, że Audi Q5 pokona także następcę BMW X3?
Tak

36 %

Nie

64 %

Tak

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej