Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Porsche 911 Turbo S: Emocje na torze sięgnęły zenitu

12 lut 16 09:11

Turbo S to najmocniejszy wariant Porsche 911 – jeszcze nigdy nie było tak szybkie. Z czasem przyspieszenia 2,9 s od 0 do 100 km/h zbliżyło się do czterokrotnie droższego 918 Spydera.

Udostępnij
0
Skomentuj

Porsche 911 Turbo S – test na historycznym torze F1

Końcówka stycznia, temperatura 30 stopni Celsjusza. Jestem 13 tys. km od Polski, na torze wyścigowym Kyalami w okolicach Johannesburga, na którym za chwilę będę testować zmodernizowane „911-ki” w wersjach 4x4. Równy jak stół asfalt jest nowy, bowiem właścicielem toru mającego ponad półwieczną i bogatą historię (20 grand prix) jest od niedawna oddział Porsche w RPA.

Porsche 911 Turbo S – z kierowca wyścigowym nie mam szans

Siadam za sterami Turbo S, żeby na 4,5-kilometrowej pętli pełnej zakrętów i wzniesień sprawdzić możliwości tego auta. Jeśli myślicie, że Porsche pozwoli kierowcy bez wyścigowego doświadczenia testować 580-konny pojazd na nieznanym torze, to się mylicie. Owszem, sam siedzę w aucie, ale przede mną jedzie instruktor, który wskazuje optymalny tor jazdy i kontroluje moje wybujałe ego. W pierwszej chwili, gdy go zobaczyłem, nie byłem zadowolony: jakiś małolat będzie mnie uczył jeździć, ja mu pokażę! Tyle że ten instruktor to Marc Lieb, kierowca z fabrycznego teamu, od 15 lat ścigający się Porsche. Przestraszyłem się, że najem się wstydu.

Porsche 911 Turbo S – 580-konny potwór prowadzi się jak po sznurku

Ostro wystartowaliśmy, Marc oczywiście był szybszy i już na pierwszym zakręcie wiedziałem, że z zawodowcem (jadącym „słabszym”, 500-konnym GT3) nie mam najmniejszych szans. Mimo to za kierownicą Turbo S czułem się bardziej jak astronauta promu kosmicznego niż kierowca samochodu. Możliwości tego najmocniejszego 911 sprawiają, że nie tylko podczas rozpędzania, lecz także hamowania i pokonywania zakrętów brakowało mi chwilami tchu. Trochę ze strachu, trochę z powodu przeciążeń. 580-konnego potwora, wyposażonego seryjnie w napęd na cztery koła, prowadziłem jak po sznurku. Chociaż z jednej strony rozsądek podpowiadał mi: „zwolnij”, a z drugiej niemożność dogonienia poprzednika kazała jeszcze dłużej trzymać nogę na gazie i później hamować, to i tak starcie z taką maszyną i torem uwidoczniło moje niewielkie umiejętności w jeździe wyścigowej. Hamowałem na dwa razy, korygowałem tor jazdy na zakręcie, a jadąc w długim i szybkim łuku z prędkością ponad 180 km/h, zacząłem nawet w myślach żegnać się już z bliskimi...

Porsche 911 Turbo S – plusy:

Jeszcze lepsze przyspieszenie (o 0,1 s gorsze niż w 608-konnym 918 Spyderze), tryb jazdy Individual, przyczepność na zakrętach, skuteczność hamulców, dźwięk silnika, duża odporność auta na „torowe katowanie”, przyjazna obsługa multimediów, podnoszenie przedniej osi (opcja).

Porsche 911 Turbo S – minusy:

Cena wynosząca ponad 1 mln zł.

Porsche 911 – pozostałe wersje z napędem na obie osie

Porsche 911 Targa 4: Ciężkie, ale za to stylowe Porsche 911 Targa 4: Ciężkie, ale za to stylowe Foto: Porsche / Auto Świat
Porsche 911 Targa 4
Szeroki słupek B, tworzący pałąk bezpieczeństwa, a przy tym składany miękki dach oraz panoramiczna tylna szyba to typowe cechy Targi (masa od 1570 kg). Jej nadwozie, choć ma klasyczne rozwiązania, za sprawą zaawansowanej konstrukcji dachu jest niezwykle nowoczesne. Klienci mają do wyboru dwie „czteronapędowe” Targi (rozdział momentu jest sterowany elektrohydraulicznie): 4 (370 KM) i 4S (420 KM). Ponieważ wszystkie „911-ki” z napędem 4x4 otrzymały obniżone o 10 mm aktywne zawieszenie, klienci mający stromy podjazd do garażu muszą dokupić układ podnoszenia przedniej osi (11 630 zł).
Porsche 911 Turbo Cabriolet: Ma wygląd i świetne osiągi Porsche 911 Turbo Cabriolet: Ma wygląd i świetne osiągi Foto: Porsche / Auto Świat
Porsche 911 Turbo Cabriolet
Z założenia kabriolet nie służy do sportowej jazdy, po co więc mu 540-konny doładowany bokser? Cóż, po to, żeby na tylnej klapie pojawił się stały spoiler, a na tylnych błotnikach – wloty powietrza! Ten zestaw poprawia prowadzenie auta i chłodzenie silnika, ale przede wszystkim świadczy o zasobności portfela właściciela (930 620 zł). Poliftingowy, mocniejszy o 20 KM silnik pozwala uzyskać lepsze przyspieszenie od zera do „setki” (3 s) i rozpędzić kabriolet do 320 km/h (o 5 km /h szybciej). Kierowców „turbawki” ucieszą nowe funkcje: Boost (po zdjęciu nogi z gazu następuje odcięcie paliwa, ale przepustnica jest nadal otwarta) i Sport Response (lepsze osiągi przez 20 s).
Porsche 911 Carrera 4S: Mocne coupÉ, które dużo wybacza Porsche 911 Carrera 4S: Mocne coupÉ, które dużo wybacza Foto: Porsche / Auto Świat
Porsche 911 Carrera 4S
Porsche 911 Carrera 4SNowy 3-litrowy silnik turbo zastąpił wolnossącą 3,6-litrową jednostkę. Część fanów narzeka, że przez to Carrera straciła swój zawadiacki charakter. My się z tym nie zgadzamy, bo auto na torze udowodniło, że ma potencjał. Poza nim właściciele będą zadowoleni z niższego spalania i lepszej elastyczności. Cieszą także seryjne zawieszenie PASM z obniżonym o 10 mm prześwitem oraz dostępna w opcji skrętna tylna oś. Poprawia dynamikę na zakrętach, ale czasów na torze – nie!
Dane producenta Carrera 4 Carrera 4S Turbo Turbo S
Silnik benz., biturbo/B6/24 benz., biturbo/B6/24 benz., biturbo/B6/24 benz., biturbo/B6/24
Pojemność skokowa (cm3) 2981 2981 3800 3800
Moc maksymalna (KM/obr./min) 370/6500 420/6500 540/6400 580/6750
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 450/1700-5000 500/1700-5000 710/2250-4000 750/2250-4000
Napęd/skrzynia biegów 4x4/man. 7 (aut. 7) 4x4/man. 7 (aut. 7) 4x4/aut. 7 4x4/aut. 7
Dług./szer./wys. (mm) coupé: 4499/1852/1295; cabrio: wys. 1290; targa: wys. 1288; Turbo S: 4507/1880/1297
Rozstaw osi (mm)/poj. bagaż. (l) 2450/coupé: przedni 120, z tyłu 260; cabrio i targa: z tyłu 160; Turbo S: przedni 115
Masa własna (kg) coupé: od 1480; cabrio: od 1550; targa: 1570; Turbo: 1595; Turbo S: 1600
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 4,5 (4,3)*; 4,1** 4,2 (4,0)*; 3,8** 3 2,9
Prędkość maksymalna (km/h) 292 (290)* 305 (303)* 320 330
Spalanie (l/100 km) 8,7 (7,7)* 8,9 (7,9)* 9,1 9,1
Cena z nadwoziem coupé (zł) 517 460 586 280 867 200 1 003 870
*dane w nawiasie dla wersji z aut. skrzynią PDK; **dane dla wersji ze skrzynią PDK w trybie Sport Plus

Porsche 911 z napędem na obie osie – podsumowanie:

Przyznaję: w przypadku 911 Turbo S nie będę obiektywny. To efekt szoku, w jakim nadal jestem po jazdach na torze. Dla mnie to jeżdżąca perfekcja, choć wykorzystanie pełnych możliwości wymaga nie lada umiejętności. Jedyny znaleziony minus to wysoka cena, choć – jak pokazują wyniki sprzedaży w Polsce – dla wielu nie jest to problemem (25 proc. zamówień „911-ki” stanowi Turbo S).

Poleć
Udostępnij
0

Zobacz również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej

Porsche 911 Turbo S: Emocje na torze sięgnęły zenitu (slajd 1 z 8)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego